Verslag plenaire vergadering
Verslag
Het antwoord wordt gegeven door minister Crevits.
De heer Reekmans heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister-president, dames ministers, collega's, we hebben het hier de voorbije periode heel veel gehad over de Lange Wapper en de fileproblematiek in Antwerpen, en in de pers lezen we vaak dat het Vlaams Parlement zou verworden tot de Antwerpse gemeenteraad.
Er zijn echter nog files in Vlaanderen, meer bepaald op de Brusselse ring. Die werd de voorbije dagen onder de aandacht gebracht door zeven moedige burgemeesters, burgemeesters van partijen die ook deel uitmaken van de meerderheid. Ze zeggen dat er versneld moet worden, omdat we op de Brusselse ring steeds meer stilstaan in het verkeer, met veel economische schade tot gevolg. Bovendien is er de doelstelling om tegen 2018 50.000 jobs te creëren in die regio. Wat de haven van Antwerpen is voor de provincie Antwerpen, dat is de luchthaven van Zaventem en haar regio absoluut voor Vlaams-Brabant.
De zeven burgemeesters hebben in een brief aan de minister-president gevraagd om de acties te versnellen, daar waar in 2004 zijn voorganger, toenmalig minister-president Leterme, bij aanvang van het START-project, hard heeft gemaakt dat de mobiliteitsproblematiek een van de eerste punten was die bij het START-project zouden worden behandeld. Buiten het feit dat er een betere ontsluiting en toegang is gekomen voor Brucargo, er enkele buslijnen bij zijn gekomen en er een ontsluiting van de spoorweg in de luchthaven is, is er met START niet veel gebeurd. Ik zal het niet hebben over de 20.000 beloofde extra jobs die er niet gekomen zijn, maar wel over de mobiliteit op zich. Het dossier waarover het gaat, zit nog steeds in de studiefase en pas ten vroegste in 2013 kan er concreet iets ondernomen worden.
Mevrouw de minister, sinds 2008, sinds het openbaar MER, is het windstil rond heel de discussie over de Brusselse ring. LDD uit zijn bezorgdheid, zeker na het gewijzigd standpunt van de Brusselse bevoegde staatssecretaris van Mobiliteit, die gereageerd heeft op de zeven burgemeesters en die eigenlijk tegen de ring is, terwijl we die ring al sinds heel lang niet rond hebben kunnen maken door het Franstalige protest in de zuidelijke Franstalige gemeenten.
Ik kom tot mijn concrete vragen. Zal de regering ingaan op het verzoek van de zeven burgemeesters om dit dossier eindelijk te versnellen, zodat we hopelijk geen Lange Wapper bis krijgen?
Hoe reageert u op het gewijzigde standpunt van de Brusselse regering?
Minister Crevits heeft het woord.
Mijnheer Reekmans, u zegt dat het sinds vorig jaar windstil is rond dit dossier, maar de kennisgeving dat er een plan-MER zou worden gemaakt, werd vorig jaar op een bepaald moment openbaar gemaakt.
Er zijn in het parlement heel wat discussies geweest over die procedure. Op dit ogenblik wordt het milieueffectenrapport opgemaakt. De kennisgeving ging niet over een milieueffectenrapport dat klaar was, maar over een milieueffectenrapport dat nog moest worden opgemaakt. Maar eerst moet je kijken naar de vragen die je wilt beantwoorden. Men is ermee bezig, maar het is nog niet klaar. Wat Vlaanderen betreft, is er geen enkel signaal dat we die procedure niet met heel veel intensiteit zullen voortzetten.
Het is wel zo - en u hebt er zelf naar verwezen - dat een stukje van de ring rond Brussel - de ring is eigenlijk hoofdzakelijk eigendom van Vlaanderen - zich ook op Brussels grondgebied bevindt, waar de Brusselse reglementering moet worden toegepast.
De hele procedure wordt opgevolgd in een taskforce waarin ook Brussel is vertegenwoordigd. Op dit ogenblik - ja, er zijn uitspraken van één persoon - zijn de houding en de stemming van de taskforce duidelijk. Er zijn signalen gekomen van de burgemeesters, maar het is zo dat Vlaanderen wil dat de Brusselse ring wordt heraangelegd.
U zegt dus eigenlijk dat de verantwoordelijke Brusselse staatssecretaris voor Mobiliteit, de heer De Lille, maar wat vertelt. Wat hij de voorbije dagen heeft verteld, moeten we niet au sérieux nemen.
De heer Sanctorum heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, geachte collega's, het zal u niet verbazen dat ik het standpunt van de Brusselse staatssecretaris Bruno De Lille bijtreed. Ik heb dat in het verleden ook gedaan en er zijn heel goede en zelfs wetenschappelijk verantwoorde redenen voor.
Het belangrijkste argument is wel het aanzuigeffect dat wordt gecreëerd door het aanleggen van bijkomende rijvakken. Tal van studies en verkeersexperten stellen dit. U zult nu verwijzen naar het persbericht van Touring, waarin staat dat er een nieuwe studie is die dit nuanceert. In ieder geval, verkeersexperten zijn het erover eens dat dit een aanzuigeffect genereert.
Dit is een besparingsregering. Ik zou wel eens willen weten hoeveel dit project gaat kosten. Hoeveel miljarden euro zullen in dit project worden gestoken?
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Mijnheer Reekmans, ik zou namens CD&V willen zeggen dat wij ons totaal distantiëren van de verklaring van de heer De Lille. Hij heeft puur in eigen naam gesproken. Trouwens, niet alleen de Vlaamse staatssecretaris maar ook het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest verzet zich al twee jaar niet alleen tegen elke uitbreiding van de luchthaven, maar ook tegen de oplossing van de verkeersproblematiek. Het is niet nieuw. Het Brusselse gewest mengt zich blijkbaar actief met de mobiliteitsproblemen in Vlaanderen.
Wij steunen wat de minister zegt en wat vroeger ook minister Peeters heeft gezegd. Het is wel ongelukkig dat er in de zomer van 2007 een soort van preonderzoek is geweest waarvan de gemeenten zelfs niet geïnformeerd waren over de draagkracht. Sindsdien is er inderdaad een taskforce. Sindsdien is er de verklaring van de burgemeesters: wij onderschrijven volledig de noodzaak - het gaat niet over verbreding, maar over de noodzaak om het doorgaand verkeer los te haken van het parallel verkeer - om de luchthaven en vooral de industrieterreinen beter bereikbaar te maken. Het is een project dat aanleiding zal geven tot kritische bemerkingen. Het is nog zeer onvolledig want de problematiek van het viaduct van Vilvoorde - als men verbreedt, komt men ook daar terecht - moet nog worden bekeken.
Het is totaal voorbarig om nu te zeggen dat de verklaring van de heer De Lille dit op de helling zet. De heer Sanctorum staat alleen met zijn standpunt.
Mevrouw De Knop heeft het woord.
Collega's, ik wil graag van deze gelegenheid gebruik maken om te vragen of de minister ons een stand van zaken kan meegeven over die MER-procedure. U zegt dat men bezig is met de voorbereidingen. Als ik goed ben geïnformeerd, lopen er drie milieueffectenrapporten. Over twee ervan blijven we een beetje in het ongewisse. Wat is de planning? Wanneer wil de Vlaamse Regering landen? Tegen wanneer willen wij die ring aangepast zien? Ik hoor de meerderheidspartijen zeggen dat ze daarmee bezig zijn, maar ik denk dat ze onderschatten wat het belang is om op korte termijn een oplossing te hebben.
Onze fractie wil benadrukken dat niet alleen de verbreding op zich belangrijk is, ook de ontsluiting van de ring onder andere naar de brownfieldsite is belangrijk om de werkgelegenheid daar te kunnen verzekeren in de toekomst.
De heer Van Hauthem heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, het dossier sleept effectief een paar jaar aan. De heer Van Rompuy heeft er al op gewezen dat er in het verleden op zijn minst een ongelukkige communicatie is geweest. De verbetering die men van plan is aan te brengen, namelijk de scheiding van doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer, kan men niet los zien van het feit dat de ring niet gesloten is. Wij dringen daar al jaren op aan omdat wij vinden dat de noordelijke kant van de ring niet kan blijven opdraaien voor het feit dat de Brusselse overheid weigert na te denken over het sluiten van de ring. Wat ons betreft kan men het verbeteren van de bestaande situatie niet loskoppelen van de sluiting van de ring, desnoods met een tunnel. We hebben dat ook al in het verleden voorgesteld toen het debat zoals het nu loopt over de Lange Wapper in Antwerpen nog niet aan de orde was.
Hoe zit het met de eventuele optie van het sluiten van de Brusselse ring in het zuiden? Zonder die sluiting blijven we dweilen met de kraan open.
Er zijn heel veel vragen gesteld, waardoor ik even naar mijn papier probeerde te kijken, maar de voorzitter zegt dat dat niet mag. Over de technische stand van zaken kunnen we het misschien later nog eens hebben.
Op de vragen over de kostprijs en de techniek kan ik in het kader van een actuele vraag geen antwoord op geven. De heer Van Rompuy heeft een punt. De kennisgeving omtrent het MER is in twee schuiven gebeurd. De eerste keer gebeurde dat iets te snel. Ik heb me daar toen voor geëxcuseerd. Men heeft ze ook gepubliceerd in de vakantieperiode. Nadien is de kennisgeving op een nieuwe en correcte manier gepubliceerd. Er is niet zoveel tijd mee verloren gegaan. We zijn ondertussen een aantal maanden verder. Het MER onderzoekt juist de mogelijke milieueffecten van de optimalisatie die moet gebeuren.
De heer Sanctorum zegt dat het een willekeurige verbreding is. Ik wil dat met klem tegenspreken. Dat is ook vroeger al in de commissie aan bod gekomen. Het gaat om een optimalisering van de ring. Het betekent dat men het doorgaand verkeer rechtdoor laat rijden en het verkeer dat het ondergeschikt wegennet moet gebruiken, op een andere zone laat rijden. Dat is een zeer goede evolutie voor de verkeersveiligheid. Als je de statistieken bekijkt, zie je dat heel veel ongevallen juist ontstaan door het feit dat er te veel weefbewegingen zijn. Als je dat verkeer uit elkaar haalt, creëer je een situatie die zeer goed is voor de verkeersveiligheid.
Het dossier moet de procedures doorlopen. Ik zeg u in alle oprechtheid dat ik daarover een overleg met Brussel heb gepland. Ook daar is een nieuwe regering aangetreden. Er is niet alleen een minister van Mobiliteit, maar ook een van Openbare Werken. Ik hoop dat we in de beste omstandigheden en in het belang van die Brusselse ring de komende jaren zullen kunnen samenwerken.
Mevrouw de minister, wat blijft mijn grootste bekommernis? In de Brusselse regering zitten leden die dingen vertellen die niet zijn gedekt door die regering. Na de grasmachinenorm die we hebben gekend bij de discussie over de geluidsnormen voor vliegtuigen, weten we wat ons weer te wachten staat in dit dossier. Ik houd mijn hart vast of 2010 wel haalbaar is.
We staan elke dag meer en meer stil in het verkeer.
Mijnheer Sanctorum, een van de burgemeesters die mee ondertekend heeft, is die van Machelen, verkozen op het sp.a-Groen!-kartel. Uw partij heeft eigenlijk meegetekend, maar vertelt in Brussel iets anders. Die studie van de K.U.Leuven over het extra aantrekken van verkeer is wel degelijk wetenschappelijk onderbouwd en wij hechten er geloof aan.
Het incident is gesloten.