Verslag plenaire vergadering
Verslag
Hoofdelijke stemming
Dames en heren, aan de orde is de hoofdelijke stemming over de met redenen omklede motie.
De heer Van Overmeire heeft het woord.
Wij hebben in de commissie ad hoc een merkwaardig debat meegemaakt. Het was een merkwaardig debat omdat de minister-president er in de clinch ging met iemand uit het publiek. Het debat handelde over de mistoestanden in Flanders House in New York en de manier waarop de Vlaamse Regering daaraan al dan niet tijdig en al dan niet op de beste manier heeft geremedieerd.
Collega's, voor ons is het essentieel dat Flanders House in New York en de Vlaamse Huizen in het algemeen in de toekomst goed functioneren en efficiënt optreden en dat, als er onregelmatigheden zijn, die tijdig worden opgespoord. Ik heb ook de andere teksten gelezen: iedereen is het daarover eens. Voor ons moet dat netwerk van Vlaamse vertegenwoordigers in het buitenland, van Vlaamse diplomatie in het buitenland echter ook verder worden uitgebouwd. Helaas, collega's, misbruiken sommigen - en dat was te voorspellen - de spijtige situatie van Flanders House in New York om het hele concept van de Vlaamse Huizen opnieuw ter discussie te stellen. De Belgische recuperatie komt, nogal voorspelbaar, opnieuw om de hoek loeren.
Wij hebben mevrouw Ceysens gehoord in de commissie, en ik heb begrepen dat niet iedereen in haar fractie haar standpunt steunt: zij zei, net zoals we in de teksten van de fractie van Groen! kunnen lezen, dat die Vlaamse vertegenwoordigers uiteindelijk maar de hulpjes zijn van het federale niveau en dat als het federale niveau daar aanwezig is, Vlaanderen daar maar weinig extra kan komen doen.
Wij zijn die mening niet toegedaan. Voor ons zijn die Vlaamse Huizen embryonale ambassades van de Vlaamse staat die er moet komen. In dat verband wil ik er nog eens de aandacht op vestigen dat we daar in de Verenigde Staten met een heel merkwaardige situatie te maken hebben. In het belangrijkste land ter wereld is de post van vertegenwoordiger van de Vlaamse Regering - zeg maar de politieke vertegenwoordiging - al heel lang vacant. Niet omdat dit een uitgesproken strategische keuze is van de Vlaamse Regering, maar wel omdat de betrokkene loopbaanonderbreking heeft genomen en omdat zich ondertussen geen verandering heeft voorgedaan in die situatie: die persoon is niet vervangen.
Wij vragen om orde op zaken te stellen, maar ook om de Vlaamse vertegenwoordiging in de Verenigde Staten in haar geheel te bekijken en om dat netwerk van vertegenwoordigers van Vlaanderen in het buitenland verder uit te bouwen. Vandaar een warme oproep aan alle voorstanders van een eigen Vlaams beleid om onze motie te steunen. (Applaus bij Vlaams Belang)
Mevrouw Moerman, de heer Van Der Taelen en de heer Vereeck hebben over hetzelfde onderwerp ook een met redenen omklede motie ingediend. Ze kunnen zich nu aansluiten om toelichting te verstrekken.
De heer Vereeck heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, iedereen kan lezen dat we tien heel concrete voorstellen doen om ervoor te zorgen dat het debacle dat zich in New York heeft afgespeeld zich niet kan herhalen. Ik wil hier niet op die tien voorstellen ingaan. Iedereen kan die zelf lezen. Ik hoop natuurlijk alle steun voor die voorstellen te krijgen.
Ik wil hier duidelijk maken dat LDD zeer blij is dat de Vlaamse Regering de financiële malversaties in Flanders' House in New York, waar mijn partij op heeft gewezen en die de Vlaamse Regering aanvankelijk heeft ontkend, uiteindelijk ruiterlijk heeft toegegeven en bevestigd. Het gaat hier dan om de slechte werkomstandigheden en om de belangenvermenging door de directeur.
Ik wil in het bijzonder de minister-president danken. Grootmoedig als hij is, heeft hij de heer Dedecker over de hele lijn gelijk gegeven.(Applaus bij LDD)
De heer Van Der Taelen heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, met onze motie beogen wij een no-nonsense benadering van de Vlaamse vertegenwoordiging in het buitenland. We moeten de werking van de Vlaamse Huizen zonder enig vooroordeel bekijken. Als Vlamingen kunnen we het ons niet permitteren dat ons imago verder wordt besmeurd op de manier dat dit in New York is gebeurd. Daarnaast moeten we nagaan hoe de Vlaamse belangen in het buitenland het best kunnen worden verdedigd.
Dit mag geen handenvol geld kosten. Indien blijkt dat het in samenwerking met de andere gemeenschap van dit land of zelfs met de federale ambassades kan, vraag ik me af waarom we dit niet zouden doen. Minister-president Peeters heeft zich bereid getoond zonder enig vooroordeel na te gaan wat de beste vertegenwoordiging van Vlaanderen in het buitenland zou vormen.
Mevrouw Moerman heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, ik wil kort twee zaken benadrukken.
Ten eerste, er wordt al te makkelijk vergeten dat het ook om personeel gaat. Dit personeel genoot niet van socialezekerheidsrechten. Indien we het imago van Vlaanderen in het buitenland willen promoten, doen we dat best door onze eigen personeelsleden en de lokale personeelsleden die voor ons werken, op dezelfde manier te behandelen als we mensen in Vlaanderen behandelen. We vragen dan ook een gezondheidsverzekering en andere sociale rechten toe te kennen aan het personeel, met inbegrip van het lokaal personeel, dat Vlaanderen in het buitenland tewerkstelt.
Ten tweede, ik denk dat Groen! een denkfout maakt. Groen! verwart het logistieke met het inhoudelijke. Natuurlijk moeten we nagaan hoe we in het buitenland het beste, het goedkoopste en het efficiëntste kunnen werken. Soms delen we op lokaal vlak bepaalde gelijklopende belangen met anderen. Dat is trouwens in het verleden met de handelsattachés gebeurd. Waar de belangen verschillen, kan dat niet. Het lijkt me onmogelijk het imago van Vlaanderen in het buitenland door het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest of door het Waalse Gewest te laten promoten.
Mevrouw Ceysens heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, het concept van de economische diplomatie, waar we mee zijn gestart en waar we nog steeds in geloven, houdt in dat de 400 federale diplomaten, die trouwens ook met Vlaams belastinggeld worden betaald, blijvend worden ingeschakeld. Zij moeten ook voor Vlaanderen werken. Ik geloof dan ook niet in een doublure. Als het over de Vlaamse Huizen gaat, spreken we eigenlijk over maximaal veertien personeelsleden. We kunnen die veertien personeelsleden houden en de 400 federale personeelsleden benutten. We kunnen van die veertien personeelsleden 400 personeelsleden maken. Indien we die keuze moeten maken, is de rekening allicht snel gemaakt.
De heer Vandaele heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, alle bevoegdheden die Vlaanderen heeft, hebben natuurlijk ook een internationale dimensie. We moeten aandacht hebben voor die internationale dimensie. We moeten ons presenteren in en aan het buitenland. Als we dat niet zouden doen en de deuren en ramen zouden sluiten, dan zullen sommigen - de heer Van der Taelen misschien wel als eerste - ons beschuldigen van navelstaarderij.
De N-VA is voor een eigen internationaal beleid voor Vlaanderen. Toch zullen wij geen enkele voorliggende motie steunen omdat wij, uit het debat dat hier heeft plaatsgehad, begrepen hebben dat minister-president Peeters alles tegen het licht zal houden en concrete voorstellen voor de toekomst zal doen. Wij kijken er met interesse naar uit.
Begin van de stemming
Stemming nr. 2
Ziehier het resultaat:
116 leden hebben aan de stemming deelgenomen;
26 leden hebben ja geantwoord;
90 leden hebben neen geantwoord.
Dientengevolge neemt het Vlaams Parlement de met redenen omklede motie niet aan.