Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Matthijs heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mevrouw de minister, collega's, ongeveer een maand geleden, op 20 februari, heeft de Vlaamse Regering het punt van de brownfieldprojecten besproken. Het bevatte twee onderdelen: het verdere traject van de brownfieldprojecten die moeten leiden tot een brownfieldconvenant en een specifiek onderhandelingskader voor projecten gelegen in het variabel programma van het masterplan Vilvoorde-Machelen.
In het verdere traject werd bepaald dat u in de eerste helft van de maand maart een modelconvenant zou voorleggen en dat er een princiepsbeslissing zou worden genomen over een prioriteitenlijst: een lijst van projecten die in een eerste fase in aanmerking zouden kunnen komen voor onderhandelingen in de commissie waarin diverse administraties zitting hebben. Dit zou gebeuren naast het speciaal onderhandelingskader voor de projecten gelegen in het masterplan Vilvoorde-Machelen.
Wanneer wordt het prioriteren vastgelegd? Wanneer wordt het modelconvenant aan de regering voorgelegd en wanneer wordt het goedgekeurd?
Heeft de goedkeuring of heeft het specifiek onderhandelingskader voor de projecten in de zone Vilvoorde-Machelen een vertragende invloed op de algemene goedkeuring van dit modelconvenant en van de prioriteiten die moeten worden vastgelegd binnen het kader van de 42 goedgekeurde of aanvaarde projecten, waarover de onderhandeling moet starten?
Minister Ceysens heeft het woord.
Misschien zal ik even het kader schetsen. Het is zo dat ik in het Vlaams relanceplan van 14 november 2008 uitdrukkelijk heb laten opnemen dat we inderdaad op korte termijn een initiatief zullen nemen om deze legislatuur nog brownfieldconvenanten in werking te kunnen laten treden. We maken brownfieldconvenanten om sites die braak liggen, die vervuild zijn, of die onderbenut zijn, toch opnieuw geactiveerd te krijgen en er economische activiteit te kunnen ontplooien.
We hebben op 20 februari 2009 een algemeen kader vastgelegd waarbinnen de onderhandelingen kunnen opstarten voor 42 alvast ontvankelijk en gegrond verklaarde brownfieldprojecten.
De Vlaamse Regering heeft ook een onderhandelingsteam aangeduid met drie onderhandelaars met expertise op het gebied van ruimtelijke ordening, leefmilieu, mobiliteit, openbare werken en economie. Het zal u niet verwonderen dat het vrij complexe dossiers zijn.
We hebben nu beslist om 42 projectplatformen op te richten, één voor elke convenant, waarin volgende leden zullen zitten: de onderhandelaar van de brownfieldcel, de betrokken accountmanager van het Agentschap Ondernemen, een vertegenwoordiger van de projectindiener, relevante ambtenaren van de Vlaamse overheid, de relevante vertegenwoordigers van de betrokken gemeente of stad, want heel vaak zijn er lokale implicaties, en in voorkomend geval, indien nodig, ook een vertegenwoordiger van de provincie.
Verder hebben we nog een tweede beslissing genomen. Voor wanneer er in een bepaald gebied meerdere brownfields samen moeten worden bekeken, hebben we een specifiek onderhandelingskader vastgesteld. We hebben dat gedaan voor het strategisch masterplan voor de reconversie Vilvoorde-Machelen in de provincie Vlaams-Brabant. We zullen daar een 'beauty contest' organiseren omdat er conflicterende indieners zijn. De Vlaamse Regering heeft vastgelegd dat specifiek in dat gebied, het gebied waarnaar u vraagt, een verdeling werd gemaakt van de beschikbare ruimte voor de functies retail, leisure, logistieke ontwikkeling, kmo, kantoren, wonen en park. Er werden bepaalde maxima en soms minima, uitgedrukt in vierkante meter, opgelijst. We zullen binnen dat gebied dus moeten werken met een 'beauty contest'.
De projectontwikkelaars werden uitgenodigd om hun project in te dienen en de Vlaamse Regering heeft vastgesteld dat die onderhandelingsprocedure zal lopen met inachtneming van volgende beginselen van behoorlijk bestuur: objectiviteit, want de Vlaamse Regering stelt duidelijk de criteria voorop waarop de beoordeling zal worden gebaseerd, transparantie, die criteria worden voor de Vlaamse Regering op voorhand kenbaar gemaakt aan de betrokken projectindieners en er wordt een duidelijke procedure uitgeschreven, en motivering, want na het doorlopen van de procedure zal de Vlaamse Regering binnen het kader van haar discretionaire bevoegdheid, afgebakend door de vooraf gestelde criteria, een gemotiveerde beslissing nemen waarvan de projectindieners ook kennis zullen krijgen.
Collega's, de Vlaamse Regering voert hier consequent het relanceplan uit. De beslissing van 20 februari met betrekking tot de brownfieldconvenants past daarin, net zoals de beautycontest die momenteel wordt georganiseerd voor de brownfieldontwikkeling reconversiegebied Machelen-Vilvoorde. Een snelle beslissing van de Vlaamse Regering maakt de creatie van duizenden jobs in dat gebied mogelijk. Ik heb er vertrouwen in dat privé-investeerders klaar staan om precies ook in dat gebied jobs te creëren. Maar dan moeten wij natuurlijk ook de nodige flankerende beslissingen kunnen nemen. En dat zullen we ook doen.
Er zijn er dus 42, met een platform dat is opgestart. We hebben voor dat gebied, dat vervat zat in reconversie Machelen-Vilvoorde, een uitgewerkte procedure vastgelegd. De onderhandeling loopt.
Mevrouw de minister, ik dank u voor uw antwoord, maar mijn vraag was of de projecten binnen de zone Vilvoorde-Machelen, zolang de onderhandelingen lopen, een invloed hebben op het goedkeuren van het algemene project? Kan er ondertussen beslist worden over die 38 andere projecten? Kan de regering een modelconvenant goedkeuren, zodat de onderhandelingen kunnen starten voor die andere projecten? Heeft het ene invloed op het andere?
Dat is geen probleem. Ik zou zelfs zeggen dat de aanpak van de reconversie Machelen-Vilvoorde de rest heeft versneld.
Het incident is gesloten.