Verslag plenaire vergadering
Verslag
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2008-09, nr. 1946/5).
De artikelen 1 tot en met 10 worden zonder opmerkingen aangenomen.
Er is een amendement op artikel 11. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2008-09, nr. 1946/7).
Mevrouw Libert heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, dit is een nieuw amendement. Het Gemeentedecreet maakt het mogelijk om het mandaat van gemeenteraadslid te combineren met dat van minister, staatssecretaris, parlementslid of Europees commissaris. Toch hebben we een amendement ingediend om in een mogelijkheid van verhindering te voorzien. De kans zou kunnen bestaan dat Europa hierover een strengere regelgeving heeft. Het gaat hier duidelijk om de mogelijkheid om als Europees commissaris een verhindering in te roepen om verder als gemeenteraadslid te zetelen gedurende de periode van het mandaat als Europees commissaris. Eens de verhindering is ingeroepen, blijft ze geldig tot het einde van het mandaat als lid van de Europese Commissie. Dat houdt in dat men niet zal zetelen als gemeenteraadslid, en dus ook geen zitpenning zal ontvangen. (Opmerkingen van de heer Joris Van Hauthem)
De vraag die ik me daarbij stel, is of dit ook het gevolg is van een voortschrijdend inzicht of van een voortschrijdend inzicht in een carrièreplanning van sommigen!
Mevrouw de voorzitter, ik neem aan dat we de tekst van het amendement nog zullen krijgen.
De tekst wordt rondgedeeld.
Dit is nu wel echt een voorbeeld van wetgeving 'à la tête du client'. (Opmerkingen van de heer Luk Van Nieuwenhuysen)
Minister Keulen moet nu zeggen dat hij daar niet aan mee doet. Terwijl ons amendement net een algemene draagwijdte heeft, wil men nog maar eens in de plenaire vergadering een reparatieamendement op een reparatiewijzigingsdecreet indienen. En dat gebeurt om aan wie tegemoet te komen? Aan één persoon! Als dat niet 'à la tête du client' is, dan weet ik het niet meer! Dit is hoogst bedenkelijk.
Ik zou hierover graag de mening van de uitvoerende macht horen.
Dit is geen amendement 'à la tête du client'. We hebben de zaak duidelijk opgenomen in het ontwerp. Alleen houden we nu in de tekst rekening met het de mogelijkheid dat Europa strenger oordeelt. Zoals het er nu staat, is er een keuze tussen blijven zetelen of ontslag nemen. We willen een tussenoplossing bieden. Ze is al mogelijk in het decreet. De tekst wordt enkel verfijnd. (Opmerkingen van de heer Joris Van Hauthem)
Ik ben van mening dat men de tekst moet lezen zoals het er staat. Ze kan in principe op iedereen van toepassing zijn die het mandaat van Europees commissaris opneemt. Iedereen kan daar nu namen bij bedenken. (Rumoer)
Ik ga dat hier ook niet ontkennen. Het punt is dat vandaag in onze Vlaamse wetgeving een Europees commissaris kan zetelen of ontslag nemen. Mevrouw Libert stelt een tussencategorie voor, waarbij men zich kan laten verhinderen. Men zetelt dan niet als gemeenteraadslid voor de duur van zijn mandaat als Europees commissaris en wordt dus ook niet vergoedt. Op het einde van het mandaat kan men opnieuw de functie van gemeenteraadslid opnemen, een functie waarvoor men ook verkozen is. (Opmerkingen)
U doet daarmee wat u wilt. Het Vlaams Parlement oordeelt daar soeverein over.
De heer De Loor antwoordde op onze vraag dat niemand hierop zit te wachten. Nu weet ik wie hierop zit te wachten: de heer De Gucht.
Dit kan nu toch echt niet. Wij hebben al die artikelen zo grondig besproken, en dan moeten wij hier op het allerlaatste moment, op het moment dat iemand zijn carrièreplanning aan het maken is, decreten aanpassen. Je kunt eventueel een aantal andere zaken inschrijven voor wat betreft verhindering, maar laat ons dit niet te veel opentrekken en zeker niet in functie van politieke carrièreplanningen.
Mevrouw de voorzitter, beste collega's, we worden hier in snelheid genomen. Ik vraag me af hoe het komt dat dit inzicht nu pas opborrelt uit de besprekingen over het Gemeentedecreet die al zo lang gaande zijn.
Ik snap iets niet. Als ik me niet vergis, zijn er in 2012 gemeenteraadsverkiezingen en worden Europese Commissarissen niet verondersteld daar campagne voor te voeren en daaraan deel te nemen. Ik herinner me een incident met Louis Michel, die als Eurocommissaris zou hebben deelgenomen aan een campagne voor, als ik me niet vergis, een nationale verkiezing. Ik snap het niet. Het is in 2012 toch niet de bedoeling dat een Belgisch Eurocommissaris campagne zal voeren voor en deelnemen aan provincie- of gemeenteraadsverkiezingen? Of zie ik dat verkeerd? Een Eurocommissaris moet boven alle partijen verheven zijn. Het zou de waardigheid van het ambt aantasten indien we zouden toestaan dat Eurocommissarissen tijdens hun mandaat deelnemen aan federale, gewestelijke, provinciale of gemeentelijke verkiezingen. Ik had hierover graag wat verduidelijking gekregen.
Ik wil tot slot zeggen dat we in het decreet in een mogelijkheid voorzien en dat de toepassing later zal blijken.
Mijnheer de minister, dit is maatwerk.
Ik wil benadrukken dat het amendement is ingediend door de Open Vld-fractie. Het parlement moet oordelen.
De stemmingen over het amendement en over het artikel worden aangehouden.
De artikelen 12 tot en met 35 worden zonder opmerkingen aangenomen.Er is een amendement op artikel 36. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2008-09, nr. 1946/8)
De stemmingen over het amendement en over het artikel worden aangehouden.
De artikelen 37 tot en met 40 worden zonder opmerkingen aangenomen.
Er is een amendement tot invoeging van een artikel 40/1. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2008-09, nr. 1946/6)
De stemming over het amendement wordt aangehouden.
De artikelen 41 tot en met 63 worden zonder opmerkingen aangenomen.Er is een amendement op artikel 64. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2008-09, nr. 1946/8)
De stemmingen over het amendement en over het artikel worden aangehouden.
De artikelen 65 tot en met 96 worden zonder opmerkingen aangenomen.
Er is een amendement tot vervanging van artikel 97. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2008-09, nr. 1946/8)
De stemmingen over het amendement en over het artikel worden aangehouden.
Er is een amendement tot schrapping van artikel 98. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2008-09, nr. 1946/8)
De stemmingen over het amendement en over het artikel worden aangehouden.
Er is een amendement tot vervanging van artikel 99. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2008-09, nr. 1946/8)
De stemmingen over het amendement en over het artikel worden aangehouden.
Er is een amendement tot schrapping van artikel 100. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2008-09, nr. 1946/8)
De stemmingen over het amendement en over het artikel worden aangehouden.
Er is een amendement op artikel 101. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2008-09, nr. 1946/8)
De stemmingen over het amendement en over het artikel worden aangehouden.
De artikelen 102 tot en met 150 worden zonder opmerkingen aangenomen.
Er is een amendement op artikel 151. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2008-09, nr. 1946/7)
De heer De Meulemeester heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, in artikel 151 zou het tweede lid worden geschrapt. Dit lid zegt dat de artikelen 139, 140 en 141 in werking treden op de datum van de publicatie van het decreet in het Belgisch Staatsblad. De verantwoording is dat de Vlaamse Regering voor elk artikel afzonderlijk de datum van de inwerkingtreding zal bepalen. Het gaat gewoon om de vraag om die drie artikelen te schrappen, zodat de Vlaamse Regering een globaal uitvoeringsbesluit kan opmaken.
Dit is de zesde wijziging van het Gemeentedecreet. De minister belooft een gecoördineerde versie van dat Gemeentedecreet te maken, beseffende dat op dit moment diegenen die het meeste voordeel halen uit het Gemeentedecreet de uitgevers van de boeken en commentaren zijn. Je moet de losbladige en vaste uitgaven om de zoveel tijd actualiseren. De oude moeten in de vuilnisbak, je krijgt een nieuw exemplaar toegestuurd en je betaalt maar. Er komt een versie vanuit het departement. Alleen zullen we, als dit amendement van de meerderheid nog eens wordt goedgekeurd, naast die versie ook nog moeten nagaan en bijhouden wanneer de artikelen 139, 140 en 141 en andere in werking zullen treden.
Dit is nu duidelijk. Het staat er en het treedt nu in werking. Gemakkelijker kan niet. Aangezien het geen enkel probleem is die artikelen in werking te laten treden, stel ik voor dat ook te doen. Anders moeten we wachten en voortdurend bijhouden wat de minister door middel van uitvoeringsbesluiten in werking laat treden. Het Gemeentedecreet is 3,5 jaar geleden in werking getreden. Ik had verwacht dat alle artikelen nu al in uitvoering zouden zijn. (Applaus bij het Vlaams Belang en Groen!)
Ik vind dit eigenlijk niet ernstig. We hebben in de commissie een open debat over het ontwerp van decreet gevoerd. We hebben rekening gehouden met een aantal amendementen van de heer Tavernier.
Wat het financieel gedeelte betreft, is duidelijk verklaard dat we voor de geleidelijkheid kiezen. Het gaat immers om een zeer omvangrijk decreet. Het moet voor onszelf en voor de gemeenten haalbaar blijven. De algemene operationalisering is voor 2013. Vanaf 2010 worden pilootprojecten in gang gezet.
De publicaties verlopen via de website. We bekijken dit door een milieuvriendelijke bril. Wijzigingen en nieuwigheden komen op de website terecht. Door de goede samenwerking en de opgebouwde routine verloopt alles vlot. Er is een open lijn tussen mijn administratie en de lokale besturen. We krijgen nooit opmerkingen of kritiek over een gebrek aan informatie.
Ik vraag gewoonweg om enige motivatie. De meerderheid heeft in de commissie een beslissing over artikel 139 genomen. Dit artikel betreft de beroepsprocedure en de stuiting van termijnen. Toen is gezegd dat het decreet bij publicatie in werking zou treden. Nu vindt de meerderheid blijkbaar dat dit niet meer kan. Het is blijkbaar beter dat dit niet gebeurt. Ik zie geen enkele reden.
De oorspronkelijke, in de commissie goedgekeurde, tekst is zeer duidelijk en eenvoudig. Waarom wordt die duidelijkheid en die eenvoud nu vernietigd? Waarom moet het nu van iets anders afhankelijk worden? Ik vraag enige motivering. Ik zie of hoor in elk geval geen reden.
De stemmingen over het amendement en over het artikel worden aangehouden.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.