Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer De Meyer heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, bij het begin van deze legislatuur werd de grootste operatie ooit inzake scholenbouw in Vlaanderen aangekondigd. Er zou daarvoor via een pps-formule 1 miljard euro extra worden vrijgemaakt. De reguliere financiering voor scholenbouw zou bovendien jaar na jaar verder worden verhoogd.
De oorspronkelijke timing was als volgt: de eerstesteenleggingen waren gepland voor het begin van de legislatuur, tegen het einde van de legislatuur zouden de eerste scholen worden geopend. Dat werd ons in 2004 toch voorgespiegeld.
We weten dat de timing ondertussen verder is aangepast. Op 30 maart 2007 selecteerde de Vlaamse Regering vier groepen. Op 19 juli 2007 werd het bestek op basis waarvan men moest inschrijven, goedgekeurd door de Vlaamse Regering. En voor 30 november 2007 hebben die vier groepen zich dus ingeschreven. De groepen bestaan uit financiële instellingen en belangrijke groepen inzake bouw. Het betreft fundamenteel niet alleen een operatie voor financiering, maar ook van risicopooling, in die zin dat de onderhoudskosten voor de eerste 30 jaar mee verzekerd worden.
Enkele maanden geleden hebt u aangekondigd dat de beslissing met betrekking tot de toewijzing in deze periode zou worden genomen. Vanmorgen lazen we in een gezaghebbende Vlaamse krant bovendien dat een van de financiële groepen intussen zou hebben afgehaakt. Daarom heb ik de volgende vragen. Wat is de stand van zaken? Zijn er ten gevolge van de financiële crisis inderdaad bijsturingen nodig? Mogen wij erop rekenen dat het Vlaams Parlement, en zeker de commissie voor Onderwijs, rechtstreeks door u wordt geïnformeerd over de kwestie, en niet via de krant? Dit is immers de belangrijkste operatie inzake Onderwijs van de laatste decennia.
Minister Vandenbroucke heeft het woord.
Mijnheer De Meyer, wij gaan inderdaad 211 scholen bouwen in een inhaaloperatie waarvoor we 1 miljard willen ophalen. We willen dat doen met een private partner.
Ik denk niet dat ik ooit heb gezegd dat we de eerste stenen zouden leggen in het begin van de legislatuur.
Toch wel, mijnheer de minister, anders zou ik het hier niet zeggen. Ik zal u het verslag bezorgen.
Aan het begin van de legislatuur moesten we nog bedenken hoe we de constructie zouden maken. Dan konden we dus moeilijk al stenen leggen. Maar dat heeft nu weinig belang.
Ik heb wel altijd gezegd dat ik mij niet zou laten opjagen, om te vermijden dat ik door overhaasting domme beslissingen zou nemen. Ik wil verstandige beslissingen nemen, en overhaasting is daarbij niet mogelijk.
Vandaag zijn we de BAFO grondig aan het bekijken. Dat is een grondige fase van het proces. De geïnteresseerde private partners hebben hun Best and Final Offer uitgebracht. De aanbestedende dienst AGIOn is dat aanbod zeer grondig aan het analyseren. Zo worden er bijvoorbeeld ook bijkomende vragen aan de geïnteresseerde privépartners gesteld. Een heel belangrijke vraag is of ze zich echt wel engageren, of er een echte verbintenis aan te pas komt.
We kunnen ze binnenkort wel krijgen, en we zullen binnen enkele weken wel beslissen omdat er voor deze PPS inderdaad een dubbel stel waarborgen geldt, waar de Vlaamse Gemeenschap achter staat. In de eerste plaats krijgt de DBFM-vennootschap die we willen oprichten, een gemeenschapswaarborg voor de lening die de vennootschap aangaat. Vervolgens zal de Vlaamse Gemeenschap ook borg staan voor dat deel van de beschikbaarheidvergoedingen die ten laste vallen van de inrichtende macht. U weet dat we een stel van dubbele waarborgen hanteren. Dat betekent dat dit voor een privéfinancier wel interessant is.
Ik heb er dus goede hoop op om een privéfinancier te vinden die met ons tot op het einde van het proces gaat en zich effectief verbindt. Ik hoop ook binnen enkele weken aan de Vlaamse Regering een voorstel te kunnen voorleggen. Daar zit nu ook wat vertraging op. Ik had gezegd in de loop van september, maar we zijn nu al oktober. Dat heeft te maken met de financiële crisis. Ik wil nu tijdens deze periode van financiële crisis dubbele voorzichtigheid in acht nemen. Ondanks de turbulente tijden op de markten ga ik ervan uit dat we met deze dubbele waarborgen van de Vlaamse overheid, een privéfinancier zullen vinden.
Ik wil u zeker niet beschuldigen van dwaze beslissingen, mijnheer de minister. Deze ervaring hebben we niet, en zo ziet u er ook niet uit. Ik zal u het verslag bezorgen waaruit ik heb geciteerd.
Mijn vraag blijft of het, zoals het vandaag in de kranten staat, inderdaad correct is dat een van de groepen effectief heeft afgehaakt. Het zou nuttig zijn de correcte informatie van u te kunnen krijgen.
Ten slotte blijf ik met de vraag zitten of we erop mogen rekenen u dat het Vlaams Parlement, en zeker de commissie voor Onderwijs, over deze bijzonder belangrijke operatie zult informeren, en we het nieuws niet via de kranten moeten vernemen.
De heer Peumans heeft het woord.
Ik heb het voorgesteld aan de voorzitter van de subcommissie voor Financiën, mevrouw Eeckhout. We hebben volgende dinsdagmiddag een onderhoud met de minister-president, en het is in deze tijden van financiële crisis relevant om te kijken wat de consequenties van de hele financiële crisis zijn op het vlak van de alternatieve financieringen die nog op stapel staan. Het gaat niet alleen over de schoolinfrastructuur, maar ook over de Oosterweelverbinding, Via Invest en nog andere projecten.
Aangezien er wel wat mensen bij de BAFO betrokken zijn, vermoed ik dat zich toch problemen zullen voordoen. We willen graag de repercussie van de financiële crisis kennen. Misschien is dat niet het geval voor de scholenbouw, maar wel voor andere dossiers.
Op uw vraag kan ik moeilijk vooruitlopen, mijnheer Peumans. Niemand kan dat op dit ogenblik. Er zijn drie Best and Final Offers binnengekomen. Eén groep heeft intussen afgehaakt.
We zijn de Best and Final Offers aan het bekijken. Van zodra er een helder en duidelijk engagement is dat we tot op het bot hebben geanalyseerd en waarvan we tot de conclusie zijn gekomen dat het een goed engagement is, nemen we dat op. En dan zal in de praktijk blijken dat er geen problemen zijn of waren.
Ik heb er goede hoop op dat we voor de pps in de scholenbouw geen problemen zullen tegenkomen omwille van het dubbele stel van waarborgen dat erachter zit. De overheid waarborgt zowel de globale lening die de op te richten vennootschap aangaat - dat miljard euro -, als het deel dat door de inrichtende machten van de scholen zelf zal moeten worden opgehoest om de beschikbaarheidvergoeding gedurende dertig jaar te betalen. Het is, zeker gezien de onzekerheden van de markt, een sterk punt voor de financiers.
Mijnheer De Meyer, op uw vraag ga ik voorzichtig antwoorden. U hebt enerzijds gevraagd of het juist is dat er een kandidaat heeft afgehaakt. Ja, dat is juist. Ik dacht, eerlijk gezegd, dat ik dat zelfs al eens had gezegd in de commissie voor Onderwijs, maar ik kan mij vergissen. Er zijn er nog drie die een BAFO hebben ingediend.
Dan vraagt u of we eerst de commissie voor Onderwijs kunnen informeren. Ik durf u dat eigenlijk niet beloven, want er is hier een aanbestedende dienst. Dat is AGIOn, en ik moet de beslissing van AGIOn aan de regering voorleggen om die formeel te vatten. Dan behoort het eigenlijk tot het publieke domein. De agenda van de regering is publiek, vanaf dat moment geldt de openbaarheid van bestuur, dus ik kan u niet beloven dat dat niet in het publieke domein komt op het ogenblik dat de regering dat bevestigd heeft. Maar ik wil me engageren. Ik zal proberen het zo te organiseren dat u allen daar elektronisch meteen van wordt verwittigd.
We nemen kennis van het engagement van de minister en volgen dit dossier hier uiteraard verder op.
Het incident is gesloten.