Verslag plenaire vergadering
Verslag
Voorstel tot spoedbehandeling
Dames en heren, vanmiddag heeft de heer Gatz bij motie van orde een voorstel tot spoedbehandeling gedaan van het voorstel van resolutie van de heer Schueremans, mevrouw Hermans, de heren Roegiers en De Bruyn en de dames Franssen en Hostekint betreffende een geïntegreerd gelijkekansenbeleid voor holebi's en het actief uitdragen van de Jogjakartaprincipes op internationaal niveau.
De heer Gatz heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, twee van de hoofdindieners, namelijk de heer Schueremans en mevrouw Hermans, zijn onverwacht afwezig en hebben mij gevraagd om de hoogdringendheid te bepleiten.
Wij hebben met een aantal indieners een voorstel van resolutie ingediend in verband met de Jogjakartaprincipes. Ik zou met de vergadering een deal willen sluiten. Ik zal kort die op het eerste zicht exotische principes toelichten, wanneer u de hoogdringendheid aanvaardt.
Ik wil de hoogdringendheid heel eenvoudig bepleiten met het argument dat het over drie dagen, op zaterdag 17 mei, de Internationale Dag tegen Homofobie is. De indieners hopen op die manier nogmaals een signaal te kunnen geven in verband met het beleid dat wij hier in de Vlaamse Gemeenschap opzetten om de rechten van holebi's in het bijzonder en de situatie van holebi's in het algemeen verder op de politieke kaart te zetten.
Is het parlement het eens met het voorstel tot spoedbehandeling?
De heer Dewinter heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, geachte collega's, ik snap niet goed waarom dit voorstel van resolutie vandaag per se bij hoogdringendheid moet worden behandeld.
Ik heb het voorstel snel doorgelezen en vastgesteld dat die fameuze conferentie heeft plaats gevonden in de Gadjah Mada University in Jogjakarta, een stad in Indonesië, van 6 tot 9 november 2006. Dat is toch al even geleden, meer dan anderhalf jaar. Op die conferentie werden die 29 principes naar voren geschoven.
Uitgerekend vandaag, meer dan anderhalf jaar later, moeten we dit dringend bespreken en nog goedkeuren ook. Het zal wel aan mij liggen, maar ik ken deze principes niet. Ik was ook niet op de hoogte van het bestaan van een stad in Indonesië die Jogjakarta heet. De Gadjah Mada University is me ook totaal onbekend.
Voor mij niet gelaten. Die 29 principes waarvan ik nu kennis neem, zijn wat ze zijn. Ik wil er gerust wel eens over debatteren, maar ik vind het geen ernstige manier van werken om anderhalf jaar na dergelijke conferentie ons nu vlug een dergelijk document onder de neus te duwen met de vraag om dat goed te keuren, omdat het over enkele dagen de zoveelste dag tegen homofobie is en we dringend een signaal moeten geven.
Aan dat soort holderdebolder parlementair werk doet onze fractie niet mee. We zullen de hoogdringendheid dan ook niet goedkeuren. Ik stel voor dat we het naar de commissie verwijzen. Daar kunnen we dit ongetwijfeld uiterst belangrijke document ten gronde bespreken.
Het klopt inderdaad dat de Jogjakartaprincipes van 2006 zijn, maar ze maken slechts een deel uit van de resolutie. Er is nog een heel ander deel in het beschikkende gedeelte, maar ik kan er enkel over spreken als de hoogdringendheid is aanvaard.
Ik denk dat de Internationale Dag tegen Homofobie nog altijd een voldoende aanleiding is voor dit Vlaams Parlement, dat een zekere reputatie en ook een zekere kennis van zaken heeft en een zeker engagement heeft met betrekking tot holebirechten, om deze dag aan te grijpen om bepaalde politieke standpunten op de agenda te zetten.
Mijnheer Dewinter, ik ben niet degene die mijn collega's intentieprocessen toedicht, maar in dit geval kan ik me niet van de indruk ontdoen dat u dit onderwerp, om de redenen die we kennen, langzaam naar de commissie wilt wegsluizen.(Applaus bij Open Vld)
De heer Penris heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik wil een voorstel doen. Mijnheer Gatz, als commissievoorzitter voel ik me een beetje geviseerd. Ik ben bereid om de agenda van de vergadering van morgen om te gooien en bij hoogdringendheid uw belangwekkend voorstel van resolutie op de agenda te plaatsen. (Opmerkingen)
De indieners zijn hier niet, collega.
De indieners kunnen voor zichzelf spreken.
Een van de indieners vond het niet belangrijk genoeg om hier aanwezig te zijn.
Iedereen heeft de verontschuldigingen die hij of zij belangrijk vindt. Ik ga daar nu niet op in.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
Dan stemmen we bij zitten en opstaan over het voorstel van spoedbehandeling.
De volksvertegenwoordigers die het voorstel wensen aan te nemen, wordt verzocht op te staan.
De tegenproef.
Het voorstel tot spoedbehandeling is aangenomen. Dan stel ik voor dat het voorstel van resolutie onmiddellijk wordt behandeld.
Is het parlement het daarmee eens? (Instemming)
Bespreking
De voorzitter: Dames en heren, aan de orde is het voorstel van resolutie.
De bespreking is geopend.
De heer Gatz heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik ga de 29 Jogjakartaprincipes die in 2006 in Indonesië door een aantal onafhankelijke experts van de Verenigde Naties, rechters, activisten en academici werden opgesteld, niet voorlezen. Het lijkt ons wel een belangrijk document, omdat de principes een nieuwe standaard vastleggen in verband met de holebirechten in de wereld.
We hebben in Vlaanderen een vrij goede situatie op dat vlak en we beschouwen deze problematiek soms als vanzelfsprekend, waardoor we het eigenlijk niet meer nodig vinden om nieuwe politieke standpunten in te nemen. Maar we mogen niet vergeten dat in veel landen in de wereld homoseksualiteit nog strafbaar is en dat er nog regelmatig terdoodveroordelingen gebeuren.
Vandaar dat we deze principes willen gebruiken om onze politieke standpunten op te grondvesten. We willen deze Jogjakartaprincipes aan de Vlaamse Regering voorleggen om ze politiek te ondersteunen, en aan het Vlaams Parlement om ze mee uit te dragen.
Collega's, mag ik uw aandacht vragen. (Opmerkingen bij het Vlaams Belang)
We vragen ook aan de Vlaamse Regering om in contacten met buitenlandse regeringen die moeilijkheden hebben met deze holebirechten die principes te verdedigen.
Wij hebben ook een aanbeveling aan de Vlaamse overheid, om binnen haar eigen aanwervings- en personeelsbeleid een diverse, open en toegankelijke werkgever te zijn en de nodige extra aandacht te besteden aan de organisatiecultuur voor holebi's. Want ook daarover bereiken ons nog te regelmatig berichten dat er dingen fout lopen. Wij vragen ook dat elke minister er de open coördinatiemethode, die door de minister van Gelijke Kansen, mevrouw Van Brempt, is geïntroduceerd in het Vlaamse beleid, verder binnen zijn of haar beleidsdomein zou uitwerken en daarover tweejaarlijks verslag zou uitbrengen in het Vlaams Parlement. Tot slot vragen we bijzondere aandacht voor een aspect binnen de gemeenschap der holebi's, namelijk de condoommoeheid bij een bepaalde doelgroep.(Rumoer/Opmerkingen)
Iedereen neemt deze resolutie aan met de ernst die hij of zij wil. Maar het is zo dat bij een bepaalde groep van holebi's hiv-besmettingen weer hoog op de agenda staan. Wij wensen daar als Vlaams Parlement de nodige aandacht aan te besteden, met sensibilisering, preventie, counseling en hulpverlening en indien nodig moet de Vlaamse Regering de budgetten die ze aan de organisaties geeft om dit soort problemen aan te pakken, heroriënteren en waar nodig verhogen.
Ziedaar in enkele pennentrekken de grote principes van deze resolutie. Wij denken dat het nodig is om op deze problematiek nog eens dieper in te gaan. Ik wil een Chinees spreekwoord citeren: meningen zijn als spijkers: hoe harder je erop slaat, hoe dieper ze doordringen. (Applaus bij de VLD, sp.a + VlaamsProgressieven en Groen!)
De heer Penris heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik wil vragen om de vergadering even te schorsen zodat mijn fractie, die niet voorbereid was op dit debat - wij hadden gedacht dat we het debat ten gronde zouden kunnen voeren in de commissie - dit debat even kan voorbereiden. Een kwartier lijkt me een redelijke voorbereidingstijd.
Ik stel voor de vergadering gedurende enkele minuten te schorsen.
De vergadering wordt geschorst om 20.20 uur.De vergadering wordt hervat om 20.31 uur
De voorzitter: De heer Gatz heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, een schorsing heeft soms het voordeel dat men kan nadenken over dingen die net daarvoor zijn gebeurd. Indien de leden van de Vlaams Belangfractie het nog altijd een goed idee vinden, is het misschien toch wijzer om de resolutie waarvan ik net de hoogdringendheid heb bepleit, morgen in de commissie voor Gelijke Kansen te bespreken, waarna de stemming hopelijk nog haar beslag kan krijgen in de commissie voor 17 mei, de dag waarvoor ik de hoogdringendheid vroeg.
De heer Dewinter heeft het woord.
Ik ben blij dat de heer Gatz tot het inzicht is gekomen dat een dergelijke procedure van hoogdringendheid enkel en alleen kan gelden wanneer de actualiteit dat absoluut noodzakelijk maakt. We moeten het parlement ervoor behoeden om te pas en te onpas die procedure te misbruiken voor allerlei initiatieven - en ik spreek me nu niet uit over de inhoud - die niet echt actueel zijn. Ik heb het pas aangehaald, een conferentie die in november 2006 heeft plaatsgevonden en waarvan de principes per se vandaag bij hoogdringendheid aan het parlement moeten worden voorgelegd, lijkt me geen ernstig parlementair werk. Ik ben dan ook blij dat men tot de terechte conclusie is gekomen dat men dit beter in de commissie behandelt en daarna, wanneer de tijd rijp is en de procedure afgerond in de commissie, hier ter stemming aan het parlement voorlegt.
Is het parlement het eens met het voorstel tot verwijzing naar de commissie? (Instemming)
Het incident is gesloten.