Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, de algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Hilde Crevits was verslaggever, maar heeft door haar eedaflegging als lid van de Vlaamse Regering geen zitting meer in het Vlaams Parlement. Ik stel voor dat, wat haar betreft, wordt verwezen naar het schriftelijke verslag. Is het parlement het hiermee eens? (Instemming)
Mevrouw Van Steenberge, eveneens verslaggever, heeft het woord.
Ik verwijs naar het schriftelijke verslag.
Mevrouw Van Steenberge heeft het woord namens haar fractie.
Mevrouw de voorzitter, leden van de regering, dames en heren, dit ontwerp van decreet is in feite een aanpassing van twee bestaande decreten, het quotadecreet op de adviesorganen en het quotadecreet op de bestuursorganen. Inhoudelijk verandert er weinig, maar toch wil ik hier een uiteenzetting houden omdat onze fractie zich wil aansluiten bij twee opmerkingen van de SERV. De SERV stelt dat het systeem van de quota niet wordt gewijzigd, maar vindt quota geen juiste werkwijze. Ik citeer: "Personen worden afgevaardigd om hun expertise, hun functie en/of omdat ze representatief zijn." Onze fractie huldigt hetzelfde standpunt. Een lid mag niet worden aangenomen omdat het een vrouw of een man is, maar wel om haar of zijn expertise.
Er wordt ook verwezen naar het flankerende beleid dat zou moeten worden aangemoedigd. Wij vinden dat het aanmoedigen, sensibiliseren, motiveren en faciliteren van vrouwen om zich kandidaat te stellen geen flankerend beleid mag zijn, maar juist het kernpunt van de zaak moet zijn en niet de quota. De werkomstandigheden moeten worden aangepast aan de specifieke wensen van vrouwen. Daarom moet de Vlaamse Regering meer aandacht besteden aan die aspecten, veeleer dan quota vast te leggen.
De SERV merkt ten tweede op dat het niet wenselijk is dat de minister kandidaten benoemt voor vacante mandaten in strategische adviesraden. We hebben in de commissie opgemerkt dat de voorwaarden die objectief moeten worden vastgelegd, in het decreet moeten worden opgenomen en niet in een uitvoeringsbesluit. Niet de minister of de regering moet de kandidaten benoemen voor vacante mandaten, maar dit moet worden vastgelegd in het decreet zelf. Dit zijn twee redenen waarom onze fractie zich straks zal onthouden bij de stemming over dit ontwerp van decreet. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Mevrouw Heeren heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, leden van de regering, dames en heren, het gaat inderdaad over een fusiedecreet van de quotadecreten op de advies- en bestuursorganen.
In die zin neemt het huidige ontwerp van het decreet de inhoud van het andere decreet in ruime mate over en zorgt ervoor dat er een evenwichtige vertegenwoordiging komt van mannen en vrouwen in advies- en bestuursorganen van de Vlaamse overheid. Af en toe wordt de opportuniteit van de regelgeving in vraag gesteld met het argument dat deskundigheid alleen voorop moet staan bij benoemingen. We denken dat het op dezelfde voet staat als de vooropgestelde tweederderegeling die nu wordt ingeschreven.
De minister zei het al in de commissievergadering van 14 juni. Het is niet onmiddellijk een spectaculair decreet, maar de verdienste van dit ontwerpdecreet situeert zich op drie terreinen. Ten eerste is het de ambitie om een veel duidelijker toepassingsgebied te formuleren. Ten tweede wordt ervoor gezorgd dat er een nieuwe organisatiestructuur van de Vlaamse overheid komt en dat de decreten daarvan op toepassing zijn. Ten derde is er de vereenvoudiging van de procedure.
In de commissie hebben de collega's vragen gesteld over de invulling van die bepalingen. U hebt verwezen naar het uitvoeringsbesluit. We stelden vragen bij de praktische invulling van het hernemen van de voordrachtprocedure, zoals vermeld in artikel 4 van het ontwerp. Het ontwerp voorziet in een slotoplossing. Zes maanden na het falen van de voordrachtprocedure kan de Vlaamse Regering op voordracht van de bevoegde minister het vacante mandaat invullen zonder voort de voordrachtprocedure te volgen.
Enige parlementaire waakzaamheid is hier zeker aangewezen. Het is immers niet voorzien dat het mandaat desgevallend wordt ingevuld door iemand van het ondervertegenwoordigde geslacht. In het verleden had men de neiging te denken dat het alleen een mannelijke aangelegenheid was, maar ik ben ervan overtuigd dat er ook wel organen zullen zijn waar het omgekeerde het geval zal zijn.
Artikel 5 van het ontwerp creëert voor de Vlaamse Regering de mogelijkheid om afwijkingen toe te staan wanneer er sprake is van een gemotiveerd verzoek door de functioneel bevoegde minister aan de Vlaamse Regering. Ook hier is de nodige alertheid vereist zodat de finaliteit van het decreet langs deze weg niet wordt uitgehold.
Ten slotte, mijnheer de minister, hebben wij ook in de commissie een amendement ingediend om de datum van de inwerkingtreding niet vast te stellen op 11 november 2007. We kiezen liever voor de gangbare werkwijze. Het ontwerpdecreet creëert een gedoogperiode tot 1 januari 2009 voor de organen die voor die datum van inwerkingtreding werden opgericht. We mogen niet vergeten dat bij de vorige decreten er ook al in een transitieperiode werd voorzien. Regelgeving staat of valt met haar handhaving. Dat is bekend. De sanctie die in het decreet werd opgenomen, laat niets aan de verbeelding over.
We zullen dit decreet goedkeuren, al beseffen we dat het niet zaligmakend is. Een flankerend beleid om vrouwen te sensibiliseren om zich kandidaat te stellen voor advies- en bestuursorganen van de Vlaamse overheid blijft nodig. We zullen de inspanningen die geleverd zullen worden, van nabij opvolgen. Wij herhalen ons voorstel om een constante monitoring uit te voeren van de samenstelling van de advies- en bestuursorganen. Dat blijft cruciaal. Een databank die alle info bundelt over de samenstelling van adviesorganen, is hier zeker op zijn plaats en kan een handige leidraad zijn om het decreet in de praktijk zo goed mogelijk toe te passen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter: Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2006-07, nr. 1190/3).
- De artikelen 1 tot en met 11 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen om 16 uur de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.