Verslag plenaire vergadering
Verslag
Dames en heren, aan de orde is de verklaring van de Vlaamse Regering.
Minister-president Peeters heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, leden van de regering, dames en heren, drie jaar geleden trad een nieuwe Vlaamse Regering aan met een ambitieus programma, gebaseerd op de gedachte 'vertrouwen geven, verantwoordelijkheid nemen', met een actieplan voor meer werk, meer zorg, minder regels, meer participatie, meer Vlaanderen. Heel wat daarvan is na 3 jaar gerealiseerd. Daarom wil ik zeer uitdrukkelijk mijn dank uitspreken aan mijn voorganger Yves Leterme, die op inspirerende wijze deze Vlaamse Regering heeft voorgezeten met het oog op goed bestuur ten voordele van alle Vlamingen, en ook aan Inge Vervotte die op het domein van welzijn van Vlaanderen een zorgzamere samenleving heeft gemaakt. De prestaties van deze Vlaamse Regering zijn maar mogelijk geweest dankzij de volledige ploeg van regeringsleden die als een hecht en collegiaal team hebben samengewerkt - zoals u weet, ben ik hier persoonlijk getuige van - alsook dankzij de goede samenwerking met de meerderheidsfracties.
Er is intussen heel wat gerealiseerd, en Vlaanderen doet het goed. Er werden heel wat maatregelen genomen om het sociaaleconomische draagvlak van Vlaanderen te versterken, om ruimte te scheppen voor ondernemers, om toekomstperspectief te geven aan de landbouwers, om te investeren en te innoveren, om het onderwijs nauwer te doen aansluiten bij de behoeften op de arbeidsmarkt en motor van gelijke kansen te maken, om onze uitstekende zorgsector op maat van de mens te brengen. Ook in cultuur en sport wordt geïnvesteerd. Het toerisme kent mede dankzij initiatieven van de Vlaamse Regering een grotere opmars, en internationaal weet Vlaanderen zich steeds nadrukkelijker te profileren.
We hebben werk gemaakt van de beloofde vermindering van de belastingen voor mensen die werken en we hebben de successierechten verlaagd. Dankzij inburgeringstrajecten worden ook de nieuwkomers die zich permanent hier willen vestigen, betrokken bij het wonen en leven in Vlaanderen. We hebben een begroting met een overschot en Vlaanderen zal in 2009 schuldenvrij zijn. Maar belangrijk is ook een blik op de toekomst. Met nieuwe collega's zijn ook nieuwe verwachtingen en nieuwe verantwoordelijkheden ontstaan.
Mevrouw de voorzitter, beste collega's, het werk is nog niet af. Het Vlaamse regeerakkoord zal, samen met alle ministers en het Vlaams Parlement, even secuur en daadkrachtig verder worden uitgevoerd zoals de voorbije drie jaar. Ik heb de fakkel overgenomen om op eenzelfde elan de toekomst van Vlaanderen verder te verzekeren. 'Vertrouwen geven, verantwoordelijkheid nemen' doen we ook de komende twee jaar door onze economie te versterken, door verder te investeren in mensen en in samenlevingsopbouw, door verder te werken aan verduurzaming en door blijvend een krachtdadig Vlaams-Europees beleid te voeren. Burgers mogen van politici namelijk verwachten dat ze richting aangeven, dat ze duidelijk maken waar ze de bakens zullen trachten te verzetten.
We willen in een warm en zelfverzekerd Vlaanderen leven: een Vlaanderen dat heel wat troeven heeft. Ons onderwijs wordt tot ver buiten de grenzen geroemd en onze gezondheidszorg behoort tot een van de beste van de wereld. We zullen daar ook de volgende jaren in blijven investeren. Want hoewel Vlaanderen 'rijk' is, zal de aandacht voor zwakkeren in onze samenleving ook de komende jaren zeer groot zijn.
De Vlaamse Regering blijft ook de komende twee jaar een investeringsregering. Dat betekent onder meer dat wij verder werk maken van 'Vlaanderen in Actie'. Dit globale socio-economische plan voor Vlaanderen gaat uit van de visie dat we samen de toekomst kunnen winnen door meer te investeren in de ontwikkeling van alle talenten, in meer en vernieuwend ondernemerschap, in onderzoek en ontwikkeling, in een dienstbare overheid en door de logistieke mogelijkheden van onze ligging beter te benutten. Meer economie betekent ook meer werk. Op het vlak van werkgelegenheid wordt verder werk gemaakt van de activering en de begeleiding van werklozen en laaggeschoolde jongeren. We geven ruimte aan diversiteit en gelijke kansen in alle sectoren.
Mevrouw de voorzitter, beste collega's, er wordt niet alleen geïnvesteerd in onze economie, maar ook in onze zorg. De wachtlijsten moeten verder worden afgebouwd. De alternatieve financiering voor de bouw van ziekenhuizen en woonzorgcentra laat toe om versneld werk te maken van de nodige bouwdossiers. Dit geldt ook voor het onderwijs dat voor belangrijke uitdagingen staat: enerzijds aan de top blijven van de wereldranglijst en tegelijk het watervalsysteem vermijden, en anderzijds nauwer aansluiten bij de arbeidsmarkt en tegelijk jongeren vormen tot kritische volwassenen. Met een Vlaams jeugdbeleid focussen we bovendien op het geloof in de creativiteit en de ontplooiingskansen van jonge mensen. We investeren ook in duurzame mobiliteit met een goed uitgebouwd openbaar vervoer en met initiatieven zoals het pendelfonds. We maken werk van een duurzaam milieu- en energiebeleid: de uitdaging van de klimaatverandering nemen we ernstig en met het geïntegreerde Departement Leefmilieu, Natuur en Energie zitten alle hefbomen samen om niet alleen uitvoering te geven aan ons klimaatbeleidsplan maar ook verdere stappen te zetten in overleg met het middenveld.
Vlaanderen zet zijn koers verder. We blijven werken aan een krachtig bestuur en aan een Vlaanderen dat zijn verantwoordelijkheid neemt, ook in Europa en in het buitenland. Daarom verwachten wij ook heel wat van de staatshervorming. We zullen ook blijven investeren in Brussel als hoofdstad van Vlaanderen. En, mevrouw de voorzitter, beste collega's, zoals in het Vlaams Regeerakkoord overeengekomen is, engageren wij ons om de resoluties van het Vlaams Parlement van 3 maart 1999, zoals die werden geactualiseerd en recenter toegelicht in de aanvullende verklaringen van 18 mei 2005, te realiseren. U kent de grote categorieën die wij in het Vlaamse regeerakkoord hebben opgesomd: gezondheids- en gezinsbeleid, fiscale en financiële autonomie, constitutieve autonomie, overheveling van de spoorinfrastructuur, een objectieve en transparante solidariteit en homogene bevoegdheidspakketten. De resoluties van het Vlaams Parlement en het Vlaams regeerakkoord zijn ons kader en onze toetssteen voor de verdere staatshervorming.
Mevrouw de voorzitter, beste collega's, we staan klaar om voor een beter Vlaanderen te zorgen. Dit moet Vlaanderen de instrumenten in handen geven om datgene te kunnen doen wat de inwoners van Vlaanderen nodig hebben. Wij zullen hierin onze verantwoordelijkheid verder opnemen. Ik dank u. (Applaus bij de meerderheid)
Debat
Het debat is geopend.
De heer Dewinter heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister-president, collega's, voor allen die gekomen zijn, proficiat. Voor allen die gebleven zijn, proficiat. Voor allen die niet gekomen zijn, weggaan of weg zijn, ook proficiat. Dat zijn niet mijn woorden, maar - wat dacht u - de woorden van de CD&V-fractieleider in het Vlaams Parlement op 11 juni 2003. (Applaus bij het Vlaams Belang en CD&V).
Wat gebeurde er toen? Er overvalt ons immers een zeer groot déjà-vugevoel. Toen werd Bart Somers ingezworen als Vlaams minister-president, ter vervanging van Patrick Dewael. Net zoals u, mijnheer de minister-president, vandaag ingezworen wordt in de plaats van Yves Leterme. Ik heb een groot déjà-vugevoel, want de situatie is niet anders dan op 11 juni 2003.
Als we de balans maken van de federale verkiezingen van 10 juni 2007, kunnen we alles samenvatten in één zin: Leterme wint en de Vlaamse Regering verliest. Leterme wint, haalt 800.000 stemmen, verzilvert dat en gaat naar de Senaat en wordt wellicht eerste minister van dit land. Maar de Vlaamse Regering verliest, omwille van vier concrete redenen.
De Vlaamse Regering is maandenlang verlamd en een regering van lopende zaken geweest. Mijnheer de minister-president, het zal nog moeten blijken in hoeverre u in staat bent om een doorstart te maken.
De stoelendans die we hebben meegemaakt, verzwakt de regering. De sterkhouders van de regering zijn verhuisd naar de federale parlementen. We krijgen in de plaats, met alle respect voor de betrokken plaatsvervangers, plaatsvervangers. Het zijn mensen van op de reservebank, die niemand kent, die nauwelijks enige ervaring hebben in dit parlement en die nu om allerhande, voornamelijk partijpolitieke redenen, naar voren worden geschoven.
Niet ik zeg dat, maar mevrouw Schauvliege, lid van de CD&V-fractie, zei dat gisteren in een krant. Ze zegt dat mevrouw Crevits en zijzelf allebei hetzelfde profiel hadden. Ze zaten alle twee in de Commissie voor Leefmilieu van het Vlaams Parlement, maar mevrouw Crevits heeft het voordeel dat ze uit West-Vlaanderen komt, waar de CD&V, na de verhuizing van Yves Leterme naar het federale niveau, nog een lijsttrekker nodig heeft voor 2009. Hiermee weten we waarom mevrouw Crevits minister is geworden.
Mevrouw Schauvliege heeft het woord.
Mijnheer Dewinter, ik zou u aanraden om, als u mij wilt citeren, mij persoonlijk aan te spreken en u niet te baseren op een krant. Wat in de krant staat en wat u citeert, is niet correct.
Traditiegetrouw is het de schuld van de journalisten en hebben de betrokkenen dat uiteraard nooit gezegd.
Mevrouw Schauvliege, ik zal u een tip geven: er bestaat zoiets als een recht van antwoord. Als u vindt dat u verkeerd geciteerd wordt, kunt u dat laten rechtzetten in de betrokken krant, niet als u geciteerd wordt in het parlement.
Mevrouw Schauvliege heeft het woord.
Mijnheer Dewinter, ik zeg niet dat er een fout is gemaakt door de journalist. Ik zeg alleen dat wat in de krant staat, geen citaat is.
Mevrouw Schauvliege, ik kan maar lezen wat in de krant staat. U moet zelf weten wat u wilt.
Ik stel vast dat we te maken krijgen met twee onervaren, nieuwe ministers, die slechts een schim zijn van degenen die ze moeten vervangen.
Ik heb de indruk dat de Vlaamse Regering steeds meer de reservebank wordt van de politieke partijen en van de federale regering. Als het er echt op aankomt, sturen de partijen hun zwaargewichten naar de federale regering en het federale parlement en verzwakken ze de Vlaamse Regering. Herinner u Bruno Tobback, ooit Vlaams fractieleider voor sp.a, ondertussen federaal minister van Pensioenen; Renaat Landuyt, ooit viceminister-president in de Vlaamse Regering en nu federaal verkeersminister; Patrick Dewael, ooit minister-president, nu minister van Binnenlandse Zaken; Yves Leterme, Vlaams minister-president en Inge Vervotte, Vlaams minister van Welzijn, en binnenkort wellicht federale ministers.
Ik vind het spijtig, nadat zovele generaties van Vlamingen en Vlaamse politici hun nek hebben uitgestoken om dit parlement tot stand te laten komen en Vlaanderen een eigen regering te geven, dat de partijen deze regering uiteindelijk niet au sérieux nemen, integendeel.
Mijnheer de minister-president, er is nog een derde reden waarom Yves Leterme wint en de Vlaamse Regering verliest, namelijk dat de Vlaamse Regering vanaf nu meer dan ooit ondergeschikt zal zijn aan de federale regering. De echte politieke leider van dit land, en ook de echte leider van de Vlaamse Regering, zal in de toekomst immers niet Kris Peeters, maar wel Yves Leterme. Mijnheer de minister-president, Yves Leterme is uw zetbaas, hij heeft u minister gemaakt, net zoals hij dat heeft gedaan met mevrouw Crevits en de heer Vanackere. Yves Leterme zal uiteindelijk blijven beslissen wat er in de Vlaamse Regering en in deze meerderheid moet gebeuren.
U doet me een beetje denken aan Peter Van Petegem, mijnheer de minister-president. Dat is de meesterknecht van Tom Boonen. U zit in dezelfde rol: u bent de meesterknecht van Yves Leterme, u bent zelfs niet eens verkozen in dit parlement en toch reeds Vlaams minister-president. U bent de meesterknecht van Yves Leterme, die zal opzitten en braaf wezen wanneer de grote baas, de toekomstige eerste minister van dit land, wikt en vooral beschikt. Dat is spijtig omdat daardoor de Vlaamse Regering en deze Vlaamse meerderheid meer dan ooit in het verleden het geval is geweest, ondergeschikt zullen zijn aan de federale regering.
Een vierde reden waarom Leterme wint en de Vlaamse Regering verliest, is dat, na alles wat we de voorbije weken en maanden hebben gezien, de reshuffle, de herschikking, het verdwijnen van de minister-president en het komen van een nieuwe minister-president in de plaats, de Vlaamse Regering vleugellam wordt gemaakt op communautair vlak. Het valt me op, mijnheer de minister-president, dat u niet veel meer doet dan wat gisteren uw voorganger Yves Leterme deed op deze tribune: herhalen en uitentreuren herkauwen van wat in de resoluties en in het regeerakkoord staat. (Rumoer)
U weet nochtans goed - en u blijft er doof, stom en blind voor - dat gedurende de hele federale verkiezingscampagne de kopstukken van zowel sp.a, de heer Vande Lanotte, als van Open VLD, de heer Verhofstadt, ostentatief en keer op keer hebben herhaald dat de Vlaamse resoluties en het Vlaamse regeerakkoord niet meer van tel zijn en geen leidraad meer zijn bij de federale onderhandelingen over een nieuwe staatshervorming. Het blijven herhalen als een soort van mantra waaraan u trouw zweert, is interessant om weten, maar bindt blijkbaar uw regeringspartners en uw meerderheidspartners allang niet meer. Mijn vraag aan u is dan ook niet om als een papagaai voor te lezen wat u eertijds hebt neergeschreven. Mijn vraag is: hoe zult u met deze meerderheid realiseren wat er in het Vlaams regeerakkoord en de Vlaamse resoluties staat?
Wat is uw strategie? Wat is uw timing? Hoe zult u sp.a en Open Vld verplichten om er van hieruit voor te zorgen dat in het federale regeerakkoord, in het communautaire akkoord dat terzake moet worden afgesloten, staat wat in het Vlaamse regeerakkoord staat?
Mijnheer de minister-president, u kunt een historische rol spelen. Ik wil u wat dat betreft, zeker op uw eerste werkdag, het voordeel van de twijfel geven. U verdient dat. Zo heb ik eertijds ook uw voorganger, de heer Leterme, het voordeel van de twijfel gegeven. U kunt een historische rol spelen als u er opnieuw voor zorgt dat de Vlaamse Regering, deze meerderheid en dit Vlaams Parlement leidinggevend worden in de staatshervorming, dat wij van hieruit de bakens uitzetten, dat wij de locomotief worden voor meer Vlaamse autonomie, op basis van wat in het Vlaamse regeerakkoord en de Vlaamse resoluties staat. Daarvoor zult u echter meer moeten doen dan wat u vandaag hebt gedaan. Daarvoor zult u een nieuw bindend akkoord moeten afsluiten met al uw regeringspartners, zodat we niet terechtkomen in een schizofrene situatie, waarbij we hier in een virtuele wereld leven en blijven herhalen wat er in het regeerakkoord staat, terwijl partijen aan de overkant ondertussen aan het onderhandelen zijn en doen alsof dat regeerakkoord en die Vlaamse resoluties niet bestaan. Aan die schizofrenie, aan die dubbelzinnige houding, aan die hypocriete houding ook, moet een einde komen.
Ik roep u op uw verantwoordelijkheid te nemen en te doen wat moet worden gedaan, namelijk ervoor zorgen dat het Vlaamse regeerakkoord niet alleen hier met woorden wordt beleden, maar ook bij de federale onderhandelingen door diezelfde partijen, Open Vld en sp.a, met daden wordt gesteund. Dat is de historische opdracht die u hebt en die het verschil kan maken tussen falen en slagen in uw opdracht als Vlaams minister-president. Daarbij moet u de rol van meesterknecht, van Peter Van Petegem, overstijgen en een echte kopman worden, die vanuit Vlaanderen het politieke gewicht waarover hij beschikt ten volle benut om ervoor te zorgen dat het Vlaamse regeerakkoord, ook en vooral het communautaire onderdeel ervan, geen dode letter blijft, maar in de praktijk wordt uitgevoerd.
Mijnheer de minister-president, ik ga niet vooruitlopen op de Septemberverklaring. Ik zie dat u dat wel doet. Ik vraag me eigenlijk af wat u nog aan ons zult meedelen in uw Septemberverklaring. U hebt vandaag immers al een soort Septemberverklaring afgelegd. Ik wil daar niet op vooruitlopen. Uw agenda is uiteraard de mijne niet. Ik wil hier vooral een oproep doen om nu op te houden met herschikkingen en vervangingen, met het lanceren van allerlei scenario's, zoals ik er vandaag weer een aantal in de pers lees. Zo lees ik dat ook minister Bourgeois in aanmerking zou komen om eventueel de post van staatssecretaris of minister op zich te nemen in de federale regering. Ik lees dat gisteren een scenario circuleerde waarbij minister Moerman via een blanco formulier eventueel gecoöpteerd senator moest worden, om dan weer hier ontslag te nemen en opnieuw te worden benoemd in volle zomervakantie, om zeker te zijn dat ze er na 2009 nog bij zou kunnen zijn, want ze zou er geen vertrouwen in hebben, enzovoort.
Mag ik de traditionele partijen vragen op te houden het Vlaams Parlement voortdurend voor schut te zetten, belachelijk te maken en te vernederen? Neem uw verantwoordelijk als Vlaams minister. Blijf aan boord van het schip van de Vlaamse Regering. Doe wat u moet doen in plaats van allerlei exitstrategieën voor te bereiden en altijd de indruk te wekken dat het echte politieke verhaal hiernaast wordt geschreven.
Indien u voor een keer vijf minuten politieke moed zou hebben - om uw eigen gewezen minister-president te citeren - zou het echte politieke verhaal in dit land niet hiernaast, maar in dit Vlaams Parlement geschreven worden en op de regeringsbanken van deze Vlaamse Regering. Dan zouden wij het voor het zeggen hebben met dit Vlaams Parlement en deze Vlaamse Regering en zouden de anderen moeten luisteren naar wat het enige legitieme parlement en de enige legitieme regering van dit land te vertellen hebben. Dat is het Vlaams Parlement en dat is de Vlaamse Regering.
Aan u de opdracht, mijnheer Peeters, om dit in de praktijk te realiseren. Ik geef u het voordeel van de twijfel. Maak het waar! Zo niet hebben wij een afspraak in juni 2009. (Applaus bij het Vlaams Belang)
De heer Caluwé heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister-president, leden van de regering, waarde collega's, met grote tevredenheid hebben wij daarnet naar de verklaring van de nieuwe minister-president geluisterd.
We zijn verheugd om wat erin staat, maar we zijn ook verheugd om wat er niet in staat. Het is in het verleden soms anders geweest. We hebben geen plots uitgevonden nieuwe initiatieven, ideetjes of projectjes naar voren horen schuiven. Neen, het is gedegen werk. Er komt ook geen nieuw regeerakkoord omdat dat ook niet nodig is. Het afgesloten regeerakkoord geldt voor de volledige 5 jaar en is een uitstekend regeerakkoord. Belangrijke delen zijn uitgevoerd of in uitvoering. Er ligt allicht nog werk op de plank.
Yves Leterme heeft met de steun van de hele meerderheid tot op heden een prachtig parcours kunnen afleggen. We wisten op voorhand dat het niet gemakkelijk zou gaan. De verwachting was dat er grote moeilijkheden zouden ontstaan om een ploeg bestaande uit drie kartels, vier fracties en vijf partijen samen te houden en goed werk te laten leveren. Dankzij de loyale samenwerking binnen die wat complexe meerderheid hebben we mogen vaststellen dat een doorstart voor deze regering niet nodig is, want deze regering is nooit stilgevallen. Elke week zijn we hier decreten blijven goedkeuren.
Volgend jaar kent Vlaanderen een schuldloze begroting. De structuren zijn opgezet om de noodzakelijke bijkomende investeringen in infrastructuur, logistiek, huisvesting, welzijn en schoolgebouwen door te voeren. In Vlaanderen is de werkloosheid teruggebracht tot minder dan 6,5 percent. Heel veel werkgevers zoeken mensen, en de werkzaamheidsgraad ligt op 65 percent. Er is nog een weg af te leggen, maar we gaan gestaag vooruit. Met een investeringsquotum van 19 percent behoort Vlaanderen tot de top in Europa.
Kijk naar wat Inge Vervotte heeft gepresteerd met de steun van de meerderheid. Er is nog nooit zoveel geïnvesteerd in de gehandicaptensector. De tegemoetkoming voor de zorgverzekering in de thuiszorg wordt op gelijk niveau gebracht. Er is de transparantie van de rusthuisfactuur. Er is het globaal plan inzake jeugdzorg. In de kinderopvang zijn in de voorbije drie jaar 8500 plaatsen bij gecreëerd.
De passage van Yves Leterme en Inge Vervotte in de voorbije 3 jaar in de Vlaamse Regering zal blijvend kunnen worden herinnerd. Ze hebben hun werk kunnen doen dankzij de steun van de hele meerderheid. Bedankt Yves Leterme en Inge Vervotte voor wat gepresteerd is! (Applaus bij CD&V)
Wat opgestart is, moet verder worden uitgevoerd. Het werk dat achter de schermen is gebeurd inzake 'Vlaanderen in actie' moet de komende maanden ook op het terrein zichtbaar worden. Op de diverse terreinen moeten de investeringsplannen worden gerealiseerd. Uiteraard moet deze regering meeduwen aan de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde en de uitwerking van een nieuwe, diepgaande staatshervorming op basis van de resoluties van dit parlement.
Om dit allemaal waar te maken hebben we een groot vertrouwen in de bestaande ploeg en de nieuwe ministers. Uiteraard was de regeringswijziging niet vanzelfsprekend. De wissel van personen mocht geen rem zetten op de vaart die deze regering heeft. Daarom hebben we voor de nieuwe ministers bewust gekozen voor twee mensen, die enerzijds vernieuwing brengen, maar die zich anderzijds de voorbije 3 jaar parlementair hebben kunnen inwerken in de domeinen waarvoor ze verantwoordelijkheid krijgen. Ze hebben geen inloopperiode nodig, ze kunnen meteen aan de slag. Ik wens hen alle steun toe voor de regeringsverantwoordelijkheid die ze nu dragen.
We hebben ook voluit vertrouwen in de nieuwe minister-president. Het is geen geheim dat onze fractie 3 jaar geleden wat aarzelend stond tegenover de nieuwe minister. Hij had niet in het parlement gezeten, hij was niet verkozen, hij had geen oppositie moeten voeren. Het is geen geheim dat de heer Leterme veel overtuigingskracht nodig heeft gehad om onze fractie te doen accepteren dat de heer Peeters minister werd.
We werden echter al heel snel heel tevreden met die keuze. We hebben de heer Peeters niet alleen leren kennen als een goede bestuurder, die ons op weg heeft gezet naar de verdere Scheldeverdieping, die moeilijke dossiers als Aquafin en waterproblemen heeft opgelost. In milieuhandhaving, bodemsanering enzovoort, stond hij duidelijk voor onze opvattingen. In dialoog met de landbouwers is er een MAP op touw gezet waar de landbouwbevolking mee kan leven, hoe moeilijk dat ook is.
We hebben hem ook leren kennen met een grote parlementaire reflex die het debat in de parlementaire commissies niet uit de weg ging. We hebben hem leren kennen als een ploegspeler met onze fractie. Daarom hebben we hem nu met grote overtuiging vooruitgeschoven als onze kandidaat voor het minister-presidentschap. We zijn ervan overtuigd dat dat ploegenspel, tot op heden in de eerste plaats met onze fractie, de komende 2 jaar ten volle tot bloei zal komen met de hele meerderheid, de hele regering en het hele Vlaams Parlement.
Daarom, mijnheer de minister-president, nieuwe regering, onze steun en vertrouwen hebt u. (Applaus bij de meerderheid)
Mevrouw Ceysens heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, leden van de regering, collega's, wie er gisteren de kranten op nasloeg, heeft kunnen lezen dat Vlaanderen een minister-president krijgt met uiterst sportieve kenmerken: hij is bergbeklimmer, marathonloper, schermer, duiker en valschermspringer.
Ervaringen uit hobby's komen een regeringsleider altijd ten goede. Een toppoliticus moet immers over uithoudingsvermogen beschikken zoals een marathonloper. Hij moet op het juiste moment kunnen toeslaan zoals een schermer. Soms moet hij misschien kunnen onderduiken als een duiker. En altijd moet hij weten waar en wanneer te landen, zoals een valschermspringer.
Blijft de vraag of de nieuwe minister-president een beroep zal moeten doen op al deze kwaliteiten. De opdracht die hij krijgt, is volgens ons immers niet de allermoeilijkste. De minister-president erft immers een regeerakkoord dat in volle uitvoering is. Eigenlijk zal vooral continuïteit het leidmotief moeten zijn. Mijn fractie kan zich daarin vinden - het zal u niet verbazen. Collega's noemden het Vlaams regeerakkoord uitmuntend. Wij blijven ons graag herinneren dat Phara de Aguirre zei dat het vooral met blauwe inkt werd geschreven. (Rumoer/Gelach)
Onze leading lady en viceminister-president bewaakt dit uiteraard. Ze geeft hier concreet vorm aan door haar niet-aflatende inzet voor onze economie. Dat doet ze met een klemtoon op innovatie en internationalisering, waarvan haar uitmuntende delegaties bij buitenlandse missies getuigen.
Nu, de minister-president erft niet alleen een goed regeerakkoord waarvan hij de behoeder moet zijn, hij erft daarbovenop ook een begroting die blaakt van gezondheid. En dat is in niet geringe mate de verdienste van onze éminence grise, minister van Begroting Van Mechelen. (Gelach/Applaus)
Het mag wel eens gezegd worden. Dankzij zijn alom geroemd zuinig begrotingsbeleid verkeren de Vlaamse financiën in topvorm. Ik heb het hier al gezegd, ik blijf erbij: minister Van Mechelen zal de geschiedenisboeken halen als diegene die in de lage landen de theorie van de Amerikaanse econoom Laffer in de praktijk omzette. Die theorie luidt: verlaag de belastingen en uw overheidsinkomsten stijgen. Welnu, minister Van Mechelen verlaagde de gewestelijke belastingen en deed de Vlaamse begrotingsinkomsten stijgen. Voor ons smaakt dat naar meer.
Collega's, voor de 2 jaar die deze Vlaamse regering nog scheidt van een nieuwe stembusslag ziet mijn fractie nog volgende prioriteiten. (Opmerkingen)
De heer Dewinter heeft het woord.
In het kader van de verkiezing van Idool 2007 wil ik even tussenbeide komen. We hebben de bewieroking gehad van mevrouw Vervotte en de heer Leterme door de CD&V-fractieleider. Nu hebben we de bewieroking gehad van minister Van Mechelen en minister Moerman. Ik vind het onheus, mevrouw Ceysens, en ik wil het voor de man opnemen, dat minister Keulen niet in uw lijstje voorkomt. (Gelach)
Hij is een sympathieke man, een sportbeoefenaar, een goede echtgenoot, een man met vele kwaliteiten. Hij verdient toch ook een woordje van lof. (Gelach)
Dank u, mijnheer Dewinter, ik was hem knal vergeten. (Gelach)
Ik wil wel graag iets ernstigs zeggen, maar iedereen vind dit zo grappig. Dat maakt mij gelukkig. Mijn fractie lacht niet omdat ze dit soort flauwe grappen kent. Minister Keulen wordt straks genoemd in mijn toespraak. (Gelach)
Het is maar, mijnheer Dewinter, dat u af en toe ook eens plezier hebt.
Collega's, voor de twee jaren die deze Vlaamse Regering nog scheiden van een nieuwe stembusslag, ziet mijn fractie nog volgende prioriteiten.
Vooreerst kijken we uit naar de tweede en derde fase van de Vlaamse lastenverlaging voor de werkende Vlaming. Vandaag genieten ongeveer 1 miljoen werkende Vlamingen met een laag inkomen een belastingvermindering van 125 euro. Op 1 januari 2008 wordt dat 150 euro. In 2009 stijgt dat bedrag tot 200 euro en wordt het toegekend aan alle werkende Vlamingen. Voor een gezin waar de beide partners werken, betekent dat een belastingvermindering van maar liefst 400 euro.
Naast een lastenverlaging voor de werkende Vlaming dienen ook de lasten op de bedrijven verder te verlagen. Mijnheer Dewinter, u weet dat onze minister Keulen in het verleden heel vaak de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten uitgenodigd heeft om hier met degelijke voorstellen te komen en om te kijken wat er kan gebeuren om de druk op bedrijven aan te pakken, vaak vanuit de gemeentelijke fiscaliteit. Onze ministers trekken de kar van een bedrijfsvriendelijke fiscaliteit. Van de minister-president verwachten we dat hij dat werkstuk helpt af te maken. Heel concreet vraagt onze fractie de afschaffing van de Elia-heffing.
De nieuwe ministers die vanaf vandaag in functie treden, willen we ook graag herinneren aan de uitvoering van het regeerakkoord. In de zorgsector, minister Vanackere, blijven we aandringen op een verdere marktwerking van de sector en vragen we op korte termijn - de vakantie voor de kinderen en de zorgen voor de ouders beginnen morgen - een oplossing voor het probleem van de kinderopvang. Van de nieuwe minister van Openbare Werken verwachten we een versnelde uitvoering van de missing links ter bevordering van de mobiliteit en de verkeersveiligheid.
Last but not least zal onze fractie er ook alles aan doen om het communautaire luik van het Vlaamse regeerakkoord te realiseren. Iedereen weet dat we maar communautaire stappen kunnen zetten naar aanleiding van een federale regeringsvorming. De tijd is dus rijp. De eerstvolgende stappen in de staatshervorming moeten Vlaanderen meer socio-economische hefbomen geven. Voor ons ligt de nadruk daarbij op meer autonomie inzake het economisch beleid en het arbeidsmarktbeleid. Meer specifiek moet Vlaanderen de mogelijkheid krijgen om de vennootschapsbelasting als stimuleringsinstrument te kunnen inzetten door kortingen op het tarief te kunnen invoeren. Fiscale instrumenten zijn immers veel efficiënter dan subsidie-instrumenten.
Inzake arbeidsmarktbeleid dienen vooreerst de vormings-, opleidings- en bemiddelingsinstrumenten samengebracht te worden met de activeringsinstrumenten, en dat op regionaal niveau. Verder dienen de gewesten geresponsabiliseerd te worden voor hun arbeidsmarktbeleid door hen te laten genieten van terugverdieneffecten bij gestegen werkgelegenheid in een gewest en hen budgettair te straffen bij gestegen werkloosheid.
Collega's, over 24 maanden zal de kiezer de kaarten opnieuw schudden. De beste garantie voor een goede afloop van die verkiezingen is de volledige uitvoering van het regeerakkoord. De minister-president, de nieuwe ministers Crevits en Vanackere en alle leden van de regeringsploeg krijgen daarvoor het vertrouwen van onze fractie. (Applaus bij de meerderheid)
Mevrouw Gennez heeft het woord.
Mijnheer de minister-president, mevrouw de voorzitter, collega's, na drie jaar zijn we vandaag getuige van de doorstart van de Vlaamse Regering. We zijn blij dat we daar eindelijk aan kunnen beginnen want eigenlijk is vandaag de consecratie van wat na 10 juni al in de sterren geschreven stond, namelijk Leterme I wordt Peeters I.
Voor sp.a-spirit mag de nieuwe minister-president meteen de turbo inschakelen, want de doorstart moet natuurlijk geen vorm van zelfgenoegzaamheid zijn. De doorstart betekent dat we de versnelling moeten aantrekken en een aantal heel belangrijke dossiers uit het Vlaamse regeerakkoord uitvoeren.
Mijnheer de minister-president, voor 10 juni hebben we een lijstje met prioriteiten overgemaakt aan uw voorganger. Voor sp.a zijn dat nog altijd de dossiers die boven op de plank moeten liggen.
Ik wens de heer Vanackere en mevrouw Crevits proficiat. Personeelswissels zijn voor sp.a een interne partijaangelegenheid. We gaan er dan ook van uit dat de nieuwe ploeg hecht en coherent is en dat de nieuwe minister-president, die een goed individueel sporter is - een marathonloper, een schermer en een duiker - ook in staat zal zijn om in team te spelen en de rol van spits van deze nieuwe Vlaamse Regering op zich kan nemen.
Er is geen verschuiving van bevoegdheden in de nieuwe ploeg, behalve één. De minister-president wordt ook bevoegd voor de havens. Het is goed dat de bevoegdheidspakketten die elk lid van de Vlaamse Regering heeft, coherent zijn en tot beter bestuur leiden. We zijn tevreden dat de nieuwe minister van Leefmilieu een actief lid is van Natuurpunt. Onze verwachtingen op het groene vlak zijn dan ook hoog gespannen.
De voorbije dagen hebben we, als we heel eerlijk zijn, een aantal zaken gezien die misschien beter konden. Gisteren hebben we de begrotingsaanpassing besproken. We willen dat dit bij het begin van het parlementaire jaar met de nieuwe ploeg op een coherente en consistente manier kan gebeuren, zodat we snel een inzicht krijgen in de beleidsaccenten bij de nieuwe ministers en op een constructieve manier kunnen zien waar we naartoe gaan met de investeringsregering.
Sp.a is absoluut voorstander van een investeringsregering. We willen dat er wordt geïnvesteerd in gelijke kansen, in duurzaamheid en in solidariteit met de zwaksten in onze samenleving. We hebben dat gedaan in het onderwijs door het verbreden van de studiebeurzen en door het gratis maken van het onderwijs. (Opmerkingen)
Gratis en kosteloos zijn synoniemen. Ik ben niet iemand die vit over woorden. Dat is niet belangrijk. Het belangrijkste is dat we zaken realiseren voor de mensen en voor de zwaksten in onze samenleving. Ik wil dan ook een aantal suggesties doen op het bevoegdheidsdomein Welzijn. De turbo mag echt wel worden ingeschakeld voor het versterken van ons armoedebeleid. We kunnen een heel gericht en consistent activerend werkgelegenheidsbeleid voeren maar een deftig en horizontaal armoedebeleid moet ook in de welzijnssector worden gevoerd. We vragen dan ook dat de Vlaamse Regering een tandje bij steekt.
We pleiten voor de snelle realisatie van de maximumfactuur in de zorg die opgenomen is in het regeerakkoord. We willen de heer Vanackere alle succes wensen bij de realisatie van die toch wel belangrijke sociale eis.
Het lokaal sociaal beleid heeft extra aansturing nodig vanuit de Vlaamse Regering. De Vlaamse Regering is een regering die samen met de steden en gemeenten moet zorgen voor plannen op het terrein dicht bij de mensen. Deze week hadden we onze goede collega, minister Keulen, te gast in Mechelen. Hij had het daar over de implementatie van de verdeling van middelen voor het Stedenfonds op het terrein.
We zijn van oordeel dat de Vlaamse Regering verder moet investeren in de versterking van onze steden en onze gemeenten. De gemiddelde, modale Vlaming heeft daar recht op. Hij is er ook vragende partij voor.
Inzake welzijn willen we toch nog een belangrijke prioriteit aanstippen. Mevrouw Ceysens heeft er al naar verwezen. Een moderne samenleving waarin iedereen gelijke kansen heeft - ook die alleenstaande moeder, ook dat gezin met kinderen - kan eigenlijk niet bestaan als er dergelijke drastische tekorten in kinderopvang zijn. Voor ons is kinderopvang, investeren in mensen, investeren in de toekomst van onze samenleving een belangrijke prioriteit voor deze Vlaamse Regering.
Zoals ik al zei, wil sp.a een sociale en duurzame investeringsregering met nadruk op gelijke kansen voor iedereen. We geven dan ook elk lid van de nieuwe ploeg gelijke kansen om zijn of haar beleid in de praktijk te realiseren. En we zijn ervan overtuigd dat de vroegere minister van Leefmilieu, die samen met ons parlement mee de architect is van het strengste Mestdecreet ooit, dat de Europese toets en die van de Vlaamse bevolking kan doorstaan, ook sociaal en duurzaam kan en wil zijn. Dat betekent: een goed schermer, een goed duiker, een goed duurloper maar ook en vooral een goede spits, een goede keeper en een goede spelverdeler in een sterke ploeg voor de nieuwe Vlaamse Regering. (Applaus bij de meerderheid)
Mevrouw Vogels heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister-president, dames en heren ministers, beste collega's, ik voel me weer thuis. Na een dagje surrealisme ontmoet het werkelijke land weer het wettelijke land in dit parlement. De ministers uit de krant zijn nu ook de ministers in het Vlaams Parlement. Ik zou hen namens onze fractie willen feliciteren: zowel de minister-president, de minister van Welzijn als de minister van Leefmilieu, die ik bovendien gelukwens met haar veertigste verjaardag. (Applaus)
Vlaanderen heeft nu een minister-president met de in Vlaanderen populairste familienaam. Inderdaad, Peeters is populairder dan Janssens - dat belooft. (Gelach)
Mijnheer de minister-president, ik ben blij dat u in uw eerste interviews geen enkele keer de uitdrukking 'goed bestuur' hebt gebruikt. Dat is alvast een aangename stijlbreuk. Ik hou niet zo van dat wollig taalgebruik dat, u moet het mij vergeven, zo eigen is aan CD&V. (Rumoer)
Voor mij is goed bestuur een evidentie. Maar met goed bestuur kan men kerncentrales openen of windmolens bouwen, kan men wachtlijsten wegwerken of belastingen verlagen, kan men investeren in sociale woningen of in missing links. Collega's, in de politiek kan men niet de kool en de geit sparen.
Mijnheer de minister-president, nu de geit samen met uw voorganger vertrokken is, hoop ik dat u een regering zult leiden die duidelijke keuzes durft te maken. (Hilariteit)
Collega's, ik heb dat niet zo bedoeld. (Rumoer/Gelach)
Dat heb ik echt niet zo bedoeld. Ik had het over de vorige minister-president, die geitenhoeder is. (Gelach)
Mijnheer de minister-president, uw opdracht is bijzonder groot. Deze regering heeft een jaar verloren. De verwevenheid van alle politieke niveaus in dit land is duidelijk voelbaar geweest in het afgelopen jaar. Ook de besluiteloosheid van uw voorganger heeft de afgelopen 6 maanden zwaar gewogen op deze regering.
U zult wel weer aanhalen dat de regering naarstig heeft doorgewerkt en week na week decreten heeft goedgekeurd. Aangezien mevrouw Gennez er niet op heeft gewezen, zal ik zelf maar het wierookvat bovenhalen voor sp.a-minister Vandenbroucke. Het is vooral dankzij hem dat we hier elke week decreten bespreken en goedkeuren.
Hij is onbetwistbaar de beste leerling van de klas. (Applaus)
Collega's, voor het overige heeft deze regering het afgelopen jaar vooral beheerd en niet geregeerd, het schip drijvende gehouden, maar niet gestuurd. Nieuwe en nochtans dringende bijsturingen van het beleid zijn niet gebeurd. Het mooiste voorbeeld werd geleverd door de minister van Welzijn, mevrouw Vervotte. Zij beloofde, geheel in de lijn van wat haar partij had beloofd, de wachtlijsten weg te werken en vroeg daartoe nog extra middelen voor deze begrotingscontrole. Zij kreeg onmiddellijk lik op stuk van Open VLD die stelde geen cadeaus te geven aan ministers die topkandidaat zijn.
Economische waarnemers - en die klinken voor u allicht nog altijd een beetje luider - trekken gelijkaardige conclusies. Zij zeggen dat er met het 'Vlaanderen In Actie'-plan na de lancering ervan eigenlijk niet veel meer gebeurt, buiten de wat ons betreft onverantwoorde spielereien, zoals de experimenten met die fameuze supertrucks.
Ik hoop, mijnheer de minister-president, dat u en uw regering duidelijke keuzes zullen maken. Ik drukte in de krant de hoop uit dat u deze regio niet als een kruidenier zou besturen. U vroeg mij onmiddellijk wat ik tegen kruideniers heb. Niets, integendeel. Kruideniers zijn zeer belangrijk voor de sociale samenhang in onze samenleving en u mag ze, wat mij betreft, beter ondersteunen. Maar, mijnheer de minister-president, een kruidenier geeft iedereen gelijk. Dat is logisch, want hij wil alle klanten te vriend houden. Als klant 1 binnenkomt en zegt dat het vandaag koud is, dan geeft de kruidenier hem gelijk en beaamt dat het fris is. Als 5 minuten later klant 2 binnenkomt en zegt dat het vandaag warm is, dan geeft de kruidenier hem gelijk en zegt dat Frank Deboosere ook heeft gezegd dat het warm is.
Een minister-president van Vlaanderen moet dus geen kruidenier zijn, maar wel iemand met visie. Hij moet een ploeg leiden die duidelijke keuzes maakt. En dat zal niet gemakkelijk zijn, met vijf verschillende partijen. Wat u hier daarnet hebt voorgelezen, getuigde niet van keuzes maken. Het was een opsomming. De traditionele 3 Suissescatalogus, zeg maar, waaruit ik achteraf mevrouw Ceysens en mevrouw Gennez de mooie jurkjes hoor uitplukken, die dan zeggen: "Dat is nu voor ons belangrijk."
Mijnheer de minister-president, als u een doorstart wilt van deze regering en voor de tweede helft van deze legislatuur met deze meerderheid een nieuw elan wilt vinden, dan zult u keuzes moeten maken. Die keuzes zijn dringend. Ik denk bijvoorbeeld aan de nieuwe minister van Welzijn. Mijnheer Vanackere, toen ik vanmorgen de krant opensloeg, bleek bijna de helft van de artikels over uw bevoegdheden te gaan: de vergrijzing zal meer kosten en veroorzaakt grotere problemen; kinderopvang wordt een prioriteit. Ik heb hier al verschillende collega's horen bevestigen dat kinderopvang een steeds groter probleem wordt. Er is te weinig kinderopvang voor heel kleine kinderen omdat er meer geboorten zijn, er is te weinig kinderopvang in de vakantie omdat meer mensen aan het werk zijn. Ik denk trouwens, mijnheer Vanackere, dat u een goede bondgenoot zult vinden in uw linkerbuurvrouw, mevrouw Van Brempt, die u ongetwijfeld zal steunen in uw streven naar meer middelen voor kinderopvang.
Collega's, een samenleving die wil dat mannen en vrouwen actief zijn op de arbeidsmarkt kan het niet maken dat ouders permanent op zoek moeten naar kinderopvang.
Uw voorganger op Welzijn, mijnheer Vanackere, was niet de meest besluitvaardige minister. U wacht de taak om eindelijk de in dit parlement goedgekeurde decreten uit te voeren: de zorgregio's, de eerstelijnszorg, de preventieve gezondheidszorg, het persoonsgebonden budget. Ze liggen allemaal op uw tafel op uitvoering te wachten. Ik wens u alvast veel succes met deze boeiende, maar soms ook erg vermoeiende portefeuille.
Collega's, ook de voorzitter van de Commissie voor Openbare Werken, die spijtig genoeg niet aanwezig is, moet toch wel even geschrokken zijn toen CD&V, of beter Yves Leterme, ervoor koos om een van de 'kippetjes' tot minister te maken. (Rumoer)
Mocht hij hier zijn, dan zou ik hem zeggen: "Haantjesgedrag past alvast niet tegenover een minister!" Hij zal zijn stijl dus een beetje moeten aanpassen.
De heer Vermeiren heeft het woord.
Mevrouw Vogels, ik zal u onmiddellijk geruststellen. De betrokken minister heeft al een onderhoud gehad met de voorzitter van de commissie. Ze heeft reeds de betrokken voorzitter uitgenodigd om een goed gesprek te hebben opdat ze optimaal zouden kunnen samenwerken.
Dat stelt me inderdaad gerust. Ik maakte me er echt zorgen over dat de heer van den Abeelen met een ei zou zitten. (Gelach)
Collega's, in tegenstelling tot de andere nieuwe collega's gebruikte minister Crevits wel meteen een van die dooddoeners: ze zou verstandig groen zijn, goed zijn voor het milieu maar ook voor de bedrijven. Mevrouw de minister, u bent streekgenoot van de voormalige minister-president. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar haal alstublieft die geit niet opnieuw binnen om de kool en de geit te sparen. Durf alstublieft duidelijke knopen doorhakken. Wat goed is voor het milieu, is ook goed voor de bedrijven. De bedrijven verwachten van deze regering een consequente politiek om bijvoorbeeld energievriendelijke investeringen te steunen. Ze verwachten continuïteit. Wat goed is voor het milieu, is ook goed voor de mensen. 50 percent van alle energie die we gebruiken om onze huizen te verwarmen of te koelen, gaat verloren door ramen, deuren en daken omdat onze woningen slecht zijn geïsoleerd. Een suggestie: zet een doorgedreven programma op voor de isolatie van woningen. De mensen zullen 50 percent minder energie verbruiken, wat goed is voor het milieu, en 50 percent minder energiefactuur betalen, wat goed is voor hen. Bovendien wordt op die manier tewerkstelling gecreëerd. Er moet niet worden gekozen tussen milieu en bedrijven, tussen milieu en de mensen. Wat goed is voor het milieu, is goed voor de bedrijven. Wat goed is voor het milieu, is ook goed voor de mensen.
Mijnheer de minister-president, als deze meerderheid onder uw leiding een tweede adem wil vinden, dan zal ze op korte termijn keuzes moeten maken. Zelfs met een begroting zonder schulden, kan niet alles worden gerealiseerd wat in uw catalogus staat. U moet keuzes maken die los staan van wat de federale regering wil: keuzes die een antwoord zijn op de grote uitdagingen om van Vlaanderen een regio te maken waar het goed wonen is voor iedereen, ongeacht ras, kleur en cultuur, een voorbeeldige regio in de strijd tegen de klimaatopwarming en een regio waar arbeid en gezin beter in harmonie zijn. Deze ploeg moet opnieuw regeren in plaats van te beheren, het schip sturen in plaats van het drijvende te houden. We verwachten van u, mijnheer de minister-president, een Septemberverklaring, niet met een nieuw regeerakkoord maar met een duidelijk addendum met beleidskeuzes van de huidige regeerploeg, die de slagkracht van deze meerderheid in de tweede helft van de legislatuur duidelijk moeten maken. U kunt rekenen op een constructieve oppositie en een harde oppositie indien nodig. (Applaus bij Groen! en sp.a-spirit)
De heer Peumans heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister-president, leden van de regering, als laatste spreker aan het woord komen, is niet gemakkelijk. (Opmerkingen bij spirit)
Excuseer, dat was me niet bekend. Dat is niet op het Bureau geweest. (Opmerkingen van mevrouw Caroline Gennez)
Mevrouw Gennez, dat heeft niets met hoogmoed te maken, maar met een gebrek aan informatie. Ik bied daar mijn verontschuldigingen voor aan.
Mijnheer de minister-president, ik heb gisteren de vergadering gevolgd en ik had de indruk dat u vandaag onder een zeer slecht gesternte zou moeten starten. Ik heb u drie jaar met zeer veel plezier in de commissie Openbare Werken meegemaakt. We hebben flink gediscussieerd maar wat me steeds opviel, is dat u nooit een discussie met het parlement uit de weg bent gegaan. U hebt af en toe wel dingen beloofd die u niet nakwam, maar als ik u eraan herinnerde, deed u dat perfect. Ik heb dat altijd zeer gewaardeerd. Ik had bijna willen zeggen: "Kris, ik ga u missen." U was een minister die voor zijn dossiers ging. U ging ervoor en wou die tot een goed einde brengen. Spijtig genoeg kunt u dat werk nu niet afmaken omdat u tot een hoger ambt geroepen bent. Wij wensen u daar veel plezier mee.
Ik heb gisteravond gemerkt dat hier zonder enig probleem een begrotingswijziging goedgekeurd is, na een duidelijke uiteenzetting van de verslaggever en de minister van Financiën. De begroting doet het zeer goed, minister Van Mechelen. Trouwens, minister Keulen doet ook een hoop goede dingen. (Gelach)
U vertrekt dus met die begroting onder een zeer goed gesternte. Als ik dan sommige mensen van de oppositie hoor spreken over het 'marionettenparlement', dan doet me dat zeer veel pijn. Want de waarde van dit parlement hangt af van de manier waarop de parlementsleden in dit parlement werken. (Applaus bij CD&V, sp.a-spirit en de N-VA)
U gaat nu misschien in uw geschriften zoeken of ik in het jaar 2002 een andere uitspraak heb gedaan, maar toen zat ik hier nog niet, mijnheer Dewinter. Maar dit parlement een 'marionettenparlement' noemen en vervolgens dit halfrond verlaten, dat vind ik de meest zwakke houding die men als oppositie kan aannemen. (Applaus bij CD&V en sp.a-spirit)
Als u vindt dat deze regering geen regering van continuïteit is, dan had u gisteren bij de begrotingsbespreking aanwezig moeten zijn en dan had u hier uw kritiek moeten ventileren bij deze regering. (Opmerkingen bij het Vlaams Belang)
Hier is gewoon een wijziging van personeel geweest. Als er in uw partij een andere voorzitter komt, zult u dat ook nog meemaken.
Wat me ook opvalt, is dat wanneer het vragenuurtje is, de oppositie aan deze kant fors aanwezig is. Als de camera's weg zijn, is iedereen verdwenen. Ik zie wat ik zie.
De heer Van Hauthem heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik wil geen polemiek voeren met de heer Peumans maar ik wil toch twee dingen zeggen. U zegt dat de waarde van dit parlement afhangt van de wijze waarop de parlementsleden werken. Dat is juist. Als er voorstellen of amendementen komen van onze kant waarvan iedereen zegt dat we gelijk hebben maar dat men ze niet kan goedkeuren omdat ze van ons komen, dan vind ik dat geen goede manier van werken. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Ten tweede, u hebt geluk dat de voorzitter van dit parlement gisteren de zitting tot twee uur geschorst heeft. Was er eerder gestemd over de verdaging van de zo belangrijke begrotingswijziging, dan was de agenda zelfs afgevoerd omdat u onvoltallig was. (Applaus bij het Vlaams Belang en Groen!)
Daar hebt u 110 percent gelijk in. Maar ik pik het niet, mijnheer Huybrechts, dat u zegt dat ik nooit in de commissies ben. Ik ben altijd in de commissies aanwezig.
Oud-minister-president Leterme is nu onderweg naar de Wetstraat 16 - hij is er wel nog niet helemaal. De regering-Peeters I staat hier nu. Er is veel geschreven en gediscussieerd over het vertrek van deze minister-president. De vraag die u moet stellen is of deze regering het afgelopen halfjaar minder werk heeft verzet.
Op basis van mijn observatie en deelname aan het werk van twee commissies heb ik niet de indruk dat deze regering gewoon het werk van de vorige heeft voortgezet. Dit parlement heeft het afgelopen halfjaar heel veel decreten goedgekeurd. Ik heb ze niet geteld, maar gisteren alleen al zijn er zeven of acht goedgekeurd. Dat gebeurde weliswaar eenparig, want de oppositie was afwezig.
In elk geval heb ik gisteren geen fundamentele kritiek op de aanpassing van de begroting van 2007 gehoord. De doorstart van de regering-Peeters I is dus al genomen. De opdracht van de vorige minister-president is voor ons, de kartelpartner van CD&V, duidelijk. De heer Leterme verhuist naar het Belgische niveau om een grondige staatshervorming door te voeren waar Vlaanderen en Wallonië beter van worden. Het vertrek van de heer Leterme verschilt dus fundamenteel van het vertrek van zijn voorganger, want die heeft Vlaanderen in de steek gelaten om België te gaan dienen. Dat is toch een totaal verschillende zaak. (Opmerking van de heer Joris Van Hauthem)
U hebt toch door dat ik het over de heer Dewael heb?
De opdracht van het kartel van CD&V en N-VA is heel duidelijk. Vlaanderen heeft al een flinke weg afgelegd. Men kan van mening verschillen over hoe een nieuwe staatshervorming tot stand moet komen. In elk geval is het duidelijk dat Vlaanderen voor meer onafhankelijkheid heeft gestemd. De opdracht van het kartel is dus de overheveling van veel bevoegdheden op een aantal beleidsdomeinen. Er kan geen misverstand bestaan over wat ik het heb: het oorspronkelijke regeerakkoord, het gewijzigde regeerakkoord en de resoluties spreken voor zich. Het is volkomen duidelijk: onze ex-minister-president heeft de opdracht te zorgen voor meer onafhankelijkheid voor Vlaanderen en Wallonië. Op basis van die doelstelling zal onze ex-minister-president en bijna-senator actie ondernemen.
Hoewel ik nog recht heb op 6 minuten en 20 seconden, rond ik af. Ik richt me tot de nieuwe regeringsleden: veel tijd om na te denken en in te studeren, krijgen ze niet. De doorstart is gerealiseerd, en het regeerakkoord is duidelijk. Even tussen haakjes: een dikke proficiat met je verjaardag, Hilde. Je bent vandaag veertig geworden, en dus in de fleur van je leven. Kijkend naar jou, maar ook naar mevrouw Schauvliege, komt me de oude discussie over het haantjesgedrag van de mannelijke volksvertegenwoordigers voor de geest. Ik hoop dat de nieuwe regeringsleden de dialoog met het parlement aangaan, en wat zeer belangrijk is, dat ze leren luisteren naar het parlement.
In dit parlement wordt vaak naar de volksvertegenwoordigers geluisterd, en het hangt van de volksvertegenwoordigers zelf af of er naar hen wordt geluisterd of niet. Ik heb dat zeer goed ervaren in de vergaderingen met minister Peeters, onze nieuwe minister-president. Onze fractie en ikzelf hebben het volste vertrouwen in hem. Hij zal deze ploeg, die de doorstart heeft genomen, goed leiden.
Tot slot wil ik namens mijn fractie mijn dank uitspreken aan de heer Leterme en aan mevrouw Vervotte. De fractieleider van CD&V deed dat gisteren ook al. Ik wil dat ook doen aan het adres van de heer Bart De Wever, mijn partijvoorzitter. Als ik me niet vergis, zal hij om halfdrie in het huis aan de overkant de eed afleggen. Bart, we zullen je humor in dit halfrond en in de wandelgangen missen. We hopen dat het je aan de overkant heel goed mag gaan.
Verder wensen we de nieuwe regering en haar nieuwe leden alle succes en veel inspiratie en creativiteit toe, tot voordeel van het Vlaamse volk. De regering-Peeters I krijgt ons volste vertrouwen. (Applaus bij de meerderheid)
De heer Caron heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister-president, waarde leden van de regering, collega's, de middenstand regeert het land, beter dan ooit tevoren. Sterren komen, sterren gaan, alleen Elvis blijft bestaan.
Mijnheer de minister-president, ik kan er niets aan doen, maar dat liedje schoot gisteren door mijn hoofd. Als linksliberaal roept dat bij mij niet noodzakelijk negatieve gevoelens op, integendeel. Maar het is wel een zegswijze geworden, niet gespeend van enige ironie, zelfs met een onderliggende connotatie van middelmatigheid en misschien zelfs van bekrompenheid. Wij hopen dat die bijklanken snel wegwaaien en dat we een krachtige regering krijgen. Met het adjectief krachtig, bedoel ik ook behoorlijk of goed bestuur, maar dan ontdaan van het hoe-moet-ik-het-noementoontje. Ik weet eigenlijk nog altijd niet was het is, maar ik weet ondertussen wel dat goed bestuur niemands exclusieve eigendom is.
We willen dus een krachtige regering. Dat betekent op de eerste plaats een regering die het regeerakkoord uitvoert. We hebben onze matrassen al gedraaid en het zal dus werken geblazen zijn om het regeerakkoord helemaal uit te voeren. We zullen loyaal meewerken aan de realisatie ervan.
Ik wil me eerst graag wenden tot de nieuwe minister-president. Mijnheer Peeters, ik hoop dat de nieuwe minister-president nog meer respect voor het parlement betoont dat de voormalige minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur. Mijnheer de minister-president, uw parcours ging niet via de gemeenteraad, het rode pluche of het glazen dak, maar via de middenstand. Ik zou graag hebben dat u de rol van het parlement ten volle respecteert en - uit de grond van mijn hart - dat de invloed van dit parlement in de politieke beslissingen toeneemt. De vertoning gisteren - ik wil er nog even op terugkomen - was in dit licht niet echt bemoedigend. Maar daar bent u zeker niet alleen verantwoordelijk voor. Wij, als politici, volksvertegenwoordigers en ministers, moeten even stilstaan bij wat we soms uitspoken.
We moeten niet verbaasd zijn over de kloof met de burger, over onverantwoordelijkheid soms en over verzuring. Men zou er warempel aan twijfelen of de gedegouteerden, bij een dergelijk schouwspel, geen gelijk hebben. Willen we de mensen warm maken voor politiek? Ja toch! Wel, zo zal het niet lukken.
Mijnheer de minister-president, we rekenen erop dat u, de leider, bijzonder veel aandacht zult besteden aan het democratisch samenspel tussen regering en parlement.
Ik wil me nu even wenden tot de heer Vanackere. Mijnheer Vanackere, het zal even wennen worden om u met mijnheer de minister aan te spreken, maar alvast onze gelukwensen. We wensen u veel doorzettingsvermogen en vooral veel inlevingsvermogen. Dat laatste is toch zo nodig voor een minister van Welzijn. Mag ik u in dit verband al even terechtwijzen. Gisteren lazen we in De Morgen een uitspraak van u. Er stond: "Ook de nieuwe minister van Welzijn, Vanackere, gaf gisteravond al een heel bescheiden aanzet voor nieuwe accenten. Hij minimaliseerde de wachtlijsten in de zorgsector, toch het probleem waarmee zijn partij in 2004 paars in Vlaanderen uit verband speelde. Wachtlijsten wegwerken is niet de eerste prioriteit, zei hij. Vooral het aanbod aan zorg moet toereikend zijn. Wachtlijsten wijzen erop dat meer mensen hun vinger opsteken, doordat de inventarisatie beter verloopt."
Moet ik daaruit afleiden dat het niet goed is dat mensen hun vinger opsteken omdat ze een beroep willen doen op zorg? Mijnheer de minister, mag ik u dan ook oproepen om naar de mensen te luisteren en hun problemen niet te ontkennen en te vermijden om vanuit de hoogte te doen. Graag dus een beetje inlevingsvermogen, beste Steven.
Daarnaast kent u ook, in het kader van de inventarisatie die aan de basis ligt van de wachtlijsten, het adagium meten is weten. Had uw voorganger het niet steeds over evidence based beleid? Ik hoop dat de uitspraak over de wachtlijsten een slip of the tongue was, niets meer.
Mevrouw Crevits, ook u willen we natuurlijk graag gelukwensen. U bent een onbeschreven blad, zoals dat heet. U krijgt een stevige erfenis van uw voorganger. Die bevat niet alleen aangename cadeaus, integendeel. Er zit een stevige spanning op sommige beleidsterreinen, zoals Energie of Leefmilieu.
U hebt al aangekondigd dat u verstandig groen zult zijn. Dat klinkt enerzijds veelbelovend, maar anderzijds een beetje tsjeefachtig. Wat is dat, verstandig? Zoiets als behoorlijk voor het bestuur of onverwijld voor BHV? Bestaat er dan ook zoiets als onverstandig groen?
We willen u meteen met twee opdrachten naar uw kabinet sturen. Spirit vraagt aan de nieuwe minister van Leefmilieu bijzondere aandacht voor het principe van de internalisering van de afvalkost, waarbij de kosten van de verwerking van afval worden meegerekend in de prijs van een product, in plaats van ze achteraf aan te rekenen. Dat principe staat in het regeerakkoord. We verwachten dan ook dat u het uitvoert.
We stellen ook voor om de waterfactuur, die loodzwaar gaat doorwegen in de gemeenten, te financieren met de 'Blauwe Druppel-bijdrage', naar analogie met het Groene Punt. Dit voorstel van ons is door de vorige minister als bijzonder sympathiek onthaald, maar verder is het niet geraakt. Samen kunnen de ministers van Welzijn en Energie werk maken van de dreigende onbetaalbaarheid van energie. Want we mogen ons afvragen of gas en elektriciteit morgen nog betaalbaar zullen zijn voor iedereen.
Voilà, er ligt werk op de plank, we hopen dat de regering weer in actie kan schieten en na een paar maanden van 'surplacen' opnieuw werk kan maken van het ooit zo geroemde goed bestuur. Daarvoor geven we u graag ons vertrouwen. (Applaus bij de meerderheid)
Minister-president Peeters heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, collega's, ik heb de indruk dat in het Vlaams Parlement de sfeer goed zit. (Gelach)
Dat betekent dat er hier de volgende twee jaar nog hard kan worden gewerkt.
Mijnheer Dewinter, u vergelijkt mij met Peter Van Petegem, een echte flandrien die, als ik me niet vergis, al twee keer de Ronde van Vlaanderen heeft gewonnen. U zegt dat die onder moet doen voor Tom Boonen. Ik raad u echter aan wat voorzichtig te zijn met op dit spreekgestoelte Peter Van Petegem, de flandrien, die al verschillende malen de Ronde van Vlaanderen heeft gewonnen, minder merites te geven. (Opmerkingen van de heer De Reuse/Gelach)
U weet dat sportieve prestaties van die orde heel lang meegaan, langer dan verkiezingen trouwens.
Mijnheer Dewinter, ik heb u gisteren vingerwijzend horen zeggen: als u morgen niet uitdrukkelijk onderstreept dat het Vlaams regeerakkoord inzake staatshervorming en de resoluties die in dit parlement zijn ondertekend enzovoort. U wilde het zelfs op papier. U wilde dat vandaag horen van de nieuwe minister-president. U hebt het toch gehoord? Ik heb dat gezegd. De vraag die gisteren door u heel duidelijk is geformuleerd, is heel duidelijk beantwoord. Ik spreek als minister-president namens de Vlaamse Regering. Sta me toe dat ik niet spreek namens politieke partijen. Dat is niet mijn functie.
Uit de verschillende uiteenzettingen, waarvoor ik iedereen van harte dank, is het duidelijk dat we de steun hebben van de meerderheidsfracties en van de voorzitters uit de fracties die het woord hebben genomen, voor het regeerakkoord dat we met de hele Vlaamse Regering verder zullen uitvoeren.
Mevrouw Vogels, soms weet ik niet of u wel volledig hebt kunnen vatten wat we de afgelopen drie jaar hebben gedaan. U zegt dat we moeten investeren in bijvoorbeeld de isolatie van woningen. Er is een renovatieprogramma opgemaakt. Ook minister Keulen en anderen zijn daar hard mee bezig. U zegt dat hier alsof dat nog helemaal niet op route is, maar ik denk dat u iets hebt gemist.
De 3 Suissescatalogus haalt u ook altijd aan, maar het is heel belangrijk dat we duidelijk maken dat we op verschillende vlakken en met verschillende acties bezig zijn. De vergelijking met een 3 Suissescatalogus is volledig ongepast en ze doet niets terzake.
Mijnheer Caron, het is u waarschijnlijk ontgaan dat ik lid ben van de gemeenteraad van Puurs. Mijn burgemeester is hier trouwens aanwezig. U beweerde immers dat ik geen lid ben van een lokaal bestuur.
Verstandig groen is iets dat al 3 jaar in de praktijk wordt gebracht. Ik ga ervan uit dat ook minister Crevits ter zake de nodige verdere stappen zal zetten.
Er is hier terecht gevraagd naar de Septemberverklaring. De Vlaamse Regering zal daar hard aan werken. Ik geef u rendez-vous in september, wanneer wij u zullen terugvinden met een duidelijke Septemberverklaring, met duidelijke prioriteiten en duidelijke keuzes. (Applaus bij de meerderheid)
De heer Dewinter heeft het woord.
Mijnheer de minister-president, ik heb uw toespraak en zeker ook uw repliek goed beluisterd. Vooral ook de fractieleiders van de meerderheid heb ik goed beluisterd. Deze regering spreekt ondertussen uit zoveel monden dat ik niet meer weet welke bodschap ik moet geloven. Ik heb u horen verklaren dat het regeerakkoord wat het communautaire betreft uw leidraad is. U hebt er niet bij gezegd wat uw strategie zal zijn, noch wat de timing moet zijn. Kan die staatshervorming wachten tot 2009 of niet? Wat moet er met Brussel-Halle-Vilvoorde gebeuren? Hoe zit het met de splitsing? Daarover krijgen we helemaal niets te horen.
Ik huiver wanneer u daar niets over vertelt. Ooit was uw partij immers heel erg duidelijk over die dingen, toen ze nog in de oppositie zat. Ik zie de heer Van Rompuy opnieuw onder zijn bank kruipen, maar ik zal niet hem citeren, maar de heer Leterme.
Splitsen nu! Nu! Nu!
Inderdaad. Verba volant, scripta manent. Ik heb hier een brief van de heer Leterme, algemeen voorzitter van CD&V, gericht aan de toenmalige minister-president van de Vlaamse Regering. De brief dateert van 12 mei 2004 en gaat over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde en de communautaire agenda van toen. Toen! Toen! Niet vandaag!
Ik zal u de hele brief besparen, maar lees het belangrijkste. De leider van uw partij, de voormalige minister president, schreef erin: "Mijnheer de minister-president, CD&V zal in elk geval niet toetreden tot een Vlaamse Regering zonder dat de splitsing van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde is uitgevoerd." Dat was op 12 mei 2004 en werd geschreven door de heer Leterme. Vandaag is het 28 juni 2007. Hoe zit het met die splitsing? CD&V is toegetreden tot de Vlaamse Regering ondanks de dure eden, zwart op wit, van uw gewezen Vlaamse minister-president. Verba volant, scripta manent.
Mijnheer de minister-president, dan vraagt u me waarom ik al die vragen kom stellen. Ik heb het toch herbevestigd, en het staat allemaal in het regeerakkoord, zo stelt u. Ik wil meer dan een vodje papier en een regeerakkoord. De vodjes papier kennen we. Dit zijn de beloften van CD&V: papier dat nergens toe leidt. We kunnen het net zo goed stukscheuren en verfrommelen. Het komt er toch nooit. De woorden van CD&V worden in de praktijk niet uitgevoerd. Daarom geloof ik u niet, mijnheer de minister-president, en ook omdat ik na uw toespraak de fractieleidster van de VLD heb gehoord. Mevrouw Ceysens stelde die communautaire eisen te beperken tot het economische beleid en het arbeidsmarktbeleid, tot de vennootschapsbelasting en dergelijke meer. Voor het overige heb ik van mevrouw Ceysens niets gehoord. Ze zal nu misschien wat verduidelijking willen geven.
Mevrouw Ceysens heeft het woord.
Mijnheer Dewinter, ik heb namens onze fractie de klemtoon daarop willen leggen. Uiteraard. Dat is ook belangrijk. Voor het overige heb ik geen afbreuk gedaan aan het overige dat we hier hebben goedgekeurd. Ik heb wel duidelijk een klemtoon willen leggen.
Ik noteer dat, mevrouw Ceysens. Vertel mij eens, bent u voorstander? Vindt u dat het regeerakkoord op communautair vlak volledig moet worden uitgevoerd? Gaat u voor de splitsing van het gezinsbeleid, de splitsing van het gezondheidsbeleid en fiscale autonomie? Is dat te nemen of te laten? Of zegt u 'misschien'? Ik wil het weten voor de minister-president morgen met de informateur gaat praten. Gaat deze meerderheid er een casus belli van maken of niet? Gaat u als Vlaamse Open VLD-fractie uw gewicht laten gelden bij de besprekingen? Dat hoor ik niet. Dat weten we niet. Dat blijft vaag.
Hetzelfde geldt voor sp.a. Terwijl mevrouw Ceysens nog enige duidelijkheid biedt, althans over het economisch beleid en het arbeidsmarktbeleid, hoor ik bij de fractieleidster mevrouw Gennez, binnenkort wellicht voorzitster van de sp.a., helemaal niets over het communautaire aspect: ze rept er met geen woord over.
Mevrouw Gennez heeft het woord.
Mijnheer Dewinter, ik denk dat u af en toe een beetje beter moet luisteren. De positie van sp.a in de communautaire thema's is duidelijk. Wij hebben gezegd dat we met interesse de discussies op het federale niveau zullen volgen en dat we onze steun vanuit een eventuele oppositie zullen geven aan de staatshervorming als de Vlamingen en de Walen er beter van worden.
Fantastisch: met deze vage, nietszeggende, algemene antwoorden die alle richtingen uit kunnen, moeten we het doen. Ik stel alleen vast, mijnheer de minister-president, dat als CD&V in de oppositie zit, deze partij zegt: "CD&V zal niet toetreden tot een Vlaamse Regering zonder dat de splitsing van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde is uitgevoerd." Dan kan het allemaal wel concreet worden en dan zijn er wel deadlines, een timing en een concrete agenda. Maar wanneer men daar zit, blijft het allemaal wazig en vernemen we er niets meer van.
Laat ik eindigen met een citaat, opnieuw van Yves Leterme. De man heeft ook al veel verklaard de voorbije weken en maanden, ook in de verkiezingscampagne. Ik denk dat wat hij zei toen eerste minister Verhofstadt het had over de belastingsverlagingen en het schitterende beleid van paars, inderdaad terecht is. Leterme zei telkens op televisie: "Wie gelooft dat allemaal nog? Wie gelooft die man nog?"
Mijnheer Peeters, geloofwaardigheid wordt uw grootste probleem in de toekomst. U kunt de Vlamingen niet allerlei communautaire eisen blijven beloven. U kunt geen zaken blijven voorspiegelen zonder ze in de praktijk waar te maken. U hebt op 10 juni 2007 het voordeel van de twijfel gekregen van de kiezer, maar u zult niet kunnen rekenen op de wittebroodsweken die Yves Leterme in het voordeel hebben gespeeld. U zult op communautair vlak afgerekend worden, niet op basis van woorden of een vodje papier, maar op basis van daden. We spreken elkaar opnieuw na de zomer. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
Het debat is gesloten.
Hoofdelijke stemming
De voorzitter: Aan de orde is de hoofdelijke stemming over de verklaring van de Vlaamse Regering.
Stemming nr. 1
Het resultaat wat betreft de gewestaangelegenheden is als volgt:
102 leden hebben aan de stemming deelgenomen; 68 leden hebben ja geantwoord; 33 leden hebben neen geantwoord; 1 lid heeft zich onthouden.
Het resultaat wat betreft de gemeenschapsaangelegenheden is als volgt:
106 leden hebben aan de stemming deelgenomen; 70 leden hebben ja geantwoord; 34 leden hebben neen geantwoord; 2 leden hebben zich onthouden.
Dientengevolge neemt het parlement de verklaring van de Vlaamse Regering aan.