Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de aanpak van de eikenprocessierupsenplaag
Verslag
De heer Gabriels heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister-president, dames en heren ministers, geachte leden, de eikenprocessierups is al lang een probleem in een bepaald deel van onze provincie, meer bepaald het noordoosten. We worden er al jaren mee geconfronteerd.
We zijn ook al jaren bezig met een gecoördineerde aanpak. Sinds vorig jaar hebben we de provincie mee ingeschakeld om vooral de preventieve fase wat intensiever te laten geschieden. Dit jaar zijn achterliggende gebieden, vooral landbouwgebieden, via een helikopter mee besproeid met een preventief middel. Al die inspanningen blijken geen effect te hebben op het volume van het aantal rupsen dit jaar. Dat heeft te maken met verschillende factoren: de zachte winter en de warme maand april, waarbij de eitjes die vorig jaar zijn gelegd, allemaal ontpopt zijn en nu een waar probleem vormen.
Op dat ogenblik was de preventieve fase voorbij en hebben wij getracht op curatief vlak zo snel mogelijk op te treden. Ik heb toen twee vragen gesteld aan de minister-president en de minister van Volksgezondheid om te zien wat wij op Vlaams niveau zouden kunnen doen. Dit probleem bestaat alleen in Vlaanderen, en een op drie van de Vlaamse gemeenten wordt er op dit ogenblik mee geconfronteerd. Dat betekent wel degelijk dat we er zelf een antwoord op moeten geven.
Tegelijkertijd hebben we via de provinciale rampenfase nummer drie de provincie als coördinator kunnen aanduiden waarbij de gouverneur mee zijn schouders onder de bestrijding heeft gezet. Dat houdt heel concreet in dat wij op dit ogenblik medewerking van alle brandweerkorpsen, van de civiele bescherming en van het leger hebben bekomen. De federale overheid heeft hierin haar taak heel goed opgenomen. Wij hebben van die verschillende diensten nu al de toezegging dat als wij over meer manschappen willen beschikken, wij ze mogen hebben. Wij zijn daar volop mee bezig. Ik beschouw dit als een teken van bezorgd en heel goed bestuur.
Het antwoord op mijn vragen aan de minister-president en de minister van Volksgezondheid is daarentegen beneden alle peil. In het antwoord op mijn schriftelijke vragen somt de minister van Volksgezondheid op welke producten in de preventieve fase gebruikt kunnen worden, en ze zegt dat de federale overheid verantwoordelijk is in de curatieve fase. Dat moet u nu eens aan de mensen gaan vertellen. Die zullen u daarvoor applaus geven. De minister-president geeft mij als antwoord dat het probleem in de landbouw uitsluitend voor paarden negatieve invloed heeft, voor de rest niet.
Ik denk dat men het probleem nog altijd niet kent of niet wilt kennen. De stekeltjes of de haartjes van deze rups verspreiden zich onder meer in het hooi en hebben een assertiviteit van zes jaar. Dat betekent dat zij zes jaar actief blijven. Juni is de grasmaand. Boeren kunnen hun oogst van nu, het hooi dat ze binnenhalen, voor een groot deel als nietig beschouwen.
Ik vind het beneden alle peil dat men de rest van de veestapel ongemoeid laat en eigenlijk in een heel grote boog om het probleem fietst. De Vlaamse regering moet meewerken aan de crisisbestrijding, omdat het probleem zich alleen op Vlaams niveau voordoet. Tot nu toe is alleen de federale regering in actie geschoten, de Vlaamse niet. Ik heb beide instanties op hetzelfde moment verwittigd.
Het doet misschien pijn. Alleen praten over goed bestuur, maar de mensen niet laten voelen wat goed bestuur in de praktijk betekent, vind ik ergerlijk. Ik vind het onbetamelijk dat men dit verder laat duren. (Rumoer)
Het doet pijn, maar u moet op het veld maar eens komen kijken hoe de mensen daaronder lijden. Ik stel mijn vraag enkel aan de minister-president en de minister van Volksgezondheid, maar ik zou ze ook kunnen stellen aan de minister van Toerisme, want de weerslag op het fietspadennetwerk en de horecasector is groot. (Opmerkingen bij CD&V)
Mag ik mijn vraag stellen, mijnheer Decaluwe?
Dat is geen vraag, mijnheer Gabriels. Dat is puur populisme.
Ik had mijn vragen schriftelijk gesteld om er zeker geen polemiek aan te geven, maar als ik een antwoord krijg dat geen oog heeft voor het probleem, heb ik de plicht om de vraag hier opnieuw mondeling te stellen. Anders had ik dat niet gedaan. Niet antwoorden op een serieus probleem vind ik onverantwoord in plaats van goed bestuur.
De heer Sannen heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister-president, vorig week klonk hier hoongelach in de wandelgangen toen we vernamen dat de gouverneur van Limburg het leger zou inschakelen om de processierupsen in Limburg te bestrijden. Nu heeft het probleem zich uitgebreid naar andere delen van Vlaanderen. Federaal minister Dewael heeft vandaag zelfs een coördinatievergadering georganiseerd om het probleem aan te pakken.
Mijnheer de minister-president, de aanpak van de gemeenten en van de provincies is niet overal dezelfde. Ook de kostprijs voor het bestrijden van de eikenprocessierups is voor de burger niet overal dezelfde. De heer Gabriels heeft gelijk dat ook voor de acute situatie een goede en adequate aanpak nodig is, want daarmee zouden we volgend jaar heel wat problemen kunnen voorkomen.
Natuurlijk is de overlast die we nu kennen niet totaal onverwacht. Zeker in het noordoosten van Limburg kenden we de problematiek al, maar de schaal waarop het probleem zich vandaag manifesteert, is wel heel uitzonderlijk. Ik moet de ernst ervan voor de gezondheid en het welzijn van de lokale bevolking niet onderstrepen. De heer Gabriels verwees al naar een zekere rem op het plattelandstoerisme, zeker in deze fietsvriendelijke regio. De problemen in de landbouw zijn ruimer. Het gaat om meer dan om de paarden alleen. Er is heel veel dierenleed doordat de rups ook in het hooi terechtkomt.
Het probleem is niet totaal onbekend. In de jaren negentig hebben we al dergelijke rupsenproblemen gehad. Ik denk bijvoorbeeld aan problemen in de provincie Antwerpen en ook in de naburige provincies in Nederland. Ook in de Duitse regio's kent men het probleem, maar daar werd werk gemaakt van een effectief preventief bestrijdingsbeleid.
Bij ons leeft de indruk dat de Vlaamse Regering de zaken op hun beloop laat, ondanks de duidelijke signalen die vorig jaar door de provincie en door de gemeenten aan de Vlaamse Regering werden gegeven.
Mijnheer de minister-president, welke initiatieven zullen worden genomen? Ik heb het nu niet over de acute bestrijding. Maar we moeten voorkomen dat de plaag zich jaarlijks herhaalt en dat de rupsen blijven toenemen. Op dat vlak is er een verantwoordelijkheid voor de Vlaamse Regering. Wat heeft de Vlaamse Regering de voorbije jaren gedaan? Zijn er contacten geweest met lokale besturen of met andere actoren in het risicogebied? Werd overleg gepleegd met Nederlandse en Duitse instanties? Zij lijken toch wel een adequate aanpak te hebben.
Werd bijvoorbeeld een opdracht gegeven aan het INBO om gericht aandacht te besteden aan het probleem van de processierups? Een gecoördineerde en wetenschappelijk onderbouwde aanpak van de Vlaamse overheid kan immers vruchten afwerpen. De bestrijding van de muskusrat is daar een goed voorbeeld van. Voor die bestrijding werd een goede en wetenschappelijk goed onderbouwde aanpak gevonden. Het INBO kan een rol spelen voor de toekomstige bestrijding van dit rupsenprobleem.
Mijnheer de minister-president, is de Vlaamse Regering bereid om een gecoördineerde aanpak te ontwikkelen voor de bestrijding van de eikenprocessierupsen? Hebt u daartoe al initiatieven genomen, en zo ja, welke?
Minister-president Leterme heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, we hebben uiteraard niet gewacht tot 4 dagen voor de verkiezingen om het probleem aan te pakken. Een gecoördineerde aanpak vanuit de Vlaamse Regering is essentieel op drie domeinen. Er wordt gewerkt vanuit de departementen Leefmilieu en Openbare Werken. Minister Peeters zal u een gedetailleerd overzicht geven van de getroffen maatregelen. Minister Vervotte werkt aan het probleem vanuit het departement Gezondheidszorg. En dan is er ook het departement Landbouw.
Voor wat de landbouw betreft, is er het rechtstreekse schadelijke effect voor de veehouderij waarbij paarden, maar ook runderen lijden onder de plaag van de eikenprocessierupsen. Op wetenschappelijke basis werd vastgesteld dat die directe schade heel gering is.
Ik voeg eraan toe dat onze diensten vanuit de landbouwsector nog geen enkele klacht of vraag tot schadevergoeding, noch individueel, noch collectief, hebben ontvangen. De grote organisaties ABS en Boerenbond hebben nog geen enkele vraag tot ons gericht. Als er geen schade wordt gesignaleerd, dan gaan we niet in de eerste plaats een schaderegeling opstellen.
Ik neem de toestand wel ernstig. We volgen de situatie op, niet sinds vandaag, maar sinds lange tijd - ook vorig jaar was dit het geval - vanuit Landbouw, vanuit de bevoegde cel van de afdeling Duurzame Landbouwontwikkeling.
Mijnheer Sannen, de kenniseenheid Plant van het ILVO heeft de opdracht om dit heel specifiek op te volgen. Uiteraard is daar onderzoek naar gebeurd, vandaag is dat echter niet nodig. Het is nu zaak het probleem op de voet te volgen.
Sommige veehouders houden hun dieren preventief op stal. De Vlaamse Regering doet alles wat moet gebeuren, binnen haar bevoegdheden.
De terugbetaling van zalfjes en dergelijke - voor zover dat ooit aan de orde zou zijn - valt uiteraard onder de bevoegdheid van de federale minister van Volksgezondheid. Ik heb begrepen dat de federale overheid sinds enige dagen ook actief is op het vlak van de bestrijding en verdelging.
Ik noteer dat vooral de VLD hier op vier dagen van de verkiezingen een punt van maakt ten aanzien van mij. (Applaus bij CD&V)
Minister Vervotte heeft het woord.
Ik zal enige aanvullende informatie geven. De Vlaamse Regering was van bij het begin zeer actief bij het probleem betrokken, niet alleen bij de interventies, maar al daarvóór.
Mijnheer Gabriels, ik heb op al uw schriftelijke vragen geantwoord. Ik heb natuurlijk niet heel mijn beleid ter zake uit de doeken gedaan en dat had u ook niet gevraagd. U had vragen over de terugbetaling van onder andere de medische kosten en de geneesmiddelen. Zoals ik al antwoordde op uw schriftelijke vraag, gaat het tot op heden om een curatieve gezondheidszorg en die behoort tot de federale bevoegdheid. Vragen daarover moet u aan minister Demotte stellen. De getroffenen zullen concreet een aanvraag moeten indienen bij het Rampenfonds. Dat is de enige mogelijkheid op deze terugbetaling.
De Vlaamse Regering is verantwoordelijk voor de informatie en sensibilisering naar de brede bevolking en naar de intermediairen. Dat is ook gebeurd. Er is een specifieke website gemaakt, en er zijn 50.000 brochures verspreid. Ik heb de brochure bij, voor wie geïnteresseerd is. Er staat in hoe men het probleem kan herkennen, wat de gevolgen zijn, wat men als individu mag doen, en vooral wat men niet mag doen. Er wordt in verwezen naar de website en naar onze medewerkers op het terrein. Deze beide zijn heel expliciet. We hebben de gemeentebesturen en de provinciegouverneurs aangeschreven. In het kerngebied hebben we alle gezondheidswerkers en huisartsen aangeschreven. µ
De acties en reacties dateren al van vóór de huidige incidenten. Onze Medische Milieukundigen of MMK's zorgen voor de informatieverspreiding en sensibilisering naar onder meer jeugdverenigingen en wandelclubs. Er wordt in uitgelegd hoe men zich in de getroffen gebieden en bossen moet en kan gedragen.
Er is dus intussen heel wat gebeurd. Wij hadden het vermoeden dat meer mensen de brochure zouden opvragen. De brochures zijn in eerste instantie bedoeld voor de intermediairen, maar als ook de bevolking zulke brochures vraagt, willen wij die uiteraard ter beschikking stellen. Ik had dan ook eerder al de opdracht gegeven voor een extra druk van de brochure. Dat is intussen gebeurd, er is dus geen gebrek aan brochures. Bovendien kan men dezelfde informatie terugvinden op de website, wat misschien nog eenvoudiger is.
Wij waren van bij het begin betrokken in deze kwestie, zowel met de afdeling Zorg en Gezondheid als met onze MMK's. We hebben het probleem breed aangepakt: we hebben de intermediairen erbij betrokken, maar ook de bevolking, de gemeentebesturen en de verschillende provincieverantwoordelijken. Wij nemen het probleem heel au sérieux. We hebben alle mogelijkheden die binnen onze bevoegdheden vallen, uitgeput om onze verantwoordelijkheid te nemen. We hebben proactief gewerkt en volgen ook de huidige procedure verder op.
Wij hebben overigens ook voor permanentie gezorgd. Tijdens de bestrijding hebben we een permanentiecel opgericht voor mensen die vragen hadden rond gezondheid en dergelijke meer. Ook op dat niveau hebben we dus bijkomende initiatieven genomen. (Applaus bij CD&V)
Minister Peeters heeft het woord.
Mijnheer Sannen, u hebt gelijk, dit is inderdaad geen nieuw probleem. Het is een probleem waar zowel het Agentschap Wegen en Verkeer als het Agentschap Natuur en Bos al heel wat jaren mee bezig zijn. Tot voor kort bleef het probleem echter beperkt tot een vijftal gemeenten in Limburg. Door de warme lentemaanden heeft het probleem zich nu verder uitgespreid, waardoor het groter geworden is.
Mijnheer Gabriels, u hebt volstrekt ongelijk dat wij niets gedaan hebben. Op dit moment zijn 41 fulltime equivalenten bezig om dit probleem aan te pakken, vanuit het Agentschap Natuur en Bos en vanuit Openbare Werken. De acties op het federale niveau waar u naar verwijst, halen dat niveau nog lang niet. U geeft dus volstrekt onjuiste informatie.
In januari 2007 is er een overlegvergadering geweest met het agentschap en de provincie om te zien hoe we dit verder zouden aanpakken. Er is toen een actieplan uitgewerkt in verband met de eikenprocessierups. De warme lentemaanden en de daaropvolgende uitbreiding van de problematiek konden we natuurlijk niet voorzien.
Ik kan u wel zeggen dat de aanpak van Wegen en Verkeer inzake de gewestwegen voor de vijf gemeenten al jarenlang gehanteerd wordt. Als een gemeente dat vraagt, worden de hoogtewerkers ook ingezet als het probleem zich iets verder van de gewestweg bevindt. Op dit moment zijn er drie bemande hoogtewerkers actief om dit probleem aan te pakken met spuitkanonnen en met de nieuwste technologie inzake elektrostatische verneveling. Het Agentschap Natuur en Bos heeft drie ploegen, in twee shiften, die vanaf juni tot medio juli meewerken aan de bestrijding van de processierupsen. We hebben een afspraak met Natuurpunt, dat daar nog tien extra arbeiders aan toevoegt. We hebben ten slotte ook nog vier landbouwploegen die zich daarbij gevoegd hebben. Samen met de drie fulltime equivalenten van het Agentschap Wegen en Verkeer komt dat op welgeteld 41 fulltime equivalenten die het probleem aanpakken.
We hebben daar ook de nodige middelen voor uitgetrokken, en we zullen er nog verder in gaan. Momenteel kunnen we de rupsen enkel bestrijden via verbranding. Voordien hadden we al maatregelen genomen met bestrijdingsmiddelen. Ofwel weet u dat niet, ofwel houdt u dat achter, maar ook op dat vlak zijn inspanningen geleverd, mijnheer Gabriels. In de derde fase, die vanaf augustus ingaat, zullen we de nachtvlinders lokken met kwikdamplampen, om te voorkomen dat de populatie verder zou aangroeien. We hebben daar al 100.000 euro voor uitgetrokken, 48.000 euro daarvan dient om de personeelskosten te dekken. Dus, mijnheer Gabriels, ik denk dat u ofwel niet goed geïnformeerd bent, of dat u hier te kwader trouw een aantal zaken verkondigd hebt.
Mijnheer Sannen, ik heb nog eens gevraagd of wij nog bijkomend wetenschappelijk onderzoek moeten doen in deze materie, maar er is er al heel wat onderzoek verricht. Onze eerste reactie is dus dat er geen bijkomend wetenschappelijk onderzoek moet gebeuren. Er is natuurlijk wel monitoring nodig. We moeten het probleem van zeer nabij opvolgen en nagaan hoe we daar verder op kunnen reageren.
Het is heel belangrijk om dat op die wijze aan te pakken. Het is echter volstrekt onjuist om te beweren dat Vlaanderen in januari van dit jaar niet de nodige acties zou hebben ondernomen. Momenteel zijn 41 voltijdse equivalenten actief met het oplossen van het probleem. (Applaus bij CD&V en de N-VA)
Wie luistert naar wat ik zeg, kan precies het verschil maken tussen preventief en curatief. De preventieve fase heeft niet geholpen, gelukkig worden we nu op curatief vlak geholpen door de federale overheid.
Ik heb op hetzelfde moment een vraag gesteld aan de minister van Landbouw en aan de minister van Volksgezondheid. Toen ik het antwoord op die vragen voorlegde aan de betrokkenen tijdens een contactvergadering, was er algemeen hoongelach en heerste er woede. De leefkwaliteit van de betrokkenen wordt gedurende bijna drie maanden ondermijnd. Die leefkwaliteit moet een absolute prioriteit zijn van de Vlaamse Gemeenschap.
Mijnheer de minister-president, mevrouw de minister, mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Mijn vraag heeft niets te maken met de komende federale verkiezingen, het gaat om een actuele situatie. (Opmerkingen van de heer Jan Peumans)
Mijnheer Peumans, ik weet dat de diensten bezig zijn met dit probleem. Ik stel echter vast dat er een exponentiële toename is van het probleem. Het lijkt me dan ook wenselijk om na te gaan hoe we in de toekomst kunnen vermijden dat het probleem zich jaarlijks in die mate herhaalt. We moeten dat goed bestuderen en wetenschappelijk onderbouwen. Cowboytoestanden waarbij drastische middelen worden aangewend, moeten worden vermeden. Die kunnen het probleem op korte termijn misschien wel oplossen, maar daarnaast kunnen ze heel wat nieuwe problemen creëren.
Ik heb geen antwoord gekregen op mijn opmerking om na te gaan hoe Duitsland en Nederland dit probleem aanpakken. Het zou goed zijn om die kennis te verzamelen zodat we niet elk jaar opnieuw met dezelfde plaag worden geconfronteerd.
Mevrouw Claes heeft het woord.
Ik ben blij te horen dat iedereen bevestigt dat dit een terechte problematiek is. Het is echter niet terecht dat de indruk wordt gewekt dat de Vlaamse overheid in de preventieve en curatieve fase aan de kant is blijven staan. De waarheid is dat de preventie dit jaar heeft gefaald door de slechte weersomstandigheden. Op het moment dat de helikopter heeft gespoten in het kerngebied, was het slecht weer en daardoor heeft de preventie gefaald. Niemand, ook niet de Vlaamse ministers, is bevoegd voor het weer.
Daarnaast stellen we vast dat drastisch spuiten grote gevolgen heeft. Wanneer er massaal wordt gespoten, gaan ook andere insecten zoals de natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups, dood. De begeleidende maatregelen waar minister Peeters naar verwijst, zijn dan ook van groot belang.
Op dit ogenblik bevinden we ons in de curatieve fase. Momenteel zijn vierhonderd mensen bezig met de bestrijding van de rupsen. Het gaat dan vooral over de brandweerkorpsen die in beperkte mate worden ondersteund door de civiele bescherming. Verder is er een beperkte inzet van het leger en is er de inzet van de Vlaamse overheid. We doen vandaag wat we kunnen. Ik vind het dan ook niet juist om aan de bevolking de indruk te geven dat de Vlaamse overheid dit probleem onvoldoende zou ondersteunen. Dat is geen correcte weergave van de feiten. (Applaus bij CD&V en de N-VA)
Mevrouw de voorzitter, ik zou me nog willen aansluiten bij de actuele vraag.
Mevrouw Van den Eynde, volgens het Reglement moeten aansluitende leden hun naam vóór de tweede ronde opgeven als vraagsteller.
Ik zit hier al de hele tijd met mijn vinger omhoog! Ik had wel als eerste een vraag om uitleg over dit probleem ingediend. Het is omdat de vragen van onze fractie zo populair zijn, dat we geen extra vraag kunnen stellen.
We volgen hier het Reglement.
Dan moet u het Reglement maar wijzigen.
Dan moet u maar een voorstel in die zin indienen.
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, de heer Sannen had het over het wetenschappelijk onderzoek. Ik heb aan het INBO gevraagd of er nog bijkomend wetenschappelijk onderzoek nodig is. Het antwoord was dat er al heel wat wetenschappelijk onderzoek bestaat en dat er niet onmiddellijk bijkomend onderzoek moet worden verricht. Het is niet aan de ministern maar wel aan de wetenschappers om daarover een uitspraak te doen.
Mijnheer Sannen, u hebt ook verwezen naar Duitsland en andere landen. Het is interessant om na te gaan wat daar gebeurt. Ik heb begrepen dat een vergelijking en benchmark met die andere landen nu nog niet bestaat.
Er werd terecht verwezen naar de problematiek van de preventieve fase. Vanuit het departement Leefmilieu moeten we erop letten dat, als we de bestrijdingsmiddelen gebruiken, alleen deze rups en niet andere rupsen en belangrijke soorten vlinders wordt aangepakt.
Mijnheer Gabriels, ik weet niet of u goed weet wat het verschil is tussen preventief en curatief. De maatregelen die ik heb opgesomd - de kwiklamp en de verbranding - zijn duidelijk curatief. Als u zegt dat de federale overheid bezig is met een curatieve aanpak en dat Vlaanderen niets heeft gedaan, dan moet ik er u toch nog eens op wijzen dat de mensen die nu worden ingezet, zeker en uitsluitend bezig zijn met een curatieve aanpak.
Ik zal heel kort zijn. Ik heb wel degelijk het onderscheid tussen de twee aangegeven. Ik ben het niet eens met mevrouw Claes als ze zegt dat de helikopter in ondankbare omstandigheden heeft moeten werken. De helikopter heeft de activiteiten gestaakt en is de dag nadien, in dankbare omstandigheden, teruggekomen.
Daar gaat het echter niet over. Wat het preventieve aspect betreft, moeten we in september de koppen bij elkaar steken om te na te gaan hoe we meer kunnen inzetten op de preventie dan op het curatieve aspect.
Ik ben misschien wat fel van leer getrokken. Dat heeft echter niets met de verkiezingen te maken. (Rumoer)
Ik wil enkel aangeven dat er een acute nood is bij onze mensen. Ik daag om het even welke kandidaat bij de verkiezingen uit om even naar het gebied te komen. U zult dan zien wat het betekent. De mensen geloven niet meer dat we met hun problemen bezig zijn. Ze vinden dat we geen adequaat antwoord bieden. Ik heb eerst schriftelijke vragen gesteld over het onderwerp. Omdat ik er geen afdoende antwoord op heb gekregen, heb ik hier nu een actuele vraag gesteld.
Mevrouw Claes, de bedoeling van mijn vraag was juist aan te geven dat wetenschappelijk onderzoek belangrijk is om effectieve middelen te vinden om de plaag te bestrijden, zonder dat daarbij andere evenwichten worden verstoord.
Mijnheer de minister, ik ben blij dat u contact zult opnemen met Duitsland en Nederland. Op die manier weten we ook wat elders gebeurt of welke kennis voorhanden is. Het moet toch de bedoeling van ons allemaal zijn om te zorgen dat deze plaag zich niet jaarlijks herhaalt.
Mevrouw de voorzitter, we hebben zeer zorgvuldig geantwoord op de schriftelijke vragen.
Mijnheer Gabriels, u hoeft hier nu niet terug te krabbelen. Ik herhaal dat ik zeer zorgvuldig akte heb genomen van wat u hier hebt gezegd ten aanzien van mij en ten aanzien van de Vlaamse Regering. (Applaus bij CD&V)
Het incident is gesloten.
- De vergadering wordt geschorst om 16.59 uur.
- De vergadering wordt hervat om 17.05 uur.