Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Van Malderen heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, dames en heren ministers, collega's, op 9 februari jongstleden stelde de SERV in dit parlement zijn sociaaleconomisch jaarrapport voor. Ter gelegenheid daarvan brak de voorzitter een lans voor het preventief bedrijfsbeleid, of anders gesteld, voor het voorkomen van faillissementen. Ik citeer even uit het document van de SERV: "Ondernemersschap is niet alleen een kwestie van een zaak te starten. Even belangrijk is de continuïteit van de onderneming. Om tijdig continuïteitsproblemen bij ondernemingen te detecteren en te voorkomen is er nood aan efficiënt, preventief bedrijfsbeleid. De SERV heeft het voortouw genomen in het uittekenen van een vernieuwd preventief bedrijfsbeleid in Vlaanderen. De SERV vraagt aan de Vlaamse Regering het nodige te doen om zijn voorstellen te concretiseren. Sleutelwoorden van het door de SERV voorgestelde preventiesysteem zijn in ieder geval laagdrempeligheid en confidentialiteit."
De aandacht voor het preventief bedrijfsbeleid van de SERV is uiteraard niet nieuw. We hebben in Vlaanderen de Commissies Preventief Bedrijfsbeleid gekend, die, laat ons wel wezen, niet uitblonken door hun fantastische werking. Daarom werd, bij decreet van 7 mei 2005, die de oprichting van het Vlaams Agentschap Ondernemen (VLAO) regelde, de bevoegdheid voor het voeren van een proactief en preventief bedrijfsbeleid gelegd bij dit agentschap. Artikel 5 van dat decreet zegt dat een beleid moet worden uitgewerkt in samenspraak met de SERV.
Tussen 2005 en december 2006 ligt er een hele tijd. In december 2006 leverde de SERV een advies af met betrekking tot het preventief bedrijfsbeleid. Dat advies komt er, samengevat, op neer dat het screenen naar continuïteitsproblemen in de bedrijven moet gebeuren door de accountmanagers van het VLAO, dat de doelgroep bestaat uit ondernemingen met twintig tot honderd werknemers, en dat die screeningen er moeten komen ofwel op basis van het initiatief van de werkgever, bij gerede signalen, op vraag van de werknemer of spontaan door de accountmanagers.
Het is belangrijk hierbij aan te stippen dat de vertrouwelijkheid van de gegevens wordt gegarandeerd, en dat er een procedure is bij conflicten.
Het SERV-advies leek ons een belangrijke doorbraak in dit dossier. Daarom hebben wij een resolutie uitgewerkt, die op 20 december door dit Parlement werd goedgekeurd en die er op neerkwam dat het Vlaams Parlement de regering opriep om binnen de twee maanden na het SERV-advies een concreet preventiebeleid uit te voeren.
Die periode van twee maanden loopt bijna af. Vandaar, en ook naar aanleiding van het SERV-jaarrapport, mijn vragen. Hebt u, mevrouw de minister, al een standpunt ingenomen over het advies van de SERV? Werd het al besproken met de sociale partners? En kunt u ons in algemene termen een idee geven van de timing die de verdere implementatie van het preventief bedrijfsbeleid vraagt? Denkt u, met andere woorden, zich aan de periode van twee maanden te kunnen houden?
Minister Moerman heeft het woord.
Dank u voor uw vraag, mijnheer Van Malderen. Ik had begin vorig jaar het bureau van de SERV bij mij uitgenodigd om precies dit punt te bespreken. Dat was in de loop van januari 2006. Op dat ogenblik waren zij nog niet tot een unaniem standpunt gekomen. Daaraan hebben zij in de loop van 2006 voortgewerkt. Zij hebben het uiteindelijk afgeleverd op, als ik mij niet vergis want ik noem de feiten uit het hoofd, 16 december 2006. Wat de timing betreft: wij hebben op 15 december op een informeel VESOC-overleg samengezeten met de mensen van de SERV. Wij hebben daar samen beslist dat het preventief bedrijfsbeleid tot een van de prioritaire onderwerpen zou behoren. Er is trouwens op 24 januari een brief van de minister-president, minister Vandenbroucke en mijzelf vertrokken naar de VESOC-partners, met de boodschap dat dit inderdaad het geval zou zijn. Intussen hebben wij ook de datum vastgelegd voor de volgende informele VESOC: 9 maart. Dan staat het thema van het preventief bedrijfsbeleid ook op de agenda.
Is er onderling al een standpunt bepaald over dat advies van de SERV? Neen, wij hebben eerst de timing vastgelegd. Het is natuurlijk heel toevallig dat u vandaag uw vraag daarover stelt: we hebben dat net vandaag vastgelegd. Wij zullen, denk ik, in elk geval voor 9 maart onze positie ter zake bepalen.
Ik dank de minister voor haar antwoord. Ik waardeer de aandacht die zij voor dit dossier opbrengt en de druk die zij erop wenst te leggen. Ik zou hier toch ook willen verwijzen naar twee persberichten die dateren van het einde van vorig jaar en begin dit jaar. Die geven aan dat enerzijds Vlaanderen wel een record aantal nieuwe bedrijven kent maar dat anderzijds toch ook één op honderd bedrijven in aanraking komt met een faillissement. In totaal gaat dat, in België, over 7692 faillissementen. Vlaanderen neemt daarvan een goede 47 percent voor zijn rekening.
Wat mij daar specifiek zorgen in baarde, was dat wij voordien bij de betere leerlingen van Europa behoorden. Maar wij moeten vaststellen dat, een beetje meegaand op de grote economische groei in Europa, het aantal faillissementen in Europa sneller daalt dan in Vlaanderen.
De tweede vaststelling is dat het vooral kleine bedrijven zijn die getroffen zijn, waar vaak de knowhow en de middelen ontbreken om een gedegen financieel beleid te voeren. Ten slotte, verwacht men een stijging van het aantal faillissementen in 2007, reden genoeg om ons zorgen te maken. Vandaar ook mijn appreciatie voor de inspanning van de minister om van dit dossier werk te maken, want ieder faillissement is een abrupte verstoring van het economisch leven: leveranciers die niet meer betaald worden, sociale zekerheid en belastingen die niet meer betaald worden, opdrachtgevers die in de problemen komen en ook lonen die niet of maar gedeeltelijk uitbetaald worden. Het is toch een belangrijk cijfer, want naast de 7.692 ondernemers die getroffen worden, schat men dat ook 15.400 werknemers bij zo'n faillissement betrokken zijn. Redenen genoeg om ons zorgen te maken en er werk van te maken.
Het incident is gesloten.