Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de praktische organisatie van het islamitische Offerfeest in het nieuwjaarsweekend
Verslag
De heer Marginet heeft het woord.
Dank u, mevrouw de voorzitter. Mijnheer de minister, collega's, de wetten van 1988 en 1995 bevatten een duidelijk verbod op de thuisslachtingen alsook op de slachtingen zonder verdoving. Het probleem is dat de Vlaamse Regering door de omzendbrieven-Peeters, -Sauwens en -Keulen een gedoogbeleid heeft toegelaten en in de hand heeft gewerkt. Hierdoor moet de hele bedoening jaarlijks worden herbekeken. Elk jaar moeten kleine regeltjes en spelregeltjes worden aangepast. Dit jaar hebben we een extra probleem. Het Offerfeest valt op zondag 31 december.
Wat gaat de Vlaamse Regering nu doen? Gaat zij de wet respecteren en dus toepassen, of gaat zij verder aanmodderen met dat gedoogbeleid? Zijn er afspraken gemaakt? Met wie? Zijn er afspraken gemaakt met de moslimgemeenschap? Zo ja, welke afspraken zijn er gemaakt, en hoe zijn die akkoorden ontstaan? Maar er zijn nog andere partners. Ik denk bijvoorbeeld aan Sanitel. Ik denk ook aan de gemeenten, de partners van de Vlaamse Regering in deze kwestie. Zijn er extra containers geplaatst om al het slachtafval in te deponeren? Is er politietoezicht? Is er ook extra toezicht van de mensen van Sanitel? Wordt er personeel gevonden? Want dat zal op zondag 31 december een probleem zijn. Gaat men personeel vinden om die dag en die avond te werken? We hebben vandaag nog maar gehoord dat in Kortrijk de slachthuizen geen uitzonderingen zullen maken en dus niet zullen geopend zijn.
In de omgeving is er het veel kleinere Izegem dat het zal overnemen. Izegem zal dit gegarandeerd niet kunnen opvolgen omdat de toestroom veel te groot zal zijn. Daarenboven is de prijs in Izegem normaal 19 euro, maar daar wordt nu 60 euro van gemaakt. Een deel van de moslimgemeenschap heeft al laten weten dat ze geen 60 euro wil betalen. Het gevolg is dat er weer illegale thuisslachtingen zullen gebeuren.
Mijnheer de minister, kan Vlaanderen de openbaredienstverlening garanderen? Wordt er voorzien in buitengewone slachtplaatsen? Ik zou graag een ernstig antwoord krijgen en geen gemekker, want dat zullen de arme dieren zelf wel doen.
Ik heb niet de indruk dat ik mekker, met alle respect.
Respect is hier inderdaad aan de orde.
De heer Van Malderen heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, ik wil het niet zozeer hebben over illegale thuisslachtingen, maar wel over een concrete en pragmatische oplossing ervoor, meer bepaald de praktische organisatie van tijdelijke slachtvloeren zoals steden en gemeenten die nu reeds enkele jaren opzetten, conform de brochure die door de minister is opgemaakt. Er wordt gewerkt met slachtvergunningen en met erkende slachters, en er wordt op een gecontroleerde en gegarandeerde manier aan de afvoer van het slachtafval gedaan. Op die manier worden er garanties geboden met betrekking tot de voedselveiligheid, volkshygiëne en dierenwelzijn.
Ik kan er echter niet omheen dat de Moslimexecutieve aan steden en gemeenten heeft laten weten pas op 22 december uitsluitsel te zullen kunnen geven over de exacte datum van het Offerfeest. De Turkse gemeenschap heeft reeds vastgelegd dat ze op 31 december zal aanvangen met het feest. Andere bronnen melden me dat er voor 99 percent zekerheid bestaat dat ook de andere gemeenschappen zullen aansluiten bij deze datum. Toch blijft er onzekerheid bestaan die belangrijke consequenties heeft voor de praktische organisatie van het Offerfeest in steden en gemeenten. Ik verwijs naar extra personeelskosten, de permanentie op de tijdelijke slachtvloeren en het afvoeren van het slachtafval.
Mijnheer de minister, kunt u deze timing bevestigen? Is er een manier om het besluitvormingsproces te versnellen? Kan er werk worden gemaakt van een meer synchrone aanpak van het bepalen van de datum voor het Offerfeest, zoals u al aankondigde in de handleiding waarnaar ik verwees? Denkt u te kunnen inspelen op bestaande trends binnen de moslimgemeenschap om alternatieve offerandes of offervormen aan te nemen, getuige de campagnes die vandaag door heel wat islam-ngo's worden gevoerd om geld te storten op goede doelen in de verschillende landen van herkomst? Hoe denkt u in te spelen op bestaande blinde vlekken met betrekking tot de inrichting van tijdelijke slachtvloeren? Hoe schat u de evolutie in en hoe denkt u bepaalde problemen te kunnen oplossen?
Mevrouw de voorzitter, het is goed dat de vraag wordt gesteld, maar sensu stricto ben ik niet bevoegd, maar wel betrokken partij. De bevoegdheid in deze ligt bij minister Demotte en de lokale besturen, maar we zijn wel de brug tussen beide.
Mijnheer Marginet, we staan vooral op het toepassen van de wetgeving met betrekking tot dierenwelzijn, voedselveiligheid, hygiëne en openbare veiligheid. Ik daag u uit om een voorbeeld te geven waar we een gedoogbeleid wordt gevoerd. Het plaatsen van containers waarnaar u vraagt, kan wettelijk niet. Er zijn twee duidelijke vonnissen op dat vlak van de rechtbanken van Dendermonde en Brussel waarin een aantal lokale besturen een paar jaar geleden werden veroordeeld.
Het ritueel thuisslachten is wettelijk verboden. Het kan wel in slachthuizen en tijdelijk erkende slachtvloeren. Er is wettelijk dus geen enkel probleem. De atmosfeer die u oproept door te stellen dat er vanalles gebeurt dat het daglicht niet mag zien, klopt niet met de realiteit.
Als er één zaak is waar we ons mee bemoeien, is het wel dat we ervoor willen zorgen dat het gedoogbeleid geen kansen krijgt.
We houden ons aan die moeilijke datum van 31 december. Op lokaal vlak heeft men zich daar helemaal op ingesteld. Honderden mensen zijn daarvoor gemobiliseerd: politiemensen, medewerkers van de technische diensten, medewerkers van het FAVV, de mensen van Rendac en nog vele anderen. We kunnen die datum niet verplaatsen. Ik heb de Moslimexecutieve laten weten dat we in een modern land leven en dat we zo'n grootschalig evenement niet plots kunnen verplaatsen.
Dit jaar zullen er 56 tijdelijke slachtvloeren worden ingericht. Het zijn er meer dan vorige jaren, want de lokale besturen en de moslimgemeenschap willen geen problemen creëren. De moslims beseffen dat dit een gevoelige zaak is. Ze beseffen dat het niet-respect voor de regels karikaturale opvattingen over hen in de hand werken. Respect voor de regels zal die moslimgemeenschap versterken, en ervoor zorgen dat ze haar rechtmatige plaats in de samenleving krijgt.
Ik wil een voorbeeld geven. Op een bepaald ogenblik hebben mensen een boete van 500 euro gekregen omdat ze op een thuisslachting werden betrapt. Ze moesten die boete betalen, maar in ruil mocht de thuisslachting wel gebeuren. Dat kan niet. Het klopt dat er op veel plaatsen een slachtvloer is aangeboden. We vragen dat die tijdelijke slachtvloeren goed worden gecontroleerd op de naleving van de wettelijke bepalingen en dat men waakt over het dierenwelzijn.
In Kortrijk sluit men de slachtvloer. Dat betekent dat duizenden slachtingen op een niet-gecontroleerde manier zullen gebeuren. Wat zal men daaraan doen?
Ik dank de minister voor zijn geruststellend antwoord. Tezelfdertijd spreek ik mijn verwondering en goedkeuring uit voor de woorden van de heer Marginet. Hij wil dat de slachtvloeren goed worden gecontroleerd, hoewel zijn partij op lokaal vlak daartegen dikwijls heeft gereageerd. Als dit betekent dat hij tot een verstandig inzicht is gekomen, dan kan ik dat alleen maar toejuichen.
Als men fouten aanklaagt en reglementen uitvaardigt, dan wordt men afgeschilderd als de vriend van de enen en de vijand van de anderen. Dat is een oud zeer.
In elk geval tonen de boetes aan dat men effectief optreedt. Wat er nadien gebeurt, is een open vraag. De scheiding der machten is er, en dat zal tot nader order zo blijven. Justitie is gemachtigd om onafhankelijk op te treden en de politie kan boetes opleggen. Overtreders zullen het voelen in hun portemonnee, en dat is nog altijd een goede methode om het gedrag van mensen te corrigeren.
Ik wil de lof verkondigen van de lokale besturen en de vele medewerkers die op oudejaarsdag ervoor zullen zorgen dat het Offerfeest op een correcte manier zal doorgaan. Daar zijn veeartsen, politieagenten, technische medewerkers, chauffeurs en nog vele anderen bij betrokken. Het is bemoedigend dat deze inzet er is; dat belooft voor de toekomst.
Onze kritiek op de tijdelijke slachtvloeren bestond erin dat veel gemeenten improviseerden. Dat had ermee te maken dat men niet genoeg ervaring had. We hopen en rekenen erop dat alles nu op een wettelijke en diervriendelijke manier kan verlopen.
Ik heb daar alleen aan toe te voegen dat door een gelukkig toeval twee gemeenschappen gelijktijdig feest voeren. Ik hoop dat dit zonder provocaties en met het nodige pragmatisme gebeurt.
Het incident is gesloten.