Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Penris heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, als u het me toestaat, zal ik letterlijk citeren uit de juridische teksten. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel of BAM is destijds door het Vlaams Parlement opgericht om een PPS-constructie tot stand te brengen die gelden zou verzamelen teneinde de mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen op infrastructureel gebied op te lossen.
De BAM is in dit huis een oud zeer. In de commissie wordt dat allemaal van zeer nabij opgevolgd. We stellen vast dat de BAM slecht en soms zelfs fout communiceert. In het begin hadden we vragen over de cijfers waarmee de BAM uitpakte. Ze schenen niet te kloppen. Bovendien werden ze van tijd tot tijd veranderd. Meestal werden ze verhoogd. Het communicatiebeleid van die instelling roept vragen op. Het communicatiebeleid werd gevoerd door een gekend communicatiebureau waar onder meer de heer Slangen de dienst uitmaakte. Dat bureau, dat een aantal mensen van de oppositie zoals de heren Daems en Peumans onheus heeft behandeld, legde niet altijd even duidelijke rekeningen voor.
De BAM legde niet altijd even duidelijke plannen voor. Een eerste ontwerp voor het Lange Wapper-viaduct dat de kleine Ring moet helpen sluiten, wou het Vlaams Parlement bekijken. Eerst mocht dat niet. Ten slotte werd het ontwerp toch ergens tentoongesteld waar we ze hebben kunnen bekijken. Met uitzondering van mevrouw Vogels, die het een zeer mooi project vindt, waren we allemaal geschrokken over de omvang van het project. Vandaag is er een nieuw, definitief voorstel. De minister heeft gezegd dat hij er zal mee instemmen.
Het parlement, als controlerend orgaan en als uiteindelijke opdrachtgever vraagt nu om de maquette van de winnaar van de wedstrijd te mogen bekijken. Daar wringt het schoentje alweer. We mogen die maquette niet zien. In een brief zegt de advocaat van de BAM dat hij twee redenen heeft om voor te stellen dat het parlement dat ontwerp nog niet ziet. Hij wil vermijden dat er aan sfeerschepping wordt gedaan. Verder wil hij vermijden dat er publieke discussies zouden bezig zijn op het ogenblik dat men een eventuele gunning opnieuw zou moeten uitbesteden.
De minister oefent de voogdij uit. Wij willen ons controlerecht uitoefenen. Zult u de BAM de opdracht geven om ons dat controlerecht te gunnen?
Minister Peeters heeft het woord.
Ik heb die maquette zelf ook nog niet gezien. U bent ongeduldiger dan ik, want u wilt die maquette zeer snel zien. U hebt daar recht op volgens het controlerecht. Er is een geding bij de Raad van State aanhangig gemaakt door een van de groepen die niet weerhouden is. De Raad van State houdt zijn eerste zitting op 14 december, de uitspraak is op 22 december. Ik heb de BAM de opdracht gegeven om de commissieleden van de commissie van Openbare Werken en van de commissie van Ruimtelijke Ordening, als eersten die maquette te tonen, normaliter op 22 december. Ik denk dat u er begrip voor hebt dat, wanneer de Raad van State nog geen uitspraak heeft gedaan, we geen aanleiding moeten geven tot een juridische bijkomende argumentatie. Maar na 22 december zal ik ervoor zorgen dat u, samen met de collega's en samen met mij, de maquette zo snel mogelijk zult kunnen bekijken.
Ik wil de minister al danken voor zijn antwoord. Ik weet dat hij welwillend genoeg is, hij is waarschijnlijk even nieuwsgierig als wij. Ik heb in de pers gelezen dat het project nog mooier, nog sierlijker, nog eleganter, nog gewaagder qua architectuur is, dan de eerste maquette die we hebben mogen bekijken. Ik vraag me alleen af hoe de pers dat kan weten als niemand de maquette heeft gezien. De pers ziet soms meer dan de uitvoerende en controlerende macht samen. Ik houd u aan uw woord, ik houd me tussen Kerstmis en Nieuwjaar vrij en ik nodig u uit om u aan te sluiten bij onze commissie als we de maquette als eerste gaan bekijken.
De heer Peumans heeft het woord.
Ik stel vast dat de Kwaliteitskamer via een persmededeling van de BAM heeft laten horen waarom de enig overgebleven aannemerscombinatie, de keuze gemaakt heeft voor die maquette.
Maar wat voor mij belangrijker is dan die maquette: sinds 12 juni wacht ik op een antwoord en een standpunt van de regering over het inzagerecht van parlementsleden in de verslagen van de raad van bestuur van de BAM. Het is bijna 12 december, dat is 6 maanden later. Wanneer komt er een antwoord?
De heer Daems heeft het woord.
We hebben al eerder in dit parlement moeten vaststellen hoe moeilijk het is om als parlementsleden ons controlerecht uit te oefenen op zogenaamde nv's van publiek recht. Vorig jaar is hier nog een stevig debat gevoerd naar aanleiding van de toestanden in de Limburgse Reconversiemaatschappij. Het was toen ook zeer moeilijk om inzage te krijgen in de documenten.
BAM is hierin een uitzondering in positieve zin. Sinds een drietal jaren oefenen we via een parlementaire commissie een behoorlijk controlerecht uit. Maar toch is het soms moeilijk om toegang te krijgen tot deze NV. Het voorbeeld van de heer Peumans is veelbetekenend: we krijgen vooralsnog geen inzage in de verslagen van de raad van bestuur. Het is er moeilijk om een goed beeld te krijgen van het budget.
Momenteel is de toekenning van een ontwerp van een brug binnen het Masterplan Antwerpen bezig, terwijl in het kader van de wetgeving op de milieueffectenrapportering nog altijd het alternatieve onderzoek moet gebeuren. U hebt vorige maand in de commissie geantwoord dat de procedure daarvoor in januari 2007 van start gaat. U pakt er vaak mee uit dat u een goede bestuurder bent. Hoe verhoudt zich dan de alsmaar verderlopende besluitvorming over de kleur van de brug met het alternatieve onderzoek waarvan u zegt dat een ondertunneling nog altijd technisch-juridisch tot de mogelijkheden behoort?
Mevrouw de voorzitter, ik hoor opnieuw een aantal vragen die al gesteld werden. Mijnheer Daems, ik dank u dat u zegt dat er vanaf het aantreden van deze regering een duidelijke communicatie is en dat op regelmatige tijdstippen de hele top van de BAM aanwezig is om op alle vragen maximaal te antwoorden.
Mijnheer Penris, u verwijst naar het persbericht dat door de BAM werd gelanceerd naar aanleiding van de keuze. Het zou onwijs zijn om nu, nu we geconfronteerd worden met de Raad van State, de maquette sneller vrij te geven. Ik betreur samen met u dat de pers zelfs voor ons inzage heeft gekregen. Ik weet niet hoe dat komt, maar ik doe er alles aan om ervoor te zorgen dat de parlementsleden als eersten de maquette te zien krijgen.
Mijnheer Peumans, het debat over de inzage in de notulen van de raad van bestuur wordt al een tijd gevoerd, maar het is geen eenvoudig dossier. In het verslag van de raad van bestuur staan niet alleen een aantal persoonlijke elementen, maar er komen ook elementen aan bod die van belang zijn voor de markt en voor degenen die meedingen naar de projecten. Er moet dus met enige zorg over gewaakt worden.
Mijnheer Daems, behoorlijk bestuur is terecht een belangrijk uitgangspunt van ons allemaal, waarvoor we maximale inspanningen leveren. Een heel belangrijk project voor openbare werken - dan heb ik het over Oosterweel -, maar ook voor de binnenvaart en het openbaar vervoer is toevertrouwd aan een NV, los van het parlement en de regering. We moeten dus de nodige controle uitoefenen.
Ik had de indruk dat in de commissie steeds meer positief werd gereageerd en dat alle vragen in de mate van het mogelijke beantwoord worden, wat niet wil zeggen dat elk antwoord bevredigend is voor de vraagsteller.
Mijnheer de minister, ik moet u bijtreden als u zegt dat er verbetering is in dit dossier. Ik zal u het advies van de advocaat van de BAM schriftelijk bezorgen, met het verzoek om ook onze diensten het advies te laten onderzoeken en af te wegen of het mogelijk is dat we nog voor nieuwjaar ons controlerecht kunnen uitoefenen.
Het incident is gesloten.