Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
De algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Hermans, verslaggever, heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, collega's, heren ministers, dit ontwerp van decreet betreft een wijziging met drie luiken.
Een eerste punt betreft een regeling voor radio-omroepen die uitsluitend digitaal wensen uit te zenden via een vergund radio- of televisieomroepnetwerk. Op dit ogenblik is er enkel een regeling voor radio's die uitsluitend via de kabel uitzenden en voor radio's die via de ether, FM en digitaal uitzenden.
Om te komen tot een consistent decretaal kader voor radio-omroepen die uitsluitend digitaal aards uitzenden, wordt in het ontwerp van netwerkradiodecreet het statuut van de kabelradio's van toepassing gemaakt op deze radio-omroepen. Deze netwerkradio-omroepen hoeven geen zendvergunning te krijgen. Een erkenning door de Vlaamse Regulator voor de Media volstaat. Wel zullen de erkende netwerkradio-omroepen de nodige afspraken moeten maken met de omroepnetwerken of de kabelnetwerken om hun programma's digitaal te laten doorgeven.
Het tweede deel betreft de erkenningscriteria voor de particuliere lokale radio-omroepen. Erkende lokale radio-omroepen kunnen immers na hun erkenning de gegevens uit het erkenningsdossier met betrekking tot hun programmatie en hun werking wijzigen, zodat na de erkenning kan worden afgeweken van het ingediende erkenningsdossier. Deze maatregel werd opgenomen met het oog op administratieve vereenvoudiging en omwille van het feit dat de VRT zijn programmatie op korte termijn kon wijzigen, terwijl privéomroepen dat niet konden. Daarom was een wijziging van het decreet noodzakelijk. Nu worden de erkenningscriteria voor lokale omroepen beperkt tot de informatie over het eigen verzorgingsgebied en de aantoonbare en beschreven band met de lokale gemeenschap.
Het derde deel van dit ontwerp van decreet betreft het verduidelijken van de verplichting van de omroepen om hun programma's gedurende twee maanden te bewaren. Deze verplichting betreft niet alleen hun programma's in de strikte zin, maar ook zaken als bijvoorbeeld reclameboodschappen. Daarmee wordt de VRM de kans gegeven om het geheel van uitzendsignalen opnieuw te bekijken, bijvoorbeeld in functie van een klacht.
Voor de algemene bespreking verwijs ik naar het schriftelijk verslag. Een technisch amendement werd ingediend om de woorden "Vlaams Commissariaat voor de Media" te vervangen door "Vlaamse Regulator voor de Media". Het geamendeerde ontwerp van decreet werd in de commissie unaniem aangenomen met 10 stemmen. (Applaus)
De heer Decaluwe heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, dames en heren ministers, collega's, ik dank mevrouw Hermans uitdrukkelijk voor haar verslag.
Mijnheer de minister, dit ontwerp van decreet kan zoals mevrouw Hermans al zei, onze goedkeuring wegdragen. Er zijn echter nog meer ontwerpen van decreet op komst met het oog op wijzigingen op het vlak van mediawetgeving. Daarom wil ik pleiten voor een nieuwe globale coördinatie van die mediawetgeving, inclusief de uitvoeringsbesluiten. Tijdens de discussie in de commissie werd aangehaald dat het bijzonder moeilijk wordt, zelfs voor mediaspecialisten, om nog het onderscheid te maken tussen de diverse actoren en dragers. Na de volgende decretale wijziging zou een nieuwe coördinatie de wetgeving opnieuw transparant kunnen maken.
De Vlaamse Regering heeft onlangs principieel beslist de switch-off te doen vanaf eind 2008. Daarnaast zou ook, bijvoorbeeld onder de vorm van een stappenplan, moeten worden nagegaan op welke manier de particuliere sector, en dan vooral de lokale commerciële en provinciale radio's, ook gebruik kunnen maken van DAB, vooral om de penetratie van DAB-toestellen bij de consument in Vlaanderen drastisch te verhogen. Daarmee zou Vlaanderen opnieuw een voortrekkersrol kunnen spelen.
De VRT heeft daar al belangrijke inspanningen voor gedaan, niet alleen op het gebied van de technologie, maar ook via zijn boodschappen van algemeen nut. Toch blijft dat tot op heden zonder veel resultaat. De vraag is op welke wijze de Vlaamse overheid kan bijdragen tot die voortrekkersrol, zodat bijvoorbeeld DAB ook in wagens zo veel mogelijk verspreid geraakt.
Voor de particuliere radio's wordt in dit ontwerp van decreet een enorme inspanning gedaan voor vereenvoudiging. Er wordt opnieuw gefocust op de core business van de lokale radio, die er is voor en door de regio.
CD&V pleit bijgevolg voor een betere controle van het goed uitvoeren van de core business. Het akkoord dat u vorige week vrijdag hebt gesloten in het Overlegcomité kan samen met de vereenvoudigde mogelijkheden misschien wat nieuwe zuurstof geven aan deze toch wel geplaagde sector.
Mijnheer de minister, dit ontwerp van decreet was nodig. Ik hoop dat het zo vlug mogelijk wordt geïmplementeerd, zeker voor wat het digitale hoofdstuk betreft. (Applaus bij CD&V-N-VA)
Minister Bourgeois heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, dames en heren, ik bedank mevrouw Hermans, want ze heeft het ontwerp van decreet op een voortreffelijke wijze samengevat. Het ontwerp werd in de commissie unaniem goedgekeurd.
Mijnheer Decaluwe, in de commissie hebben we het naar aanleiding van een vraag om uitleg van de heer Verstrepen al gehad over de consistentie van de mediadecreten. Ik heb toen gezegd - en ik blijf erbij - dat ik dit wil doen naar aanleiding van de nieuwe richtlijn Televisie zonder grenzen. Op het ogenblik van de implementatie ervan, kunnen we onze decreten onderzoeken op interne consistentie en kunnen we een aantal verouderde en overbodige bepalingen eventueel laten vallen. Ik heb de opdracht al gegeven aan de administratie om die oefening te maken. We volgen de zaak op.
Wat de digitale switch-off betreft, komt er heel zeker een actieplan. Ik heb het reeds aangekondigd. Het komt er zeker, maar de kwestie is niet zo eenvoudig. Ik heb u allen uitgenodigd om ideeën te geven voor de werkwijze om de Vlaamse luisteraar ervan te overtuigen om via DAB te luisteren en om al zijn FM-toestellen, zoals de wekkerradio, de ontbijtradio, de badkamerradio en de autoradio, te vervangen door een DAB-toestel. Dat wordt bij ons een heel moeilijke oefening, zeker ook door de sterke bekabeling. Ik zal er werk van maken. Ik zie reeds een aantal sleutels en ik zal een actieplan ontwikkelen.
DAB zal geen mogelijkheden bieden voor de lokale radio's, want zit niet in de multiplex. Ik zie wel mogelijkheden voor provinciale zenders omdat we minstens één multiplex hebben voor de provincies West- en Oost-Vlaanderen enerzijds, en één voor de andere provincies samen anderzijds. Er zijn dus mogelijkheden, maar u weet dat we kiezen voor de planmatige aanpak: de verzelfstandiging van het zenderpark, het in lijn brengen van een vennootschap die voor dat alles moet instaan en het ervoor zorgen dat zowel de distributeurs als de omroepen aan bod kunnen komen. We zullen proberen om alles heel evenwichtig en planmatig aan te pakken. Ik houd rekening met uw opmerkingen. (Applaus bij CD&V-N-VA)
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter: Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2005-2006, nr. 911/3)
De artikelen 1 tot en met 6 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.