Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Decaluwe heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's ik zit nu al twaalf jaar in het parlement. Geregeld wordt er gedebatteerd over het zendcomfort van lokale radio's: de ene stoort de andere, de Franstaligen willen niet luisteren. Ten tijde van minister Weckx werd al geprobeerd om daar iets aan te doen. Ook de toenmalig bevoegde ministers Van Rompuy en Van Mechelen en Keulen hebben zich daarmee ingelaten. Er zijn verschillende pogingen ondernomen.
De VRT kan niet overal goed worden beluisterd omdat het buitenland, maar ook het Franstalig landsgedeelte, ongeveer elke regeling naast zich neerlegt. Het zendvermogen wordt zelfs eenzijdig verhoogd. Met schorsingen door de Raad van State wordt geen rekening gehouden. Het federale orgaan, het BIPT, dat theoretisch zou kunnen ingrijpen, doet dat niet. Het maakt gebruik van een handigheid. Zolang de Franstalige tegenhanger van het Vlaams Commissariaat geen advies geeft, belanden de adviezen in de schuif of worden ze verticaal geklasseerd. Er gebeurt, met andere woorden, niets.
We hebben misschien het geluk gehad dat het Arbitragehof een bepaald artikel uit de federale wet heeft vernietigd en de gemeenschappen heeft opgelegd om tot een samenwerkingsakkoord te komen inzake telecommunicatie en de regulatoren. Mijnheer de minister, onder uw impuls en dat van de commissie voor Media hebben we gezegd dat dit akkoord pas kan worden getekend als er ook een akkoord is over de frequentieplannen en de etherpolitie. We hebben vrijdag vernomen dat er een Overlegcomité is geweest en dat er een akkoord zou zijn vanaf 1 januari 2008. Dat zou de rust in het radiolandschap terug kunnen brengen.
Mijnheer de minister, wat is de inhoud van dit akkoord? Op welke manier zullen de Vlaamse zenders er beter van worden?
Minister Bourgeois heeft het woord.
Mijnheer Decaluwe, gefeliciteerd met uw twaalfjarige loopbaan, maar deze problematiek sleept al vijftien jaar aan.
Op 20 april 2005 is er een samenwerkingsakkoord gesloten na een arrest van het Arbitragehof dat de Telecomwet op een bepaald onderdeel vernietigde. Dat samenwerkingsakkoord heeft betrekking op de regulatoren. Ik heb daarvan gebruik gemaakt om te zeggen dat er bij die wet een uitvoeringsbesluit moest komen waardoor de etherpolitie er daadwerkelijk komt. Dat was een groot knelpunt. Het BIPT kon niet optreden zonder het akkoord van de CSA en er was bovendien geen KB. Dat is me toen toegezegd, maar het ontwerp van KB voldeed niet. Het trad enkel in werking voor de Vlaamse zenders en niet voor de Franstalige. Er was geen inwerkingtredingsbepaling bij omdat er geen frequentieplan was.
De zaak zat toen geblokkeerd waarna een aantal ongunstige ontwikkelingen zich voordeden. Het decreet dat nog dateert uit de vorige regeerperiode met betrekking tot de elektronische communicatienetwerken werd op zijn beurt vernietigd door het Arbitragehof. Het federale niveau heeft ook beroep aangetekend tegen ons decreet VRM. Het frequentieplan van de vorige regering met betrekking tot de particuliere radio's werd door het Arbitragehof geschorst wegens het niet-coördineren en wegens het feit dat er geen advies was van de Raad van State. Ik heb dat laatste eenzijdig hersteld, met een gunstig advies van de Raad van State. Dat bracht ons opnieuw in een goede onderhandelingspositie.
Dat heeft ertoe geleid dat het federale niveau wel bereid was om een KB uit te vaardigen. We hebben daar in het Overlegcomité een akkoord over gesloten. Er was nog een zeer zware discussie over de datum van inwerkingtreding. Ik wou een datum en geen periode omdat dit afhankelijk is van de publicatiedatum. De Franstaligen wilden nog eens 36 maanden en we wilden hen maximum 9 maanden geven. Uiteindelijk zijn we geland op een vaste datum, namelijk 1 juni 2008. Deze datum ligt voor mij wat te veraf, maar we moesten wel een akkoord bereiken omdat ik de etherpolitie wil en omdat we onze regulator in werking moeten kunnen houden. De VRM moet effectief kunnen werken. We moeten ook het decreet dat werd vernietigd, herstellen. We zaten dus eigenlijk in een wederzijdse houdgreep.
Het KB voldoet omdat er een definitieve datum instaat. Het kan vroeger, wat ook is ingeschreven. Het KB is ook belangrijk omdat het niet langer zo is dat het BIPT, vooraleer het optreedt, de toestemming van de CSA aan Franstalige kant moet hebben. Het BIPT kan dus autonoom optreden. Er is dus eindelijk zicht op een definitieve oplossing met betrekking tot de etherchaos.
Mijnheer de minister, ik dank uw voor uw antwoord. De datum is wat hij is. Als ik het goed heb begrepen, is er in het Franstalige landsgedeelte geen frequentieplan meer. Ze moeten een nieuw opmaken. Is die datum daar ook aan gekoppeld? De truc zou kunnen zijn dat ze alles laten zoals het is: geen frequentieplan waardoor het BIPT niet kan optreden.
De heer Dehaene heeft het woord.
Ik heb niet het hele antwoord begrepen. Ik wil het hier hebben over een radiozender uit de streek rond Brussel. Dat soort zenders ondervindt veel hinder van radiozenders uit Brussel. Radio City Gold uit Ternat kan in de streek bijna niet meer worden ontvangen. Die radio draait volledig op vrijwilligers. Als die mensen moeten wachten tot begin 2008 of juni 2008, dan vrees ik dat dit voor hen de doodsteek is. Ik pleit er daarom voor om in de mate van het mogelijke overgangsmaatregelen te treffen. Die mensen hebben recht op een goed bereik, zodat ze zien dat hun inspanningen lonen. Tot 2008 uitzenden met de wetenschap dat veel mensen u niet kunnen horen, is niet echt motiverend.
De heer Verstrepen heeft het woord.
Dit dossier heeft de minister geërfd. Het gaat al lang mee. Ik pik even in op wat de heer Dehaene heeft gezegd. Ik weet dat u niet gelukkig bent met de datum van 2008. De Franstaligen werken altijd aan een heel traag tempo. Maar we zijn blij dat dit akkoord er toch al is. Het lijkt me evenwel een goede zaak om in de tussenperiode een overgangsregeling te treffen. Radio City Gold is geen alleenstaand geval. Er zullen meer van dat soort gevallen opduiken. Hier en daar wordt gemeld dat men het tot dan niet zal rekken. Ik heb het dan eventjes niet over wat men de 'grensradio's' noemt, in de streek rond Brussel en aan de Vlaamse taalgrens.
Ik stel vast dat zelfs in Antwerpen radiozenders door Franstalige zenders worden gestoord. De VRM controleert de zendantennes en het uitgestraald vermogen van de lokale zenders. Die passen het vermogen lichtjes aan als ze vaststellen dat hun uitzendzone weinig comfortabel is. Kunnen we daarom niet, in het verlengde van wat CD&V hier stelt, in de tussenperiode tot 2008 een soort van gedoogbeleid voeren? Anders vrees ik dat er veel radio's zullen verdwijnen.
Ik beantwoord eerst de vraag van de heer Decaluwe. 1 juni 2008 is de uiterste datum. In elk geval zullen de Franstaligen het moeilijk krijgen om hun frequentieplan rond te krijgen. Dat is de belangrijkste reden voor het gevraagde uitstel. In dat akkoord is ook bepaald dat de federale overheid akkoord gaat met mijn hersteldecreet. Dat ontwerp van decreet ligt klaar om in het parlement te worden besproken. Verder is bepaald dat de regering afstand doet van het beroep tegen het VRM-decreet, zodra we hier het samenwerkingsakkoord hebben bekrachtigd.
Ik weet dat een aantal lokale radio's het water aan de lippen staat. Dat is niet alleen aan de taalgrens het geval, maar ook daarbuiten. Die toestand sleept nu al vijftien jaar aan. Voor een aantal radio's wordt de toestand kritiek. Elke maand krijg ik daarover van hen berichten. Ik heb er daarom hard aan gewerkt om een KB op de etherpolitie te realiseren. Toch wil ik daaraan twee zaken toevoegen. Een, het BIPT kan nu al optreden, op basis van de telecommunicatiewet. Die mogelijkheid is in het samenwerkingsakkoord opgenomen. De minister heeft er zich toe verbonden dat het BIPT zal optreden tegen schadelijke storingen, en dat staat los van het vergunningenvraagstuk. Het concept 'schadelijke storingen' staat in de wet, daarvoor moest geen KB worden uitgevaardigd.
Twee, u vraagt als het ware dat de VRM in die tussenperiode de ogen zou sluiten, maar dat is uiteraard een neutrale instelling. Ik heb alleen vastgesteld dat ook in periodes van schorsingen, het BIPT tegen geen enkele radio is opgetreden, ook niet aan Nederlandstalige kant. Het is natuurlijk zo dat het medialandschap geordend is. Als lokale radio's van die frequenties afwijken of hogere vermogens hanteren zodat ze andere Vlaamse radio's storen, zullen er klachten komen bij de VRM en we zullen zien wat de VRM ermee zal doen. Maar ik kan de VRM niet aansporen om het decreet niet toe te passen, ook al ben ik het met u eens dat de situatie urgent is.
De stap die de Vlaamse regering heeft gezet, is een belangrijke stap voorwaarts. Ik heb een aantal mails gekregen van mensen die het niet geloven. Ik hoop dat het gezond verstand ervoor zorgt dat het gedoogbeleid de komende jaren wordt voortgezet.
Het incident is gesloten.