Verslag plenaire vergadering
Verslag
Het antwoord wordt gegeven door minister-president Leterme.
De heer Van Hauthem heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, dit is een zoveelste episode in een lang, maar belangrijk verhaal over de luchthaven van Zaventem. We hebben vernomen dat de Vlaamse, de Brusselse en de federale regeringen vorige maandag zijn samengekomen om van gedachten te wisselen en oplossingen te zoeken. Dat laatste hopen we althans, maar we vragen het ons ook af. Iedereen moet nu toegeven dat de rechterlijke macht niet faalt, want dat zou haar eigen schuld zijn, maar toch geen oplossing biedt.
Er waren tegengestelde arresten van het hof van beroep van Brussel en van de Raad van State. In juni vorig jaar was er een arrest van het Franstalig hof van beroep dat zei dat de Brusselse geluidsnormen moeten worden gerespecteerd.
In maart van dit jaar kregen we een tegengestelde uitspraak. Op 9 mei oordeelde de Raad van State ten gronde over de geluidnormen die dus toch grondwettelijk zouden zijn, in het besef dat de Nederlandstalige auditeur in zijn verslag had verklaard dat de normen ongrondwettelijk zijn en de Franstalige auditeur in zijn verslag had verklaard dat ze wel grondwettelijk waren. Ik denk dat we niet meer moeten rekenen op welke rechtbank dan ook, of het nu het hof van beroep is, een rechtbank van eerste aanleg of een administratieve rechtbank. De politieke wereld kan daar niet langer op verder gaan.
De vraag is wat er nu moet gebeuren. Mijnheer de minister-president, wat bent u maandag wel of niet overeengekomen? De oplossing zal sowieso politiek moeten zijn. Minister Huytebroeck, lid van de Brusselse Regering, verklaarde naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State, dat niet de Brusselse geluidsnormen maar wel het spreidingsplan het probleem vormen. Met zo'n uitspraak helpt men een politiek dossier natuurlijk niet vooruit. Indien Vlaanderen de Brusselse geluidsnormen ook zou hanteren, dan zouden we de luchthaven van Zaventem kunnen sluiten. Nochtans verklaarde de Vlaamse Regering gisteren dat ze in het kader van het Startplan voor de volgende 20 jaar hoopt op een jobaangroei tussen 37.000 en 60.000 jobs in en rond Zaventem. Mijn vraag is dan ook wat het standpunt is van de Vlaamse Regering. Mijnheer de minister-president, wij hebben u nooit uw vier uitgangpunten over de toekomst van de luchthaven verweten. Wij staan daarachter. Ik stel alleen vast dat de Brusselse Regering altijd een slag voor blijft en dat nu ook de geluidsboetes zullen worden geïnd. Ik vind dat de Vlaamse Regering in dit dossier niet langer een afwachtende houding kan aannemen. Mijnheer de minister-president, wat is er maandag besproken en eventueel beslist? Zal de Vlaamse Regering, eventueel via de meerderheidspartijen die ook in de Brusselse Regering zitten, nu eindelijk zelf eens een initiatief nemen? (Applaus bij het VB)
Minister-president Leterme heeft het woord.
Mijnheer Van Hauthem, ik wil twee zaken verduidelijken. Ten eerste hebt u verwezen naar uitspraken over de gewenste jobaangroei in en rond Zaventem. Wat daarover in de pers is verschenen, is een evaluatie door een studiebureau dat belast is met het uitschrijven van een strategische visie over de luchthaven van Zaventem. Het gaat dus niet om een uitspraak van de Vlaamse Regering. Het is echter evident dat als we zwaar investeren in Zaventem, we ook hopen op een goed evenwicht tussen levenskwaliteit enerzijds en economische activiteit en jobaangroei anderzijds. De raming van het aantal jobs is echter voor rekening van het studiebureau.
Ten tweede onderschrijf ik wat u zegt, namelijk dat in dit dossier verschillende rechtscolleges een uitspraak hebben gedaan en dat de logica in die uitspraken soms ver zoek is, en dan druk ik me voorzichtig uit. Dat brengt ons terug naar onze basisinschatting dat een duurzame oplossing voor dit dossier vooral vanuit overleg tussen de politiek verantwoordelijken zal moeten komen, veeleer dan afgedwongen te worden voor een rechtbank.
Ik was maandag zelf aanwezig op de bijeenkomst ter vervanging van minister Peeters, die in het buitenland vertoefde. Minister-voorzitter Picqué heeft de zaak goed samengevat door te stellen dat er weinig nieuws is verteld. Ik heb vooral geluisterd en heb zelf niet zoveel ingebracht. Minister Landuyt heeft toegelicht hoe hij de uitspraken van de Raad van State inschatte, zowel met betrekking tot de geluidsnormen uit het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 1999 in uitvoering van de ordonnantie van 1997, als met betrekking tot het preferentieel gebruik van baan 20 op zaterdagnamiddag. Daarna hebben minister-voorzitter Picqué en minister Huytebroeck de standpunten verwoord van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Ze hebben gezegd dat duidelijk blijkt dat niet zozeer de Brusselse geluidsnormen, maar wel het spreidingsplan het probleem vormt. Zowel minister Landuyt als ikzelf hebben dat tegengeargumenteerd. We hebben ons daarbij gebaseerd op effectieve cijfers van waarschuwingen en processen-verbaal die worden opgemaakt ten opzichte van luchtvaartmaatschappijen. Daaruit blijkt een heel andere conclusie.
Er is maandag niets nieuws afgesproken. We blijven op de lijn die is afgesproken op het Overlegcomité van vorige maand. Daar is gesteld dat de werkgroep die het ontwerp van vliegwet heeft uitgewerkt en het voorontwerp van samenwerkingsakkoord heeft besproken, een lijst zal opmaken van knelpunten met betrekking tot het afsluiten van het samenwerkingsakkoord. Die lijst zal op het volgende Overlegcomité voorwerp uitmaken van bespreking. Wat mij betreft, leidt die bespreking liefst ook tot conclusies.
Het uitgangspunt van de Vlaamse Regering blijft dat een duurzame oplossing voor de geluidshinder in Zaventem moet beantwoorden aan vier essentiële criteria. Ten eerste moet er een evenwichtige en billijke spreiding van de hinder zijn. We staan open voor gesprek over wat dat precies betekent en we willen ons zelfs flexibel opstellen. Ten tweede moeten er voldoende lange aaneengesloten stilteperiodes zijn voor elke zone. Ten derde moet er besluitvorming zijn die gebaseerd is op de inschatting van de hinder op basis van de bevolkingsdichtheid, weliswaar met een correctie naar de frequentie van het overvliegen van de betrokken gebieden. Ten vierde moet er voor welke regeling ook wordt uitgewerkt, een juridisch stabiel kader zijn. De keuze van de federale regering om te gaan voor een wetsontwerp houdende een vliegwet is een goede keuze, en ik hoop dat ze daarin slaagt.
U vroeg wat de Vlaamse Regering gaat doen. Ik heb in Brussel een bepaalde reputatie. Ik ben nochtans nog nooit zo ver gegaan als voorgangers uit de Vlaamse Regering die in het voorjaar van 2004 bepaalde uitspraken hebben gedaan over het aannemen van een houding ten aanzien van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. Het is duidelijk dat we op een correcte manier onze verantwoordelijkheid willen opnemen, ook voor beslissingen die in bepaalde streken niet altijd op applaus worden onthaald. De oplossing moet echter evenwichtig zijn. We hopen op het volgende Overlegcomité een stap vooruit te kunnen zetten en te komen tot een akkoord. We hebben bij gebrek aan hiërarchie der normen zeer weinig middelen om dingen af te dwingen. U hebt verwezen naar de aanwezigheid van partijen die ook zetelen in de Vlaamse coalitie. We zullen zien wat dit in de komende weken en maanden zal opleveren.
Mijnheer de minister-president, ik dank u voor uw antwoord. We moeten elkaar geen gelijk geven omdat wat Zaventem betreft het hele parlement - buiten een paar nuances - op dezelfde lijn zit over hoe de toekomst er moet uitzien. Ik ben niet echt optimistisch geworden van het relaas van de feiten van maandag.
U hebt blijkbaar naar de professor geluisterd die de arresten en het arrest van de Raad van State nog eens heeft uiteengezet. We zijn het er blijkbaar over eens dat er een politieke beslissing moet worden genomen. Maar dat wisten we al lang. Sommigen hadden misschien gehoopt om een of andere rechtbank, Hof van Beroep of de Raad van State als bondgenoot te krijgen. Dat laatste valt weg. U zegt zelf dat u verbaasd staat over de wijze waarop wordt geredeneerd. Dus moet er wel op politiek vlak worden geageerd.
De periode van onzekerheid moet nu eindelijk eens afgelopen zijn voor de luchthaven van Zaventem, de bedrijven die willen investeren of investeringen uitstellen en de luchtvaartmaatschappijen die misschien komen of helemaal niet meer willen komen. Het Voka zegt hetzelfde. Een uitstel van beslissing betekent een maandelijks verlies van 1000 tot 2000 banen. Die situatie kan niet lang meer duren. We moeten het eens zijn over het principe. Er moet zo vlug mogelijk zekerheid komen op het vlak van investeringen, jobaanbiedingen of op zijn minst jobbehoud.
Ik heb een déjà-vugevoel. In de vorige legislatuur kampten we ook met dat gevoel van onzekerheid. Het ging toen om DHL. Iedere week werden wel vragen gesteld en de zaak bleef maar duren. Ook toen was onzekerheid troef.
Als u stelt dat er geen hiërarchie van normen is, dan is dat een juiste vaststelling. U kunt toch op verschillende manieren politieke druk uitoefenen. Zo kunt u bijvoorbeeld samen met uw collega's van de meerderheidspartijen druk uitoefenen op uw collega's in de Brusselse regering. Zij zijn het die uiteindelijk de geluidsnormen van 1997 hebben goedgekeurd en daar nog altijd aan blijven vasthouden.
Betreffende de zaak Brussel-Halle-Vilvoorde hebt u het cooperatieve federalisme aangehaald als stok achter de deur om een en ander te realiseren, terwijl u er zelf niet bevoegd voor bent. Er zijn toch nog altijd samenwerkingsakkoorden die moeten worden goedgekeurd, ook met het Brussels Gewest. Misschien is dat een manier om de druk op de ketel te zetten. De situatie zoals ze nu is, kan echt niet lang meer aanslepen.
De toestand is voor Zaventem uiteraard moeilijk, zeker op het vlak van de rechtonzekerheid. We moeten dat probleem ook oplossen. Aan degenen die vandaag zware uitspraken doen wil ik toch stellen dat de luchthaven van Zaventem het vandaag goed stelt. De Vlaamse Regering levert samen met het management van BIAC serieuze inspanningen om extra activiteiten naar Zaventem te krijgen. Dat lukt. Er wordt ook alles gedaan om dat mogelijk te maken. Er is een eerste resultaat geboekt met de komst van Hainan Airlines. Ik denk dat de komende weken en maanden nog bijkomende resultaten zullen worden geboekt. De economische situatie op en rond Zaventem is absoluut niet dramatisch. Integendeel.
Over wat u zegt over het uitoefenen van druk, kan ik u geruststellen. Ik zeg wat ik moet zeggen op de plaatsen waar het moet worden gezegd. Dat moet ook niet altijd voor de galerij gebeuren. U moet weten dat ik mijn verantwoordelijkheid in Brussel zal opnemen.
Het incident is gesloten.