Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de gevolgen van de nieuwe rechterlijke uitspraken betreffende het spreidingsplan voor Zaventem
Verslag
In De Tijd van vandaag stond te lezen dat de tijd dringt voor een duurzame en leefbare oplossing van de aanzwellende geluidsproblematiek rond de luchthaven van Zaventem. Als alle huidige gerechtelijke procedures aflopen zoals de vorige, gaat die luchthaven voor eind 2005 gewoon dicht omdat de vliegtuigen er niet meer kunnen opstijgen.
De discussie is begonnen met het concentratiemodel van minister Durant. Wij stemden toen in met dat concentratiemodel mits aan drie voorwaarden voldaan was: minder gehinderden, geen nieuwe gehinderden en minder hinder voor de gehinderden. Deze drie voorwaarden worden bij elke beoordeling boven gehaald. Het spreidingsplan van minister Anciaux probeerde de last te spreiden over alle regios. Na alle rechterlijke uitspraken blijft niets meer over van dit spreidingsplan. Ik heb vaak gewaarschuwd dat de Brusselse weigering om de last mee te dragen en gerechtelijke procedures ertoe zullen leiden dat de noordrand en de Leuvense regio alle last zullen moeten dragen.
Het arrest van het Brusselse Hof van Beroep is gebaseerd op de strenge geluidsnormen uit de ordonnantie van het Brussels Gewest van 27 mei 1999. Misschien deed Vlaanderen er verkeerd aan nooit te reageren op deze strenge normen. Het Hof van Beroep baseert zich ook op studies van het Brussels Gewest uitgevoerd tussen 15 november 1999 en 12 december 2000.
Vlaanderen kan zich neerleggen bij het arrest van het Hof van Beroep. Vlaanderen kan ook in derden-verzet gaan tegen het arrest van het Hof van Beroep. Dat is de enige manier om Brussel duidelijk te maken dat de uitbating van Zaventem in gevaar komt.
Als Vlaanderen niet optreedt, zal Brussel de luchtvaartmaatschappijen boetes opleggen of een vergelijkbaar bedrag eisen van Vlaanderen in ruil voor de leefbaarheid van de luchthaven.
In de regio stond niemand achter het spreidingsplan van minister Anciaux. Door de voorspelbare arresten van de Raad van State en het Hof van Beroep en door de strenge Brusselse geluidsnorm kan men niet meer over Brussel vliegen en kan men tijdens het weekend niet meer opstijgen.
Wanneer zal Vlaanderen zoals aangekondigd zijn normen harmoniseren met de Brusselse? De toekomstige wet op de vliegprocedures van minister Landuyt zal niets oplossen omdat niemand het eens is over de uitgangspunten. De wet bepaalt op basis van welke criteria de wet gewijzigd kan worden. De Raad van State heeft op dezelfde criteria een beroep gedaan om pistes te sluiten. De situatie is bijzonder moeilijk. De luchthavenuitbating loopt inderdaad het risico.
Dit is de erfenis van Ecolo en Groen! Door incompetentie is een hele regio gedestabiliseerd. Het draagvlak is kapot. De enige oplossing is terugkeren naar de situatie van voor 1999.
Vlaanderen treedt al enkele jaren passief op in dit dossier. Nu staan we voor enkele moeilijke weken en we rekenen extra op de Vlaamse Regering. Het Brussels Gewest heeft een goede uitgangspositie dankzij de steun van de rechtbank. Het risico bestaat dat alle last op de noord- en oostrand komt te liggen.
Was de situatie van voor 1999 ideaal? Het probleem is toegenomen door een toename van de activiteiten, door lawaaierige vliegtuigen en door een toename van de nachtactiviteiten. De oplossing die toen werd voorgesteld, is ook vandaag nog steeds de enige mogelijke oplossing: beperking van de nachtvluchten en stillere vliegtuigen. Deze oplossing werd niet aanvaard. Men koos liever voor concentratie. Toen dat niet werkte, koos men voor spreiding.
Zolang de nachtvluchten niet worden afgebouwd en er geen strengere geluidsnormen worden opgelegd, raakt dit probleem niet opgelost. Alle andere oplossingen zullen gecontesteerd worden.
Het uitgangspunt van de Vlaamse Regering is dat hinder en last billijk gespreid moeten worden ongeacht de gewestgrenzen. De geluidsnormen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn bevestigd door de Raad van State. Dat versterkt de positie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dat zal het overleg niet bevorderen.
In de milieuvergunning staan de geluidsnormen van het Vlaamse Gewest. Ook de nachtvluchten zijn aan restricties onderhevig. Een studie, opgelegd aan BIAC in de milieuvergunning, zal klaar zijn eind september en de basis bieden voor maatregelen voor minder hinder voor de omwonenden.
De Vlaamse Regering moet advies uitbrengen over een voorontwerp van wet inzake vliegprocedures. Het is belangrijk dat er een billijke en rechtvaardige verdeling komt over de gewestgrenzen heen. De leefbaarheid van de luchthaven van Zaventem is daarbij een belangrijke factor.
Hoe zal de minister een billijke regeling afdwingen van het Brusselse Gewest, dat gesterkt wordt door het vonnis? Minister Landuyt wordt immers ook met dat probleem geconfronteerd. Hoe zit het met de geloofwaardigheid van een studie door BIAC, die rechter en partij is?
Minister Landuyt wil snel een wet laten goedkeuren waarin een spreiding tot 2008 verankerd wordt. Men kan echter zo maar geen vliegprocedures vastleggen en het Brusselse Gewest daarbuiten laten, maar de minister is wel gebonden door de uitspraak. Ik reken op mevrouw Gennez, voorzitter van de sp·a en op minister Peeters om de Vlaamse belangen te verdedigen.
Het incident is gesloten.