Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Van Aperen tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de middelen voor De Lijn naar aanleiding van de jaarresultaten voor 1999.
De Lijn heeft positieve resultaten : er zijn 6,2 miljoen reizigers meer vervoerd in 1999. Voor 2000 verwacht men een stijging met 10 miljoen reizigers. Er is echter geen significante verschuiving van het aantal autogebruikers naar het openbaar vervoer. Zullen er in de toekomst voldoende middelen zijn om zowel de uitbreiding van het openbaar vervoer als de realisatie van de infrastructuurwerken te volbrengen?
Zoals in het regeerakkoord staat, is het de bedoeling om zowel de uitbreiding van het openbaar vervoer als de harde infrastructuur te realiseren. De missing links invullen, heeft immers niet enkel met infrastructuurwerken te maken. Er is reeds een eerste verdeling gemaakt in de beschikbare 200 miljard frank voor openbare werken. Ook de alternatieve financiering biedt soelaas. In Antwerpen heeft de Staten-Generaal de opdracht om de missing links zo snel mogelijk te realiseren. Naast de stijging van het budget van de openbare werken, is er de alternatieve financiering en zullen ook middelen van de GIMV kunnen aangewend worden.
De stijging van het aantal reizigers bij het openbaar vervoer heeft te maken met het afsluiten van de mobiliteitsconvenants en met de tarifaire maatregelen. Indien het inderdaad zo is dat 20 percent van de stijging van het aantal reizigers komt door automobilisten die hun auto thuis laten, is dat een schitterend resultaat. Alle experten beweren immers dat een daling van enkele percenten een enorme invloed kan hebben op piekmomenten. Het is echter fout te denken dat alle fileproblemen kunnen opgelost worden via het openbaar vervoer.
Ik hoop dat er voldoende middelen zijn voor infrastructuurwerken. De missing links moeten ingevuld worden.
Het incident is gesloten.