Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de plannen van de minister voor theoretische autorijlessen in het middelbaar onderwijs
Verslag
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heren Martens en Librecht tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de plannen van de minister voor theoretische autorijlessen in het middelbaar onderwijs.
Minister Vanderpoorten kreeg heel wat media-aandacht voor haar voorstel over de theoretische autorijlessen in het middelbaar onderwijs. Het voorstel zelf is nochtans niet nieuw : het Vlaams Parlement nam tijdens de vorige regeerperiode een resolutie terzake aan , met dien verstande dat die heel wat breder opgevat was. De rijlessen dienden te kaderen in een omvattende benadering van het mobiliteitsprobleem. De CVP is niet tegen het voorstel, maar stelt zich vragen over de voorbereiding. Hoe en door wie worden de leerkrachten voorbereid : wie doet wat? Werd met alle actoren overlegd?
Het voorstel van minister Vanderpoorten verwekte commotie binnen en buiten het onderwijsveld. In welke mate is de minister van plan de autorijlessen in de bredere context van het mobiliteitsprobleem te kaderen?
Dit voorstel is niet nieuw. In de vorige legislatuur is het reeds aan bod gekomen. Het werd trouwens ook in het regeerakkoord vernoemd maar niemand heeft er toen veel aandacht aan besteed. Het staat ook in de beleidsnota. Het is de bedoeling dat de verkeersopvoeding, die reeds in de kleuterklas start, voortgezet wordt in het hoger onderwijs en afgesloten wordt in de derde graad van het secundair onderwijs met een theoretisch rijexamen. De scholen zullen een grote vorm van autonomie krijgen. Ze krijgen een enveloppe en kunnen dan zelf afspraken maken met rijscholen of eigen leerkrachten inschakelen. Het is de bedoeling om leerkrachten en leerlingen bij deze beslissingen te betrekken. Het is niet de bedoeling om, zoals de fietsersbond denkt, enkel het theoretisch rijexamen voor te bereiden maar wel om ook de andere aspecten van mobiliteit en veiligheid te behandelen. Het is de bedoeling om leerlingen bewust aan het verkeer te laten participeren.
In zijn advies over de beleidsbrief heeft de VLOR dit rijexamen niet behandeld. Indien het opgenomen wordt in de eindtermen, zullen zij daarover een uitgebreid advies moeten geven. Omdat een en ander nu in een stroomversnelling gekomen is, zal ik binnenkort afspraken maken met de federatie van de rijscholen. Het was niet de bedoeling hen uit te sluiten, we zullen een convenant met hen afsluiten.
Het incident is gesloten.