Verslag plenaire vergadering
Verslag
De actuele vraag van de heer De Cock tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de verklaringen van de minister inzake de maatschappelijke rol van de GIMV werd ingetrokken.
Aan de orde is dus nu de actuele vraag van de heer Ramoudt tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over plannen voor het vervoer van containers met de kusttram.
De Morgen meldt dat het Oostendse autonome havenbedrijf enkele tientallen miljoenen frank op haar begroting heeft gereserveerd voor de aanleg van een nieuw spoor tussen het Zeewezendok en het spoorwegstation. Men zou van plan zijn over dat spoor containers met trams te vervoeren. Dat doet vragen rijzen. Men wil zogenaamd de congestie die de vrachtauto's op de bruggen veroorzaken, vermijden, maar men vergeet dat de tram, zonder eigen bedding, over diezelfde bruggen moet. Bovendien heeft men nog maar een tiental jaar geleden de bestaande spoorwegrails over hetzelfde traject afgebroken. Men wil dus een oude toestand herstellen. In zijn reactie ging de minister nog verder : hij wil ook zo'n spoor tussen Oostende en Zeebrugge. Vergeet hij niet dat tramstellen uit maximaal drie wagens bestaan? Welke zin heeft het twee of drie containers te vervoeren per transport? Zouden langere stellen trouwens niet voor visuele vervuiling van de badplaatsen langs het traject zorgen? Vindt de minister een dergelijk voorstel haalbaar?
De kusttram werkt goed : er is geen capaciteitsoverschot. Bovendien rijdt hij door een toeristische zone, wat de nodige piekmomenten meebrengt. Tegelijk wil het Oostendse havenbestuur terecht een klein maar erg storend knelpunt opruimen. Een spoorweg-verbinding kunnen wij niet zelf realiseren, want dat is nog geen Vlaamse bevoegdheid. Een tramverbinding kan theoretisch wel, maar moet technisch nog op zijn haalbaarheid onderzocht worden. In dat stadium zitten wij thans : het is dus voorbarig om nu al te gewagen van een permanente goederentramverbinding die dag en nacht langs de kust zal rijden. Omdat we de nodige expertise willen verwerven om ooit zelf het bestuur van de spoorwegen in Vlaanderen over te nemen, stel ik het op prijs dat het havenbedrijf geld wil uittrekken voor een dergelijk project.
Tram en trein komen verkeerstechnisch op hetzelfde neer. Wellicht is het zinvoller een en ander met de NMBS te bespreken.
Het incident is gesloten.