Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Van Baelen tot mevrouw Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over de verlenging van de feitelijke controleperiode voor stookolietanks.
Minister Dua en ik hebben een afspraak gemaakt om elkaar op 26 juli 2003 te ontmoeten en zij heeft mij daarvan een attest gegeven. De vergelijking gaat misschien niet helemaal op, maar eigenlijk is dat ongeveer wat zij verwacht van alle burgers die hun stookolietank nog niet hebben laten controleren.
Ik ben heel verheugd dat de einddatum drie jaar verschoven is. Bovendien wordt ook een informatiecampagne gestart. Burgers moeten dus een afspraak maken met een controleur en daarvan een attest vragen. Iedereen weet dat het niet altijd evident is een agenda op voorhand te plannen.
De overheid zal die attesten bovendien controleren. Enerzijds vind ik dat normaal, maar anderzijds getuigt het niet van veel vertrouwen in de burger. Bovendien is het lang niet duidelijk wat precies gecontroleerd moet worden. Over hoeveel tanks gaat het eigenlijk precies? Ik pleit ervoor dit attest niet in te voeren, te meer omdat deze regering de administratie wil vereenvoudigen.
Ik betreur dit goed georganiseerde en welbewuste perslek. De Vlarem-reglementering verplicht ons alle 400.000 tanks te controleren voor augustus 2000. Toen ik minister werd, was nog niets voorbereid. Ik heb de onderhandelingen met de sector onmiddellijk gestart. Voor particulieren moet een financiële oplossing bedacht worden als zij toevallig eigenaar zijn geworden van een slechte tank. Aanvankelijk wilden we daartoe een fonds oprichten, maar uiteindelijk blijkt dat de enig haalbare oplossing een verzekering is.
De verzekeringsmaatschappijen zijn bereid mee te werken, op voorwaarde dat de controles goed zijn. De onderhandelingen over de milieubeleids-overeenkomst zijn nog aan de gang. Eén van de mogelijkheden is inderdaad de controles pas af te werken tegen 2003. Dat uitstel garandeert de kwaliteit van de controles. Wel is vastgelegd 50 percent van de controles uit te voeren in 2001, 30 percent in 2002 en 20 percent in 2003.
Daartegenover staat dat ik de bepalingen van de Vlaremrichtlijnen moet volgen. Iedere eigenaar moet zijn stookolietank dus laten controleren. Het zogenaamde rendez-vous attest kan dit probleem oplossen. Zodra het MBO klaar is, zal ik het parlement daarover informeren.
Het is inderdaad beter de controles uit te stellen om de kwaliteit ervan te garanderen. Ik vraag me evenwel af of dat meteen betekent dat we niet langer conform de Vlarem richtlijnen werken? Is het rendez-vous attest echt nodig?
Het incident is gesloten.