Verslag plenaire vergadering
Verslag
REGEERAKKOORD
Regeringsverklaring
De voorzitter : Aan de orde is de regeringsverklaring over het regeerakkoord.
Dit regeerakkoord staat onder de titel "vertrouwen geven, verantwoordelijkheid nemen''' en streeft naar de duurzame ontplooiing van Vlamingen en Vlaanderen, naar een zorgzame, lerende samenleving en naar een goed en doelmatig bestuur. De regeringsploeg stapt naar dit Parlement met een ambitieus programma en met een concreet verhaal. Geen catalogus met voor elk wat wils. Geen simpel of simplificerend verhaal waarbij de overheid alleen maar belooft en uitdeelt en de burger alleen maar ontvangt. Wij stellen U een correct en evenwichtig beleidsprogramma voor. Een programma dat voorziet in rechten en plichten, in evenwicht tussen vertrouwen geven en verantwoordelijkheid nemen, tussen de terechte verwachtingen die de Vlaming jegens zijn overheid mag koesteren en de verantwoordelijkheid die hij zelf moet dragen, tussen vrijheid en zekerheid, persoonlijke verantwoordelijkheid en collectieve geborgenheid. Evenwicht ook tussen de beperking van de budgettaire middelen voor de komende regeerperiode en de ambitie die in het programma is vervat. Evenwicht in de beleidskeuzen : alles voor iedereen kan niet. De overheid kan niet alle problemen oplossen maar kan het wel beter doen door het verbeteren van de interne werking en de versterking van de instellingen. Dat is n van de redenen waarom deze Vlaamse regering resoluut kiest voor meer Vlaanderen.
Vlaanderen is een regio met grote kansen. Wij leven in een regio met enorme troeven : strategische ligging, de creativiteit en de productiviteit van de bevolking, hoogstaand onderwijs, een sterk netwerk van KMO's en zelfstandigen, sterke industrie en logistieke diensten, een hoge levensstandaard met goede gezondheidszorg, een rijke cultuur. Maar wij staan ook voor enorme uitdagingen op economisch, sociaal en demografisch vlak. Die vergen een stevige, stabiele regeringsploeg die in staat is om er een afdoend antwoord op te geven.
Wij komen naar U met een boodschap van economisch dynamisme, stimuleren van werk en ondernemerschap, maar ook met een boodschap van solidariteit, van duurzame ontplooiing van Vlaanderen, van zorgzaam samenleven van betrokken burgers in wijken en verenigingen en van goed en verantwoordelijk bestuur. We willen kansen geven aan wie vooruit wil en meetrekken wie het moeilijk heeft.
Wij hebben behoefte aan meer ondernemen en meer werk. Een gezonde economie is het fundament van onze welvaart. Op Europees vlak presteert de Vlaamse economie minder goed dan zij zou kunnen. Wij behoeven meer ondernemerschap, innovatievermogen en meer werk voor meer mensen. De drempel naar het opstarten van een eigen zaak moet worden verlaagd en investeren moet zo aantrekkelijk mogelijk worden. Onze bedrijven hebben recht op een omgevingsbeleid dat hen ondersteunt. Wij moeten meer aandacht hebben voor industrie, diensten en landbouw. Daarbij staan administratieve eenvoud, rechtszekerheid en ruimte om te ondernemen centraal. Dit vergt een verder uitwerken van een omvattend beleidsraam voor risicokapitaal waarop onze KMO's, zelfstandigen en starters beroep kunnen doen. Inspanningen zullen ook gedaan worden om buitenlandse investeerders aan te trekken.
Het innovatiepact wordt correct uitgevoerd met de nodige middelen om de Lissabon-norm" van drie procent te halen. De maatregelen inzake innovatie worden uitgebreid naar en vergemakkelijkt voor KMO's. In een geglobaliseerde wereld moet Vlaanderen zich richten op de kenniseconomie en verder evolueren naar een ondernemende, innoverende, lerende en creatieve samenleving.
Niet elk probleem moet aanleiding geven tot nieuwe regelgeving. Milieuregels bijvoorbeeld moeten correct maar ook redelijk en vooral duidelijk zijn voor de bedrijven. Meer werk voor meer mensen is een absolute prioriteit. De arbeidsmarkt moet openstaan voor iedereen. Werkbereidheid is de regel. Op de arbeidsmarkt is een grotere mobiliteit nodig. De regering zal inspanningen leveren om de werkzaamheidgraad te verhogen. Overheidsinstrumenten moeten activerend zijn en vervroegd uittreden uit de arbeidsmarkt moet ontmoedigd worden. Blijven werken moet aantrekkelijker worden. Daarom moet de arbeidskost naar beneden. Er komt dan ook een lastenverlaging die niet alleen de werkenden een hart onder de riem steekt maar die ook het verschil tussen de belasting op vervangingsinkomens en op inkomens uit arbeid stapsgewijze zal opheffen. Aldus wordt een belangrijke inactiviteitval progressief afgebouwd. Zonder verhoging van de activiteitsgraad zijn onze maatschappelijke ordening, welvaart en welzijn op termijn niet houdbaar. Oudere werknemers die hun job verliezen krijgen een specifieke kostenverlaging die hen moet toelaten om op de arbeidsmarkt opnieuw aantrekkelijk te worden.
De overgang tussen onderwijs en onderneming moet vlotter verlopen. Permanente opleiding en vorming moeten onze werknemers een grote dosis weerbaarheid geven en onze ondernemingen in staat stellen om de juiste competenties te vinden. Wij zullen bijzondere inspanningen doen voor knelpuntberoepen maar ook proberen om werkzoekenden optimaal te begeleiden. Voor hen die met wat minder kansen aan de start komen, moet een diversiteitsbeleid gevoerd worden of moet de sociale economie een volwaardige rol spelen. Meer werk voor meer mensen betekent ook aandacht voor de combinatie van arbeid en gezin.
Gezinnen versterken is de samenleving versterken. Deze regering gaat uit van de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Ook om voor anderen te zorgen. Daarom hechten wij groot belang aan het gezin en de ondersteuning daarvan. Wij stappen niet in het "ieder voor zich en de overheid voor allen-verhaal". De kinderopvang wordt verder uitgebouwd en de gezinszorg versterkt. Er komt meer opvang voor probleemjongeren, familiaal geweld wordt krachtiger bestreden en er komt bijzondere aandacht voor kinderverdwijning en seksuele uitbuiting van kinderen.
Betaalbaar wonen is een basisrecht. Ieder mens heeft recht op een menswaardige woning. Wij willen iets doen aan de steeds stijgende druk op de woningmarkt. Daarom moeten er meer betaalbare bouwgronden op de markt komen en doen wij iets aan puur speculatief gedrag. Er komen stimulerende maatregelen op het vlak van registratie-, schenkings- en successierechten. Grondreserves in woon- en woonuitbreidingsgebieden worden verantwoord aangesproken.
Ook betaalbaar huren is onze zorg. Er komt een betere orintering en een uitbreiding van het stelsel van huursubsidies en een woonbevak (beleggingsvennootschap met vast kapitaal) voor de bouw of aankoop van private huurwoningen. Voor het verbeteren van het woonbestand komt er een renovatiepremie. De middelen voor sociale woningbouw moeten omhoog. Daartoe zullen we ook doeltreffende PPS-formules hanteren. De procedures en de subsidiestelsels worden vereenvoudigd. De sociale bouwmaatschappijen krijgen meer ruimte. Wij zullen bijdragen tot hun financile gezondmaking. De gemeenten zullen gestimuleerd worden om hun rol van regisseur van het lokaal huisvestingsbeleid ten volle te spelen met een bijzondere, ruimere rol voor de sociale verhuurkantoren. Voorts gaan we de structuren aanpakken en bijvoorbeeld de opsplitsing tussen koop-en huurmaatschappijen doorbreken om zo meer flexibiliteit en betere resultaten te bereiken. Leegstand, verkrotting en huisjesmelkerij, voornamelijk in de steden, worden sterker bestreden. Woonbeleid is niet alleen investeren in stenen maar ook in mensen. We stimuleren daarom de betrokkenheid van bewoners in sociale huurprojecten.
Mensen moeten meer zorg dragen voor elkaar. De zorgsector evolueert snel, zoals de maatschappij zelf. Het komt er op aan om steeds een goed en betaalbaar antwoord te geven op de maatschappelijke behoeften. Alle mensen hebben recht op een zorgwaarborg; voldoende beschikbaar aanbod dat betaalbaar is door de invoering van een maximumfactuur. Een degelijke en professionele zorg is van groot belang. Mensen stellen terecht hoge eisen aan levenskwaliteit en moeten de kans krijgen om zo lang mogelijk thuis te blijven en daar voldoende zorg te krijgen. De overheid moet instaan voor voorzieningen die toegankelijk, kwaliteitsvol en betaalbaar zijn. Zorgvoorzieningen moeten vraaggestuurd werken. De mens staat centraal, niet de structuur of het systeem. Procedures mogen nooit de bovenhand halen op mensen. De verschillende zorgvormen moeten op elkaar afgestemd worden en er is behoefte aan een meerjarenplanning voor de verschillende sectoren.
Toegang tot een betaalbare en toegankelijke zorg is een recht voor iedereen. De maximumfactuur die mensen beschermt tegen onaanvaardbaar hoge kosten en die rekening houdt met de draagkracht, wordt gefaseerd ingevoerd. Met een stappenplan proberen we de achterstand in investeringsdossiers zo snel mogelijk weg te werken. Voorkomen is beter dan genezen: preventieve gezondheidszorg krijgt bijzondere aandacht. Waar mogelijk verlagen we de drempel naar thuisverzorging. Personen die verantwoordelijkheid nemen in de zorg voor verwanten, zullen worden gesteund.
De senioren zijn een groeiende en kwetsbare groep. Zij hebben recht op en behoefte aan zorg op maat, aan leefbare woon- en zorgcentra en aan betaalbare en verstaanbare facturen.
Zelfmoord is n van de belangrijkste doodsoorzaken in onze maatschappij. Vooral het aantal jongeren dat zelfmoord pleegt, is dramatisch gestegen. Als gemeenschap mogen wij dat nooit aanvaarden. Wij zullen het aanbod en de financiering van de centra voor geestelijke gezondheidszorg versterken en de psychiatrische thuiszorg helpen uitbouwen.
De aangegane verbintenissen op vlak van investeringen en ondersteuning voor personen met een handicap zullen worden nageleefd. Procedures zullen gerationaliseerd en vereenvoudigd worden.
Automatische toekenning van rechten kan soms kansarmoede voorkomen. Overmatige schuldenlast of daaruit voortvloeiende problemen moeten worden aangepakt.
Elk talent verdient kansen: het onderwijs is voor kinderen en jongeren de sleutel naar de toekomst. Een samenleving ontleent haar kracht aan fundamentele normen en waarden. Samen met het gezin is onderwijs daarvoor de basis. Vlaanderen scoort goed met zijn onderwijs en moet dat zo houden.
Wij moeten aandacht geven aan sociale ongelijkheid, aan het welbevinden van de leerlingen en de ongekwalificeerde uitstroom. Jongeren moeten op school al hun talenten kunnen ontwikkelen. Leerkrachten en directies moeten meer met hun opdracht en minder met administratieve rompslomp bezig zijn. De vrijheid van onderwijs blijft n van de pijlers, zowel de vrijheid van keuze voor de ouders als de vrijheid van de verstrekkers. Wij garanderen een gelijke financiering voor de scholen die zich in dezelfde situatie bevinden. Voor de schoolinfrastructuur wordt een noodzakelijke inhaalbeweging inzake investeringen voorzien. Voor de vernieuwing van machineparken of dure, technische infrastructuur, verhogen we de samenwerking met het bedrijfsleven en stimuleren wij de samenwerking tussen scholen.
Gelijkheid van kansen speelt van bij de start. We zetten de stap naar de kostenloosheid van het basisonderwijs, te beginnen met het zesde leerjaar en zo "afdalend" tot het eerste. Wij geven de scholen de mogelijkheid om de beschotten tussen algemeen secundair onderwijs, technisch secundair onderwijs, beroepssecundair onderwijs en kunstsecundair onderwijs af te bouwen en sterker in te zetten op talentontwikkeling. De school is geen eiland in de samenleving. Met het oog op het stimuleren van creativiteit en sociale vaardigheden ondersteunen wij het concept van de brede school. Kinderen met bijzondere noden verdienen bijzondere aandacht. Zij nemen deel aan het gewoon onderwijs waar het kan, aan het buitengewoon onderwijs waar het moet. Schoolmoeheid, spijbelen en gedragsproblemen moeten worden aangepakt. Wij zullen voor time-outinitiatieven zorgen, met actieve betrokkenheid van ouders en thuismilieu, om de jongeren in kwestie terug naar de school te halen.
Het "Onthaalklas anderstalige nieuwkomers"-onderwijs wordt uitgebreid, er komt een betere afstemming tussen de school en het centrum voor leerlingenbegeleiding. De pedagogisch-didactische vrijheid wordt sterker verankerd bij de school. Wij zullen alle vroeger genomen maatregelen inzake het Nederlandstalig onderwijs in Brussel in n decreet groeperen en zetten een onthaalbeleid op in de Brusselse Nederlandstalige scholen. Toegang tot het internet en de beschikking over ICT-infrastructuur voor leerlingen is essentieel in het dichten van de digitale kloof. Voor het hoger onderwijs ligt de klemtoon op kwaliteit en toegankelijkheid. De regering zal een gentegreerde visie op vorming en onderwijs realiseren waarbij het hoger onderwijs voor sociale promotie aansluiting vindt bij het regulier hoger onderwijs. Wij zullen de verschillen in financiering tussen universiteiten en hogescholen objectiveren en voorzien op korte termijn in een eenmalige financile injectie voor de hogescholen. De verschillen in sociale toelagen voor het hoger onderwijs zullen worden afgebouwd. De associatievorming wordt verder gestimuleerd. Bijzondere aandacht zal gaan naar het aantrekken van Vlaamse en buitenlandse onderzoekers.
Samenleven in diversiteit is een verhaal van rechten en van plichten. De diversiteit is in de Vlaamse samenleving een onomkeerbare realiteit. Deze diversiteit is een verrijking maar stelt ook de sociale samenhang, de spankracht van onze samenleving op de proef. De betrokken mensen hebben niet alleen rechten maar ook een individuele verantwoordelijkheid. Zij moeten met respect voor anderen aan onze samenleving deelnemen; door werk en eigen inspanning participeren aan de welvaart; de fundamentele rechten en vrijheden en de normen eerbiedigen die in de grondwet, de wetten en decreten zijn vastgelegd en geen mensen uitsluiten om hun etnische, religieuze of culturele achtergrond. Deel uitmaken van onze samenleving vraagt een inspanning, is niet vrijblijvend. Wij zijn allen samen verantwoordelijk: overheid, ondernemingen, scholen, verenigingen maar eerst en vooral de individuele burger.
De regering kiest voor een omvattende en gentegreerde aanpak van de inburgering. Vooreerst willen wij voldoende kansen bieden en bestaande discriminaties resoluut wegwerken. Daarnaast wordt het aanbod van verplichte inburgeringstrajecten uitgebreid zodat alle nieuwkomers het verplichte traject kunnen aanvatten. Voor minderjarige nieuwkomers wordt daarvoor maximaal een beroep gedaan op het onderwijs. Werkzoekende, Nederlandsonkundige oudkomers krijgen verplichte taallessen. Ook andere oudkomers worden gestimuleerd om een inburgeringstraject te volgen en wie zich inschrijft voor een cursus Nederlands of een traject moet dat ook voleindigen of moet zelf de kosten dragen. Het niet of niet-correct naleven van de verplichting om een inburgeringstraject te volgen wordt beter gesanctioneerd. Wij willen zorgen voor voldoende passende inwerktrajecten. Weigering van een inwerktraject kan leiden tot verlies of vermindering van een uitkering. Wij bestrijden racisme en discriminatie op de arbeidsmarkt en versterken stimuli voor bedrijven om een diversiteitsbeleid te voeren. Ook het ondernemerschap van allochtonen willen we sterker ondersteunen.
In het onderwijs zullen wij aandringen op een verlaging van de inschrijvingsplicht tot 5 jaar. Wij aanvaarden niet dat men deelname weigert aan lessen die rechtstreeks raken aan de eindtermen. Wij maken werk van een volwaardige opleiding voor islamleraars en deze zullen de Nederlandse taal moeten beheersen. Gelet op het groot aantal gevallen van verkeerde schoolorintatie bij allochtone jongeren, versterken we het systeem van continue studiebegeleiding.
Wij willen de diversiteit in wijken op een meer leefbare manier organiseren. Wij stimuleren daartoe het eigen woningbezit, bestrijden de huisjesmelkers, spreiden de inplanting van sociale huisvesting beter over alle steden en gemeenten en geven meer ruimte aan de huisvestingsmaatschappijen om op basis van objectieve criteria een sociale woning toe te wijzen en zo een gepaste sociale mix te realiseren. Verenigingen die zich op meer dan n culturele doelgroep richten zullen ondersteund worden om zo de sociale integratie en het samenleven van groepen te bevorderen. Speciale aandacht zal gaan naar de effectieve emancipatie van vrouwen en meisjes van specifieke minderheidsgroepen.
Een integratiebeleid wordt maar maatschappelijk gedragen als een effectief veiligheids- en handhavingsbeleid tegelijkertijd een strikte naleving van de wet verzekert. De verantwoordelijkheid van de ouders voor de opvoeding van hun kinderen wordt beklemtoond. Wij ondersteunen projecten waar vrijwilligers aanspreekpunt zijn. Wij nemen initiatief om het beleid beter af te stemmen tussen de bestuursniveaus en maximaliseren de mogelijkheid voor lokale besturen om overlast met administratieve geldboetes te beteugelen.
Cultuur, sport en vrijwillige inzet in verenigingen zorgen voor een warmere samenleving. De Vlaamse regering wil de cultuur in al haar verscheidenheid ondersteunen. Zij wil Vlaanderen laten uitgroeien tot een samenleving die ook door een cultureel project gedragen wordt. Zij hecht belang aan de sport. Zij zal het jeugdbeleid bevorderen en het verenigingsleven ondersteunen. De regering wil een inspanning doen voor de cultuurparticipatie en -educatie, zal lokale en interlokale initiatieven bevorderen, en zal nagaan of niet beter alle kortingsystemen kunnen worden samengevoegd in n vrijetijdskaart. Ons algemeen cultuurbeleid moet creativiteit en creatieve industrien bevorderen. Renovatie en modernisering van onze culturele infrastructuur zijn nodig. Een "bovenbouw" heeft maar zin indien deze ook voor de sector zelf een meerwaarde betekent.
Voor het medialandschap blijven wij bij een gewaarborgde toegang en een divers en kwaliteitsvol aanbod. De rol en opdracht van de openbare omroep zijn op kwaliteit gestoeld. De regering zal de openbare opdracht van de VRT evalueren en in functie van deze evaluatie een nieuw beheerscontract negotiren met aandacht voor haar culturele taak, pluriformiteit, informatieopdracht, doelgroepenbereik en haar zorg voor een open en respectvol Vlaanderen. We willen een sterkere controle op de financile transparantie. Het toezicht wordt gestroomlijnd en we willen oog hebben voor een marktconforme werking.
Sport is belangrijk. Wij willen de sportparticipatie verbreden, ook voor personen met een handicap en leden van kansengroepen. Kwalitatieve opleiding, aangepaste infrastructuur en duurzame financiering moeten de kenmerken zijn van een eigen Vlaams sportmodel. Jeugdsport moet nog sterker worden aangemoedigd. Wij maken werk van een efficint gebruik van de sportinfrastructuur van de gemeenten en van de scholen. Jonge beloftevolle sporters zullen alle kansen krijgen op aangepast onderwijs en op hoogwaardige ondersteuning.
De jeugd is onze wissel op de toekomst. Jongeren moeten ruimte hebben: om te spelen, voor de jeugdverenigingen en organisaties. Via openheid en partnerschap wordt de jeugd ook bij het beleid betrokken.
Vrijwilligerswerk en verenigingsleven zijn het kloppend hart van onze samenleving. Wij willen daarom zorgen voor ondersteuning maar ook voor omkadering, verzekering en, in samenwerking met de federale overheid, voor een aangepast statuut.
Steden, gemeenten en provincies zijn onze partners in goed bestuur. Een resultaatsgerichte en toegankelijke dienstverlening aan burgers en ondernemingen is onmogelijk zonder onze lokale besturen. Wij gaan uit van het subsidiariteitsprincipe en kiezen voor een maximale samenwerking met het bestuursniveau dat het dichtst bij de mensen ligt en het meest vertrouwen biedt. Niet alleen in steden en gemeenten maar ook in wijken en buurten is betrokkenheid van belang. Daarnaast is administratieve vereenvoudiging nodig voor de relaties tussen de gemeenten en de Vlaamse overheid. Onze steden en gemeenten hebben het recht om van de Vlaamse overheid meer autonomie binnen hun wettelijke opdrachten en minder betutteling te eisen. Dat wil ook zeggen dat de Vlaamse overheid in principe geen opportuniteitstoezicht zal voeren maar zich zal beperken tot toezicht op wettelijkheid en financieel evenwicht. De Vlaamse beleidsbeslissingen zullen mee worden getoetst aan hun gevolgen voor de lokale besturen.
Er komt een omvattend fiscaal pact met de gemeenten, met oog voor het bedrijfsvriendelijk karakter, differentiatiemogelijkheid voor de versterking van de dorps- en stadskernen en de afschaffing van een aantal pestbelastingen. De gemeenten zijn het portaal van een efficinte overheid. Vr juli 2005 komt er een nieuw gemeentedecreet en provinciedecreet. Steden en gemeenten krijgen een bijkomende financile impuls. Wij zullen daartoe ook maximaal Europese en andere fondsen voor stedelijke vernieuwing gebruiken.
De regering wil ook meer oog hebben voor het platteland : kwalitatief woongebied, dynamisch productiegebied en bron van ruimte, natuur, recreatie en stilte. Wij willen een gentegreerd plattelandsbeleid met een afstemming van de regelgeving op de concrete situatie. Ook hier moet de norm de levenskwaliteit van de mensen zijn.
De burger mag van de overheid degelijkheid eisen. De burger verwacht van de overheid duidelijkheid en daadkracht. Als wij meer verantwoordelijkheid van de burger vragen, moeten wij die ook zelf opbrengen : meer transparantie, slagvaardigheid en verantwoording; de problemen duidelijk benoemen; doen wat men zegt en zeggen wat men doet. Een open overheid met een lage toegangsdrempel; een regelgeving van hoge kwaliteit; afstappen van te veel, te complexe en te gedetailleerde regelingen die bovendien onvoldoende gehandhaafd worden. De effectieve handhaving van de Vlaamse regelgeving moet worden versterkt want correcte handhaving is een essentieel element van de geloofwaardigheid en een voorwaarde om procedures korter en eenvoudiger te maken.
Administratieve vereenvoudiging mag geen losse slogan zijn. De gemeenten zijn het aanspreekpunt bij uitstek voor de burgers en de ondernemingsloketten moeten dit kunnen worden voor de ondernemingen. E-government is een belangrijk element van administratieve vereenvoudiging maar mag geen bron van uitsluiting worden. Duidelijke afspraken en een goede taakverdeling tussen de verschillende overheden zijn een minimum.
De steeds toenemende mobiliteitsgroei noopt tot maatregelen op het vlak van verkeersveiligheid, verkeersleefbaarheid, bereikbaarheid en toegankelijkheid.
Elk verkeersslachtoffer is er n te veel. Daarvoor moeten we alle mogelijke instrumenten aanwenden: infrastructuuringrepen, controles, harmonisering van signalisatie, wegwerken van zwarte punten en aanleg van fietspaden, integratie van nieuwe technologien. Wij kiezen voor het STOP-principe: eerst voetgangers, dan fietsers, dan openbaar en pas dan priv-vervoer.
Het verhogen van de basismobiliteit is een centrale doelstelling; een beter, sneller en meer rendabel openbaar vervoer, dit zowel als instrument tegen files als van sociaal beleid. Wij mikken daarvoor vooral op het woon-werk- en op het woon-schoolvervoer. Via samenwerkingsovereenkomsten met de NMBS en met De Lijn versterken wij het gentegreerd aanbod. Voor het lager onderwijs wordt gestart met een experimentele fase van gratis leerlingenvervoer. Voor de leerlingen van het middelbaar onderwijs is voorzien in een verfijning van het openbaar vervoersaanbod.
Daarnaast zal de regering maatregelen nemen voor de verbetering, de uitbreiding en een beter gebruik van de infrastructuur. Zij zal een inspanning doen voor de invulling van de zogenaamde "missing links" in het wegen-, waterwegen- en spoorwegennet. Wij streven naar een wegenvignet als vervanging van de verkeersbelasting zodat iedereen, inbegrepen de buitenlanders, betaalt voor het gebruik van ons wegennet. We zullen de binnenscheepvaart verder stimuleren als alternatief voor bepaalde goederenstromen. Wij willen wegen op de besluitvorming inzake spoorinfrastructuurwerken die voor Vlaanderen belangrijk zijn, zoals de ontsluiting van onze havens en de versterkte spoorbediening van Zaventem. Zonder de problemen van lawaaihinder uit het oog te verliezen, moet het belang van de regionale luchthavens erkend worden. Onze zeehavens hebben nood aan een duurzame, economisch en ecologisch verantwoorde toegankelijkheid. Wij moedigen samenwerkingsinitiatieven tussen de havens aan en versterken de ontsluiting van het hinterland. De grote infrastructuurwerken voor de zeehavens en hun ontsluiting worden gefaseerd afgewerkt, rekening houdend met de beschikbare budgettaire ruimte.
De burger wil een rechtszekere ruimtelijke ordening. Ruimtelijke ordening behoeft een langetermijnvisie. De regering wil komen tot een meer rechtszeker beleid met minder administratieve belasting en zonder willekeur. Wij willen de effectieve uitvoering van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen: een snelle en correcte afbakening van het stedelijk gebied, het woongebied, de 7000 hectare extra bedrijventerreinen en de gelijktijdige afbakening van 750.000 hectare agrarisch gebied, 38.000 hectare extra natuurgebied en 10.000 hectare bosgebied.
Op alle bestuursniveaus wordt een klantgerichte en snelle afhandeling van de bouwvergunningsaanvragen een prioriteit. Er komt n infoloket per provincie, afhangend van de Vlaamse overheid en waar burgers de stand van hun dossier zullen kunnen opvolgen. De beroepsmogelijkheid van de gemachtigde ambtenaar wordt beperkt tot legaliteitsaspecten en zal geen betrekking meer kunnen hebben op de opportuniteit.
De termijnen waarbinnen de gemeenten hun planningsopdracht moeten realiseren, worden versoepeld.
Ook inzake ruimtelijke ordening is duidelijkheid en effectieve handhaving belangrijk voor de geloofwaardigheid van het beleid en voor klantvriendelijker procedures.
Wij kiezen voor een stabiel milieubeleid met vereenvoudigde regels en procedures. Wij gaan naar gentegreerde vergunningen en breiden het werken met integrale voorwaarden uit. Wij willen betekenisvolle vooruitgang boeken op het vlak van water- en luchtkwaliteit, bodembescherming, geluid- en geurhinder en natuurbehoud zodat we inzake gezondheid en biodiversiteit de vergelijking met andere topregio's kunnen doorstaan. Wij willen hetzelfde op het vlak van eco-efficintie. En van onze doelstellingen is een substantile verhoging van het gebruik van hernieuwbare energiebronnen.
Er moet daarom een maximale cordinatie komen tussen de ministers bevoegd voor leefmilieu, ruimtelijke ordening, energie en economie, landbouw, volksgezondheid en mobiliteit en landschapszorg en tussen hun administraties. We willen ook de verschillende regelgevingen zo goed mogelijk op elkaar afstemmen en aldus komen tot een stabiel beleid met zo eenvoudig mogelijke regels en procedures.
Meer natuur is belangrijk voor iedereen. Behoud, herstel en versterking van de biologische diversiteit is een streefdoel. We kiezen sterker voor beheersovereenkomsten met de landbouw. Ook bij haar milieubeleid zal de Vlaamse overheid respect opbrengen voor het gebruiks- en eigendomsrecht van burgers en ondernemingen.
Voor productie en distributie van drinkwater en voor de afvoer en de zuivering van het afvalwater ontwikkelen wij een coherent beleid. Wij proberen overstromingen te voorkomen vanuit een bekken- en deelbekkenbenadering. De regering zal een inspanning leveren om haar Europese verplichtingen inzake zuivering van stedelijk afvalwater sneller na te komen. De kostprijs van waterzuivering zal voor de gezinnen in de drinkwaterfactuur worden opgenomen.
Door een goede samenwerking tussen de Vlaamse overheid, de provincies en gemeenten en de private sector willen we werk maken van de problematiek van de vervuilde bedrijfsgronden. We gaan voor korte en eenvoudige procedures zonder in te boeten op de kwaliteit van de sanering.
Wij zullen de totale hoeveelheid afval verder terugdringen en in het bijzonder het restafval. De internalisering van de afvalkosten wordt als principe gehanteerd. Ook inzake sorteren moeten de regels eenvoudig en transparant zijn.
Bij de invulling van het klimaatbeleid vermijden we een onevenredig zware last voor Vlaanderen in een Belgische en Europese context. Investeringen in energie-efficintie worden gestimuleerd. Wij kiezen resoluut voor een hoger aandeel hernieuwbare energie uit windenergie, biomassa, zonne-energie en stimuleren ook onderzoek en investeringen daarin. In de loop van 2006 zal de regering ook de groenestroomdoelstellingen vastleggen voor de periode tot 2018. Vanaf 2005 voorzien wij in extra ondersteuning voor warmtekrachtkoppeling door invoering van warmtekrachtcertificaten. Het is onze ambitie om tegen 2010 een kwart van onze energielevering te betrekken uit hernieuwbare energie of warmtekrachtkoppeling. Wij blijven ons inspannen om ook bij de gezinnen het energieverbruik te verminderen.
De verdergaande vrijmaking van de energiemarkt vereist dat Vlaanderen een grotere bevoegdheid heeft inzake energietarieven. Een vrije markt vereist ook een betere informatie van de klant. Indien nodig leggen we de netbeheerders verplichtingen op inzake duidelijkheid en leesbaarheid van de energiefacturen.
Wij maken een actieplan om de aardgasnetten versneld uit te breiden opdat de aansluitingsgraad in woongebieden 95 % bedraagt in 2010 en 100 % in 2020.
Meer Vlaanderen is nodig voor een beter bestuur, dichter bij de mensen. Om de uitdagingen en problemen van de mensen op een afdoende wijze aan te pakken, moet Vlaanderen over de nodige bevoegdheden of hefbomen beschikken. Daarom hebben de regeringspartijen er zich uitdrukkelijk toe verbonden om alles in het werk te stellen om de bekende resoluties van het Vlaams Parlement van 3 maart 1999, zoals die recent werden geactualiseerd, op korte termijn te realiseren. Concreet gaan zij dus voor: volledig Vlaamse bevoegdheden voor gezondheidszorg en gezinsbeleid, ontwikkelingssamenwerking, telecommunicatie, wetenschaps- en technologiebeleid; meer fiscale en financile autonomie; volledige constitutieve autonomie; overheveling van de spoorinfrastructuur en de exploitatie ervan; een objectieve en doorzichtige solidariteit met de andere deelstaten; homogene bevoegdheidspakketten en bevoegdheden inzake de organisatie, de werking en de inrichting van politie en justitie. Daarnaast hernemen wij de onafgewerkte doelstellingen uit het vorige regeerakkoord en willen wij nog een aantal bijkomende, noodzakelijke bevoegdheden en hefbomen in handen krijgen om te zorgen voor een beter bestuur.
De Vlaamse Regering en haar regeringspartijen nemen het engagement, zoals verwoord in de verklaring van 13 mei 2004 ten overstaan van de burgemeesters van het arrondissement Halle-Vilvoorde, over. Hiertoe vragen zij aan hun fractie in Kamer en Senaat om los van het door de federale regering aangekondigde Forum, uiterlijk bij de start van het parlementair jaar, wetsvoorstellen tot splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde voor de verkiezingen van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat en het Europees Parlement resp. tot splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde in te dienen en onverwijld goed te keuren. De Vlaamse regering zal parallel en tegelijk de institutionele middelen aanwenden waarover ze in het kader van het coperatief federalisme beschikt om dit te realiseren.
De Brusselse Vlamingen en alle Brusselaars die daar voor kiezen, maken integraal deel uit van de Vlaamse Gemeenschap. We toetsen de Vlaamse regelgeving op haar toepasbaarheid in Brussel. Voor ons beleid in Brussel hanteren we de 30-%-norm : 300.000 Brusselaars beschouwen wij als doelpubliek voor ons beleid. Brussel moet een doorleefd tweetalige hoofdstad worden. Daarom zullen we een taalpromotiebeleid ontwikkelen. We waken over de naleving van de taalwetgeving en verlagen de drempel voor meldpunten voor overtredingen. Voor de uitbouw van een Vlaams welzijns- en gezondheidsaanbod, speciaal voor thuiszorg en ouderenzorg, maken wij een strategisch plan. Voor het Nederlandstalig onderwijs maken we het beleid meer coherent. We breiden het aanbod inzake beroepsopleiding uit. We promoveren de Nederlandse taal en cultuur bij de internationale gemeenschap in Brussel onder meer via het Vlaams-Nederlands Huis. Wij ondersteunen een gezamenlijke promotie van de Vlaamse gemeenschapscentra uit Brussel en de rand.
Wij geven aandacht aan de Vlaamse rand en de faciliteitengemeenten. Wij willen de Vlaamse aanwezigheid in de rand en in de faciliteitengemeenten versterken. Wij zullen deze gemeenten stimuleren om zich in het beleid van de Vlaamse Gemeenschap in te schrijven en om alle decreten op een volwaardige wijze toe te passen. Voor de anderstaligen bouwen wij een degelijk onthaal- en communicatiebeleid uit. Wij geven Nederlandstalige scholen in de rand bijkomende ondersteuning en begeleiding voor de integratie van anderstalige kinderen en nemen initiatieven tot sensibilisering van ouders over het belang van het Nederlands buiten de school. Het Nederlandstalig karakter van de rand moet worden gerespecteerd. Voor het huisvestings- en grondbeleid versterken we de inspanningen om de prijsstijgingen van de bouwgronden en de toenemende verfransingsdruk een halt toe te roepen. We stimuleren de faciliteitengemeenten om zich in te schrijven in het beleid van de Vlaamse Gemeenschap en om alle Vlaamse decreten op een volwaardige manier toe te passen.
Vlaanderen moet zijn plaats bepalen in Europa en in de wereld. Wij willen de aanwezigheid van Vlaanderen in Europa en in de wereld versterken. Belangrijk hiervoor is de mate waarin wij een daadwerkelijke impact kunnen hebben op de Europese besluitvorming, ons buitenlands beleid vorm geven en ons economisch aandeel in de wereld opvoeren. Op het Europese forum zullen wij, onder meer door de oprichting van een Vlaamse vertegenwoordiging bij de Europese Unie, de Vlaamse belangen pro-actief behartigen. Wij willen erkenning als bijzondere constitutionele regio met een vertaling daarvan in de Europese structuren : rechtstreekse stem over de eigen bevoegdheden in de Ministerraad en rechtstreekse toegang tot het Hof van Justitie. Wij zullen een actief beleid voeren jegens partnerregio's en jegens de nieuwe lidstaten. Bij onze buurlanden is Nederland onze bevoorrechte partner.
De Vlaamse regering wenst een actieve bijdrage te leveren aan de realisatie van de 0,7-norm inzake ontwikkelingssamenwerking en aan de Europese en internationale engagementen inzake duurzame ontwikkeling. Wij zullen de visie, de doelstellingen, de keuzecriteria, de instrumenten en evaluatiemechanismen van de Vlaamse internationale samenwerking in een kaderdecreet bepalen en ons Vlaams ontwikkelingsbeleid afstemmen op internationale akkoorden. Geografisch richten wij ons ontwikkelingsbeleid vooral op Zuidelijk Afrika.
Vlaamse export zal actief worden ondersteund. Wij zullen concrete doelstellingen nastreven inzake economische aanwezigheid in het buitenland. Wij willen investeerders aantrekken en erkend worden als topregio inzake creatieve en kenniseconomie.
Gezonde financin zijn een basisvoorwaarde voor een gezond beleid. Een zorgzame overheid verzekert haar financieel evenwicht. Wij kiezen principieel voor een gezond beleid met een evenwicht tussen inkomsten en uitgaven. De Vlaamse regering wil zich inschrijven in de normering van de Hoge Raad van Financin maar vraagt wel dat ook de andere overheden in dit land zich correct gedragen. Wij zullen garanties vragen dat alle Gewesten of Gemeenschappen de gemaakte afspraken eerbiedigen en vragen effectieve sancties voor wie de opgenomen verbintenissen niet naleeft.
Er zijn grote noden en verwachtingen maar slechts een kleine budgettaire ruimte. Meer doen door de schuld te verhogen en dus interen op toekomstige generaties, is geen optie. Wij zullen dus onvermijdelijk prioriteiten moeten stellen en keuzes moeten maken.
Deze regering wil met u bouwen aan een Vlaanderen dat vertrouwen heeft en geeft, waar het goed ondernemen is, waar het goed is om te leven, met veiligheid en nestwarmte voor al wie er woont. Een Vlaanderen dat kansen biedt aan en verantwoordelijkheid verwacht van allen, ongeacht geslacht, overtuiging of afkomst en waar respect voor anderen weer vanzelfsprekend wordt. Een Vlaanderen dat geen toekomst ziet in individueel of collectief egosme maar dat gegrondvest is op samen gedeelde normen en waarden.
Ik gaf u de belangrijkste bestanddelen van het regeerakkoord dat werd afgesloten en van het programma dat wij willen realiseren. Het spreekt voor zich dat de regering in al deze sectoren meer zou willen doen en sneller zou willen vooruitgaan. Zij moet echter als een goed huisvader besturen en de beschikbare middelen laten niet toe om altijd zo snel of zo ver te gaan als men wil. Daarom moeten beleidskeuzes gemaakt worden. In het programma dat hier wordt voorgesteld, werden deze niet uit de weg gegaan en werd gekozen voor een geheel van maatregelen om te bouwen aan een verantwoordelijke maar solidaire samenleving met engagementen die we kunnen nakomen. Het is een programma met evenwicht tussen de verschillende beleidsdomeinen: ondernemen en werk, gezinnen, wonen, zorg en welzijn, onderwijs, samenleving en burgerschap, cultuur, sport en jeugd, bestuur, ruimtelijke ordening, leefmilieu, Brussel en de rand en de Vlaamse positie in Europa en de wereld. Het is ook een programma met evenwicht tussen de verschillende instrumenten : begrotingsmiddelen, nieuwe bestuurstechnieken, lastenverlaging en met evenwicht tussen de klemtoon op individuele en op collectieve verantwoordelijkheid.
Voor dat programma en voor dat evenwicht vraagt de regering vandaag uw vertrouwen. (Applaus bij CD&V, VLD, sp.a/spirit en N-VA)
Hoe worden de bevoegdheden verdeeld?
Daar zullen we nu afspraken over maken. Ik zal het Vlaams Parlement zo snel mogelijk op de hoogte brengen.