Verslag plenaire vergadering
Verslag
VOORSTEL van het Uitgebreid Bureau betreffende de evaluatie van de Vlaamse ombudsman
Bespreking
De voorzitter : Aan de orde is het voorstel van het Uitgebreid Bureau betreffende de evaluatie van de Vlaamse ombudsman.
Mevrouw Anny De Maght-Aelbrecht, secretaris : Als verslaggever vanuit het Bureau, kan ik u meedelen dat naar aanleiding van de behandeling van het punt op de agenda Vlaamse Ombudsdienst - evaluatie en Beleidsplan Vlaamse Ombudsdienst, het Bureau kennis heeft genomen van de nota van de heer Bernard Hubeau, Vlaamse Ombudsman van 8 april 2004 ter voorbereiding van zijn evaluatie. Na een toelichting bij zijn nota door de heer Hubeau en na een gedachtewisseling met de leden van het Bureau, besliste het Bureau eenparig aan plenaire vergadering van vandaag voor te stellen de heer Bernard Hubeau positief te evalueren waardoor de heer Hubeau van rechtswege voor zes jaar herbenoemd wordt als Vlaamse Ombudsman.
Een tweede beslissing die wij eenparig hebben genomen is dat we de krachtlijnen van het beleidsplan voor de periode van 2005 tot 2011 zouden goedkeuren en ook aan u meedelen. De eerste periode die wordt afgerond moet volgens de heer Hubeau worden beschouwd als de opstart- en uitbouwfase. De volgende fase wordt de consolidatie- of verdiepingsfase waarin de nieuwe lijnen voornamelijk ook nieuwe accenten zullen zijn. Hij stelt acht actiepunten voor : het klachtrecht van de burger vereenvoudigen; een beperkt initiatiefrecht voor de Vlaamse Ombudsdienst; extra aandacht voor een gedifferentieerde aanpak van klachten, voor communicatie en klantvriendelijkheid; professionele uitbouw van de klachtenbehandelingsexpertise; het klokkenluidersdecreet uitvoeren; openheid voor nieuwe aan de werking verwante klachten; actieve rol in het bewaken van de kwaliteit van de regelgeving; en ten slotte een permanente bekendmaking met het oog op een grotere bekendheid van de Vlaamse Ombudsdienst.
Binnenkort zal de heer Hubeau de cijfers bekend maken. Daaruit zal blijken welke bevolkingcategorieën klachten hebben ingediend, over welke diensten klachten werden ingediend en hoe de Ombusdienst zijn opdracht heeft uitgevoerd.
Ik vraag in te stemmen met de eenparige beslissing van het Bureau. (Applaus)
Mag ik aannemen dat iedereen het eens is met beide voorstellen van het Bureau? (Instemming)