Verslag plenaire vergadering
Verslag
Spreidingsplan voor vluchten vanuit Zaventem
De voorzitter : Aan de orde is de actuele vraag van de heer Eric Van Rompuy tot de heer Ludo Sannen, Vlaams minister van Leefmilieu, Landbouw en Ontwikkelingssamenwerking, over het spreidingsplan voor vluchten vanuit Zaventem.
Door de opgelegde dwangsom van 50.000 euro per dag is minister Anciaux verplicht zeer snel een antwoord te geven op de spreiding van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem. De minister beweert dat zijn plan volledig voldoet en dat hij het zo vlug mogelijk in werking zal laten treden, wellicht vrijdag al.
Nochtans hebben wij hier vorige week unaniem een resolutie goedgekeurd. Door het spreidingsplan worden immers niet alle Belgen gelijkwaardig behandeld en is het aandeel dat het Brussels Gewest aan geluidshinder op zich neemt te gering. Bovendien was er bij het concept van het plan geen overleg met de Vlaamse regering, zijn de normen voor het Brussels en het Vlaams Gewest verschillend, en moeten er geluidskadasters opgemaakt worden, waardoor wijk per wijk kan nagegaan worden hoe groot de last is. Desondanks gaat minister Anciaux door, en wil hij het Vlaams en het Brussels Gewest overrulen.
Heel Vlaams-Brabant kijkt nu naar minister Sannen : indien hij niet reageert, treedt het plan van minister Anciaux vrijdag in werking. Wat is de houding van minister Sannen? Pleegt hij nog overleg met minister Anciaux? Aanvaardt hij de federale beslissing? In welke mate zal hij de resolutie van het Vlaams Parlement laten meespelen?
Groen! heeft naar aanleiding van het nachtvluchtendossier veel schade opgelopen. Er zal in Vlaams-Brabant zeker opnieuw iets gaan rommelen als de partij nu niet in actie treedt. Is het leefmilieu voor Groen! ondergeschikt aan politieke imperatieven?
Mijn standpunt blijft ongewijzigd. Ik heb het met minister Anciaux gehad over de filosofie van de spreiding en over het spreidingsevenwicht voor alle Belgen. Minister Anciaux ging ermee akkoord werk te maken van een geluidskadaster. Ik heb intussen in de pers vernomen dat dat bijna klaar zou zijn. De minister beaamde dat een spreidingsplan onlosmakelijk moet verbonden zijn met een harmonisering van de normen in Brussel en Vlaanderen. Anderzijds nam hij nog geen initiatief om de verschillende gewesten samen te laten overleggen. Ik verwacht dat binnenkort.
Indien de federale overheid een beslissing neemt zonder overleg met de gewesten en de evenwichtige spreiding en de harmonisering van de normen niet gerealiseerd worden, moeten kunnen we de kwestie op het Overlegcomité agenderen.
Ik ben blij dat het standpunt van de minister ongewijzigd is. Anderzijds vind ik dat hij ervoor moet zorgen dat het spreidingsplan van minister Anciaux er vrijdag niet door komt. Eerst afwachten en daarna reageren via het overlegcomité lijkt ons niet de goede werkwijze. Wij willen nu een duidelijk 'nee' voor het plan van minister Anciaux.
De Vlaamse regering zal de goedgekeurde resoluties verdedigen. Ik heb dat inderdaad niet expliciet gezegd.
Federaal minister Anciaux maakt momenteel werk van het geluidskadaster dat eigenlijk een overzicht wordt van de hinder die zal optreden bij spreiding. Voorts dringt hij erop aan dat de normen geharmoniseerd worden. Ik kan me niet inbeelden dat de federale regering voordien een beslissing zal nemen. Ik ga ervan uit dat gehandeld zal worden zoals afgesproken, anders zal ik dat op de gepaste manier aankaarten. Ik hoop dat het Vlaams Parlement ook gebruik zal maken van al zijn middelen mocht dat nodig blijken.
Wat u zegt, bevestigt mijn wantrouwen alleen maar. De federale regering zal zo snel mogelijk beslissen en het enige wat wij nog zullen kunnen doen, is een motie goedkeuren of verwijzen naar het overlegcomité. Ik ben ontgoocheld omdat u niet expliciet hebt gezegd dat de federale regering niet kan beslissen voor vrijdag.
Er is morgen overleg gepland tussen mijn kabinet en dat van federaal minister Anciaux. Ik zal dat mededelen, maar ik kan de federale regering niet lam leggen.