Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Malcorps tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de controles op vrachtwagens naar aanleiding van de recente ongevallen.
De laatste dagen zijn er heel wat ongevallen geweest met kantelende vrachtwagens, wat geleid heeft tot heel wat fileleed en tot een verhoogde verkeersonveiligheid.
We kijken uit naar de federale maatregelen overheid ter zake. Op dit ogenblik treedt de federale politie onvoldoende op en het inhaalverbod voor vrachtwagens, dat in het federaal regeerakkoord werd aangekondigd, is nog niet doorgevoerd.
De Vlaamse regering had beslist dat de Administratie Wegen en Verkeer (AWV) 10 ambtenaren ter beschikking zou stellen voor verkeerscontroles, twee per provincie, die eventueel zouden optreden in samenwerking met de federale politie. Er werd ook een akkoord gesloten met het gerecht dat er een nultolerantie zou zijn voor zware overtredingen.
Hoever staat men nu met dit handhavingsbeleid van AWV?
Vlaanderen is sedert 1 juli 2003 bevoegd voor de controle op de overbelading van vrachtwagens. Op dit ogenblik zijn er vijf inspecteurs aangesteld en we hopen dat dit aantal eerlang zal uitgebreid worden tot tien. Er werden reeds 120 PV's opgesteld. Een derde tot de helft van de gecontroleerde vrachtwagens bleek in overtreding te zijn.
Vlaanderen heeft slechts een beperkte bevoegdheid inzake verkeerscontroles. Inzake wegsignalisatie doet onze administratie echter meer dan wettelijk voorzien. Bovendien heb ik een aantal voorstellen overgemaakt aan de federale minister van Mobiliteit. Vlaanderen is ook vragende partij voor een striktere verkeerscontrole. Daarom zou het een goede zaak zijn als de bevoegdheid voor het verkeersreglement naar de gewesten werd overgeheveld. De gemeenten kunnen in overleg met het gewest de maximumsnelheid op gewestwegen terugbrengen tot 70 kilometer per uur. In de bebouwde kom kunnen ze zones instellen waar slechts dertig kilometer per uur mag worden gereden. Deze maatregelen zullen de verkeersveiligheid ten goede komen.
Ten slotte hebben we de federale overheid en de parketten opgeroepen om streng op te treden tegen onbehoorlijk gedrag op de weg.
Als een derde tot de helft van de gecontroleerde vrachtwagens in overtreding is, dan is de overbelading inderdaad een enorm probleem. Ik ben blij dat er al vijf inspecteurs aan de slag zijn en ik hoop dat hun aantal snel naar tien zal worden opgetrokken.
Wordt het systeem van de administratieve boetes nu al toegepast? Heeft men iets gedaan met de 120 PV's die nu al uitgeschreven zijn of worden die gewoon geseponeerd?
We hebben aan de gerechtelijke overheid gevraagd het probleem ernstig te nemen. Zo niet zijn de inspanningen van onze inspecteurs zinloos.
Het incident is gesloten.