Verslag plenaire vergadering
Verslag
De vergadering wordt hervat om 16.08 uur.
AANPASSING VAN HET PERSONEELSSTATUUT EN BIJLAGEN VAN HET ALGEMEEN SECRETARIAAT
Bespreking en stemming
De voorzitter : Aan de orde is de aanpassing van het personeelsstatuut en bijlagen van het Algemeen Secretariaat.
De bespreking is geopend.
Artikel 15, ten vijfde van het huidige personeelsstatuut bepaalt dat het statuut herzien moet worden. Het was de bedoeling van de opstellers om deze herziening door de plenaire vergadering te laten goedkeuren. Tegelijk kreeg de griffier van het Bureau de opdracht om het Algemeen Secretariaat te herstructureren om van het Vlaams Parlement een moderne assemblee te maken. De aanpassing van het personeelsstatuut en de herstructurering worden in één beweging doorgevoerd.
Het Vlaams Parlement krijgt een afgeplatte structuur. We gaan van vijf naar drie bestuursniveaus. Drie directies zullen zich op de kerntaken concentreren, drie directies zorgen voor ondersteuning. Ten slotte krijgen we een secretariaat-generaal met twee staffunctionarissen. Het Algemeen Secretariaat zal 215,5 voltijdse equivalenten tellen.
De directeurs en de staffunctionarissen krijgen een vernieuwbare mandaatfunctie voor zes jaar. Ze worden in twee rondes geselecteerd. Tot 15 augustus krijgen alle ambtenaren van niveau A van het Vlaams Parlement en de instellingen verbonden met het Vlaams Parlement de kans om hun kandidatuur in te dienen. Bij gebrek aan kandidaten of geslaagden zal men buiten het Vlaams Parlement naar kandidaten zoeken. Mandaathouders uit de externe arbeidsmarkt worden contractuele personeelsleden.
Tegelijk wordt het personeelsstatuut aangepast om een efficiënter, effectiever en zuiniger beleid te kunnen voeren. Directeurs en staffunctionarissen sluiten een planovereenkomst met het Bureau op basis waarvan ze geresponsabiliseerd en geëvalueerd worden.
Een gemengde werkgroep bestaande uit leden van het Bureau, externe specialisten en afgevaardigden van het personeel hebben deze aanpassing en herstructurering voorbereid. Na de initiële bureaubeslissing werd de tekst voor advies overgemaakt aan de personeelsraad, het beleidsteam en de directieraad. Rekening houdend met deze adviezen, besliste het Bureau definitief op 7 juli 2003.
De personeelsformatie wordt voortaan uitgedrukt in voltijdse equivalenten, met enkel nog vermelding van het aantal betrekkingen per niveau en rang. Naast horizontale werkgroepen wordt het ook mogelijk om projectgroepen op te richten. De personeelsraad krijgt voortaan ook overlegbevoegdheid over een antal uitvoeringsreglementen maar het uiteindelijke beslissingsrecht van de bevoegde instantie blijft gehandhaafd.
Met de aan het Vlaams Parlement verbonden instellingen wordt een protocol afgesloten over de wederkerigheid inzake mutatie, bevordering en aanstelling in een mandaatgraad.
De aanduiding van de mandaathouders zal op een objectieve manier gebeuren in twee fasen. In een eerste ronde zullen de generieke competenties en attitudes van de kandidaten worden getest door een extern bureau, in een tweede fase zullen de functiespecifieke competenties worden getest door het Bureau van het Vlaams Parlement.
De ambtenaren zullen tweejaarlijks worden geëvalueerd, gelijklopend met het parlementaire jaar.
Tot slot zullen en aantal sociale maatregelen als principe in het statuut worden ingeschreven. Over de concrete modaliteiten zal het Bureau later een beslissing treffen.
Deze herstructurering is het resultaat van een langdurige en constructieve discussie tussen het politieke en ambtelijke niveau. Ik hoop dat de onrust bij de personeelsleden zal plaatsmaken voor zekerheid. Als voorzitter van de gemengde werkgroep dank ik alle betrokkenen voor hun inspanningen. Ik hoop dat deze herstructurering van het Vlaams Parlement nog meer een moderne en dynamische instelling zal maken.
De bespreking is gesloten.
Mag ik aannemen dat de aanpassing van het personeelsstatuut en bijlagen van het Algemeen Secretariaat eenparig is aangenomen? (Instemming)
REKENING VAN HET VLAAMS PARLEMENT OVER HET BEGROTINGSJAAR 2002
Bespreking en stemming
De voorzitter : Aan de orde is de rekening van het Vlaams Parlement over het begrotingsjaar 2002.
De bespreking is geopend.