Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Gatz tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over het aantal personen dat voortijdig afhaakt bij de cursussen Nederlands tweede taal en de implementatie van het inburgeringdecreet.
Gisteren werd een Antwerps onderzoek voorgesteld over het aantal allochtonen dat basiscursussen Nederlands volgt en afmaakt. 10 procent van de allochtonen die zich inschrijven voor een cursus, blijkt er nooit aan te beginnen. 62 procent volmaakt de cursus, terwijl 28 procent in de loop van de cursus afhaakt. Voor het stopzetten van de cursus worden verschillende redenen aangedragen : mensen keren terug naar hun thuisland, kampen met gezondheidsproblemen of vinden de combinatie van werk en privé-leven te zwaar.
Een eerste conclusie van het onderzoek is dat het percentage van 10 procent allochtonen die in het begin afhaken, te groot is, zeker met het oog op de implementatie van het inburgeringdecreet. Een tweede conclusie is dat een derde van de ondervraagde cursisten zegt dat de cursussen niet beantwoorden aan hun verwachtingen, namelijk het aanleren van functioneel Nederlands. Zal het aanbod worden aangepast, zodat de motivatie van de cursisten zal toenemen?
Voor dit onderzoek werden 469 van de 10.000 cursisten in Antwerpen ondervraagd, en dit over een periode van zes maanden. Al gaat het dus om een beperkt onderzoek, toch zal met de resultaten duidelijk rekening moeten worden gehouden bij de implementatie van het inburgeringdecreet en de oprichting van de Huizen van het Nederlands.
Inderdaad volgt 62 procent van de cursisten de cursus volledig. Heel wat van deze mensen merken op dat ze vaak niet op hun plaats zitten, wat een gevolg is van het te grote aanbod. De Huizen van het Nederlands krijgen hierin een cruciale rol te spelen. Zij moeten deze teleurstelling voorkomen door vooraf het niveau van de cursisten en de daarmee verbonden aangewezen opleiding te bepalen.
Naast de Huizen van het Nederlands is er nood aan vorming, navorming en bijscholing van de leerkrachten die deze basiscursussen Nederlands geven. Het lessenmateriaal moet worden aangepast, terwijl er binnen de basiseducatie een differentiatie moet gebeuren op basis van afkomst van de cursist en de eventuele vooropleiding die hij al heeft genoten.
Het incident is gesloten.
Eerst zekerheid vragen over de opvolging vooraleer ontslag in te dienen, keert de procedure om.
Er zijn verschillende voordrachtaktes ondertekend. In het begin van de regeerperiode was er een voordrachtakte voor de oorspronkelijke burgemeester. Vóór het ontslag was er een tweede voordrachtakte. Heeft de gouverneur die akte trouwens ontvangen? Een eventuele derde voordrachtakte kan er komen na het ontslag. Nochtans staat in artikel 13 van de nieuwe gemeentewet dat niemand meer dan één akte van voordracht voor dezelfde benoeming mag ondertekenen. In Antwerpen gelden blijkbaar andere regels.
Nu zou er een positief preadvies zijn over drie onderzoeken waarin de eventuele kandidaat-burgemeester genoemd is. Voor een vierde onderzoek is dat nog niet het geval. Zal de minister, ook als er geen advies is van de procureur-generaal over dat vierde onderzoek, de eventuele voordracht van een nieuwe kandidaat-burgemeester positief adviseren?
In Antwerpen wordt, voornamelijk voor de opvolging van de burgemeester, een loopje met de wet genomen. Het toestaan van uitzonderingen zou een precedent kunnen zijn. Het negeren van de wettelijke procedures zou aanleiding kunnen zijn tot klachten bij de Raad van State.
De gouverneur zal nagaan of de kandidatuur aan de formele voorwaarden voldoet. De kandidatuur moet ondertekend zijn door de meerderheid van de fractiegenoten en gemeenteraadsleden. Voorts wordt nagegaan of de kandidaat kan rekenen op een stabiele meerderheid om er zeker van te zijn dat behoorlijk bestuur mogelijk is. Op basis van het advies van de gouverneur beslist de minister van Binnenlandse Aangelegenheden.
Het nieuwe gemeentedecreet bepaalt dat een burgemeester ontslag indient bij de minister van Binnenlandse Aangelegenheden. De minister brengt de gemeenteraad zo snel mogelijk op de hoogte van het ontslag. In dit concrete geval zal de gemeenteraad volgende maandag geïnformeerd worden. Deze kennisgeving heeft geen juridische gevolgen en geeft de gemeenteraadsleden de kans te oordelen of een nieuw kandidaat moet worden voorgedragen.
Van zodra de Antwerpse gouverneur mij zijn advies bezorgt, zal ik binnen mijn politieke bevoegdheden oordelen en handelen.
Het ontslag wordt volgende maandag bekendgemaakt, maar gaat pas in op 9 juli. Omdat de kans altijd bestaat dat er binnen een meerderheid wordt afgesproken om de burgemeesterssjerp na drie jaar over te dragen, zou een burgemeester bij zijn aantreden al onmiddellijk zijn ontslag kunnen aankondigen. Staat het nieuwe gemeentedecreet dat toe?
Het is niet helemaal duidelijk waarvan de gemeenteraad komende maandag precies op de hoogte zal worden gebracht. Van het ontslag op 9 juli of van het feit dat de burgemeester haar ontslag indient? Aangezien de burgemeester haar ontslag nog kan intrekken, dient de gemeenteraad volgens ons opnieuw bijeen te komen op 9 juli.
Heel deze juridische constructie is op drijfzand gebouwd. Doordat de gouverneur al om advies heeft gevraagd op basis van een onwettige voordracht, schaadt hij de belangen van alle andere kandidaten. De gouverneur had in de eerste plaats de rechtsgeldigheid van de voordracht moeten vaststellen. Minister Van Grembergen noemt dat zorgvuldig bestuur. Ik noem dat een juridische fout die een precedent schept.
Na de gemeenteraadsverkiezingen blijft de burgemeester tot 31 december in functie, ook al wordt een nieuwe burgemeester voorgedragen door een andere meerderheid. In dat geval worden de geloofsbrieven van de kandidaat-burgemeester toch onderzocht.
Van zodra het ontslag van burgemeester Detiège wordt bekendgemaakt, kan iedereen een kandidaat voorstellen.
Het incident is gesloten.