Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de enquête van het tijdschrift Klasse betreffende de beoordeling van herexamens
Actuele vraag over de enquête van het tijdschrift Klasse betreffende de beoordeling van herexamens
Verslag
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heer Dirk De Cock, mevrouw Hermans en de heer Huybrechts tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de enquête van het tijdschrift Klasse betreffende de beoordeling van herexamens.
Deze vragen zullen beantwoord worden door minister Gabriels.
Uit een enquête van het tijdschrift Klasse blijkt dat meer en meer leerlingen, ouders en leerkrachten voorstander zijn van herexamens, terwijl we een tiental jaar geleden zijn afgestapt van het idee om leerlingen enkel door middel van examens te evalueren. We zouden overschakelen op permanente evaluatie, maar in de praktijk bleven examens en permanente evaluatie naast elkaar bestaan zodat er voortdurend stress is. Het is niet verwonderlijk dat vooral jongens een jaar moeten overdoen.
Met een herexamen geeft men jongeren die worstelen met hun puberteit een tweede kans en treedt men niet bestraffend op.
Herexamens hebben overigens ook een budgettair element. Herexamens zijn immers veel goedkoper dan zittenblijvers.
Het is trouwens niet toevallig dat het technisch-secundair onderwijs verhoudingsgewijze meer zittenblijvers kent. De roep naar de herinvoering van het systeem van herexamens is er dan ook het grootst.
Wat kan er ingebracht worden tegen een herinvoering van de herexamens en jongeren op die manier een tweede kans te geven? Door de herexamens worden de jongeren al gestraft. Er wordt hen immers al een stuk van hun vakantie ontnomen.
Wat denkt de minister over het feit dat een meerderheid van het onderwijsveld gewonnen is voor een herinvoering van het systeem van de herexamens? De jongeren moeten in ieder geval een tweede kans krijgen.
Bij de enquête van het blad 'Klasse' werden meer dan 3000 leerlingen, leerkrachten en ouders ondervraagd. In de loop van de negentiger jaren werd het systeem van herexamens, omwille van verschillende redenen, ontmoedigd. Zo wierp men op dat herexamens te veel als straf en te weinig als remedie gebruikt werden en dat het praktisch en organisatorisch voor de scholen een hele klus was om de herexamens in te richten. Verder vroeg men zich af of een leerling op een paar weken tijd en zonder begeleiding wel in staat was om de opgelopen achterstand van een paar maanden in te lopen. Ten slotte was men de mening toegedaan dat de klassenraad wel voldoende maturiteit bezat om op autonome wijze een oordeel te vellen.
Heel wat mensen opteren voor de herexamens omdat ze een tweede kans bieden. Ikzelf heb ook ooit een tweede zit gehad terwijl een huidige klassenraad me nu zeker zou laten verdergaan naar een volgend leerjaar.
Hoe zal de minister reageren op deze enquête? Is zij bereid om hier rekening mee te houden?
We hebben het allemaal gehoord dat 3 op de 4 leerlingen van het secundair onderwijs gewonnen zijn voor een herinvoering van het systeem van de herexamens. Minister Vanderpoorten en haar kabinet willen dit echter niet en raden aan om herexamens slechts in uitzonderlijke omstandigheden toe te staan. Blijft de minister bij haar voornemen ondanks het feit dat de meerderheid van de leerkrachten, leerlingen en ouders voorstander zijn van een herinvoering?
Minister Vanderpoorten heeft momenteel verplichtingen aan het Hof. Ik zal dus antwoorden in haar plaats.
Minister Vanderpoorten verwijst in haar antwoord naar de omzendbrief van 25 juni 1999. Deze brief stipuleert dat de klassenraad over een autonome bevoegdheid beschikt om al dan niet bijkomende proeven op te leggen. Aan deze omzendbrief werd intussen niets gewijzigd. De minister blijft zich hierop baseren.
De minister houdt zich dus aan de omzendbrief uit 1999. We moeten de minister echter een signaal geven dat ze er moet voor zorgen dat de herexamens uit die diaboliserende sfeer worden gehaald.
Er bestaan geen strikte regels. De minister en haar kabinet raden in ieder geval herexamens wel af. Als de meerderheid van het onderwijsveld echter gewonnen is voor de herinvoering van het systeem van de herexamens, moet de minister hier rekening mee houden.
Herexamens moeten gezien worden als een remedie en niet als een straf. Via herexamens kan men leerlingen immers aanmoedigen om alsnog een inspanning te leveren voor bepaalde vakken.
Het incident is gesloten.