Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Aan de orde is het voorstel van decreet van de heren Keulen, Vandenbossche, Vermeulen en Roegiers houdende wijziging van sommige bepalingen van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 25 januari 1995, wat de erkenning van particuliere radio-omroepen betreft.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Peter Gysbrechts, verslaggever, verwijst naar het schriftelijk verslag.
De heer Van Rompuy is eigenlijk de geestelijke vader van het Vlaams Commissariaat voor de Media (VCM). Daarom heeft CD&V de werking ervan steeds van nabij proberen te volgen, ook al kan het parlement zijn controlefunctie niet naar behoren uitoefenen. Bij vragen over het VCM verwijst de minister immers naar het VCM, dat evenmin in staat is de gevraagde informatie te verstrekken.
CD&V ziet twee mogelijkheden om het controlerecht van het Vlaams Parlement te herstellen : ofwel levert het VCM de licenties af en legt het daarover verantwoording af in het Vlaams Parlement, ofwel levert de Vlaamse regering die sowieso gecontroleerd wordt door het Vlaams Parlement, de licenties zelf af.
Vermits het VCM bij brief van 25 oktober 2002 liet weten dat het voorstander is van de tweede optie, zijn wij verwonderd dat nu voor een tussenoplossing wordt gekozen. De minister van Media beslist op basis van een advies van het VCM. Wij betreuren dat het primaat van de politiek niet wordt hersteld. Ook de administratie Media beschikt immers over de nodige kennis om een advies af te leveren. Nu bestaat het risico dat de administratieve afhandeling gespreid wordt over het VCM, de administratie en externe studiebureaus, waarvan we niet altijd weten in hoeverre ze neutraal zijn. Bovendien wordt het VCM tegelijk rechter en partij. Het VCM oordeelt immers ook over de naleving van de voorwaarden.
Vermits het VCM zich niet kan verantwoorden in het Vlaams Parlement, zal de minister van Media voortaan over de opportuniteit oordelen. Het VCM gaat na of het dossier conform de voorschriften werd ingediend en samengesteld.
We zullen alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat het onderzoek van de licenties door de administratie kan worden uitgevoerd, zonder de betrokkenheid van derden.
Het VCM fungeert dan louter als brievenbus, een taak die ook door de administratie kan worden verricht.
De ervaring in het dossier-4FM leert ons dat de positie van het VCM als rechter en partij zeer moeilijk is. CD&V pleit daarom voor een strikte scheiding tussen de toekenningsprocedure en de controle- en sanctioneringsbevoegdheid op de toegekende radiolicenties.
Volgens de minister is deze constructie een gevolg van het feit dat het Cultuurpact bepaalt dat het VCM moet worden betrokken bij de erkenningsprocedure. Het Cultuurpact moet echter enkel worden nageleefd bij het verlenen van subsidies. Is het pact wel van toepassing, zou het VCM trouwens samengesteld moeten worden conform de bepalingen van het pact, wat zeker niet het geval is.
Dit voorstel van decreet komt neer op een politiek compromis van een Vlaamse regering die water en vuur tracht te verzoenen. CD&V zal daar niet aan meewerken. (Applaus bij CD&V)
Dit voorstel van decreet wil een antwoord bieden op de surrealistische situatie van de voorbije jaren dat het VCM beslissingen kon nemen zonder dat het daarvoor ter verantwoording kon worden geroepen, terwijl de minister geen beslissingen kon nemen, maar werd overstelpt met vragen. Dit voorstel van decreet is dus geen uiting van argwaan jegens het VCM. Het komt er op vraag van het VCM, na kennisname van de ervaringen in Nederland en van de voorstellen van Ernst & Young.
De uiteindelijke beslissing over de toekenning van een radiolicentie zal in de toekomst worden genomen door de minister, terwijl het VCM zich zal bezighouden met de conformiteitcontrole en de handhaving. We zorgen zo voor een behoorlijk bestuur.
We hebben nog een klein amendement ingediend om de vervaldatum van de frequentieplannen te verlengen tot 1 december 2003. (Applaus bij de VLD, sp·a en AGALEV)
Dit voorstel van decreet ontzegt het VCM de bevoegdheid nog langer radiolicenties toe te kennen, maar geeft deze taak door aan de Vlaamse regering. Door dit voorstel van decreet zou het debat over de opportuniteitsbeslissingen van het VCM opener en los van partijpolitieke invloeden gevoerd kunnen voeren. Wij hebben daar onze vragen bij.
Het VCM zal in de toekomst nog louter een adviserende rol spelen omdat het zijn geloofwaardigheid is verloren bij de hele heisa over de toekenning van de landelijke radiolicenties. De bevoegdheid van het VCM zal worden beperkt tot een conformiteitcontrole. Deze controle zou zo fijn uitgebouwd moeten zijn dat de latere opportuniteitscontrole minimaal wordt. Zo niet, kan de indruk groeien bij de lokale radio's dat de minister de macht naar zich toetrekt.
De minister deelde in de commissie mee dat modelformulieren zullen worden verstrekt om het indienen van onvolledige dossiers te voorkomen. Is een herkansing mogelijk als zich toch fouten voordoen?
Het jaarverslag zou ook binnen moeten zijn tegen 30 juni. Geldt dit jaarverslag voor de vernieuwing van de aanvragen of moet over twee maanden een nieuw dossier worden voorgelegd voor de nieuwe erkenning?
Het Vlaams Blok betreurt dat de frequentieproblematiek nog niet volledig is opgelost. Er blijft nog een communautair probleem. Er zijn nog drie storingen in Brussel en in Geraardsbergen wordt nog steeds Arabisch gehoord.
Als de papieren radio's worden geliquideerd en de VRT wat minder ruimte zou innemen, zouden de lokale radio's over voldoende ruimte beschikken en zouden de opportuniteitsbeslissingen van de minister overbodig worden. Het Vlaams Blok zal tegenstemmen. (Applaus bij het VB)
Het frequentieplan zal maar gepubliceerd worden nadat het in de commissie is voorgesteld. Zoals afgesproken, praten we daar volgende week over in commissie. Met die jaarverslagen zullen we pragmatisch proberen om te springen. De lokale radio's zullen inderdaad gebruik kunnen maken van een zeer eenvoudig document om materiële vergissingen te vermijden.
We hebben de problemen met sommige zenders gemeld bij de etherpolitie, die onder de bevoegdheid valt van het Belgische Instituut voor Post en Telecommunicatie.
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet van de heren Keulen, Vandenbossche, Vermeulen en Roegiers houdende wijziging van sommige bepalingen van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 25 januari 1995, wat de erkenning van particuliere radio-omroepen betreft.
CD&V wil het amendement op artikel 10 wel steunen, maar wil daarvoor weten of de radio's de nodige tijd zullen krijgen om hun dossier in te dienen en of de administratie genoeg tijd zal hebben om de vele dossiers te beoordelen.
Het frequentieplan zal volgende week worden toegelicht in de commissie. Tevens zal een stappenplan worden voorgesteld, waaruit duidelijk zal blijken dat iedereen over genoeg tijd zal beschikken om dit alles naar behoren af te kunnen handelen.
- De stemming over het amendement tot invoeging van een nieuw artikel 10 wordt aangehouden.
- De overige artikelen worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen om 15.30 uur de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.