Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Sols tot de heer Gabriels, Vlaams minister van Economie, Buitenlands Beleid, Buitenlandse Handel en Huisvesting, over het Europese fiat voor opleidingssteun aan Opel Antwerpen en Volvo Gent.
Gisteren meldde de Financieel-Economische Tijd dat de Europese Commissie akkoord gaat met 6,5 miljoen euro opleidingssteun voor Opel-Antwerpen en 14,6 miljoen euro opleidingssteun voor Volvo-Gent. Dat is opvallend want vorig jaar kwam de Europese Commissie tot de conclusie dat de voorgestelde steun te hoog was omdat de opleiding te specifiek was. Aangezien de steun nu wel is goedgekeurd, bevat de voorgestelde opleiding zowel specifieke als algemene elementen.
Welke plaats nemen deze dossiers in binnen het algemene beleid? Zal het akkoord van de Europese Commissie helpen om andere dossiers op te lossen?
Deze goedkeuring is inderdaad belangrijk omdat het de eerste dossiers zijn die werden aangemeld volgens de nieuwe expansiesteunregels. Beide dossiers samen zijn goed voor 21,1 miljoen euro expansiesteun. Bovendien gaat die steun naar twee belangrijke bedrijven.
Bij mijn aantreden heb ik samen met de automotive sector al hun problemen geïnventariseerd. We hebben samen naar een oplossing gezocht zodat de automotive sector opnieuw een reden zou hebben om te investeren in Vlaanderen. Tegenover de opleidingssteun plaatst Volvo-Gent een investering van 46,6 miljoen euro. Volvo-Antwerpen investeert 15,1 miljoen euro. Omdat ook het kader belangrijk is, hebben we onlangs de eerste steen gelegd van Flanders Drive.
Ik heb er goede hoop op dat deze dossiers ertoe zullen leiden dat ook het pas aangemelde dossier van Ford-Genk goedgekeurd wordt. Zowel de SERV als de MiNa-Raad hebben positief geadviseerd over de uitvoeringsbesluiten. Het is belangrijk te weten dat de eerste toets positief was.
Deze ad-hocdossier mogen we niet vergelijken met de KMO-sector. De eerste KMO-call is voor dit najaar gepland. Ook daar verwacht ik geen problemen met Europa.
De eerste ervaring met de nieuwe regelgeving is dus positief en zorgt voor een bijkomende verankering van de automotive sector. Ik hoop dat het dossier van Ford-Genk en de KMO-call ook tot een goed einde gebracht worden
Het incident is gesloten.