Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de correcte opvolging van de aanwervings- en ontslagprocedures bij de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij
Verslag
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heer Decaluwe en mevrouw De Martelaer tot de heer Gabriels, Vlaams minister van Economie, Buitenlands Beleid, Buitenlandse handel en Huisvesting over de correcte opvolging van de aanwervings- en ontslagprocedures bij de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij.
De Raad van State heeft begin deze week in kortgeding de vernietiging uitgesproken van de schorsing van een topambtenaar van de VHM. Deze schorsing werd eertijds uitgesproken door minister Gabriels. Hiermee zit de Raad van State op dezelfde lijn als de Raad van Beroep van de openbare instellingen.
We hebben hierover al een aantal debatten gevoerd en voorspeld wat er ging gebeuren. Het is belangrijk dat de toon van het arrest vernietigend is voor de minister en de voorzitter van de VHM.
In een eerste reactie beloofde de minister de rechtsregels te zullen respecteren en ervoor te zorgen dat de VHM huizen bouwt. Het eerste is niet meer dan normaal. Voor het tweede faalt de VHM over de hele lijn.
De toon van de uitspraak is enorm negatief. Men spreekt van partijdigheid en men zegt dat er een ambtenaar moest verdwijnen. De Raad van State stelt duidelijk dat de overheid de goede naam van een ambtenaar moet vrijwaren; ervoor moet zorgen dat zijn of haar goede naam gevrijwaard wordt en dat het recht van de verdediging gerespecteerd wordt.
Dit alles is niet gebeurd. De minister volhardt in de boosheid en uit allerlei beschuldigingen. Bij welke instantie zal men al het bezwarende materiaal uiteindelijk indienen? De CD&V-fractie heeft in ieder geval vertrouwen in alle gerechterlijke instanties.
Ik wil ook citeren uit het arrest van de Raad van State. We leven immers in een rechtsstaat waar een volledige openheid van bestuur heerst. Men moet zich stilaan afvragen wie er nog kan functioneren binnen de VHM.
De minister heeft overigens vorige week nog vergaderd met de heren De Boeck en De Ridder. Hij had zich immers nooit aan een dergelijk scherp arrest verwacht.
Stilaan komen we in het uur van de waarheid. Wanneer ik citeer uit het arrest van de Raad van State wens ik er echter duidelijk op te wijzen dat het hierbij niet om oppositietaal gaat maar om een arrest van een rechtscollege. De Raad van State zegt : 'De voorzitter van de Raad van Bestuur heeft het nodig gevonden om de notulist opdracht te geven om in de notulen van de vergadering enkel melding te maken van een tweede stemming. Deze poging van de voorzitter om het relaas van het essentieel gebeuren weg te laten, werd terecht door de Raad van Bestuur geweigerd. Dit ernstig voorval doet bij de Raad van State vragen rijzen over de correctheid van sommige verantwoordelijken van de VHM.' Dit is klare taal.
Het houdt hier niet mee op. Ik citeer verder dat 'de verwijzing naar de persheissa kan ook slaan op de persmededelingen die zowel door de voorzitter van de Raad van Bestuur van de VHM als door de bevoegde minister zelf zijn gedaan. Zoals de Raad van Beroep terecht stelt, gaat het niet op dat men ambtenaren schorst louter en alleen op basis van negatieve persberichten. Van de VHM mag verwacht worden dat zij zelf haar verantwoordelijkheid opneemt bij de beoordeling van de werking van haar diensten en van de ambtenaren die zij tewerk stelt. Dit is eveneens een ernstig middel.'
Verder zegt de Raad van State dat 'het evaluatierapport van de belaagde ambtenaar bijzonder positief was.' De heer Michel is, niettegenstaande de persheissa, zeer goed blijven functioneren.
Nu staat de waarnemende adjunct administrateur-generaal onder druk om een negatief evaluatierapport te maken over de heer Michel. Dit is een zware uitspraak. Ik eis echter uitdrukkelijk dat ze in het verslag weer te vinden is. Indien er later een onderzoekscommissie zou komen, is dit van belang.
Verder stelt de Raad van State nog dat 'overwegende met betrekking tot de eerste voorwaarde de Raad van State akte heeft genomen van de bewering van de VHM dat na het beroep van de verzoeker op 13 november 2002, het beroepschrift van de verzoeker nog steeds onvindbaar is. Wellicht mag aangenomen worden dat dit 'onvindbaar' zijn van een per aangetekende brief verstuurde beroepsakte, losstaat van een poging van de voorzitter van de VHM om een relaas van een essentieel gebeuren weg te laten.' Het woord 'onvindbaar' staat tussen haakjes. Dit heeft zijn betekenis. Men kan hier dus spreken van manipulatie.
Men kan zich dus de vraag stellen wie er nog kan functioneren bij de VHM. De CD&V-fractie vraagt het ontslag van de voorzitter van de Raad van Bestuur van de VHM. Veertien dagen geleden citeerde ik hier diverse e-mails van deze man met minister Gabriels en minister-president Dewael. De topambtenaren moesten verdwijnen omwille van hun politieke kleur. Dit zijn de harde feiten.
Wat is de houding van minister ten opzichte van de Raad van State? Vindt hij dat de voorzitter van de Raad van Bestuur van de VHM, in dergelijke omstandigheden, nog verder kan functioneren? Voor CD&V alvast niet. (Applaus bij CD&V).
Ik zal mijn vraagstelling verdelen in drie delen.
Ten eerste was was ik vorige week verbaasd toen ik vernam dat een aantal dossiers uit een audit doorverwezen werden naar het parket. Deze audit dateert van december vorig jaar. Nadien volgde er nog een bespreking maar achteraf werd het toch windstil rond deze zaak.
Vervolgens wil ik het hebben over de top van de VHM. De Agalev-fractie stond ten volle achter de minister bij zijn pogingen om te zorgen voor een goed bestuur voor de VHM. We stellen echter vast dat er rond het ontslag van de VHM-top allerlei problemen zijn gerezen. Bij het ontslag van een ambtenaar moeten er allerlei juridische procedures gevolgd worden. De Raad van State constateert echter dat er een aantal belangrijke fouten werden gemaakt.
In het Vlaams parlement waren er drie interpellaties rond dit alles. Ik heb deze drie interpellaties van het begin tot het einde gevolgd. De minister had mijn steun en vertrouwen. Niettegenstaande zak ik nu toch in de grond van schaamte. De Ridder heeft immers aan de leden van de Raad van Bestuur gevraagd om een retro-actieve beslissing te nemen over de aanwerving van de heer De Boeck. Dit kan niet. Ook bij de aanwervingen moeten immers procedures gevolgd worden.
De minister weet dat de pers, de oppositie en alle werknemers van de VHM nauwlettend toekijken. Waarom worden er dan toch dergelijke fouten gemaakt? Volgende week maandag zullen er immers weer problemen opduiken rond de positie van de heer De Boeck. (Applaus bij CD&V)
Er moet klaarheid komen rond twee zaken. Binnen de VHM dragen er twee functies rechtstreeks verantwoordelijkheid ten opzichte van de Vlaamse regering. Over deze functies werd een oplossing bereikt.
De derde functie moet verantwoording afleggen ten opzichte van de Raad van Bestuur. Hierover werd door mij een beslissing genomen. De betrokkene heeft echter een beroepsprocedure opgestart bij de Raad van State. De beslissing van de Raad van State zal gerespecteerd worden door de Vlaamse regering.
Op het ogenblik dat de heer Michel in beroep ging bij de Raad van State werden de verslagen van de audits van twee jaar geleden nog niet aan de betrokken stukken toegevoegd. Dit is een belangrijk element. De Vlaamse regering zal zich echter neerleggen bij het arrest.
De voorzitter van de raad van bestuur levert goed werk, hoewel we af en toe wel van mening verschillen. De raad van bestuur heeft enkel akte genomen van de aanstelling van een waarnemend adjunct. Dat is een administratieve fout en moet vervangen worden door een beslissing. Dat is de enige mogelijk kritiek.
Sinds mijn aantreden is de huisvestingsmaatschappij veranderd in een efficiënte dienst. Binnenkort zullen de resultaten trouwens bekend gemaakt worden. De voorzitter van de raad van bestuur werkt in moeilijke omstandigheden en heeft een beoordelingsfout gemaakt, maar blijft het vertrouwen van de meerderheid van de raad van bestuur en van mij behouden.
De Raad van State spreekt van manipulatie. In mijn interpellatie heb ik reeds gemeld dat de raad van bestuur enkel akte genomen had van de benoeming. Nu tracht men dat om te buigen naar een beslissing. We zullen alle rechtsmiddelen aanwenden om de kosten, gemaakt voor de betaling van de heer De Boeck, te recuperen. Retroactief besturen is niet efficiënt.
De woordvoerder van de minister sluit niet uit dat de heer Michel opnieuw geschorst wordt. De raad van bestuur steunt de voorzitter zeker niet unaniem. Door zijn toedoen heeft de VHM 167 miljoen frank gederfd. Daarvoor zullen wij bewijsstukken leveren. De raad van bestuur oordeelde trouwens dat de commissarissen hun werk niet hadden gedaan en weigerde te betalen. Na een vergadering op het kabinet werd dat bedrag toch uitbetaald.
Door toedoen van de minister is er een administratieve chaos. Hij tracht zijn foute beslissingen toe te dekken door te verwijzen naar het verleden. Als de heer De Boeck ambtenaren zal evalueren, zal dat aanleiding geven tot klachten bij de Raad van State. Wij zullen de bestuurders op onze bezwaren tegen retroactieve beslissingen wijzen. Ik denk dat zij bewust alleen maar akte genomen hebben van de benoeming. Er was immers geen toelichtingnota en geen overzicht van de kosten. Daarom hebben ze geen beslissing genomen.
Kortom recht moet geschieden. De minister moet stoppen met het criminaliseren van de ambtenaren. Het is zijn taak hen te beschermen. (Applaus)
In een mail wijst de heer De Ridder de leden van de raad van bestuur erop dat er een procedurefout gebeurd is bij de aanwerving van adviseur De Boeck. Hij vraagt om de aanstelling te regulariseren door de notulen te verbeteren. Hij dringt er daarenboven op aan dat zij hun akkoord per kerende geven. (Applaus bij CD&V en AGALEV )
Ik heb al gezegd dat de aanwerving correct verlopen is maar enkel verkeerd genotuleerd is. Een rechtzetting is de verantwoordelijkheid van de raad van bestuur en juridisch mogelijk.
De beschuldigingen van de heer Decaluwé hebben geen grond. De maatschappij wil werken en afstand nemen van bepaalde praktijken. Ik heb niet gemanipuleerd. Uit de audit blijkt dat er vermoedelijke en daadwerkelijke strafrechterlijke feiten gepleegd zijn. We wachten echter het oordeel van de anticorruptiecel af vooraleer we beslissen om gerechtelijke stappen te ondernemen. De geruchtenmolen moet stoppen.
De resultaten van de audit dateren van december. Sindsdien zijn er geen nieuwe elementen aan het licht gekomen. Dinsdag heeft de minister beweerd dat het voldoende was om akte te nemen van de benoeming. Een juist antwoord toen had een en ander opgelost. Nu zullen we alle rechtsmiddelen uitputten en ook u viseren om het geld van de belastingbetaler terug te krijgen. Het volstaat niet om vrijdag snel een rechtzetting in elkaar te flansen.
De bestuurders zijn persoonlijk aansprakelijk. Ik denk niet dat zij hun nek zullen uitsteken om de minister te redden. We zullen trouwens nog met nieuwe feiten op de proppen komen. (Applaus bij CD&V)
De VHM is al jarenlang vertrouwd met het nemen van notulen. Het is vreemd dat die nu aangepast worden.
De aanwervingprocedure is correct verlopen en goedgekeurd door de voltallige Vlaamse regering. Vrijdag heb ik enkel een huizencomplex in Antwerpen geopend. Het is normaal dat verantwoordelijken van de sector daarbij aanwezig zijn. Ik heb met de heer De Boeck niet over dit dossier gesproken. De leden van de raad van bestuur zijn bekwaam om een eigen beslissing te nemen.
Het incident is gesloten.