Verslag plenaire vergadering
Verslag
Vlarem-reglementering voor de niet-gesloten varkensbedrijven
De voorzitter : Aan de orde is de actuele vraag van de heer De Meyer tot mevrouw Dua over de aangekondigde wijziging van de Vlarem-reglementering voor de niet-gesloten varkensbedrijven.
De heer Jos De Meyer : Verschillende bedrijven uit de landbouwsector hebben de voorbije weken de hernieuwing van hun vergunning aangevraagd. Omdat de minister haar belofte niet hield, kunnen de gemeenten of de provincies evenwel nog steeds geen definitieve rechtsgeldige beslissingen nemen. Niet-gesloten varkenshouderijen moesten om sanitaire redenen tegen 2004 omgevormd worden. De sector zocht een oplossing in de gesloten kringen, maar het MAP bemoeilijkte zeer de omvorming tot gesloten bedrijven.
Reeds 2 jaar geleden werd beloofd dat de afstandregels zouden worden aangepast, maar dat gebeurde niet.
Vorig jaar werden bovendien nog enkele nieuwe bepalingen ingevoerd, die wetenschappelijk duidelijk niet onderbouwd waren. Hierbij denk ik aan het voorbeeld van de emissiearme stallen.
De minister heeft de regering om een beslissing gevraagd na een actuele vraag die 7 weken geleden werd gesteld. Is deze beslissing reeds genomen en wat houdt ze in? Hoe zullen de gemeenten van de beslissing op de hoogte worden gebracht? Ik verzoek tot slot dat de commissieleden op de hoogte worden gehouden en een exemplaar van het beslissingsdocument krijgen.
Mevrouw Vera Dua : Een maand geleden is over dit dossier een discussie gehouden in de commissie Leefmilieu. Men kwam tot het besluit dat er dringend een oplossing moet gevonden worden.
Vlarem maakt een onderscheid tussen open en gesloten bedrijven. Er wordt een afstandsregeling aangehouden op basis van sanitaire argumenten. Dit is inderdaad onterecht en zou moeten worden aangepast.
Een aantal bedrijven hebben de oude wetgeving niet nageleefd en hebben nu problemen om een verlenging van hun vergunning te bekomen.
Na overleg binnen de regering, werd op 13 maart besloten dit punt op de agenda van vrijdag te plaatsen. De basisprincipes die zullen worden besproken, zijn enerzijds een versoepeling van de vergunningsprocedure voor mestverwerking en anderzijds een meer gebiedsgericht beleid voor de ammoniakproblematiek. Gezien de toestand waarin de sector zich bevindt en de vele regels die al van toepassing zijn op de landbouw, lijkt het mij niet opportuun nu nog een apart gebiedsgericht beleid te voeren.
Er zal een voorstel worden opgenomen om te komen tot een generiek beleid, waarbij elke nieuwe stal zal moeten beschikken over de best beschikbare technologie om te komen tot ammoniakreductie.
De beslissingen zullen aan de gemeenten en provincies worden bekendgemaakt in een rondzendbrief. Zo zal er snel duidelijkheid komen en zullen er zich geen problemen meer voordoen.
Proefvergunningen kunnen eventueel worden verlengd voor 20 jaar, als de bedrijven nog aan alle voorwaarden voldoen. In dit geval zouden ze automatisch worden goedgekeurd.
U heeft inderdaad op 12 maart meegedeeld dat er een rondzendbrief zou worden verstuurd, maar toen ik navraag deed bij enkele gemeenten, bleek dat deze nog steeds niet was toegekomen. Op basis van welke regels kunnen de gemeenten nu advies verlenen?
Dit punt is voor vrijdag op de agenda geplaatst, maar gebeurt dat niet al voor de vijfde maal? Ik heb de indruk dat deze problematiek een politiek spel geworden is in de voorbereiding van de verkiezingen. Het is nodig dat er snel rechtszekerheid komt voor deze sector. Zoals de zaken er nu voor staan, kan men allerminst spreken van een voorbeeld van goed bestuur.
De voorzitter : Het incident is gesloten.