Verslag plenaire vergadering
Verslag
Hoofdelijke stemming
Aan de orde is de hoofdelijke stemming over de met redenen omklede motie van de heren Sauwens, Decaluwe en Verfaille tot besluit van de op 11 februari 2003 door de heer Sauwens in commissie gehouden interpellatie tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare werken en Energie, over de realisatie van de Vlaamse verbindingen van het Gewestelijk Expresnet rond Brussel.
Het dossier van het GEN is geen louter Brussels maar in de eerste plaats een uitgesproken Vlaams dossier. Elke dag gaan namelijk 250.000 Vlaamse pendelaars naar onze hoofdstad werken. Een goede bereikbaarheid van Brussel is dus onontbeerlijk.
Onze nationale spoorwegmaatschappij blijft maar verliezen lijden. Dit jaar zal de NMBS een bijkomend verlies van 270 miljoen euro boeken. Tegen 2006 zal haar schuldenlast tot 12 miljard euro zijn opgelopen.
Wij pleiten voor niettemin voor de verdere uitbouw van zowel de directe als de tangentiale verbindingen naar Brussel. De Vlaamse regering slaagt er echter niet in om dit af te dwingen bij de federale regering. Ondanks alle goede voornemers en vooruitzichten is er, na drieënhalf jaar, nog niets gerealiseerd.
Toch moet men de Vlamingen uit de auto krijgen. Een Londens scenario waarbij tol wordt geheven aan de invalswegen van Brussel, is niet veraf meer. Men moet dan echter wel een degelijk alternatief kunnen bieden.
Bij dit alles komt ook de communautaire wafelijzerpolitiek bovendrijven. De Franstaligen konden immers verkrijgen dat de radiale verbindingen Brussel-Ottignies en Brussel-Nijvel eerder dan lijnen zoals Brussel-Leuven worden uitgebouwd. Deze besluitvorming is ongunstig voor Vlaanderen.
Wij willen enkel dat er rekening wordt gehouden met objectieve behoeften en dat de bestaande overeenkomsten rond het GEN gerespecteerd worden. Verder moeten alle ontwerpen van samenwerkingsakkoorden in het parlement besproken worden.
De uitbouw van het GEN zou communautaire en dus schadelijke politieke gevolgen kunnen hebben voor de Vlaamse rand rond Brussel. Vandaar ons voorbehoud, al beseffen wij het belang ervan voor de mobiliteit. Maar er is ook een andere aanpak mogelijk. In Brussel neemt de uitbouw van de tertaire sector steeds verder toe. Men zou, alleen al voor de leefbaarheid, het Brusselse waterhoofd beter ontvetten en zo het aantal pendelaars laten dalen.
Bij de stemming zal de Vlaams-Blokfractie zich onthouden.
- De met redenen omklede motie wordt met 21 stemmen tegen 50 stemmen bij 21 onthoudingen niet aangenomen.