Verslag plenaire vergadering
Verslag
Geluidshinder ten gevolge van de concentratie van vluchten vanuit Zaventem ten noorden van Brussel
Stemmingen over de amendementen
De voorzitter : Aan de orde zijn de stemmingen over de amendementen op de met redenen omklede motie van mevrouw Becq en de heer Van Rompuy tot besluit van de op 27 november 2002 door mevrouw Becq in plenaire vergadering gehouden interpellatie tot mevrouw Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over de geluidshinder ten gevolge van de concentratie van vluchten vanuit Zaventem ten noorden van Brussel.
Het probleem van de luchthaven is niet nieuw. Al heel wat jaren wordt iedereen die in de omgeving van de luchthaven woont, geconfronteerd met enerzijds de goede economische aspecten ervan en anderzijds de ecologische neveneffecten. Ik roep elke fractie op om duurzame oplossingen te vinden. Binnen het overlegcomité heeft de Vlaamse regering samen met de federale regering heel wat inspanningen gedaan. Die moeten evenwel worden geëvalueerd. Op papier is er zeker een vooruitgang, maar men moet ook bewijzen dat dat ook zo is in de praktijk.
Ik kan akkoord gaan met de met redenen omklede motie. In de amendementen stellen we dat de leefbaarheid van de luchthaven moet worden gegarandeerd, onder meer op het vlak van de werkgelegenheid. Anderzijds moet ook met de andere aspecten rekening worden gehouden. We pleiten ook voor normen die voor iedereen gelden. Momenteel hanteert het Brusselse gewest andere normen dan het Vlaamse. Ieder gewest moet discussiëren op basis van dezelfde normering. Bovendien mag men de ecologische aspecten niet uit het oog verliezen. De huidige toestand in Noordwest-Brabant kan niet blijven bestaan. Er zijn werkelijke verbeteringen noodzakelijk.
De partijen van de meerderheid en ikzelf blijven bij de stelling dat het huiswerk niet alleen moet worden overgedaan, maar dat het ook bestendig moet worden geëvalueerd. Het Vlaams Parlement moet de economische en ecologische problemen van de luchtvaart blijven opvolgen.
Ik doe een oproep aan alle politici om deze problematiek correct en sereen te behandelen. Als de politieke wil er is bij alle politieke partijen, zijn aanvaardbare oplossingen mogelijk. Dat is de wil van de bevolking, ook buiten de Noordrand.
Daarom roep ik iedereen ertoe op de amendementen te aanvaarden, de motie goed te keuren en te ijveren voor de verbetering van de toestand rond de luchthaven. (Applaus bij de VLD)
Ik lanceer een oproep om onze motie ongewijzigd te steunen. Men mag de problemen niet voor zich uit schuiven of de mensen van de Noordrand niet blij maken met een dode mus.
We zijn het ermee eens dat het huiswerk moet worden overgedaan. Uit de interpellaties die aan de basis lagen van deze motie is gebleken dat alle partijen voorstander zijn van een spreiding.
De heer Vermeiren heeft gezegd dat de nachtvluchten niemand bijkomende last mogen bezorgen. Dat kan volgens hem door de vluchten te spreiden. De heer Tobback heeft gezegd dat men niet alleen moet wachten met een verhoging van de concentratie van de nachtvluchten, maar dat men ook moet ijveren voor een spreiding over de rand en over Brussel zelf. Volgens Agalev zijn er maar twee alternatieven : de nachtvluchten spreiden of afbouwen. Alleen de heer Bex is voorstander van een concentratie. De spiritist Anciaux staat echter niet meer achter het akkoord dat hij destijds zelf onderhandeld heeft. Ik besluit daaruit dat ook Spirit voorstander is van een spreiding.
Het amendement stelt dat men niet onmiddellijk moet ijveren voor een spreiding en voor een herroeping van de concentratie. Als de 727's weg zijn, moeten we wel evolueren naar een opschorting. Uit de beschikbare informatie is echter gebleken dat er andere vliegtuigen in de plaats zullen komen die evenveel of meer lawaai zullen maken als we rekening houden met de frequentie. De meerderheid zegt zelf dat het probleem van de metingen is dat de frequentie niet in rekening wordt gebracht.
Met dit amendement schuift men de problemen voor zich uit. Dit akkoord kan dus niet standhouden. Men hoeft niet te wachten op de gezondheidsmetingen. Men weet nu al dat de gezondheid geschaad wordt. Men hoeft niet te wachten tot er geen 727's meer zijn, want men weet nu al dat er daarna nog meer lawaai zal zijn. Wij willen dat er ondubbelzinnig wordt gepleit voor een oplossing op korte termijn.
Destijds heeft Agalev heel wat problemen gemaakt over de gevolgen van de dioxinecrisis voor de gezondheid. Nu moet men werk maken van dit probleem. (Applaus bij CD&V)
We blijven pleiten voor eendracht in dit dossier. Is CD&V ertoe bereid bij de heer Chabert aan te dringen opdat het Brusselse Gewest zijn standpunt zou herzien?
Ik woon in Sterrebeek, op één kilometer van de startbaan en word dus al jaren geconfronteerd met nachtvluchten.
Nu stelt men voor dat Brussel - en ook de Oostrand waar ik woon - zou gespaard worden en dat alle nachtvluchten zouden geconcentreerd worden boven de Noordrand. Dat heeft geleid tot een opstand van de betrokken mensen.
Als volksvertegenwoordiger zeg ik dat iedereen moet delen in de last, dat het aantal nachtvluchten moet verminderd worden en dat men moet streven naar minder lawaaierige vliegtuigen.
Het gaat niet op één groep met alle lasten op te zadelen. Minister Durant wil har kiezers in Schaarbeek en Laken sparen en de heer Coene, de kabinetschaf van de premier, die lid is van Wakker Tervuren, is ook gaan lobbyen. Dat is de grond van de zaak. Meten heeft geen zin. Iedereen weet dat het lawaai ondraaglijk is.
Het huiswerk wordt echter niet overgedaan. Minister Durant blijft bij het standpunt dat de concentratie zal doorgaan. Als het Vlaams Parlement een vuist maakt en minister Dua dwingt om het akkoord te herzien, zal dit echter niet doorgaan.
De heer Geysels heeft altijd gezegd dat de kwaliteit van het leven centraal moet staan. Nu verpest hij het leven van 50.000 mensen. Dat is het resultaat van drie jaar wanbeleid en toegevingen. Hij verkiest zijn bondgenootschap met minister Durant boven de Vlamingen in de Noordrand.
Dit probleem is niet nieuw. Toen premier Dehaene in Vilvoorde last kreeg van de nachtvluchten, heeft hij ze over mijn dak gestuurd. Maar over één ding zijn de heer Van Rompuy en ik het roerend eens : zo kan het niet verder.
Het heeft geen zin één fractie te beschuldigen want de huidige toestand is geleidelijk aan gegroeid. Ik roep daarom iedereen op om de nachtvluchten te spreiden. We mogen elkaar niet bekampen en moeten integendeel samenwerken om minister Durant en de hele Brusselse regering duidelijk te maken dat wij een duurzame oplossing willen.
Premier Dehaene heeft de nachtvluchten indertijd gespreid zodat iedereen een deel van de last moest dragen. Omdat minister Durant een aantal pistes gewijzigd heeft, wordt de last nu door één groep getorst. Precies daarom revolteert de noordrand. Het Vlaams Parlement moet een vuist maken : spreiding is de enige aanvaardbare oplossing. (Applaus bij CD&V)
Eigenlijk willen zowel mevrouw Becq als de heer Van Rompuy dat het Vlaams Parlement beslist om de miserie te spreiden over de Vlaamse Rand. We kunnen het akkoord inderdaad opzeggen, maar daardoor blijft Brussel gespaard. Sp·a wil de nachtvluchten over de Vlaamse Rand en over Brussel spreiden. Het akkoord opzeggen is een vals symbool dat de noordrand niets zal bijbrengen.
Ik ken lang niet alle technische details, maar één ding staat voor mij - los van de meetresultaten - als een paal boven water : de toestand in de noordrand is onhoudbaar. De toestand moet veranderen, ongeacht de consequenties.
Het standpunt van Agalev is al bekend. Iedereen is bekommerd om de bewoners van de Noordrand. Dat was ooit anders. Het probleem is te schrijnend voor machtsspelletjes. Daarom zal de meerderheid geen eigen motie indienen maar die van CD&V verbeteren.
De concentratie van vluchten over de Noordrand is onleefbaar, maar de vorige spreiding was het ook. Er moet een goed doordachte oplossing komen. Op korte termijn is een spreiding absoluut noodzakelijk. Op langere termijn moeten we iedereen een gezonde nachtrust garanderen. Daarom moet de afbouw van nachtvluchten bespreekbaar worden. De fundamentele levenskwaliteit gaat boven het financiële gewin en het politieke opbod. We zullen de geamendeerde motie steunen. (Applaus bij AGALEV)
Ik heb gezegd dat de concentratie van de vluchten de beste oplossing is voor een nieuwe luchthaven.
Minister Dua wil hinder juist definiëren en ijveren voor een spreiding over de Rand en Brussel. We hebben vertrouwen in haar. Gezien de amendementen over onder meer de leefbaarheid van de luchthaven, zullen we de geamendeerde motie steunen.
Het blijkt alsmaar duidelijker dat de Vlaamse regering in de val is getrapt van een politiek-electorale oplossing. Voor het overlegcomité was het al duidelijk dat aan de voorwaarde van geen extra hinder niet voldaan was. Deze namiddag zei minister Vogels dat isolatie -een andere voorwaarde van het akkoord - niet goed is voor de gezondheid.
Het overlegcomité heeft niets wezenlijk aan het akkoord veranderd. Dat was nochtans gevraagd door het Vlaams Parlement. Deze namiddag zegt minister Dua dat de federale definitie van hinder moet gewijzigd worden. De heer De Gucht vindt de hinder onaanvaardbaar. Waarom stelde de Vlaamse regering dan geen duidelijke eisen op het overlegcomité?
De heer Tobback stelt dat het opzeggen van het akkoord betekent dat Brussel gevrijwaard blijft. De motie vraagt echter de spreiding van de vluchtroutes over Brussel en de randgemeenten. De antwoorden van de ministers van Leefmilieu en Volksgezondheid op de vragen deze namiddag waren beschamend. (Applaus bij het VB)
De toestand in de Noordrand kan niet ontkend worden. Minister Dua had trouwens al op basis van eigen metingen vastgesteld dat er extra gehinderden waren.
Het is belangrijk dat de heer De Gucht hier herhaald heeft wat de ministers vanmiddag verklaard hebben : indien er geen verbetering komt in de toestand, zal de Vlaamse regering het federale akkoord niet langer steunen. Dit is een sterke verklaring.
Een vermindering van de geluidshinder is belangrijk voor de nachtrust. Een toename van de levenskwaliteit betekent niet dat de geluidshinder moet gespreid worden maar dat de hinder voor iedereen moet verhinderd worden. Durft de CD&V hierover het debat aangaan? De voorbije jaren heeft ze daarover gezwegen. (Applaus bij de VLD, de sp·a, AGALEV en VU&ID)
We moeten duidelijk durven zijn. De amendementen zijn in feite vijgen na Pasen. De stellingen en metingen van minister Dua moesten gedurende het overleg met minister Durant en minister-president de Donnéa aan bod gekomen zijn. Zelfs zonder de pieken van de B727 veroorzaken de vluchten nog hinder.
Wij vragen een spreiding van de vluchten over de rand en over Brussel. Dit akkoord moet beëindigd worden.
De amendementen zijn geen vijgen na Pasen. Ze stipuleren vooreerst dat de leefbaarheid van de luchthaven van Zaventem moet gevrijwaard worden en dat er rekening moet gehouden worden met de ecologische factoren.
Indien er ook nog sprake is van ondraaglijke hinder nadat de B727 uit dienst zijn genomen, zullen er maatregelen volgen. Zijn dit vijgen na Pasen? Dit is een toekomstvisie die rekening houdt met de realiteit.
We moeten zoeken naar een gemeenschappelijke oplossing.
- De amendementen worden aangenomen.
Hoofdelijke stemming
De voorzitter : Aan de orde is de hoofdelijke stemming over de aldus geamendeerde met redenen omklede motie.
De duidelijkheid van onze motie met de amendering verdwenen. We trekken ze dus in.
Wij nemen de motie over.
We stemmen nu over de nieuwe met redenen omklede motie van de heren Vermeiren, Tobback, Glorieux en Bex.
- De met redenen omklede motie wordt met 63 stemmen tegen 46 aangenomen.