Verslag plenaire vergadering
Verslag
VOORSTELLEN VAN RESOLUTIE EN VERZOEKSCHRIFT
Afdeling Musical aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel
Bespreking en intrekking
De voorzitter : Aan de orde is het voorstel van resolutie van mevrouw Grouwels, mevrouw Van Hecke en de heren Martens, Van Dijck en Vanleenhove betreffende de afdeling Musical aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel.
De bespreking is geopend.
Zoals afgesproken krijgt minister Vanderpoorten als eerste het woord.
Er zijn de laatste tijd veel actuele vragen en vragen over uitleg gesteld over het mogelijke verdwijnen van de afdeling Musical aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Ik ben in mijn antwoord steeds uitgegaan van de autonomie van de hogescholen. Voorts heb ik altijd benadrukt dat we ons moeten hoeden voor eenmalige problemen.
Na contact met de afdeling Musical en met het kabinet Cultuur, wordt voor het volgende academiejaar een overgangsregeling uitgewerkt. Het departement Onderwijs stelt drie miljoen frank ter beschikking zodat de opleiding Musical in september 2002 opnieuw van start kan gaan. De leerlingen die slagen voor het ingangsexamen krijgen de garantie dat ze de opleiding kunnen afmaken.
Deze oplossing is een overgangsmaatregel omdat er meer aan de hand is in het hoger kunstonderwijs. Een werkgroep zal zich daarom over de toekomst ervan buigen. Hij zal de huidige financiering bestuderen en de aangeboden opleidingen kritisch analyseren. Uit dat alles zal blijken welke maatregelen nodig zijn om de problemen structureel en fundamenteel aan te pakken vanaf het academiejaar 2003-2004. (Applaus)
Deze overgangsmaatregel redt de opleiding Musical, en er wordt gezocht naar een structurele oplossing voor het hoger kunstonderwijs. Dat verheugt me enorm. Ik steun dat initiatief.
Vlaanderen heeft maar één opleiding Musical. Nederland vijf. Het genre wordt steeds populairder, we hebben veel talentrijke jongeren en precies daarom zou het jammer zijn mocht die opleiding verdwijnen. Nieuwe kunstvormen moeten inderdaad een kans krijgen in het hoger kunstonderwijs.
Ondanks het feit dat minister Vanderpoortens verklaring overeenkomt met ons voorstel van resolutie, vraag ik toch om die goed te keuren als bijkomende steun voor de minister. (Applaus)
Een werkgroep zal nagaan hoe het hoger kunstonderwijs hervormd kan worden. Over welke financiële marge beschikt men? Blijft de enveloppe gelijk of wordt ze uitgebreid?
Ik wil niet vooruitlopen op de conclusies. We zullen in alle openheid nagaan met welke problemen de sector kampt. Als één van de conclusies van de werkgroep is dat de huidige financiering niet volstaat, zal ik nagaan wat er precies mogelijk is.
Tijdens de bespreking van het hogeschooldecreet wou men op een bepaald moment het hoger kunstonderwijs in een afzonderlijke hogeschool groeperen. De sector heeft zich daar toen tegen verzet, maar misschien moeten we deze discussie nu opnieuw voeren.
Ik ben blij met de oplossing voor dit acute probleem. Voorts wordt gezocht naar een structurele oplossing voor het hoger kunstonderwijs. Omdat het laatste woord nog niet gezegd is in dit dossier, vraag ik mevrouw Grouwels haar voorstel van resolutie in te trekken.
Ik sluit mij aan bij wat de heer Keulen zegt. De afschaffing van de enige musicalopleiding in Vlaanderen is een verarming van onze cultuur en ons onderwijs. Ik ben blij met het nieuwe initiatief. Ik geloof in de minister en waardeer het optreden van mevrouw Grouwels, maar het is nu overbodig geworden.
Zowel het parlement als de sector hebben een rol gespeeld bij het vinden van een oplossing. Het voorstel van resolutie heeft de druk op de ketel gehouden, maar is nu niet meer nodig. De minister heeft beslist om overgangsmaatregelen te nemen en te zoeken naar een structurele oplossing. Er komen werkgroepen die zowel de financiering als de spreiding van de kunstopleidingen moeten onderzoeken. Totnogtoe verscholen de politiek verantwoordelijken zich achter de autonomie van de hogescholen. De minister neemt nu zelf haar verantwoordelijkheid.
Ik apprecieer de oplossing, die in de lijn ligt van de besprekingen en hoorzittingen in de commissie. De culturele sector, en ook de docenten zelf hebben heel wat commentaar bij de kunstopleidingen. Het kunstonderwijs moet inderdaad aansluiten bij de praktijk, maar daarvoor zijn in de eerste plaats de leraren verantwoordelijk.
Het resultaat primeert : de musicalopleiding blijft bestaan. Na het reces zullen we kunnen praten over een algemene aanpassing van het kunstonderwijs. Wij zijn dus bereid om het voorstel van resolutie in te trekken en kunnen het altijd opnieuw indienen als er geen afdoende oplossingen komen.
We zaten gewrongen tussen de autonomie van de hogescholen en onze plicht om een unieke opleiding te bewaren. Ik waardeer de oplossing en de werkwijze van de minister.
Ik neem aan dat het voorstel van resolutie ingetrokken is. (Instemming)
De bespreking is gesloten.