Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Dewinter tot de heer Dewael, minister-president van de Vlaamse regering, over het voorstel van minister vice-president Stevaert inzake een verlaagde verkeersbelasting voor veilige chauffeurs.
Minister Stevaert heeft voorgesteld om de verkeersbelasting te verlagen voor veilige chauffeurs. Sprak minister Stevaert namens de Vlaamse regering? Wat is het standpunt van de minister-president? De korting zou 2 miljard frank kosten. Wie zal dat betalen? Waar zal de regering het geld halen? De bevoegdheid voor de inning van verkeersbelasting is nog steeds federaal. Werd hierover overleg gepleegd met de federale regering? Wat is het federale standpunt?
Minister vice-president Stevaert is bevoegd voor mobiliteit en is vrij daarover verklaringen af te leggen. In de pers werd duidelijk melding gemaakt van het feit dat zijn voorstel inzake een verlaagde verkeersbelasting voor veilige chauffeurs een voorstel uit eigen naam was, en niet uit naam van de Vlaamse regering. Ik ben natuurlijk een grote voorstander van lastenverlagingen, maar aangezien dit voorstel nog niet werd besproken in de Vlaamse regering, zal ik me daar nog niet over uitspreken. Ik wacht tot dit punt zal worden geagendeerd op een vergadering van de Vlaamse regering.
Ik heb grote vragen bij de manier van functioneren van deze regering. Is het normaal dat voorstellen eerst in de pers worden gelanceerd, zonder besproken te zijn in de schoot van de Vlaamse regering? Minister Stevaert maakt misbruik van zijn bevoegdheden en de minister-president moet hem daarop wijzen. Het vrijblijvend lanceren van voorstellen in de pers is niet langer houdbaar : het is pure demagogie.
De heer Dewinter wees er in zijn vraag op dat overleg met de federale regering nodig was. Is dat een normaal argument voor een lid van het Vlaams Blok?
Het incident is gesloten.