Verslag plenaire vergadering
Voorstel van decreet houdende invoering van een decretaal subrogatierecht voor het Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap
Verslag
ONTWERP EN VOORSTEL VAN DECREET
Wijziging oprichtingsdecreet Vlaams Fonds
Algemene bespreking
De voorzitter : Aan de orde zijn het ontwerp van decreet houdende wijziging van artikel 6 van het decreet van 27 juni 1990 houdende oprichting van een Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap en het voorstel van decreet van mevrouw Patricia Ceysens c.s. houdende invoering van een decretaal subrogatierecht voor het Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap, die door de commissie in samenhang werden behandel met dien verstande dat het ontwerp van decreet als basis voor de bespreking werd genomen.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Koen Helsen, verslaggever, verwijst naar het schriftelijke verslag.
Ik betreur dat de minister niet aanwezig is.
Het Vlaams Fonds beschikt niet over voldoende middelen om personen met een niet-aangeboren hersenletsel te helpen. Momenteel kan het Vlaams Fonds enkel gebruik maken van een contractuele subrogatie. In de federale ziekteverzekering en de wet op de arbeidsongevallen en beroepsziektes is de subrogatie daarentegen wettelijk verankerd. Na betaling van een voorschot wordt de ziekteverzekering gesubrogeerd in de rechten van de verzekerde. Daardoor kan geen dading worden aangegaan met de verzekeraar, zonder dat de socialezekerheidsinstelling haar akkoord heeft gegeven.
Ik heb een voorstel van decreet ingediend om de wettelijke subrogatie vast te leggen in het oprichtingsdecreet van het Vlaams Fonds. Daarbij streefde ik verschillende doelstellingen na. Ten eerste is de wettelijke subrogatie noodzakelijk om te voorkomen dat verzekeraars en slachoffers dadingen afsluiten voor sommen die ontoereikend zijn om de werkelijke kosten te dekken. Kosten zoals het verlies van een baan, de noodzaak om een beroep te doen op een persoonsgebonden assistentiebudget enzovoort, worden momenteel meestal niet vergoed. Als het Vlaams Fonds decretaal gesubrogeerd wordt in de rechten van het slachtoffer, zal de positie van het slachtoffer worden versterkt.
Het is goed dat het Vlaams Fonds gesubrogeerd wordt in de rechten van de persoon met een handicap. Het Vlaams Fonds zal de uitgaven voor handicaps, waarvoor een derde aansprakelijk is, kunnen recupereren en dus over meer middelen kunnen beschikken.
De verantwoordelijke van een ongeval draait op voor de gevolgen. De wettelijke subrogatie heeft financiële gevolgen voor de verzekeringsmaatschappijen en mogelijk ook voor de verzekerden. Ik hoop dat de maatschappijen hun verzekerden zullen aanspreken en meer werk zullen maken van preventie. Minder handicaps door de schuld van derden is immers ons eerste doel.
Het ontwerp gaat uit van de residuaire aard van de bijdrage van het Vlaams Fonds. Dat betekent dat het Vlaams Fonds niet betaalt als een derde de schade vergoedt. In de praktijk zal het fonds werken met voorschotten. Een lagere vergoeding door de aansprakelijke derde kan daarenboven nooit resulteren in een geringere bijstand van de gehandicapte. Dit ontwerp berokkent dus geen nadeel aan de persoon met een handicap, maar verschaft wel meer mogelijkheden aan het Vlaams Fonds. (Applaus)
CD&V gaat akkoord met het principe van de wetttelijke subrogatie, dat het huidige contractuele subrogatierecht uitbreidt.
In het oorspronkelijk ontwerp stond dat een akkoord tussen verzekerde en verzekeringsnemer niet tegenstelbaar is aan het Vlaams Fonds. Volgens de Raad van State kan dat niet, dus is het ontwerp gewijzigd. Desondanks denken wij dat er, na een dading tussen verzekeringsmaatschappij en verzekerde, voldoende rechtsgrond is voor het verwerpen van een eis van het fonds.
We vrezen ook dat de verzekeringspremies door dit voorstel zullen stijgen en dat meer mensen het risico zullen nemen om zonder verzekering te rijden. We pleiten ervoor dat deze eventuele negatieve effecten van nabij gevolgd worden. (Applaus bij CD&V en het VB)
Alle commissieleden waren het eens met het principe van dit ontwerp. Het oorspronkelijke ontwerp voorzag inderdaad in een onmiddellijke verwittiging van het Vlaams Fonds. Juristen verzekeren mij dat de nu voorgestelde regeling geen problemen ten gronde zal opleveren, hoewel verzekeringsmaatschappijen in eerste instantie wel de juridische grond ervan in vraag zullen stellen. We hopen dat op termijn de doelstellingen van het eerste ontwerp en voorstel bereikt zullen worden.
We denken dat de invloed op de premies verwaarloosbaar zal zijn. Ik ben echter bereid om één jaar na de inwerkingtreding de juridische haalbaarheid en de gevolgen op de premies te evalueren. Het autorijden zonder verzekering is een algemeen probleem dat op federaal vlak moet aangepakt worden door meer controle en strengere straffen.
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet houdende wijziging van artikel 6 van het decreet van 27 juni 1990 houdende oprichting van een Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap.
- De artikelen worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks om 16 uur de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.