Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over waterinsijpeling in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
Actuele vraag over waterinsijpeling in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
Verslag
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heren Verrijken, Vandenbossche en Stassen tot de heer Anciaux, Vlaams minister van Cultuur, Jeugd, Sport, Brusselse Aangelegenheden en Ontwikkelingssamenwerking, over waterinsijpeling in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen.
De schade van de inslag van een V-bom in het museum is nooit goed hersteld. Er is niet alleen waterinsijpeling maar ook uit de airconditioning komt water. Het museum komt niet meer in aanmerking voor ruiltentoonstellingen. De slechte staat van de gebouwen is een excuus om belangrijke werken elders onder te brengen. Het was een grote fout om in de vorige regeerperiode geen gebouwen aan te kopen om de werken onder te brengen tijdens de herstellingen.
Wat zal de minister doen om de grondige aanpassingen mogelijk te maken?
De minister heeft reeds belangrijke inspanningen geleverd voor de musea. Het is echter normaal dat de slechte staat van de gebouwen de conservator verontrust. Hij hekelt echter niet het museumbeleid. Hij wijst terecht op de slechte infrastructuur en de hoge kosten voor de herstellingswerken, hoewel ik denk dat 40 miljoen euro overdreven is.
Zal de minister bijkomende financiële middelen ter beschikking stellen?
Het beleid van de minister is goed, maar hij heeft moeite met kritiek. Bij de onthulling van de gerestaureerde gevel van de opera van Gent, had de minister het moeilijk met de opmerking dat de opera van Antwerpen slechts 450 miljoen frank kreeg voor de restauratie van de achterbouw. Ook zijn reactie op de uitspraken van de conservator van het museum van Antwerpen, die enkel zijn verantwoordelijkheid neemt, was overdreven. Dergelijke kritiek betekent niet dat de heer Anciaux een slechte minister is.
Hoe zal de minister de problemen van Antwerpen oplossen?
Het dossier van de KMSK heeft niets met een structureel probleem te maken. Een probleem inzake infrastructuur is er evenmin. In het verleden werd er ook niet te weinig geïnvesteerd. De huidige problemen hebben daarentegen alles te maken met het personeelsbeleid en het slecht gevoerde zakelijke beleid. Deze problemen dateren al van jaren geleden.
In 1998 werden de dakgoten en afvoerpijpen hersteld. In 2000 was het de beurt aan de platte daken van de binnenplaatsen. Juni 2001 kende echter een aantal hevige stortregens. Doordat een aantal afvoerpijpen verstopt waren, begon er water binnen te sijpelen. In se gaat het dus om een fout van de gebruiker. Het is immers de gebruiker die ervoor moet zorgen dat de dakgoten en de regenpijpen onderhouden worden.
Op de bovenverdieping is er geen sprake van regeninval. De stoombevochtigers, die dateren uit 1997, liepen er over omdat ze niet regelmatig gereinigd worden. Ook hier is er dus weer sprake van een probleem van de gebruiker.
Aan het begin van elk jaar wordt er met alle actoren een vergadering belegd om na te gaan of er infrastructurele noden bestaan. Begin 2002 werden er vanuit het KMSK echter geen vragen gesteld over mogelijke dakwerken.
Al deze informatie heb ik opgevraagd bij de afdeling Gebouwen van de Vlaamse Gemeenschap. Ze werd trouwens bevestigd door de adjunct-directeur van het KMSK.
In het rapport-McKinsey staat er niets over infrastructuur. Wel heeft men het in dit rapport over de plaats die dit museum op in Antwerpen en op Vlaams en internationaal niveau kan bekleden.
Ik ben inderdaad gevoelig voor kritiek. Maar wie hier in dit halfrond heeft dit niet?
Wanneer ik er de middelen toe heb, ben ik de eerste die wil investeren in infrastructuur. De problemen van het KMSK zijn echter te wijten aan slecht onderhoud. Het is dan ook laag bij de gronds dat een krant niet wil erkennnen dat haar informatie gekleurd was. In het dossier van de KMSK kan ik de klager in ieder geval geen gelijk geven.
In Antwerpen zou men zeggen dat de uitleg goed is maar dat de speculaas niet deugt.
De dakproblemen aan het museum zijn te wijten aan de verzakking van de muren. Door die toestand kunnen er nu geen internationale tentoonstellingen meer plaatsvinden. Het is een schande voor Vlaanderen dat de tentoonstelling over Bruegel in Brussel en niet Antwerpen moet plaatsvinden.
Bovendien heeft het Getty-museum een lijst opgesteld van Europese musea die geen wetenschappelijke catalogus kunnen samenstellen. Het KMSK komt hierop voor. Dit is echter in grote mate te wijten aan de ministeriële medewerkers. Ze zijn immers ondermaats en vertonen een gebrek aan wetenschappelijke kennis.
Ik dank de minister voor zijn deskundig antwoord. De berichtgeving was inderdaad niet wat ze hoorde te zijn.
De heer Huvenne heeft ook naar een zakelijke leiding gevraagd. We kunnen deze discussie hier niet ten gronde voeren. Het rapport van het Rekenhof maakt een debat in de commissie voor Cultuur hoe dan ook noodzakelijk.
De minister heeft getoond dat hij het dossier goed kent en dat hij het probleem wil oplossen. Dit incident moet als gesloten worden beschouwd. Na het Paasreces zullen we de heer Huvenne zo snel mogelijk uitnodigen in de commissie voor Cultuur.
De heer Huvenne is een uitstekend wetenschappelijk medewerker, maar weet van zichzelf dat hij niet beschikt over veel zakelijke kwaliteiten.
Twee jaar geleden heb ik er al op aangedrongen dat het dossier voor de aanwerving van een zakelijk leider in orde zou worden gebracht. De noodzakelijke gegevens zijn echter pas vorige donderdag aangekomen bij de secretaris-generaal van mijn departement. Eergisteren heb ik de nodige documenten al doorgestuurd. De aanwerving is voor één van de komende dagen of weken.
Het incident is gesloten.