Verslag plenaire vergadering
Verslag
Bespreking
Aan de orde is het voorstel van resolutie van de heren Vandenbroeke, Van Dijck, De Cock, Van Baelen, Ramon en mevrouw Claes betreffende de kosteloosheid van het basisonderwijs.
De bespreking is geopend.
, verslaggever : In dit voorstel van resolutie vraagt het Vlaams Parlement aan de Vlaamse regering om nog tijdens deze regeerperiode de de kosteloosheid van het leerplichtonderwijs te definiëren, zodat het basisonderwijs kosteloos kan worden.
De heer Van Dijck wees er tijdens zijn toelichting op dat de kosteloosheid een belangrijk principe is, dat niet alleen grondwettelijk is bepaald en maar ook in een aantal internationale verdragen wordt vastgelegd. Het principe wordt ook behandeld in de beleidsnota's Onderwijs en Vorming, en Armoede en Uitsluiting.
Uit verschillende studies blijkt dat van feitelijke kosteloosheid geen sprake is, wat vooral voor de gezinnen met een laag inkomen zwaar belast. Gekoppeld aan het kansenongelijkheid versterkt dat de dualisering. Dit voorstel van resolutie vormt de aanzet tot een verdere democratisering van het onderwijs op alle niveaus. Maar om de kosteloosheid te realiseren, moeten we het begrip eerst definiëren.
Alle fracties behalve CD&V zaten op dezelfde lijn. CD&V vindt dit voorstel van resolutie te vrijblijvend en bovendien zou het niets toevoegen aan het regeerakkoord. In een amendement vragen ze de regering daarom om het onderwijs nog deze regeerperiode kosteloos te maken. De indieners benadruken dat ze het regeerakkoord niet willen terugschroeven. Maar omdat kosteloosheid een aantal vragen doet rijzen, moet aan de hand van een stappenplan gewerkt worden. Het begrip kosteloosheid definiëren vormt de eerste stap.
Het CD&V-amendement werd verworpen. Het voorstel van resolutie werd met 9 stemmen bij 3 onthoudingen aangenomen. (Applaus)
Het begrip definiëren betekent niet dat we de invoering van de kosteloosheid op de lange baan schuiven. Het begrip kan met bekwame spoed gedefinieerd en ingevoerd worden.
In de beleidsnota Ondewijs en Vorming stelt men de geleidelijke en geefaseerde realisatie van de kosteloosheid voorop. In dit voorstel van resolutie vragen we de regering snel werk te maken van een definitie en een stappenplan. Er zijn evenwel al enkele stappen gezet. Vanaf 1 september moeten alle inrichtende machten duidelijkheid verschaffen over de bijkomende kosten. Bovendien zijn de werkingsmiddelen voor het basisonderwijs verhoogd.
Hoe belangrijk dit principe ook is, we mogen onze zin voor realiteit niet verliezen. Vandaar het belang van deze eerste stap.
Gelijke kansen omvatten meerdere aspecten. Het financiële is er maar één van. De overige aspecten verdienen evenzeer onze aandacht.
Agalev heeft de kosteloosheid van het leerplichtonderwijs al in 1999 aan haar programma toegevoegd. In dit voorstel van resolutie wordt een verband gelegd tussen de kosteloosheid en de eindtermen. De definiëring van het begrip is een belangrijke eerste stap, maar dat betekent niet dat we de realisatie ervan mogen vooruitschuiven.
De bespreking is gesloten.
We zullen om 16 uur de hoofdelijke stemming over het voorstel van resolutie houden.