Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking (Voortzetting)
Het is nooit aangenaam wanneer een fractie verdeeld oordeelt over een ontwerp van decreet. Ik heb het officiële standpunt van de fractie tijdens de commissiebesprekingen toegelicht. De twee redenen waarom wij achter dit ontwerp van decreet staan, blijven gelden. Het is een sociale maatregel waar vrijwel de volledige bevolking van geniet.
De heer Van Rompuy had drie tegenargumenten. Als een belasting afgeschaft wordt, moet daar een bedoeling achtersteken. Volgens mij is het net andersom en kan een belasting niet zonder doel ingevoerd of verhoogd worden. Het zou voorts om een vestzak-broekzakoperatie gaan : wat Vlaanderen afschaft, halen de gemeenten opnieuw binnen. Iedereen weet dat we appelen niet met peren kunnen vergelijken. Ten slotte stelt de heer Van Rompuy dat we met dat geld andere maatschappelijke keuzes zouden kunnen maken. Maar is een belasting afschaffen, niet de allerbelangrijkste maatschappelijke keuze?
Het is een eigenaardige redenering om te stellen dat de belangrijkste doelstelling van de politiek is om de burgers zo weinig mogelijk te belasten. De politiek moet een kader voor maatschappelijke voorzieningen scheppen en nagaan hoe ze dat kan financieren.
In het Vlaamse regeerakkoord staat dat de regering afcentiemen wil invoeren om de werkloosheidsval te vermijden. Momenteel daalt de activiteitsgraad en schaft men een belasting af die niets te maken heeft met werkgelegenheid. Een belastingverlaging moet een maatschappelijk oogmerk hebben, en onder meer de werkgelegenheid en de investeringen bevorderen. Dat is veel zinvoller. Spirit maakt duidelijk een andere keuze.
De heer Sannen heeft een goede opsomming gegeven van de maatregelen die genomen zijn om meer geld ter beschikking te stellen voor onder meer de arbeidsmarkt, het leefmilieu en de zorgverzekering. Bij de begrotingsbesprekingen hebben we gezamenlijk maatschappelijke keuzes gemaakt.
Hier gaat het om een eenmalige maatregel die iedereen ten goede komt, los van de andere maatregelen die we genomen hebben om aan diverse noden tegemoet te komen. (Applaus bij de VLD en VU&ID)
Sinds Vlaanderen bevoegd is voor de gewestbelastingen, zijn we erin geslaagd om twee aanzienlijke maatregelen te nemen, met name de verlaging van de registratierechten en de afschaffing van het kijk- en luistergeld. Ik begrijp de heer Van Rompuy niet. Als men akkoord gaat met de analyse dat het kijk- en luistergeld een achterhaalde, verouderde en geen sociale belasting, dan is de enige conclusie toch dat die belasting moet afgeschaft worden.
We doen niet alleen inspanningen voor kijkend Vlaanderen, maar voor belastingbetalend Vlaanderen. We hebben de ambitie om de trend van steeds meer belastingen heffen om tegemoet te komen aan de noden, om te buigen.
We zijn erin geslaagd om de doelstellingen uit het regeerakkoord uit te voeren. We bieden een antwoord op grote sociale uitdagingen. De begroting voor Welzijn, Onderwijs en Cultuur is nog nooit zo sterk gestegen als tijdens deze regeerperiode.
Voorts is de regering bezig om de schuld substantieel af te bouwen. Tussen 1995 en 2004 zullen we de schuld gehalveerd hebben. Door die Vlaamse inspanningen zit België op de koers van het Europese stabiliteitspact. Ook zijn er in Vlaanderen nog nooit zoveel middelen ingezet voor investeringen. We blijven dat doen. Bij de begrotingscontrole zullen we 350 miljoen euro extra toewijzen voor nieuwe investeringen. Daarnaast wilen we de lasten op een sociaal verantwoorde manier verlagen. Voor veel mensen betekent 8000 frank een aanzienlijke inkomensverhoging.
Wat de vraag betreft of dit een vestzak-broekzakoperatie is, is het evident dat iedereen op zijn niveau budgettaire verantwoordelijkheid neemt. De Vlaamse regering heeft de indexatie van het Gemeentefonds doorgevoerd, dat het fonds met 50 miljoen euro uitgebreid en het Stadsvernieuwingsfonds opgericht. Als de gemeenten hun belastingen verhogen, is dat hun verantwoordelijkheid. Ze moeten daarvoor niet met de vinger naar Vlaamse regering wijzen.
De heer Vandenbroecke gaat te licht over bepaalde heroriënteringen. Zo wordt onder meer de expansiesteun voortaan besteed aan de opleidingscheques. Het is een kwestie van plannen. Voorts is de zorgverzekering een uitstekend instrument dat tegemoetkomt aan de noden in Vlaanderen. Door 4 miljard frank te reserveren voor de zorgverzekering voldoet de Vlaamse regering aan haar verplichtingen. De verzekering zal op een solidaire manier functioneren. We zullen inkomensgerelateerd werken en met geplaffoneerde bedragen.
Het merendeel van het parlement steunt de belastingverlaging en ook Vlaanderen kan zich ermee verzoenen. Het kijk- en luistergeld wordt geïnd voor 2001, niet voor 2002. Momenteel moet nog ongeveer 12,4 miljoen euro betaald worden. Op 11 maart zijn 168.000 herinneringsbrieven verstuurd. Er is al 5 miljoen euro gestort. Morgen betaalt men in Vlaanderen geen kijk- en luistergeld meer. (Applaus bij de VLD, sp·a, AGALEV en VU&ID)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet houdende invoering van het nultarief inzake het kijk- en luistergeld.
- De artikelen worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen om 16 uur de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.