Verslag plenaire vergadering
Verslag
Vlaams Commissariaat voor de Media (VCM)
Hoofdelijke stemmingen
De voorzitter : Aan de orde is de hoofdelijke stemming over de met redenen omklede motie van de heren Keulen, Vermeulen, Vandenbossche en mevrouw Hermans tot besluit van de op 21 februari 2002 door de heren Decaluwe, Keulen en Vandenbossche in commissie gehouden interpellaties tot de heer Van Mechelen, Vlaams minister van Financiën en Begroting, Innovatie, Media en Ruimtelijke Ordening, respectievelijk over eventuele politieke beïnvloeding bij de toekenning van de licenties voor landelijke commerciële radio, over de werking van het Vlaams Commissariaat voor de Media en de toekenning van de licenties voor landelijke commerciële radio, en over de werking van het Vlaams Commissariaat voor de Media en de toekenning van de licenties voor landelijke commerciële radio.
We moeten ons beraden over de werking van het Vlaams Commissariaat voor de Media (VCM). Er is geen discussie over de onafhankelijkheid van het VCM. Over de werkzaamheden van het VCM zijn al vragen beantwoord in de commissie. Andere instanties behandelen de klachten over voorkennis.
Tijdens de vorige regeerperiode trachtte men politieke vermenging tegen te gaan door de oprichting van een orgaan met specifieke taken en hoog gekwalificeerd personeel. De met redenen omklede motie wil het VCM de nodige middelen geven om aan de hoge verwachtingen te voldoen. Onze motie overstijgt, in tegenstelling tot de motie van het Vlaams Blok, de tegenstelling meerderheid-oppositie. Alle media-actoren zijn betrokken bij het VCM en beoordelen de werking. Daardoor zit het VCM in een allesbehalve comforabele situatie. Met deze motie willen we het comfort van het VCM vergroten. (Applaus bij de VLD, sp·a, AGALEV en VU&ID)
CD&V zal zich over beide moties onthouden. Onze partij staat achter het VCM als instelling.
Er lopen een aantal onderzoeken, onder meer naar informatielekken bij de administratie. Na de afhandeling van die onderzoeken wil CD&V de discussie ten gronde voeren. We hopen dat de andere fracties woord zullen houden en dat de zaak uitgespit kan worden. Ook wij willen de scheiding van het VCM en de administratie, maar dat is tegenstrijdig met het tweede punt van de motie van de meerderheid waarin gesteld wordt dat het VCM beroep kan doen op de deskundigheid van de administratie.
Na de afhandeling van die onderzoekn wil CD&V de discussie ten gronde voeren. Er zijn trouwens nieuwe, cruciale, gegevens dat er ook bij de totstandkoming van het decreet een en ander fout gelopen is. De meerderheid wil zo snel mogelijk het dossier afhandelen. Ze heeft zelfs niet de moed om de griffier van het VCM stante pede te ontslaan. We gaan de minister opnieuw interpelleren.
We steunen de motie van het Vlaams Blok niet omdat we op een aantal punten nog wachten. Het is trouwens niet de Vlaamse regering die een onderzoekscommissie moet oprichten.
Op basis van onze interpellatie zullen we de oprichting van een onderzoekscommissie vragen en we hopen dat de VLD ter zake woord zal houden. (Applaus bij CD&V)
De samenstelling van het VCM is politiek onethisch. Het kan niet dat men een politieke figuur benoemt. Zo is een commissaris vroeger kabinetschef geweest van de huidige minister-president. Het is een feit dat kabinetsleden gebonden zijn aan een partij en een uiterste vorm van partijdigheid aan de dag leggen.
Stop met mensen te verwijten dat ze een curriculum hebben. Mensen kunnen ook deontologisch handelen.
Een kabinetschef is duidelijk gebonden aan een partij. Men benoemt een magistraat die aan de liberale partij gebonden is.
Ik trek de sereniteit van de commissarissen niet in twijfel maar wel hun bevoegdheid. Het VCM is verkeerd samengesteld. De magistraten hebben geen kennis over radiotechnologie en businessplannen. Men had de kandidaten ten minste grondig kunnen ondervragen. Een kandidaat bijvoorbeeld heeft 57 procent van de publiciteitsmarkt en 37 procent van de mediacommunicatie in Vlaanderen in handen, wat nefast is voor de handel en de vrije meningsuiting. (Applaus bij het VB)
Men kan ons niet verwijten dat we de discussie snel willen afronden. We hebben twee hoorzittingen en twee interpellaties gehouden, en er is een vraag om uitleg geweest. Voorts moeten we de cruciale bewijzen nog krijgen. Totnogtoe is er alleen veel wind.
Ik neem het de heer Decaluwe bijzonder kwalijk dat hij ons verwijt dat we het dossier er snel willen doorkrijgen. Als voorzitter van de commissie voor Media heb ik het reglement zo ruim mogelijk toegepast en zeer lange interpellaties toegestaan. Als de heer Decaluwe nog eens interpelleert, zal ik het reglement zeer strikt toepassen. Ik ben deze spelletjes beu.
Met deze met redenen omklede motie willen we het VCM redden en versterken.
- De met redenen omklede motie wordt met 62 stemmen tegen 21 bij 27 onthoudingen aangenomen.