Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van mevrouw Hermans tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over een vragenlijst inzake sociologische criteria voor zorgverbreding in het gemeenschapsonderwijs.
De diverse onderwijsnetten hebben ouders een brief gestuurd met vragen over de vijf criteria voor zorgverbreding. Het stoot me tegen de borst dat gevraagd wordt of de moeder in het bezit is van een diploma secundair onderwijs. Gaat de minister in het nieuwe ontwerp van decreet over gelijke kansen opnieuw sociologische of meer pedagogische criteria hanteren?
In het ontwerp van decreet over gelijke kansen I, dat in september van kracht wordt, zijn vijf criteria opgenomen, het diploma van de moeder is daar één van. Als 10 procent van de leerlingen van een school aan die criteria voldoen en dus als doelgroepleerlingen beschouwd worden, krijgt de school extra ondersteuningsmiddelen.
Over zorgverbreding en voorrangsbeleid is er heel wat wetenschappelijk onderzoek verricht. Zo kunnen kinderen opgespoord worden die de grootste kans op onderwijsachterstand hebben. In het voorrangsbeleid was nog een extra criterium opgenomen, met name behoren tot een eenoudergezin. Dat is weggelaten in het ontwerp van gelijkekansendecreet omdat het alleen in combinatie met een van de vijf criteria een rol speelt.
U stelt terecht vragen over de sociologische criteria. De pedagogische criteria zijn zeker zo belangrijk. Het is evenwel moeilijk om kinderen op voorhand te screenen en na te gaan of ze extra aandacht nodig hebben. Onmiddellijk op het gelijkekansendecreet I zal een ontwerp van decreet over gelijke kansen II volgen. In elke school heeft ongeveer 10 procent van de leerlingen op een bepaald ogenblik extra aandacht nodig. Daartoe komt er een zorgpakket voor elke school. Dat is zorgverbreding. Er komt dus een basisfinanciering met ruimte voor alle kinderen met problemen en extra financiering voor zogenaamde doelgroepleerlingen.
Er is ook nog een derde onderdeel van gelijke kansen, met name het inclusieve onderwijs zodat kinderen met leerstoornissen in het gewone onderwijs opgevangen worden dankzij extra ondersteuning. In 2003 zullen we al heel wat gerealiseerd hebben. We werken momenteel aan een regeling om de overgang vlot te laten verlopen.
Het ontwerp van gelijkekansendecreet heeft een heel positief advies ontvangen van de Raad van State. In de week voor of na het paasreces kan het in de commissie besproken worden.
Ik vind het sterk dat het criterium van een eenoudergezin weggelaten is. Die ouders kunnen immers vaak pedagogische ondersteuning gebruiken. Ik begrijp de doelstelling, maar ik hoop dat het ontwerp van gelijkekansendecreet openstaat voor nieuwe criteria.
Het incident is gesloten.