Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de geplande hervorming van de ouderbijdragen in de kinderopvang
Actuele vraag over de geplande hervorming van de ouderbijdragen in de kinderopvang
Verslag
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van mevrouw Becq, mevrouw Dillen en mevrouw Ceysens tot mevrouw Vogels, Vlaams minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, over de geplande hervorming van de ouderbijdragen in de kinderopvang.
Omwille van een geplande hervorming van de ouderbijdragen slaagt minister Vogels er alweer in de kinderopvang tegen zich in het harnas te jagen. Minister Vogels wil de ouderbijdrage voor de laagste inkomens verlagen zonder het totale budget te verhogen. Als gevolg daarvan wordt de ouderbijdrage van de gezinnen met een gemiddeld inkomen verhoogd. En uitgerekend die gezinnen kunnen op geen enkele andere premie rekenen.
Als die gezinnen beginnen te rekenen en zoals minister Vogels naar een nuloperatie gaan streven, zullen ze hun kinderen naar de grootouders sturen. Of ze zullen hun zogenaamd tijdskrediet opnemen. Of ze - vooral de vrouwen - zullen stoppen met werken.
Minister Vogels moet als groot voorstander van een gezond evenwicht tussen werk en gezin beseffen dat een betaalbare kinderopvang daartoe een belangrijke voorwaarde is. Hoe zal ze kinderopvang betaalbaar houden voor gezinnen met een gemiddeld inkomen?
We hebben - opnieuw in de pers - vernomen dat minister Vogels de ouderbijdrage tot de kinderopvang wil hervormen. Wij steunen haar uiteraard in haar voornemen om de bijdrage te verminderen die de gezinnen met een laag inkomen betalen. Maar omdat die operatie niets mag kosten stijgt de bijdrage die gezinnen met een hoog of gemiddeld inkomen betalen met 25 tot 50 percent.
Wij vinden het onaanvaardbaar dat de gezinnen met een gemiddeld inkomen getroffen worden. Een dergelijke maatregel kan tot een daling van het geboortecijfer leiden. Kinderopvang is een basisvoorziening en bijgevolg moet de overheid de nodige middelen uittrekken. Hoe zal minister Vogels vermijden dat de middenklasse getroffen wordt?
De persverklaring van minister Vogels heeft heel wat ouders terecht kwaad gemaakt. Zo is het een gevaarlijk precedent dat enkel ouders met kinderen tussen nul en drie jaar solidair moeten zijn met de andere ouders met kinderen tussen nul en drie jaar. We moeten vermijden dat enkel de middenklasse hiervoor opdraait. Dat kan door de financiering doorzichtiger te maken. Een belangrijk probleem in de kinderopvang is de ondoorzichtige bijdrage in de gesubsidieerde sector. De bijdrage kan eerlijker berekend worden als ook de gebruiker - en dus niet alleen de voorziening - erbij betrokken wordt. Is er nog ruimte voor overleg?
Het is voor iedereen duidelijk dat het huidige bijdragesysteem niet accuraat, niet doorzichtig en niet sociaal is. Momenteel betalen de laagste inkomens 260 frank per opvangdag. Dat zou in het nieuwe systeem 130 frank worden. Momenteel betaalt iedereen die een inkomen heeft van meer dan 1,6 miljoen frank ongeveer 630 frank. De stijging van deze bijdrage in het nieuwe systeem zal afhangen van het inkomen. Voor mensen met een gemiddeld inkomen zal er geen of slechts een kleine stijging zijn. Er wordt daarenboven rekening gehouden met het aantal kinderen ten laste.
Bij de besluitvorming hieromtrent zijn het middenveld en de belangengroepen van bij het begin betrokken. Een werkgroep met onder meer vakbonden, de Bond van Grote en van Jonge Gezinnen en de kinderdagverblijven heeft na maandenlang vergaderen een voorstel geformuleerd. Over dat voorstel heeft de raad van bestuur van Kind&Gezin zich al tweemaal gebogen. De administrateur-generaal van deze instelling heeft uitstel gevraagd om nog een derde maal hierover te vergaderen. Beide vakbonden hebben hierover vroegtijdig bericht in de pers, tot ongenoegen van andere leden van de raad van bestuur. Ook ik heb mijn ongenoegen hierover uitgedrukt en aangedrongen op een versneld advies. Indien het een verdeeld advies betreft, zal ik mijn verantwoordelijkheid nemen.
Ik hoop het voorstel ten gronde te kunnen bespreken met de leden van de parlementscommissie. Ik ben een voorstander ervan omdat het een evenwichtig en sociaal verantwoord voorstel is, waarbij alle inkomens procentueel gelijk belast worden. Ik wijs er daarenboven op dat de hogere inkomens de bijdrage voor kinderopvang fiscaal kunnen aftrekken.
Kinderopvang toegankelijker maken heeft niet enkel te maken met financiële drempels, er moet ook voldoende aanbod zijn. Dat kost geld en dus moeten er keuzes gemaakt worden.
Het gaat dus over een budgettaire nuloperatie, die de gezinnen met kinderen en een gemiddeld inkomen zal treffen. De particuliere sector zal altijd de hoogste bijdragen vragen en omdat het aanbod schaars is, zullen gezinnen gedwongen zijn zich hiertoe te wenden.
Er is al lang nood aan goede informatie over kinderopvang en prijzen. Dat is nog niet gerealiseerd en zou de duidelijkheid en toegankelijkheid ten goede komen.
De minister heeft zelf commentaar gegeven in kranten en daardoor is de zogenaamde heisa ontstaan. Deze maatregel zal de grote groep van gezinnen uit de middenklasse met kinderen treffen en dat is onaanvaardbaar.
Er is nog heel wat werk voor de commissie. Volgens de cijfers, die mij verstrekt zijn, wordt geen gelijk percentage op elke inkomensschijf geheven. Er zijn nog heel wat zaken die verduidelijking behoeven onder meer de kostprijsberekening; de loskoppeling van erkenning en subsidiëring; de financiële stromen. We zullen het principe dat de gebruiker hierbij betrokken moet worden niet loslaten.
Het incident is gesloten.