Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de beraadslaging over de aanpassing van het regeerakkoord.
De beraadslaging is geopend.
De aangekondigde aanvullende regeringsverklaring zou ons vertellen wat de prioriteiten van deze Vlaamse regering zijn en hoe deze budgettair zullen worden vertaald. Onze verwachting was groot.
We waren dan ook verwonderd toen we vorige week hoorden dat de burgemeesters over vijf jaar rechtstreeks verkozen kunnen worden. De CVP levert de helft van de burgemeesters, maar werd niet bij de gesprekken betrokken. Er moet blijkbaar alleen rekening worden gehouden met enerzijds de paars-groene democratische partijen en anderzijds het Vlaams Blok. De rest is overbodig.
Gisteren zei de minister-president trouwens dat de meerderheid het eens is over het principe van de rechtstreekse verkiezing en dat de modaliteiten verder zullen worden uitgewerkt door de regering. Minister Van Grembergen zegde op 22 mei 2000 nochtans dat het Vlaams Parlement over dergelijke zaken moet beslissen. Is de meerderheid het trouwens wel eens? In de publicatie 'Democritos' van professor Reynaert spreekt Agalev zijn twijfels uit over het principe, terwijl de SP gewag maakt van een degradatie van de gemeenteraad.
De CVP wenst het debat hierover aan te gaan, met oog voor alle aspecten. Ik denk dan onder meer aan het aantal rondes, wie het initiatiefrecht heeft en de rol van een schepencollege. Volgens Democritos werd in 80 procent van de gemeenten de stemmenkampioen ook burgemeester. Het uittekenen van een nieuw model van gemeentelijke democratie is een taak van het Vlaams Parlement, of wil men soms enkel de eigen machtsposities uitbouwen? Het systeem Imperiali zal worden vervangen door het systeem D'Hondt. Voor de CVP betekent dat een verlies van 217 gemeenteraadszetels, Agalev levert dat 84 zetels op. Deze meerderheid wil de democratie hertekenen in functie van haar eigen machtsposities, zoveel is zeker.
Na het intermezzo over de burgemeesters was de sleutelvraag of er een minister of staatssecretaris zou bijkomen, en zo ja, wie de zegen zou krijgen van de paarse media. Om de CVP in West-Vlaanderen te counteren en de VLD te profileren als de verdediger van de landbouw eiste Karel De Gucht dat een West-Vlaamse liberaal de landbouwbevoegdheid zou krijgen. Hij kreeg nul op het rekest. Landbouw gaat integraal naar de groenen.
De heer Denys zei gisteren dat De Gucht voor de landbouw heeft gevochten, maar dat Dewael de zaak op voorhand had verkocht. Hij beschuldigde minister Dua er ook van onbekwaam te zijn. Ze zou wel iets kennen van biologische landbouw, maar niet van traditionele. De landbouwers in Vlaanderen maken zich terecht zorgen over de standpunten van Agalev over de intensieve veeteelt in Vlaanderen en het gemeenschappelijk Europees landbouwbeleid. De capitulatie van de VLD zal de Vlaamse landbouwers zuur opbreken.
De heer Van Rompuy werpt zich hier op als de grote verdediger van de landbouwers. Ik ben niet zo'n expert op het vlak van landbouw, maar tijdens de regeringsonderhandelingen is het me wel opgevallen dat wij heel wat fouten uit het verleden in het nadeel van de landbouwers moesten rechtzetten. Ik verwijs naar de rabiate toepassing van het Vlaamse voorkooprecht van landbouwgronden in natuurgebieden, dit ten nadele van de bestaanszekerheid van de boeren.
We zullen zien wie de volgende jaren de landbouw verdedigt. Ik heb het hierbij niet enkel over de landbouwers zelf maar ook over de mensen die tewerkgesteld zijn in de afgeleide sectoren van de landbouw. Uitgerekend dit domein toevertrouwen aan Agalev is nefast. We zullen blijven waken.
Geef eens een antwoord op de concrete dossiers die ik aanhaal. In het verleden werden er veel zaken niet opgelost.
Dat is inderdaad zo. We zijn ook niet perfect.
Ik zal punctueel antwoorden op uw vraag. Het decreet inzake het voorkooprecht is duidelijk maar wordt niet toegepast. Er wordt in landbouwzones grond voor de natuur aangekocht. Dit werd door onze fractie in diverse moties aangeklaagd. Ondanks het feit echter dat u achter onze moties stond, weigerde u met ons mee te stemmen.
De waarheid heeft haar rechten. Het decreet dateert van de vorige legislatuur. Het Vlaams Gewest heeft inderdaad een voorkooprecht en beschikt over een opzegmogelijkheid. Dit kan niet meer als er geen geschikte bedrijfsvoering aanwezig is. Goede regelingen moeten inderdaad gesteund worden.
Ik kan iedereen verzekeren dat ik de wetten en decreten toepas. Indien een decreet niet goed is, doe ik voorstellen om het decreet aan te passen zoals dit bijvoorbeeld gebeurde bij het mestdecreet. Het voorkooprecht mag echter niet leiden tot asociale toestanden. De Grondbank zorgt er voor dat gronden in landbouw- en natuurgebieden kunnen geruild worden. Ik ben dus overtuigd dat ik een goed landbouwbeleid zal kunnen voeren.
Overtuig dan de heer Denys. Er is een blauwe schutskring rond landbouw gelegd. De liberalen hebben de landbouw los gelaten, maar willen nu de indruk wekken dat zij in werkelijkheid nog de touwtjes in handen hebben. We zullen u beoordelen op uw beleid.
Een andere bevoegdheidsherschikking is deze van de huisvesting. Men is hier aan de vierde minister toe op twee jaar tijd. Goed bestuur is het beste wapen tegen extreem-rechts. Er wachten echter 60.000 mensen op een sociale woning, terwijl de Vlaamse regering 15.000 nieuwe woningen tegen 2004 beloofde. Met dit tempo zullen we dus nog 10 jaar moeten wachten. Huisvesting is dus duidelijk geen prioriteit van deze regering.
Bij de herschikking van deze regering is er één minister op zijn juiste plaats terechtgekomen en heeft nu zijn ware bestemming gevonden. Minister Bert Anciaux is officieel minister Cinema van Vlaanderen geworden. Hij heeft ervaring in soaps. Bert Anciaux, ik wens u veel succes met deze officiële titel. (Vrolijkheid)
De fundamentele kritiek van de CVP-fractie op deze aanvullende regeringsverklaring betreft het fundamenteel ontbreken van een cijfermatige benadering voor de diverse beleidsprioriteiten voor de rest van de legislatuur. Reeds maanden stel ik aan de minister-president, in de commissie voor Financiën, vragen over de nog resterende beleidsruimte voor de periode 2002-2004. Nooit kreeg ik een antwoord. Uiteindelijk kreeg ik de cijfers via het Staatsblad van de Vlaamse regering, nl Het Belang van Limburg. (Vrolijkheid) Het gaat om 270 miljard frank.
De SERV heeft uitgerekend dat van die 270 miljard frank vrijwel alles is vastgelegd. Voor de rest van de legislatuur is er amper nog 5.6 miljard frank ruimte beschikbaar. De SERV schat de reële groei van de uitgaven op meer dan 5 procent.
De voorgestelde lastenverlagingen zijn gisteren concreet becijferd opgesomd. Welke ruimte is er echter nog om de 60 miljard voor Welzijn en Milieu in te vullen, die door Agalev werden vastgelegd? Met welke bijkomende middelen zal men de kennismaatschappij verder vorm geven? Gisteren viel hier het woord onderwijs. Wat zal men doen met de beloftes die aan de gemeenten gedaan werden in verband met de stijging van de middelen van het Gemeentefonds? Dit laatste zou toch moeten dienen om de lastenverhogingen te vermijden?
Regeren is kiezen. Waar zijn echter de echte noden en niet alleen de electorale noden van de kiezers? Er zijn nieuwe sociale onevenwichten gekomen waarbij de publieke sector achterloopt inzake de opbouw van sociaal, menselijk, financieel en fysiek kapitaal. Dit is in feite de grote uitdaging van de Vlaamse regering.
Waar zal het geld vandaan komen voor de nieuwe initiatieven die op al deze terreinen nodig zijn? De kabinetschef van minister Dua neemt ontslag omdat er onvoldoende middelen zijn om het gewenste milieubeleid te financieren.
Het aandeel van de allochtonen onder de werklozen loopt op. Duurzaamheid staat tegenover het vluchtige en luchtige van de 'instant'-maatschappij waarin korte termijn, imago en succes dominerend zijn.
Hoe zal de regering alles verwezenlijken?
Volgens de heer Van Rompuy zijn er al te veel uitgaven vastgelegd. Welke uitgaven waren dan overbodig volgens de CVP? Is de heer Van Rompuy tegen de CAO voor het onderwijs? Zijn de investeringen naar aanleiding van de Witte Woede, die trouwens ontstaan is door het beleid van zijn partij, investeringen in social imbalance? Mogen de belastingen niet verlaagd worden?
Als er 670 miljard frank wordt uitgegeven dan zijn daar ongetwijfeld zinvolle bestedingen bij. Er zijn echter plannen voor investeringen inzake onderwijs en inzake mobiliteit en mijn vraag is welke marge er nog is voor die maatregelen. Er moeten keuzes gemaakt worden. Minister Vogels zegt dat een fiscaal plan alleen kan wanneer er voldoende ruimte is voor een sociaal bewogen en groen beleid.
Niet de investeringen op korte termijn, die het imago ten goede komen, zijn prioritair voor de CVP, maar wel de investeringen in het onderwijs, in de sociale sector en in het milieu. Deze regering heeft geïnvesteerd, maar onvoldoende.
Ik ben er gerust in : de VLD zal nooit een grote volkspartij worden.
Om dat te realiseren moet voorzitter Karel De Gucht bredere thema's aansnijden dan alleen de lastenverlaging. De heer De Gucht is echter een oeroude liberaal.
De SERV is scherp : er wordt geen evenwichtig beleid gevoerd.
Ik heb veel respect voor de begrotingsadviezen van de SERV. Toch wil ik erop wijzen dat de SERV er in de raming van de middelen voor vorig jaar met 70 procent naast zat.
Bij haar aantreden heeft de regering de middelenaangroei voorzichtig ingeschat op 120 miljard frank. Nu blijkt dat de aangroei voor de voorbije twee jaar ongeveer 280 miljard frank bedroeg. Wie had dat durven voorspellen?
Welke prioriteiten zou de CVP leggen? Deze regering heeft ervoor gekozen de dringende sociale noden te lenigen. Intussen werd ook al meer dan 60 miljard frank opzij gelegd voor investeringen in het onderwijs. Welke van deze investeringen dragen de goedkeuring van de CVP niet weg?
Op dit ogenblik kent Vlaanderen een uitstekende conjunctuur, maar dat kan in de toekomst veranderen. Is de heer Van Rompuy voor of tegen de teruggave van een deel van de middelen aan de Vlaamse bevolking, bijvoorbeeld door een verlaging van de registratierechten of door de afschaffing van het Kijk- en Luistergeld?
Een regering moet keuzes maken, maar de oppositie moet dat ook doen, anders mist ze geloofwaardigheid.
De SERV zegt dat de begrotingsmarge voor 98 procent is vastgelegd en een rapport dat circuleert op het kabinet van de minister-president, zegt hetzelfde. Keuzes kan men pas maken wanneer men weet welke de marges zijn voor de komende jaren.
Hoe komt de heer Van Rompuy aan rapporten die circuleren op mijn kabinet? Dat beangstigt me.
Dat is openbaarheid van bestuur; dat zijn publieke documenten.
Gaat het om nota's aan de administratie of om werkdocumenten van mijn kabinet?
Het Vlaams Parlement heeft het recht en de plicht te weten welk deel van de begrotingsruimte al vastgelegd is.
Degene die het SERV-rapport geschreven heeft is de vroegere begrotingsexpert van minister Vogels. Minister Vogels heeft 66 miljard frank vastgelegd voor de welzijnssector. De kabinetschef van minister Dua heeft het kabinet verlaten omdat er onvoldoende middelen zijn om het beleid ten uitvoer te brengen. Als het Kijk- en Luistergeld wordt afgeschaft, dan kost dat in feite 20 miljard frank, want men kan dat geld niet aan andere zaken besteden. Ooit zullen de maskers vallen.
Het is moeilijk oppositie voeren tegen een regering die minder geld uitgeeft dan ze begroot. Bij de begrotingscontrole hebben we het overschot op de begroting met 10 miljard frank kunnen optrekken; er is geen tweede begrotingscontrole nodig.
U belooft veel, maar doet niets. Wees concreet en antwoord niet voortdurend met een vraag.
Hoe zal deze regering de aangekondigde trendbreuken in daden omzetten? De files zouden verminderen en er zouden minder verkeersdoden vallen, maar de recentste cijfers gaan de andere richting uit.
Terwijl minister-president Dewael denkt aan een politieke herverkaveling, merken we hoe alles eenheidsworst wordt. Het gratis socialisme van minister Stevaert wordt gereduceerd tot de afschaffing van het Kijk- en Luistergeld. Agalev is al tevreden dat het tien jaar lang met de VLD mag regeren en zoekt alleen maar media-aandacht. De VLD ten slotte vindt individuele lastenverlagingen belangrijker dan het wegwerken van sociale onevenwichten en investeringen in de kennismaatschappij.
Minister-president Dewael wou met fiscale maatregelen de actieve welvaartsstaat uitbouwen. Met de afcentiemen zou hij de werkloosheidsval wegwerken. Die afcentiemen zijn nu begraven. Voortaan wordt niet langer werkend, maar wel kijkend Vlaanderen gestimuleerd.
Uit statistieken blijkt dat 82 procent van de Vlamingen een redelijk fiscaal klimaat als prioriteit beschouwt. Een volkspartij als de CVP zou daar oog voor moeten hebben. Wanneer heeft de CVP de belastingen ooit verlaagd?
In 1989 hebben we de belastingen met 100 miljard frank verlaagd.
Wij zijn in het Vlaams Parlement de tegenpool van paarsgroen. Onze prioriteiten zijn duidelijk : wij streven naar duurzaamheid en weigeren op korte termijn te denken.
Ik heb mijn buik vol van uw insinuaties over het Kijk- en Luistergeld.
Wij willen investeren in sociale, maar ook in menselijke zekerheid. Het sociaal overleg functioneert niet langer. De grootste fractie in dit parlement wordt niet betrokken bij het toekomstproject. Is dat de manier waarop we aan een open en verdraagzaam Vlaanderen werken? De herwaardering van de democratie is lang nog niet voor morgen.
Sedert gisteren weten we dat een nieuwe ronde in de staatshervorming geen prioriteit meer is voor deze regering. Het Vlaamse regeerakkoord zal niet worden uitgevoerd. Vier miljard frank extra middelen komen overeen met één bijkomende minister. Stel dat we de gezondheidszorg en het gezinsbeleid, samen goed voor 400 miljard frank hadden overgeheveld?
De publieke opinie en de media liggen daar echter niet wakker van. Maar de christen-democraten hebben gevochten voor dit Vlaams Parlement en zullen blijven waken over het democratische gehalte ervan. De CVP wordt de absolute volkspartij van Vlaanderen en de VLD zal door haar kortetermijndenken gereduceerd worden. (Applaus bij de CVP en het VB)
Besturen is vooruitzien en deze regering moet en zal beoordeeld worden op de mate waarin ze dat doet en heeft gedaan. Het zijn de woorden van minister-president Dewael en met dit aanvullend regeerakkoord trekt hij die lijn consequent door.
Dankzij de nieuwe bevoegdheden en middelen kan het bestaande programma dieper uitgewerkt worden. De nieuwe middelen moeten binnen dat vernieuwe kader gebruikt worden in de begroting voor 2002. Deze manier van werken versterkt ons vertrouwen in het vernieuwende project.
We steunen de vastlegging van een maximaal groeipercentage voor de uitgaven. De regering geeft daarmee blijk van haar bezorgdheid voor de huidige, maar ook de toekomstige generaties. Ook het feit dat bij een overschot een derde wordt opzijgezet voor de toekomst van de mensen en hun kinderen en een derde voor duurzame investeringen stelt de belangen van toekomstige generaties veilig. Ook de huidige generaties worden bediend : een derde van het overschot gaat naar lastenverlaging. Al deze maatregelen komen tegemoet aan de kritiek van de SERV.
Ze zorgen voor een duidelijke trendbreuk.
We zijn blij dat deze regering rekening houdt met de onzekerheid van de economische conjunctuur : vroeg of laat zal de conjunctuur onvermijdelijk verzwakken.
We steunen de fiscale maatregelen van de Vlaamse regering. Eindelijk zal het kijk- en luistergeld worden afgeschaft.
Deze afschaffing van het kijk- en luistergeld doet denken aan het beleid van de Oostbloklanden waar nooit kijk- en luistergeld werd ingevoerd, omdat dat de staatspropaganda zou ondermijnen. Ook bij ons wordt staatspropaganda gevoerd via de openbare omroep : ik kan daarvoor verwijzen naar de bijzonder belachelijke televisiespotjes voor België die de laatste tijd worden uitgezonden.
Bepaalde bevolkingsgroepen zijn momenteel vrijgesteld van het kijk- en luistergeld. De Vlaamse regering moet voor hen een gelijkwaardig voordeel uitwerken.
Eindelijk worden de registratierechten verlaagd. De VLD is daarvoor al vele jaren vragende partij. Zo kan een nieuwe impuls worden gegeven aan het stedelijk inbreidingsbeleid en aan het verkleinen van de afstand tussen wonen en werken. Deze mobiliteit zal nog meer in de hand worden gewerkt door de meeneembaarheid van de reeds betaalde registratierechten op de eerste gezinswoning. Het gaat om een sociale maatregel die elke kleine eigenaar ten goede zal komen. Bovendien zal de bouwsector zo een impuls krijgen. De grote toegevoegde waarde en het multiplicatoreffect van de bouwsector mag niet onderschat worden : elke nieuwe job in de bouw leidt tot ten minste anderhalve job in aanverwante sectoren.
We zijn blij dat de leegstandsheffing naar de gemeenten wordt overgeheveld en dat de onroerende voorheffing gedifferentieerd kan worden aangewend.
Het Vlaams woonbeleid moet bijzondere aandacht krijgen. In het regeerakkoord worden ambitieuze doelstellingen opgenomen op het vlak van betaalbare huur- en koopwoningen. Eigendomsverwerving is essentieel voor maatschappelijke onafhankelijkheid en weerbaarheid. Te veel mensen blijven nu nog te lang in de kou staan om een betaalbare woning te vinden. Daarom moeten zij die een woning zoeken worden gesubsidieerd, eerder dan de structuren die in die woningen voorzien. Een en ander kan besproken worden naar aanleiding van het debat over de instrumenten van het woonbeleid.
Door de defederalisering van landbouw zullen rechtszekerheid en duurzaamheid meer dan ooit mogelijk worden. Het beleid van minister Gabriels toont aan hoe het moet. Zijn kennis en ervaring kunnen zorgen voor een belangrijke toegevoegde waarde voor het landbouwbeleid van deze regering. Het is niet de bedoeling dat minister Gabriels meekijkt over de schouder van een collega. Wel zullen er collegiale besluiten moeten worden genomen met aandacht voor economische en ecologische doelstellingen. De landbouwbevoegdheden van Vlaanderen voor Lambermont leenden zich in de eerste plaats voor een ecologische benadering. De regering kon weinig meer doen dan toezien op het respecteren van de milieunormen.
Vlaanderen krijgt nu echter een ruim arsenaal aan bevoegdheden om een volwaardig landbouwbeleid te voeren, met een evenwichtige aandacht voor economie en ecologie. De VLD-fractie zal trachten hiertoe een bijdrage te leveren.
De overheveling van de organieke wet inzake provincies en gemeenten, wat al afgesproken was in het Sint-Michielsakkoord, zal toelaten de principes inzake bestuurlijke hervorming van het oorspronkelijke regeerakkoord beter uit te voeren.
Onze fractie is tevreden dat ze verschillende liberale democratische beginselen terugvindt in de aanpassing van het regeerakkoord. In het ontwerp van gemeentedecreet zal onder meer de rechtstreekse verkiezing, het systeem van de constructieve motie van wantrouwen ten opzichte van het schepencollege en een verbetering van de ondersteuning van en faciliteiten voor gemeenteraadsleden staan. De Vlaamse regering zal nog dit jaar een ontwerp van decreet indienen voor de samenvoeging van de financiële stromen naar de gemeenten en een drastische vermindering van de administratieve en regulerende regelgeving. Het eengemaakte fonds zal daarenboven een gestage groei van middelen kennen. Tenslotte zal het stelsel D'Hondt ingevoerd worden bij de gemeenteraadsverkiezingen.
Twee jaar na de historische parlementsverkiezingen, wordt de politieke en maatschappelijke vernieuwing in Vlaanderen overduidelijk voortgezet en heeft ze een bijkomende impuls gekregen. In een krant stond trouwens dat de Vlaamse regering de bevoegdheidsoverdracht op een volwassen en propere manier heeft opgelost. De VLD-fractie zal deze aanvullende regeringsverklaring met enthousiasme goedkeuren. Ons vertrouwen in deze regering is groot maar ook de doelstellingen zijn ambitieus. Wij zullen u van nabij volgen. Wij hebben trouwens de indruk dat ook de burgers deze regering vertrouwen en steunen. (Applaus bij de VLD, SP, AGALEV en VU&ID)
De lamentabele vertoning van de Vlaamse regering de laaste weken draait niet om inhoudelijke problemen. Men vecht enkel om postjes en bevoegdheden. De minister-president heeft verschillende malen verklaard dat een nieuwe minister niet aan de orde was. Zijn partijvoorzitter heeft er echter voor gezorgd dat er een zinloze nieuwe ministerpost gecreëerd is. De nieuwe bevoegdheden zijn immers beperkt. Het blijft ook onduidelijk waarom de nieuwe minister niet bevoegd werd over deze nieuwe bevoegdheden. Hij had immers ervaring met landbouw en dat zou het aanstellen van een speciale opdrachthouder overbodig gemaakt hebben.
De speciale volmachthouder is eigenlijk een bijkomende elfde minister, omdat de liberalen terecht geen vertrouwen hebben in de minister van Landbouw. De heer Denys krijgt dus zijn zin en er komt een schaduwkabinet van Landbouw.
Minister Dua heeft zelf gevraagd naar een speciale opdrachthouder om de overdracht van bevoegdheden te begeleiden.
De heer Geysels heeft de vorige weken verschillende malen gezegd dat zijn groene minister het goed gedaan heeft en de volledige landbouwbevoegdheid aankan. Dat valt niet te rijmen met het ontslag van haar kabinetschef, die wegging omdat de minister te vaak het onderspit moest delven binnen de Vlaamse regering.
Voor de derde maal wordt een andere minister bevoegd over buitenlandse handel. Voor huisvesting is het reeds de vierde bevoegde minister. Het is gewoon een herschikken van bevoegdheden en macht om iedereen zijn zin te geven. Vooral de discussie tussen de VLD en Agalev was opvallend, de twee andere partners stonden een beetje verweesd aan de zijlijn toe te kijken. Eén van de redenen voor een bijkomende minister zou zijn dat sommige ministers te veel werk hebben en zich niet met de essentie kunnen bezighouden.
Als de Vlaamse ministers stoppen met hun spelletjes op televisie, komt er alvast heel wat tijd vrij. De minister-president staat een deel van zijn bevoegdheden af, zodat hij zijn rol van scheidsrechter ten volle kan spelen.
De rol van scheidsrechter is een van de belangrijkste op het voetbalveld.
Dat mag misschien wel zo zijn in het voetbal, maar van een minister-president mag men toch iets meer verwachten.
De Lambermontakkoorden brengen geld in het laatje en de conjunctuur is goed, met allerlei loze beloftes als gevolg : de ministers strooien de miljarden in het rond. Zonder dat ze er een weloverwogen toekomstvisie op na houden. De economische groei is trouwens wereldwijd aan het vertragen, waardoor een bijsturing van de begroting 2001 wellicht noodzakelijk zal zijn. Er moet dan ook in een reserve worden voorzien om eventuele problemen op te vangen. Maar dat is nu eenmaal niets voor deze regering die enkel maar denkt aan het uitdelen van geschenken.
Minister Stevaert mag pronken met de akkoorden over de afschaffing van het kijk- en luistergeld. Van deze bedrieglijke heffing ging slechts 48 percent naar de openbare omroep. Bij deze afschaffing moet aandacht worden besteed aan een menselijke oplossing voor de werknemers van de Dienst Kijk- en Luistergeld. En wat met de mensen die geen televisie hebben of die om sociale redenen vrijgesteld zijn van de betaling van deze belasting?
We steunen de positieve beslissing om de registratierechten bij de aankoop van een huis te verlagen. We pleiten wel voor een overgangsmaatregel, dit om te vermijden dat mensen met de aankoop van een nieuwe woning zullen wachten tot de nieuwe regeling van kracht is en de sector daarvan nadelen ondervindt.
Een aantal belastingen gaat inderdaad omlaag, maar we moeten dit wel relativeren. Wat de overheid met de Vlaamse hand geeft, neemt ze vaak met federale of gemeentelijke hand terug. Een fundamentele belastingverlaging komt er niet.
Er wordt met geen woord gerept over echte beleidssturende Vlaamse instrumenten om een eigen economisch en sociaal beleid te voeren. We krijgen geen duidelijke voorstellen voor de besteding van de bijkomende Lambermont-middelen. Belangrijke noden komen niet aan bod. Bij een financiële of economische tegenslag zal het louter bij beloftes blijven.
Door de vervanging van het systeem Imperiali door het systeem D'Hondt kan Agalev bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen zeker zijn van meer gemeentelijke mandaten. We zijn het er natuurlijk mee eens dat burgemeesters rechtstreeks verkozen zullen worden, maar verkeren nog in onduidelijkheid over de manier waarop dit alles vorm zal krijgen. De burgemeester zou wel tot de bestuursmeerderheid moeten horen. Het enige doel van dit alles is om het Vlaams Blok tegen te werken. Met de wil van een op drie Antwerpenaars zal geen rekening worden gehouden : Filip Dewinter mag in geen geval burgemeester worden. Deze vorm van rechtstreekse verkiezing en de overschakeling naar het systeem D'Hondt doen de Antwerpenaren in een echte schijndemocratie terechtkomen.
Noemt u het systeem D'Hondt ondemocratisch?
De enige beweegreden voor dit alles is het counteren van het Vlaams Blok. Ondertussen is er in Vlaanderen nog niets veranderd : de problemen blijven dezelfde, de criminaliteit is nog steeds even hoog, de Walen zijn in het NMBS-dossier nog even arrogant en de mobiliteitsproblemen nemen toe. En dit is slechts een greep uit de vele problemen.
De meerderheid is bang van het Vlaams Blok. Maar wij zijn niet monddood te maken. We worden voor de rechtbank gesleurd, maar niet wij, maar pater Leman verloor daarbij zijn gezicht.
Als de leden van het Vlaams Blok hier dan al eens het woord nemen, hebben ze het enkel en alleen over zichzelf. De noden van Vlaanderen, de inhoudelijke prioriteiten of een maatschappelijke bijdrage lappen ze aan hun laars. (Applaus bij de CVP, de VLD, SP, AGALEV en VU&ID)
Ik heb net naar een aantal noden verwezen, zoals de mobiliteit, de kinderopvang, de huisvesting en de gezinsproblematiek. U bent een beleidsvoerder en u staat dus in voor de inhoudelijke invulling.
Deze aanvulling op de regeerverklaring is het zoveelste bewijs van een gebrek aan visie. De stilzwijgendheid over verdere staatshervormingen is luidruchtig. Ook de 11-julitoespraak van de minister-president rept met geen woord over de toekomst van Vlaanderen of over de nieuwe bevoegdheden of uitdagingen. Er is slechts één grote eendrachtige doelstelling : de strijd tegen het Vlaams Blok.
Heel uw scheldtirade aan het adres van het Vlaams Blok is het bewijs dat u, naar aanleiding van de Vlaamse feestdag, geen andere feestelijke boodschap aan de Vlamingen kan geven dan schelden op een politieke tegenstander. Daarvoor krijgt u trouwens felicitaties van een aantal Waalse partijen, het FDF op kop.
U klaagt dat het Vlaams Blok een smet is op het imago van Vlaanderen bij buitenlandse opinieleiders. Is het Vlaams imago dan meer gediend met een minister die een boekverbranding als een belangrijk principe vooropstelt of met een regering die drugs toelaat en toelaat dat een minister op televisie zelfs een jointje rookt? Uit een internationaal corruptie-onderzoek blijkt bovendien dat ons land in de corrutie-index binnen Europa achteraan dobbert.
U brengt een aaneenschakeling van leugens en onjuistheden. Ik heb in mijn 11-julitoespraak aangegeven dat daar veel te weinig tegen gereageerd wordt, zodat de mensen op den duur gaan geloven dat er toch wel iets van aan is. Het is echter mijn plicht en die van elke rechtgeaarde democraat om tegen die leugens in te gaan.
Een tweede reden om tegen u in te gaan, is dat elk constructief voorstel bij u achterwege blijft. In 2 jaar tijd ontving ik van uw fractie geen enkel voorstel waaruit zou kunnen blijken hoe u de zaken ziet. U komt hier dus enkel om aan nestbevuiling te doen. Bij de volgende begrotingsbespreking zal ik u vragen hoe u de zaken ziet. U blijft echter steken in vaagheden en algemeenheden. Ik zal u dus niet langer doodzwijgen want dit is een veel te gemakkelijke positie voor u. We moeten met u debatteren en u ontmaskeren.
Bekijk onze voorstellen van decreet. Wij willen wel inhoudelijke voorstellen formuleren. Bij iedere begrotingsbespreking werden inhoudelijke tussenkomsten gehouden. Door mij werd dit bijvoorbeeld gedaan in de commissie voor Welzijn, Volksgezondheid en Gelijke Kansen. De minister-president draait de zaken werkelijk om.
De tussenkomst van uw vertegenwoordiger duurde nog geen 5 minuten. Uw fractieleider duikt enkel op wanneer er camera's staan. De Ronde van Frankrijk start vandaag in Antwerpen. Wellicht heeft hij daar belangrijkere zaken te doen.
Onze fractieleider verblijftt, om professionele redenen, in het buitenland. U gaat de boekenverbranding, het feit dat u drugs toelaat en de cijfers van de corruptie-index toch niet ontkennen? (Rumoer)
Nooit heb ik de vrijheid van lezen en denken in het gedrang willen brengen. Ik word wel geconfronteerd met de wet tegen het negationisme, een wet die uw partij niet zint. (Protest bij het VB)
Durft u, hier en nu, beweren dat revisionisme gestraft moet worden? Ik daag u uit. Ik zocht enkel naar een oplossing voor een wet waarmee ik geconfronteerd werd. Het is demagogisch om mij te beschuldigen van boekverbrandingen.
Kijk naar mijn tussenkomsten van een aantal jaren geleden en u weet wat wij over revisionisme denken.
Ik heb Roeland Raes gehoord. Ik weet genoeg.
Is het Vlaams imago gediend met een minister die beroemd is door boem-boem, Volvo-affaires of die uitgebreid komt praten over haar ervaring met de plastuit voor vrouwen. Terecht stelt een journalist van het weekblad Knack dat wie het testen van plastuiten verwart met politiek geen 60 miljard frank nodig heeft maar wel een andere baan.
Het imago van Vlaanderen is evenmin gediend met een minister-president die op een zeer geëxciteerde wijze de fractieleider van de derde grootste partij in dit land, - naar zijn zeggen de enige oppositiepartij - uitscheldt voor fascist en daardoor ook naar het buitenland toe aan nestbevuiling doet.
De door u aangehaalde passage moet correct weergegeven worden. Dit doet u niet. U verspreidt dus weer leugens en halve waarheden.
Neem de tekst en durf hem volledig voorlezen. Dit durft u echter niet.
De buitenlandse waarnemers nemen echter enkel het beeld over dat u hen hebt voorgeschoteld.
In uw 11 juli-toespraak hebt u verklaard dat u geen pleitbezorger bent van processen tegen het Vlaams Blok. Dit siert u. Het zijn immers alle burgers die zich, bij de volgende verkiezingen, moeten uitspreken. Ik geef u nogmaals gelijk want ik heb alle vertrouwen in de democratie. De kiezer zal immers ook de volgende keer weer zijn mening te kennen geven en duidelijk maken dat hij geen vertrouwen heeft in deze coalitie. Ik ben er dan ook van overtuigd dat hij de volgende keer, in nog grotere getale, zijn vertrouwen zal geven aan het Vlaams Blok. Dankzij een gebrek aan een ernstig en degelijk beleid zal u mijn partij dus de volgende keer weer aan een overwinning helpen. (Applaus bij het VB)
Het imago van Vlaanderen is niet gediend met alles te behandelen behalve datgene wat op de agenda staat : de aanvullende regeerverklaring.
Een tussentijdse toevoeging aan het regeerakkoord is zeker niet alledaags maar zal in de toekomst nog wel vaker opduiken; het is een goede zaak om tussentijds te evalueren en bij te sturen.
Deze evaluatie zal aanleiding geven tot zenuwachtigheid in en buiten de coalitie en tot opbod in de media en bovendien komt ze de duidelijkheid bij de bevolking niet ten goede. Het resultaat mag echter gezien worden : voor de burger zitten er veel positieve dingen bij en dat is het belangrijkste.
Belastingverlaging, bijkomende uitgaven, schuldafbouw : voor de besteding van de middelen die voortvloeien uit het Lambermontakkoord, zijn er meer wensen dan middelen en dat is ook niet zo verwonderlijk. We zijn er echter in geslaagd te vinden wat we zochten. Bij monde van minister Stevaert heeft de SP maanden geleden voorgesteld het Kijk- en Luistergeld af te schaffen en we zijn blij dat het door dit akkoord kon gerealiseerd worden. Samen met de verlaging van de registratierechten is dat een voorbeeld van een verstandige belastingverlaging. Men geeft geld terug aan de mensen en wel op een gelijkmatige manier en niet alleen aan die mensen die al geld hebben, zoals in het geval van een verlaging van de personenbelasting. Het is niet alleen een sociale, maar ook een moderne belastingverlaging, want het Kijk- en Luistergeld is een oude belasting op iets wat al lang geen luxe meer is. De SP is graag bereid verstandige belastingsverlagingen door te voeren, als de middelen daarvoor beschikbaar zijn.
Het is echter niet de bedoeling de middelen af te romen die nodig zijn voor het beleid : voor trams en bussen, voor goede leraren, voor rioleringen en voor andere noodzakelijke dienstverlening. Vroeger heeft mijn partij te vaak meegemaakt dat de resultaten van saneringen teloorgingen door een onverantwoord financieel beleid. In dit geval gaat het echter niet om een vorm van Reaganomics, we laten geen vergiftigd geschenk na aan de bevolking : daarvoor staat deze regering garant.
Het tweede centrale punt in het akkoord betreft de nieuwe bevoegdheden voor het Vlaamse niveau en de manier waarop ze worden ingevoerd. De meest uitgebreide en bovendien meest concrete bevoegdheid is landbouw. De overheveling daarvan naar Vlaanderen is een goede zaak, want ze leidt naar de fameuze homogene bevoegdheidspakketten.
Milieu en landbouw komen in handen van een en dezelfde minister en dat heeft aanleiding gegeven tot minder gelukkige uitlatingen, onder meer dat er een schaduwminister van landbouw zou ingesteld worden om de echte minister te volgen.
Mag ik de heer Tobback de wijsheid van een groot socialistisch voorman verkondigen? Kamiel Huysmans heeft in de onmiddellijke naoorlogse periode een regering gevormd met de communisten. Die hadden toen vijf ministerposten geëist, onder meer die van landbouw. Op dat punt heeft Huysmans echter geen toegevingen gedaan, want hij wist dat dat het einde zou betekenen van de landbouw, op een ogenblik dat Vlaanderen nog herstelde van de honger.
Nu geeft men de landbouw echter aan een gauchist, aan iemand die droomt van kolchozen en sovchozen. Ofwel zal de landbouw tenietgedaan worden - terwijl de Vlaamse landbouw samen met de Nederlandse toch de beste van de wereld is - ofwel zullen er weldra in Brussel betogingen te zien zijn die de walging van de landbouwers over het beleid uitdrukken.
Ministers controleren is een taak van het parlement en niet van rivaliserende cellen op andere ministeriële kabinetten. De SP laat geen praktijken van politieke stalking toe.
De vrees van een teveel aan milieuoverwegingen in het landbouwbeleid is onterecht en kortzichtig. De landbouw is een economische activiteit die leefbaar en rendabel moet zijn. In een dichtbevolkte regio is het echter niet verantwoord dat deze sector geen rekening zou moeten houden met de rest van de bevolking, die bovendien de factuur van de milieuvervuiling moet betalen. De landbouw zal in de toekomst ecologischer en duurzamer moeten worden dan ze nu is, en dat kan het beste gebeuren via een constructieve dialoog en niet in een loopgravenoorlog, zoals sommigen wel zouden willen.
Ik beaam de woorden van de heer Tobback, maar ik wil er toch op wijzen dat identiek dezelfde woorden werden uitgesproken door de heer Denys naar aanleiding van het themadebat dat onlangs werd gehouden.
Ik wil nu niet reageren, maar op het einde van het debat zal ik daar nog even op ingaan.
Eerder dan voor een teveel aan milieuoverwegingen in het landbouwbeleid vrees ik dat het milieubeleid zal lijden onder overbelasting. Ook daar staan er cruciale dossiers op de agenda waarin er belangrijke knopen moeten doorgehakt worden : integraal waterbeleid, het Aquafindossier, de milieuheffingen, de afvalverwerking en dergelijke meer.
Een bevoegdheid die niet verandert van niveau, maar wel van minister is de huisvesting. De laatste dagen werd er gesuggereerd dat de SP aast op dit departement. Een goed huisvestingsbeleid is voor de SP inderdaad een cruciaal actiepunt, en precies daarom vind ik het niet gezond dat dit departement nu al voor de vierde keer in twee jaar tijd aan een nieuwe minister wordt toevertrouwd en dat nog wel op een cruciaal moment. We staan er echter op dat deze transfer niet mag leiden tot vertragingen in het beleid, niet in de realisatie van nieuwe woningen en evenmin in de vernieuwing van de structuur in de huisvestingssector. Veel sociaal zwakkeren zijn van dit beleid afhankelijk en zij mogen niet het slachtoffer worden van deze stoelendans.
Het derde onderdeel dat aan bod kwam in de uiteenzetting van de minister-president, was de overheveling van bevoegdheden die betrekking hebben op het bestuurlijk beleid. Het nieuwe akkoord laat nog heel wat vragen open, onder meer in verband met de concrete besluiten van het kerntakendebat en de precieze voorwaarden van principiële akkoorden als de rechtstreekse verkiezing van de burgemeester. In de mate dat de rechtstreekse verkiezing van de burgemeester kan leiden tot een duidelijker en meer efficiënte democratische vertegenwoordiging op gemeentelijk niveau, zijn we daarvoor te vinden.
Rechtstreekse verkiezing van de burgemeester en de invoering van het systeem-D'Hondt op gemeentelijk niveau roepen echter ook nieuwe vragen op. Moet er voor een rechtstreeks verkozen burgemeester niet ook een maximum van twee ambtstermijnen gelden, om een te grote machtsconcentratie te voorkomen?
Agalev heeft ook ooit geprobeerd zo'n rotatiesysteem in te voeren. Alleen schoof de invoering steeds op en hield men geen rekening met voorbije mandaten.
Als we wel rekening houden met de voorbije mandaten, kan u dat de helft van uw burgemeesters kosten.
Bent u daarop uit?
In dat geval sta ik aan de zijde van de heer Van Rompuy.
Als we op lokaal vlak volgens het systeem-D'Hondt gaan werken, moeten we ook een kiesdrempel invoeren om de gemeenten bestuurbaar te houden door middel van een correcte vertegenwoordiging. Bovendien mogen we het systeem niet voortdurend wijzigen. We moeten goed nadenken zodat het in één keer goed is.
Dit akkoord is een nieuwe stap. De regering maakt enkele keuzes waarmee wij akkoord gaan. We zijn op de goede weg en de SP-fractie wil die weg graag blijven volgen. (Applaus bij de VLD, de SP, AGALEV en VU&ID)
De CVP is zopas afgetreden als oppositiepartij en ik maak me daar ongerust over. De heer Van Rompuy somde weliswaar op wat hij belangrijk vindt, maar hij weigerde te verduidelijken wat deze regering niet mag uitvoeren.
Tijdens de begrotingscontrole had ik een addendum bij het regeerakkoord gevraagd en dat is er nu. Deze tekst is een aanvulling en biedt ons de kans ons vertrouwen in het project van deze regering te herbevestigen.
Dankzij het aangekondigde kerntakendebat kunnen we een beter bestuurlijk beleid voeren. Door de lokale democratie te versterken zal de burger zich meer betrokken voelen en gaan we de verzuring tegen.
Door landbouw naar de gewesten over te hevelen, kunnen we in Vlaanderen aan een rechtszekere en duurzame landbouw werken. Een administratieve vereenvoudiging, ecologische en economische steunmaatregelen zullen daarbij helpen. Dat zijn ook de doelstellingen van het Europese landbouwbeleid. Precies daarom is het belangrijk dat minister Dua op Europees vlak haar rol speelt.
Met onze nieuwe fiscale bevoegdheden schaffen we het Kijk- en Luistergeld af en verminderen we de registratierechten. Ik heb vorig jaar al op de wenselijkheid van die laatste maatregel gewezen. Agalev is tevreden met de vereenvoudigde en variabele verkeersbelasting. Bossen die duurzaam beheerd worden, worden vrijgesteld van successierechten. Stief- en zorgkinderen en natuurlijke kinderen betalen voortaan evenveel successierechten.
Bent u bereid mijn voorstel van ontwerp terzake te steunen?
Ik ben bereid uw voorstel met alle democratische partijen te bestuderen.
De mogelijkheid om de onroerende voorheffing te verminderen kan gebruikt worden om bepaalde buurten opnieuw leven in te blazen.
We beseffen heel goed dat we de budgettaire gevolgen van dit alles nauwlettend in het oog moeten houden bij de begrotingsopmaak. Het vaste maximale groeipercentage is bijgevolg een goede zaak.
We beseffen ook heel goed dat het niet met iedereen goed gaat. We hebben het in die zin al vaker gehad over de wachtlijst van 4000 zorgbehoevende gehandicapten.
Heeft iemand al berekend hoeveel die 4000 bijkomende plaatsen ons per jaar zullen kosten? Hoe denkt die regering die plaatsen te realiseren? Heeft men dat berekend of is het de zoveelste belofte? Er werd gesproken over 9 miljard frank. Is dat bedoeld voor volgend jaar of voor de rest van de regeerperiode?
Het gaat niet om nattevingerwerk. Er staan 4000 personen op de wachtlijst. De kostprijs hangt af van het soort van opvang. Opvang in nursing is bijvoorbeeld duurder dan in een dagcentrum. Er zal 9 miljard frank worden uigetrokken om de wachtlijsten te verminderen.
Dat is niet voldoende om 4000 plaatsen aan te bieden gedurende deze regeerperiode.
In tegenstelling tot de vorige Vlaamse regering kiezen wij niet alleen voor zorgverbreding, maar ook voor zorgvernieuwing. Dat is een zeer belangrijke evolutie.
We hebben nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag wat deze regering nu eigenlijk wil.
De minister heeft een duidelijk antwoord gegeven.
Agalev zal de septemberverklaring en de begroting 2002 beoordelen op basis van het evenwicht tussen lastenverlaging en het beantwoorden van bestaande noden.
Negen miljard frank is niet voldoende om 4000 plaatsen in te vullen. Is de minister van plan om deze middelen alleen aan te wenden voor de 1351 prioritaire plaatsen?
Op het einde van deze regeerperiode zal u kunnen nagaan of de wachtlijsten verminderd zijn.
De bevolking wil duidelijkheid : de middelen zijn ontoereikend voor 4000 bijkomende plaatsen.
Naar aanleiding van de vorige begrotingscontrole heeft Agalev enkele krachtlijnen naar voren geschoven : een vermindering van de belasting van individu en samenleving; de verhoging van de kwaliteit van leven en sparen voor onze kinderen en kleinkinderen; een geïntegreerd beleid. De aanvulling van het regeerakkoord komt tegemoet aan elk van deze krachtlijnen. Daarom zullen we de regeringsverklaring met overtuiging goedkeuren.
Deze aanvullende regeringsverklaring is een gevolg van de bevoegdheidsuitbreiding van de Vlaamse regering en het vrijkomen van nieuwe middelen. Het Vlaams Parlement moet daarover mee zijn zeg kunnen hebben.
Het is lovenswaardig dat er op federaal niveau een minister verdwijnt. De Vlaamse overheid heeft er de jongste 15 jaar steeds naar gestreefd om het aantal ministers binnen de perken te houden. We zijn zeer blij dat zeevisserij een volledig Vlaamse bevoegdheid wordt. Het gaat om een symbooldossier. Eindelijk zullen we het interne zelfbestuur zelf in handen kunnen nemen. De rechtstreekse verkiezing van een burgemeester is een belangrijke stap in de politieke vernieuwing. Het is positief dat ook op het vlak van buitenlands beleid bevoegdheden naar Vlaanderen worden overgeheveld.
Hoewel mijn partij niet heeft meegedaan aan het opbod in verband met de herschikking van bevoegdheden, hebben we een belangrijke bijdrage geleverd tot het voorliggende akkoord. Reeds enkele weken geleden ondervroeg de heer Van Dijck de minister over de wachtlijsten voor gehandicapten en stelde de heer De Cock een vraag over de verhoogde druk op de gemeenten.
Het is positief dat er een maximaal groeipercentage voor uitgaven wordt vastgelegd. Bij een eventueel overschot gaat een derde van de middelen naar het zorgfonds, een derde naar eenmalige duurzame investeringen en een derde naar lastenverlaging.
Het voorstel van de heer Vandenbroeke voor een aanvullende Vlaamse gezinsbijslag kreeg een negatief advies van de Raad van State. Indien we het deel bestemt voor lastenverlaging, gebruiken voor het gratis maken van onderwijs, nemen we een selectieve maatregel om de draagkracht van de gezinnen te verhogen. Zo kunnen we het voorstel van de heer Vandenbroeke toch nog, langs een omweg, realiseren.
In het regeerakkoord staat dat de kinderbijslag en de gezondheidszorg moet overgeheveld worden naar de gemeenschappen. Stapt de VU uit de coalitie indien dat niet gerealiseerd is tegen het einde van deze regeerperiode? Gisteren heeft de minister-president hier niets meer over gedaan.
Ik weet dat de VU&ID-ministers de Vlaamse regering niet zullen verlaten. Zij vinden dat niet belangrijk genoeg. De CVP is de enige partij die blijft ijveren voor een verdere staatshervorming.
De minister-president heeft herhaaldelijk gezegd dat hij achter de regeerverklaring staat en deze wil realiseren. Een regeerverklaring is een lijst van streefdoelen en wij en de andere meerderheidspartijen blijven hiervoor ijveren.
Wij zullen de aanpassing van het regeerakkoord goedkeuren om acht redenen. Wij zijn blij dat Vlaanderen een aangepaste en meer autonome fiscaliteit krijgt. De Vlaamse regering wil verder investeren in leefmilieu, patrimonium en welzijn. Men zal investeren in de lokale democratie. Er komen rechtstreekse verkiezingen van de burgemeesters en een gemeentelijke constructieve motie van wantrouwen. De gemeentelijke fracties worden ondersteund en het stelsel D'Hondt wordt ingevoerd.
Deze regering zal als ploeg investeren in gemeenschapsvorming door mobiliteit te verbeteren, het geërfde patrimonium van het individu te vrijwaren en te zorgen voor de meest behoeftigen. Het voorzien in meer hulpverlening voor jongeren met problemen is noodzakelijk om de maatschappij te beschermen. Het toevoegen van de gelden van de Nationale Loterij is ook heel belangrijk.
Wij zullen deze aanvulling ook steunen omwille van de toezegging van investeringen in internationale solidariteit. Men laat Brussel niet in de steek. Er komt een Brusselfonds voor de opbrengsten van het Kijk- en Luistergeld in Brussel. De minister-president heeft ook verklaard dat deze regering als ploeg verder wil werken. In het regeerakkoord staat dat we verder zullen streven naar meer autonomie. De vier meerderheidspartijen zullen elke mogelijkheid hiertoe aangrijpen. Wij zijn verheugd dat de CVP hieraan wil meewerken maar zij redeneren nog steeds te veel vanuit de oppositie. We staan achter de regeerverklaring en hebben vertrouwen in de Vlaamse regering. (Applaus bij de VLD, de SP, AGALEV en VU&ID)
De heer Denys spreekt me persoonlijk aan, dus zal ik hem ook van antwoord dienen. De heer Denys heeft mijn werk altijd gevolgd en ik heb altijd geprobeerd een antwoord op zijn vragen te geven. De samenwerking verliep altijd vlot.
Het evenwicht tussen economie en ecologie in de landbouw is inderdaad zeer belangrijk. Het inkomen van de landbouwers moet inderdaad worden verzekerd. Zonder landbouwers kan er immers ook geen sprake zijn van een duurzame landbouw. Ondertussen moeten we wel op zoek gaan naar oplossingen voor de problemen met het milieu en ook andere problemen. Ik heb inderdaad een waakhond nodig, maar vertrouw erop dat het parlement deze functie op zich zal nemen. (Applaus bij de VLD, AGALEV en VU&ID)
Men heeft hier mijn woorden geciteerd uit een interview dat ik gisteren heb gegeven. Ik wil daar persoonlijk op reageren. Ik had het daarbij over een schaduwcel voor Landbouw.
De voorliggende tekst bevat acht knelpunten, waaronder het samenvoegen van vergunningen inzake nutriëntenhalte. Ik ben het volledig eens met de formulering van deze acht knelpunten.
Ik heb er alleen wat problemen mee dat het hele pakket van landbouw naar minister Dua gaat. Ik koester daar een zeker wantrouwen tegen. Dit wantrouwen is niet persoonlijk gericht tegen de minister. Ik heb zeker niet gezegd dat zij onbekwaam is. Ik koester enkel een gezond politiek wantrouwen. Ik ben geen voorstander van de politieke camaraderie, maar wel van een op een open manier met elkaar regeren.
Mijn wantrouwen situeert zich op twee gebieden : de werkwijze van de minister en de dualiteit van Agalev op het vlak van landbouw.
Wat de werkwijze betreft, moet het kabinet worden herschikt en uitgebreid. De twee medewerkers van de minister zijn zeer bekwaam, maar werken slechts halftijds. Het hele bevoegdheidspakket van landbouw kan zo niet worden bestuurd of beheerd. Door deze werkwijze was minister Dua ook niet aanwezig genoeg op het Europese forum, dit in tegenstelling tot de Waalse minister Happart.
Elke partij heeft ook zijn core business. Voor de VLD is dat een lastenverlaging, voor Agalev is dat het milieu. En er bestaat nu eenmaal een sterk spanningsveld tussen landbouw en milieu. De vorige jaren zijn we erin geslaagd voor een evenwicht te zorgen door de combinatie van een Vlaamse groene minister met een federale blauwe minister. De eerste boog zich over de milieu-aspecten en de tweede over de economische. Dit evenwicht dreigt nu verloren te gaan. Met deze schaduwcel wil ik geen wantrouwen institutionaliseren, maar wil ik het bestaan van dit evenwicht verzekeren.
Ik las dat de minister-president zei dat minister Gabriëls over de schouder van minister Dua mag meekijken. Wat bedoelt hij daar dan mee? Ik heb gisteren besloten om van strategie te veranderen. Ik vraag niet langer om een middelenverbintenis, maar wel om een resultaatsverbintenis. Elk voorstel of ontwerp van decreet dat het evenwicht tussen de ecologische en economische belangen in gevaar brengt, zal ik afkeuren.
Ik wil meewerken aan een vorm van duurzame landbouw. Maar het inkomen en de trefzekerheid van de landbouwsector mogen hierdoor niet in het gedrang komen. Ik zal het dan ook nooit eens zijn met een gedwongen afbouw van de varkensstapel. De landbouwers liggen me even na aan het hart als de vinkeniers. (Applaus bij de CVP, de VLD, het VB en VU&ID)