Verslag plenaire vergadering
Verslag
ONTWERP VAN DECREET
Diverse bepalingen
Aangehouden stemmingen
De voorzitter : Aan de orde zijn de aangehouden stemmingen over de amendementen tot schrapping van de artikelen 21 en 22, tot invoeging van een nieuw artikel 45bis, tot vervanging van artikel 48, op artikel 51, tot invoeging van nieuwe artikelen 51bis, 52bis en 54bis en op artikel 61 en over de artikelen 51 en 61 van het ontwerp van decreet houdende diverse bepalingen.
Het spijt mij dat, nu de CVP in de oppositie zit, de leden van sommige fracties niet zelf over hun stemgedrag kunnen beslissen. Dit is een hint voor de vrouwen van de meerderheidsfracties. Ons amendement heeft de bedoeling twee artikelen van het verzameldecreet te schrappen. Het decreet van Anne Van Asbroeck over het gelijkekansenbeleid wordt anders onderuit gehaald. Dit decreet is de basis van het gelijkekansenbeleid en stelt dat het gaat om mainstreaming en inclusief beleid. Het is belangrijk dat alle adviesorganen doorzichtig en evenwichtig samengesteld worden. Zo worden allerlei effectenrapporten en inhaalmaatregelen vermeden.
De vorige minister Grouwels is begonnen met een inventarisatie van de adviesorganen. Zevenentwintig procent van de raden bleken aan de voorwaarden te voldoen. Om de andere te helpen werd de pluspuntdatabank opgericht, met middelen van de begroting 1999. In het najaar waren 250 competente vrouwen geselecteerd om de raden te bevolken. Dit verzameldecreet schaft nu deze maatregelen af, daarom stellen wij voor om de betrokken artikelen te schrappen.
Het gelijkekansenbeleid is een inclusief en mainstreambeleid. Indien er over alle beleidsdomeinen, geadviseerd wordt door mannen en vrouwen, zijn bijkomende regels overbodig en moeten er geen effectrapporten meer komen. Er zijn inderdaad te weinig vrouwen in de adviesraden maar dit biedt de kans om op basis van profielen kandidaten te selecteren op een open en doorzichtige manier.
Dit verzameldecreet werd reeds in mei voorgelegd aan verschillende raden en wordt nu pas besproken. Decreten zullen met terugwerkende kracht veranderd worden vanaf 1 januari 2000. Wij hebben dus ook legistieke bezwaren. (Applaus bij de CVP)
Het quotadecreet is goedgekeurd in 1997. Dat is een goed decreet, want quota zijn belangrijk. Agalev past dit trouwens zelf toe onder meer via het ritssysteem. Wij moeten dus geen lessen krijgen. We hebben dit decreet geërfd zonder uitvoeringsbesluiten maar de minister is gemotiveerd om het uit te voeren. Er zijn via de pluspuntbank inderdaad 250 vrouwen geselecteerd maar er is geen personeelslid om deze databank te operationaliseren. Er zijn ook onvoldoende middelen.
Dertig procent van de adviesraden zijn in orde. Het is geen goede zaak om aan de andere 70 procent afwijkingen toe te staan. Het is beter, hoewel we het betreuren, om één jaar uitstel toe te staan en er met nadruk op te wijzen dat dit het laatste jaar is. Laat ons dit jaar gebruiken om de maatschappelijke steun draagvlak te vergroten en dan het decreet uitvoeren. We zullen dit amendement dus niet steunen.
Dit decreet is in 1997 goedgekeurd maar er zijn 250 adviesorganen. Het is dus geen geringe klus om een evenredige vertegenwoordiging in al deze raden te krijgen. Er zijn daarenboven een aantal raden waarvan wij de bestaansreden op zijn minst in vraag stellen.
De vorige regering en de huidige regering hebben elk een jaar tijd gehad. De minister heeft nu een verlenging gevraagd van één jaar. Dit is niet lang maar in die periode zal de commissie alle adviesorganen moeten evalueren en eventueel in een aantal uitzonderingen voorzien. Het is niet goed om een decreet af te dwingen en 70 procent uitzonderingen toe te staan.
Mevrouw Van Cleuvenbergen probeert ons al een paar weken een schuldgevoel aan te praten. Dat zal niet lukken. Wij hebben dit decreet niet goedgekeurd omdat dit niet de juiste manier is om evenredige vertegenwoordiging op te leggen. Er moet werk gemaakt worden van duidelijke profielen en functiebeschrijvingen. Kind en Gezin heeft dat goed gedaan en heeft de vacatures op een degelijke manier bekend gemaakt. Zo kan men de juiste man of vrouw op de juiste plaats krijgen. (Applaus bij de VLD)
Ik wil de letter en de geest van de door dit parlement goedgekeurde decreten respecteren. Er waren twee mogelijkheden. De tijd was te kort voor een mentaliteitswijziging. Op basis van de uitvoeringsbesluiten kon ik uitzonderingen toestaan. Slechts 30 percent van de advies- en bestuursorganen was in orde met de goedgekeurde decreten. Het zou niet getuigen van goed bestuur om voor de overige 70 percent een uitzondering toe te staan. Daarom heb ik ervoor gekozen om de organen een jaar de tijd te geven om zich in orde te stellen met de decreten, zodat zo weinig mogelijk uitzonderingen zullen moeten worden toegestaan. Ik reken daarbij op de steun van de parlementsleden. Vanaf 2002 en 2003 moeten respectievelijk de advies- en de bestuursorganen het decreet respecteren, op straffe van nietigheid van hun adviezen. (Applaus bij de VLD, de SP e, AGALEV)
Er worden onwaarheden verteld. De VLD heeft zich in 1997 onthouden bij de stemming. In 1999 heeft ze voor gestemd; alleen drie leden van het Vlaams blok hebben zich toen onthouden.
Dat er tijd nodig was voor een mentaliteitswjiziging is geen goed argument : wat nodig is is een mentaliteitswijziging bij de regering.
Het was niet mogelijk om uitzonderingen toe te staan voor 70 percent van de gevallen. Het besluit van de Vlaamse regering moest immers worden aangepast na een advies van de Raad van State. Er konden alleen uitzonderingen worden toegestaan voor de organen die bewezen hadden bepaalde inspanningen te hebben gedaan. Geen enkel orgaan heeft een beroep gedaan op de pluspuntbank.
Deze stemming is een principiële stemming : het gaat niet alleen om het gelijkekansenbeleid, maar ook om het democratische principe dat er geen decreten met terugwerkende kracht mogen worden goedgekeurd.
- Het amendement tot invoering van een nieuw artikel 51 bis wordt aangenomen.
- De amendementen op de overige artikelen worden niet aangenomen.
Ik wil een stemverklaring afleggen naar aanleiding van een amendement tot invoeging van een nieuw artikel 30, dat in de commissie voor Institutionele en bestuurlijke hervorming en ambtenarenzaken werd goedgekeurd. Zoals ik vanmorgen al heb onderstreept is er duidelijk sprake van machtsafwending : een bestuursorgaan maakt misbruik van een bevoegdheid die strekt tot de verwezenlijking van een algemeen belang om een particulier belang te behartigen. Het amendement werd in de commissie niet goedgekeurd in het belang van Bloso, maar wel om een vernietigingsarrest van de Raad van State in verband met de afzetting van de voorzitter van de raad van bestuur te omzeilen. Dit amendement maakt misbruik van het meest verheven instrument van een rechtsstaat, de wet. Een parlement dat zichzelf respecteert mag dit niet goedkeuren.
Ik zal me gedragen naar de wijsheid van het parlement.
Hoofdelijke stemming
Aan de orde is de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houdende diverse bepalingen.
- De met redenen omklede motie wordt, wat de gemeenschapsaangelegenheden betreft, met 66 stemmen tegen 44 bij 1 onthouding en, wat de gewestaangelegenheden betreft, met 65 stemmen tegen 43 bij 1 onthouding aangenomen.