Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Loones tot de heer Van Mechelen, Vlaams minister van Economie, Ruimtelijke Ordening en Media, over het standpunt van de Vlaamse regering inzake de verdeelsleutel voor het Airbusproject
Wij zijn verontrust na de uitspraken van de premier over het Airbusproject. Het uitgangspunt van het Vlaams Parlement is dat de luchtvaartindustrie, als onderdeel van de industriële economie, een Vlaamse bevoegdheid is, het wetenschappelijk onderzoek is dit alleszins. Hiervan kan men enkel afwijken via samenwerkingsakkoorden. Er zou nu reeds een basisakkoord zijn tussen de bevoegde ministers, weliswaar nog niet goedgekeurd door de regeringen, waarbij er belangrijke toezeggingen worden gedaan aan de Waalse luchtvaartindustrie. Het gaat ondertussen over 7,5 miljard frank.
Wat is er aan de hand? De minister zou onderhandelen met de Vlaamse luchtvaartindustrie en er zou een akkoord zijn. Wat gebeurt er met de bestaande verdeelsleutel, waardoor ongeveer 55 percent naar Vlaanderen moet gaan? Welke procedure wordt gehanteerd? In principe moet er immers een akkoord zijn, vóór de federale regering hierover beslist.
Luchtvaartindustrie is inderdaad een exclusieve bevoegdheid van de gewesten. Het IWT heeft, zoals ik reeds gezegd heb, de opdracht gekregen een visie uit te werken over een Vlaamse lucht- en ruimtevaartindustrie. Het definitieve document zou eind december klaar zijn.
Het samenwerkingsakkoord over het Airbusprogramma van ongeveer 2 miljard frank, dat is afgesloten door de vorige minister-president, wordt momenteel uitgevoerd. De federale regering heeft gevraagd of de gewesten bereid zijn te onderhandelen over een samenwerkingsakkoord over de NRC's van de A3XX. Er zijn, op initiatief van minister Picqué, twee vergaderingen geweest waarbij aan de gewesten gevraagd is of zij bereid zijn tot dergelijk samenwerkingsakkoord en wat de krijtlijnen zijn die zij wensen.
Over dit saemnwerkingsakkoord heeft het parlement steeds gezegd dat er een goede oplossing nodig is om de Vlaamse belangen veilig te stellen. De NRC's worden gefinancierd voor de cellenbouw en de romp, de instrumenten en de motoren. De cellenbouw is natuurlijk de eerste schijf en hiervoor worden trekkingsrechten op de NRC's geopend ten belope van 13,7 miljard frank. Dit gaat naar activiteiten die Vlaamse en Waalse bedrijven vandaag voorstellen. Drieëndertig procent van de NRC's kan geprefinancierd worden. Wat betreft de instrumenten is er een maximale industriële capaciteit van 2,5 miljard frank, die voornamelijk door Vlaamse projecten gerealiseerd wordt. Voor de levering van de motoren is er een voorstel van een Waals bedrijf. Hiervoor is in 2,5 miljard frank voorzien. Het gaat dus over een totaal bedrag van 18,7 miljard frank.
Vlaanderen heeft twee voorwaarden gesteld bij het akkoord. Er moeten voldoende middelen zijn voor de prefinanciering van de NRC's, ook wat betreft de instrumenten en uitrusting en met betrekking tot de instrumenten moeten niet alleen de NRC maar ook de RND-kosten worden geprefinancierd. Dit is belangrijk omdat bij de RDN kan geprefinancierd worden ten belope van 100 procent van de uitgaven. De uitrustingskosten bestaan voor 80 procent uit RDN en voor 20 procent uit RNC. Vlaanderen heeft dus de mogelijkheid om maximale trekkingsrechten op de federale pot te claimen.
Omdat dit belangrijke budgettaire consequenties heeft, moet het kernkabinet een principieel standpunt hierover innemen. Het heeft dit vandaag goedgekeurd. Nu kan minister Picqué dit akkoord uitschrijven en de gewesten uitnodigen om het te ondertekenen. Indien het gebaseerd is op bovenstaande principes, is het een goed akkoord, dat niet meer uitgaat van verdeelsleutels maar van de industriële capaciteit van de gewesten.
Ik begrijp dat er een onderhandelingsakkoord is maar nog geen formele overeenkomst. Indien men echter over iets bevoegd is, moet men hiervoor middelen reserveren en geen nieuwe federale middelen voor de eigen bevoegdheden in de wacht trachten te slepen.
Wij zijn argwanend omdat in het verleden bij het afschaffen van een verdeelsleutel de belangen van de Vlamingen niet gediend werden. De VLI zal allicht wel blij zijn met nieuwe middelen, maar het beleid kan beter een andere houding aannemen. We zullen dit dossier nauwlettend in het oog houden.
Het incident is gesloten.