Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Denys tot de heer Van Mechelen, Vlaams minister van Economie, Ruimtelijke Ordening en Media, over de verdeelsleutel van de federale middelen voor het Airbusproject A3XX.
De Vlaamse luchtvaartindustrie is jong maar niet onbelangrijk. Ze zorgt rechtstreeks voor de tewerkstelling van 3000 mensen en heeft bovendien een toegevoegde waarde voor de nieuwe technologieën.
In het Europese kader is het Airbusprogramma een belangrijke hefboom voor de ontwikkeling van de Vlaamse luchtvaartindustrie. Dit jaar valt er een beslissing in een onderdeel van het Airbusprogramma, namelijk het A3XX-programma. Dat heeft te maken met de levering van 50 burgervliegtuigen, te leveren aan tien verschillende klanten. De overheid heeft beslist de industrie te helpen om de dure fase tussen onderzoek en ontwikkeling en productie, die onder meer nodig is om de vliegtuigen te testen, te overbruggen. Daarom voorziet de federale regering in 5,2 miljard frank voor een regeling voor terug te betalen voorschotten. Nu circuleren er geruchten dat de voorschotten al bestemd zijn voor de Waalse en de Brusselse luchtvaartindustrie en dat de jonge Vlaamse luchtvaartindustrie naast de boot zou vallen.
De sociale partners hebben een platformtekst goedgekeurd waarin ze stellen dat ze streven naar samenwerking tussen de gewesten onderling en met de federale overheid inzake de verdeling van de ondersteuning.
Is dit samenwerkingsakkoord al gerealiseerd? Zijn de geruchten dat de pot al vastgelegd is correct?
De geruchten zijn niet juist.
Airbus is bezig met het ontwikkelen van belangrijke programma's. Ik denk in de eerste plaats aan Airbus 340. Volgende week kan binnen de Vlaamse regering een dossier ingediend worden. Binnen de reguliere middelen is er een mogelijkheid om de Vlaamse luchtvaartindustrie te ondersteunen.
Airbus 3XX is een tweede dossier. Op basis van hearings bij verschillende bedrijven weten we dat de niet-recupereerbare kosten (NRC's) geraamd worden op 12 miljard frank. De subsidies worden door Europa beperkt tot 40 percent. Dat betekent dat er een bedrag van ongeveer 5 miljard frank nodig is. De federale regering moet inspanningen blijven doen voor de financiering van deze NRC's.
Daartoe moet de volgende procedure gevolgd worden. Het kabinet van minister van Economische Zaken Picqué moet een dossier inleiden bij de federale regering. Dat is tot nog toe niet gebeurd en deze week zal het ook niet gebeuren omdat er geen kabinetsraad is op federaal niveau. Er heeft ook geen IKW plaatsgevonden.
We volgen het dossier op in samenspraak met de Vlaamse luchtvaartindustrie. De minister-president en ikzelf hebben een ontmoeting gehad met vertegenwoordigers van Airbus en we hebben de topleaders van de Vlaamse luchtvaartindustrie daar in contact gebracht met de directie van Airbus. We hebben op 6 juli jongstleden een schrijven gericht aan minister Picqué om hem te vragen tijdig contact op te nemen met de gewesten zodat ze kunnen overgaan tot de onderhandelingen over een samenwerkingsakkoord. We hebben nog geen antword ontvangen. Eind vorige week hebben we een uitnodiging ontvangen voor een vergadering met kabinetsmedewerkers volgende week.
We kunnen dus besluiten dat het dossier eraan komt, dat het een cruciaal dossier is en dat we de rechten van de Vlaamse luchtvaartindustrie daarin zullen verdedigen. De connotatie met het snijbloemenakkoord, waarvoor we geenenkele verantwoordelijkheid dragen, kan niet van toepassing zijn.
Nu hebben we slechts één programma onderhandeld met de federale regering, namelijk het PODO-programma voor onderzoek naar duurzame ontwikkeling. In dit programma hebben we voor Vlaamderen een gunstige verdeelsleutel verkregen. Voor de eerste keer werd in een protocol vastgelegd dat het saldo pas geaffecteerd wordt als men gecontroleerd heeft, na 50 percent van de vastleggingen dat de evenwichten tussen de gewesten in de praktijk van de gunningen van de onderzoeksopdrachten worden gerealiseerd. Onze anderstalige collega's zijn ervan op de hoogte dat we de rechtmatige Vlaamse eisen zullen verdedigen. We moeten echter wel voldoende projecten hebben om een verdeelsleutel te kunnen respecteren.
Ik heb ook vernomen dat de voorzitter van de Vlaamse luchtvaartindustrie een akkoord heeft afgesloten met zijn collega's van de andere gewesten. In dit akkoord zou staan dat er moet geoordeeld worden op basis van concrete industriële projecten. Deze beoordeling moet wel transparant, correct en gelijktijdig zijn. De Vlaamse luchtvaartindustrie kan met haar slagkracht deelnemen aan het A3XX-project.
Het feit dat men zal oordelen op basis van industriële projecten is goed, maar het maakt me wantrouwig. De Waalse en de Brusselse luchtvaartindustrie komen namelijk met concrete projecten, terwijl Vlaanderen achterwege blijft. De federale minister van Economische Zaken heeft nog geen initiatief genomen inzake het dossier; desnoods moet het maar op het Overlegcomité gebracht worden. Het gaat om 5,2 miljard frank en dat is een belangrijke som. Een verdeelsleutel is noodzakelijk als we met de jonge Vlaamse luchtvaartindustrie willen kunnen meespelen.
Het is niet de Vlaamse regering die beslist heeft dat de beoordeling moet gebeuren op basis van projecten. Deze afspraak werd ondertekend door drie vertegenwoordigers van de industrie uit de drie gewesten.
Er moet eerst een voorstel komen van de federale regering. Dat moet voorgelegd worden aan de gewesten. Pas als die akkoord gaan kan de federale regering een beslissing nemen. We hebben dus voldoende instrumenten om onze belangen te verdedigen.
Het incident is gesloten.