Verslag plenaire vergadering
Verslag
Wijziging decreet herstructurering GIMV, Gimvindus, VMH, Mijnen, LIM
Hoofdelijke stemming
Aan de orde is de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 13 juli 1994 betreffende de herstructurering van de GIMV, Gimvindus, VMH, Mijnen en LIM en tot oprichting van het Limburgfonds en van de permanente werkgroep Limburg.
In 1980 werd de GIMV opgericht met een kapitaal van 400 miljoen frank. Nu wordt de waarde ervan geschat op 60 tot 70 miljard frank. Deze investeringsmaatschappij heeft een belangrijke rol gespeeld in onze economie, vooral in de nieuwe sectoren.
Als we het overheidsaandeel verminderen tot 25 percent, behouden we dan een autonome Vlaamse investeringsmaatschappij of wordt het een internationale investeringsmaatschappij die haar zetel heeft in Vlaanderen? Zullen de beslissingscentra van de GIMV in Vlaanderen blijven? Dat zijn cruciale vragen. De discussie heeft uitgewezen dat de Vlaamse regering niet van plan is waterdichte beschermingsgaranties uit te werken. Er zijn garanties voor de aandeelhoudersvergadering, maar niet voor de raad van bestuur. Nochtans is het mogelijk om met een minderheid van de aandeelhouders een meerderheid te verwerven in de raad van bestuur. Het is juridisch mogelijk om in alle omstandigheden in te gaan tegen een buitenlandse overnemer. Zal het Vlaams Parlement een vrijbrief geven om het overheidsaandeel te laten zakken tot 25 percent, met het gevolg dat we geen autonome Vlaamse investeringsmaatschappij meer zullen hebben?
Tien mensen, die de jury van de Ankerprijs vormen, schreven gisteren een vrije tribune in de FET waarin ze stellen dat er onvoldoende waarborgen zijn ingebouwd voor de Vlaamse bedrijven en voor de markt van het risicokapitaal, en dat in een periode dat het risicokapitaal essentieel is voor de Vlaamse economie.
Er werden politieke keuzes gemaakt. De liberalen en de socialisten hebben een publieke investeringsmaatschappij opgegeven. Door de liquidering van de investeringsmaatschappijen zal er immers 75 miljard frank cash gerealiseerd worden : 30 miljard frank van de GIMV, 25 miljard frank via Gimvindus uit Sidmar, 3 miljard frank aan te valoriseren textielparticipaties. Bovendien heeft de voorzitter van dit parlement gezegd dat voor hem de LRM mag opgedoekt worden en dat die 12 miljard frank waard is. Al dat geld zal gegebruikt worden om het paars-groene project te realiseren. De groenen krijgen dan een nieuwe groene investeringsmaatschappij voor duurzame economische ontwikkeling. De heer Bogaert van de VU heeft gisteren ook gezegd dat het hier gaat om een vrijbrief en dat zijn fractie zich daarbij neerlegt. GIMV zal in de toekomst geschreven worden met een kleine g en een kleine v.
Het gaat hier niet om een ideologische debat, om de vraag of men meer moet Europeaniseren of meer beurgenoteerd moet worden. Het gaat om de garantie dat we een autonome Vlaamse investeringsmaatschappij behouden. Dat wordt door het ontwerp van decreet gehypothekeerd. Daarom zal mijn fractie het niet goedkeuren.
MOTIE VAN ORDE
Persoonlijk feit
De fractieleider van de grootste oppositiepartij meent te moeten verwijzen naar de VU. Het gaat echter om VU&ID. Daarom zal ik hem vanaf nu de fractieleider van de VP noemen.
Ik heb in de commissie over LRM gezegd dat ik niet inzie waarom er alleen aan de provincie Limburg een groot aantal miljarden kan toegekend worden. Als minister van Economie heb ik geprobeerd een bedrag van twee miljard frank uit die potten te halen, maar het werd me niet in dank afgenomen. Het is volgens mij niet juist dat het Vlaams Gewest miljarden moet lenen die vervolgens door de LRM worden uitgezet aan een intrestvoet die lager is dan wat het Vlaams Gewest moet betalen. Dat is geen goede manier van besturen. Dat heeft te maken met de herstructurering van alle economische instellingen in Vlaanderen. Ik heb niet gezegd dat de LRM volledig moet geprivatiseerd worden.
Het is werkelijk jammer dat het betoog van de heer Van Rompuy gericht is op het verleden en niet op de toekomst. De GIMV krijgt kansen om internationaal te opereren. Vlaanderen heeft weinig grote bedrijven en een kleine internationale aanwezigheid. De GIM is vragende partij om internationaal te kunnen opereren. Daardoor kan ze onrechtstreeks de belangen van de Vlaamse bedrijven behartigen.
Het betoog van de heer Van Rompuy is ook intellectueel oneerlijk. Op het colloquium van de Ankerpijs waren twee duidelijke stellingen. Paul Hauspie stelde dat het opbouwen van een kenniseconomie voor Vlaanderen het belangrijkste is. Het kapitaal volgt de kennis en niet andersom. Ook de heer Vlerick van het VEV stelde dat de kwaliteit van het management betere garanties bood... (Applaus bij de VLD)
We zouden dit debat niet gevoerd hebben als de heer Van Rompuy in de vorige Vlaamse regering niet de eerste aanzet had gegeven voor een gedeeltelijke privatisering van de GIMV, door dertig percent op de beurs te laten noteren.
Anderzijds schiet de GIMV nu aan zijn oorspronkelijk doel voorbij, namelijk Vlaams geld ter beschikking stellen van de Vlaamse economie : Vlaamse starters, innoverende bedrijven en ook arbeidsintensieve bedrijven. Gelukkig gaat de economische ontwikkeling op dit ogenblik de goede richting uit. Het kan echter ook opnieuw de andere kant opgaan. Door de GIMV voor 75 percent te privatiseren zal deze investeringsmaatschappij zich kunnen manifestreen op internationaal vlak, maar zal ze zich minder bezighouden met de Vlaamse economie, al is er nog steeds nood is aan een dergelijk instrument. De oplossing die wordt voorgesteld is eigenlijk geen oplossing. Met de blokkeringsminderheid hebben we geen greep op het beleid van de GIMV. Het is het ene of het andere. Ofwel behouden we de GIMV, ofwel privatiseren we de hele GIMV om vervolgens te komen tot een nieuw instrument dat het oorspronkelijke doel van de GIMV zal belichamen. (Applaus bij het VB)
Ondanks de vele uren debat in de commissie en in de plenaire vergadering, blijft de minister bij zijn standpunt. Men stelt dikwijls de spankracht van het Vlaams Parlement in vraag. Door de stemming van vandaag geven we aan de Vlaamse regering de gelegenheid voorwaarden te stellen aan de privatisering, het percentage te bepalen en over de opbrengsten te beslissen.
Toen toenmalig minister Van Rompuy de GIMV naar de beurs bracht, wist hij dat dat het opgeven van de controle door het Vlaams Parlement betekende. De verdere privatisering is een logisch gevolg. Er zal waarschijnlijk altijd een golfbeweging zijn. Er zullen altijd volle en lege schuren zijn. De risico's voor de KMO's blijven bestaan, ook na de privatisering. (Applaus bij VU&ID)
- Het ontwerp van decreet wordt, wat de gemeenschapsaangelegenheden betreft, met stemmen tegen bij onthouding en, wat de gewestaangelegenheden betreft, met stemmen tegen bij onthouding aangenomen.