Verslag plenaire vergadering
Verslag
Mevrouw De Coninck heeft het woord.
Collega's, minister, in juli volgend jaar vervalt de milieuvergunning van onze luchthaven van Zaventem. Dat is een dossier dat op uw bord zal komen als bevoegd minister van Leefmilieu. Dat het dossier van de luchthaven van Zaventem een beladen dossier is, is denk ik een understatement, collega's.
Wat zien we deze week, nog voor er een dossier aangevraagd is? De Brusselse Regering bezorgt u een eisenbundel, een verzoekenbundel, die u zou moeten opnemen in de nieuwe vergunning. Wat staat er in die eisen of verzoeken vanuit de Brusselse Regering? Brussel wil dat de nacht wordt uitgebreid van 22 tot 7 uur, het aantal nachtvluchten bijvoorbeeld beperken, luidruchtige vliegtuigen boven Brussel weren. Maar ze willen bijvoorbeeld ook dat vluchten waarvan de reistijd per trein minder dan zes uur bedraagt, via de lucht verboden worden vanuit Zaventem, dat we hun geluidsnormen opnemen in de vergunning en infrastructurele aanpassingen. Kortom, er komt een heel lijstje met eisen vanuit de Brusselse Regering, en ik denk dat die eisenbundel misschien wel de gezondheid ten goede zal komen, maar dat onze luchthaven economisch gewurgd zal worden.
Minister, ik ben ervan overtuigd dat het mogelijk is een goed evenwicht te vinden tussen enerzijds die belangen van het leefmilieu, onze gezondheid, en de economie, waarbij de situatie voor de omwonenden verbeterd kan worden, maar de luchthaven ook haar rol als tweede economische motor van Vlaanderen kan blijven invullen. Ik denk ook, minister, dat u daarvoor de juiste vrouw op de juiste plaats bent. U hebt eerder al bewezen dat u moeilijke dossiers kunt oplossen, dat u moedige beslissingen durft te nemen, en ik heb er dus alle vertrouwen in dat dat ook hier zal gebeuren.
Maar, collega's, het is toch bijzonder straf dat de Brusselse Regering zo streng is voor Zaventem, terwijl diezelfde partijen in Luik vliegtuigen toelaten die in Zaventem al sinds 2002 verboden zijn. Dat heeft een naam, ik noem dat ‘hypocrisie’.
Ik heb dan ook volgende vraag voor u, minister: hoe reageert u op de verzoeken en eisen vanuit de Brusselse Regering?
Minister Demir heeft het woord.
Dank u, collega, en goeiemiddag, iedereen.
Ik heb inderdaad een brief ontvangen van de Brusselse minister met een reeks eisen en voorwaarden die hij namens de Brusselse Regering inneemt, en waarvan hij zegt dat die in de Vlaamse vergunning moeten worden overgenomen.
Het is belangrijk om mee te geven dat dit geen formeel advies is, want er is ten eerste nog geen vergunningsaanvraag ingediend. Dat is wel belangrijk. Tot en met 7 juli moet men de omgevingsvergunning aanvragen, er komt vervolgens ook een openbaar onderzoek. Ik heb ook al brieven ontvangen van natuurverenigingen, buurtcomités, actiecomités, ook Bond Beter Leefmilieu (BBL) en gemeentebesturen. Ik denk dus dat het belangrijk is om maximaal draagvlak te creëren voor dit dossier, wat niet gemakkelijk zal zijn.
Wat de Brusselse minister eigenlijk vraagt in zijn brief, is om de Brusselse geluidsnormen toe te passen. Daarmee zegt hij eigenlijk dat zij geen overlast willen en dat alles voor Vlaanderen is. Wat mij betreft, is dat een no-go. Daar wil ik ook heel duidelijk over zijn. Ik denk dat we moeten streven naar een evenwichtige spreiding van de overlast van de luchthaven, die inderdaad een belangrijke economische motor is in Vlaanderen. Ik zal in ieder geval alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat die hervergunning een evenwicht nastreeft van enerzijds een luchthaven in Vlaanderen die inzet op de vergroening, duurzaam is. Ik denk dat het, gezien de internationale context, belangrijk is dat onze luchthaven daar zijn rol in speelt. Anderzijds is er ook de leefbaarheid van de regio. Ik ontvang dagelijks heel veel brieven, dus niet alleen van minister Maron, maar ook van heel veel burgers die daar in de buurt wonen, en voor mij is die leefbaarheid, en in het bijzonder de nachtrust, iets cruciaals. Het zal een moeilijk dossier zijn, maar we gaan alles op alles zetten om dat evenwicht na te streven.
Mevrouw De Coninck heeft het woord.
Minister, bedankt voor uw antwoord. Nogmaals, ik heb er alle vertrouwen in dat u dit dossier tot een goed einde kunt en zult brengen, dat u dat moeilijk evenwicht zult nastreven en dat u zeker en vast de belangen van Vlaanderen, van die economische motor en zeker van alle omwonenden van de luchthaven zult behartigen en aandacht zult hebben voor hun gezondheid.
U had het in uw antwoord ook over die evenwichtige spreiding van de lasten van de luchthaven. Dat is iets dat geregeld moet worden in de federale Vliegwet, een initiatief waar we al veel jaren op wachten. Daartoe heeft de Federale Regering dat fameuze federaal overlegplatform opgericht. Ik wou aan u vragen wat de stand van zaken is van dat overlegplatform. Ik heb begrepen dat er onlangs een bijeenkomst was. Was Vlaanderen vertegenwoordigd? Want men beweert dikwijls dat wij daar onze kat nar stuurden. En wat zijn daar de conclusies voor de toekomst?
De heer Laeremans heeft het woord.
Ik kan het met een heel deel van uw standpunten eens zijn: dat we zeker niet de Brusselse geluidsnormen gaan moeten toepassen, dat zou dramatisch zijn, en dat er een evenwicht moet zijn tussen luchthaven en leefbaarheid van de regio, want als het van de Brusselaars en de Franstaligen afhangt, dan krijgt de Noordrand alles op zijn dak en dan mogen de Brusselaars natuurlijk wel gebruikmaken van de luchthaven.
Maar ik had toch nog een vraagje voor u, want ik ben niet helemaal gerust in het element stikstof. Dat is de voorbije maanden nogal aan bod gekomen in de landbouwkwestie, waar de boeren toch wel erg gedupeerd waren omdat dat veel te belangrijk werd, en ik hoop dat dat voor de luchthaven niet zo zal zijn.
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Als wij als Vlaanderen iets durven zeggen over de normen uit Brussel, dan schreeuwen ze moord en brand. En nu moeten diezelfden ons niet binnen onze eigen bevoegdheden komen vertellen hoe we die moeten gaan uitoefenen. Laat dat duidelijk zijn. Zeker die van Ecolo zijn daar kampioen in. (Applaus bij cd&v en de N-VA)
Zoals u terecht hebt gezegd, moet de aanvraag nog ingediend worden, en kunnen we pas dan echt het politieke debat voeren, waar we wel degelijk een nieuw evenwicht moeten zoeken tussen leefbaarheid, duurzaamheid en de economische belangen, ook in Vlaanderen. Ik wil wel zeggen wat er voor ons zeker niet in kan staan, en dat is de verlenging van de startbaan. Want er zijn ministers van uw partij die daar al voor gepleit hebben. Dus de verlenging van de landingsbaan kan er voor cd&v absoluut niet in staan, maar we moeten wel zoeken naar dat nieuwe evenwicht tussen leefbaarheid, economie en verduurzaming. (Applaus bij cd&v)
De heer Tobback heeft het woord.
Ik vind de verontwaardiging bij sommige collega’s in die zin een beetje eigenaardig dat, tenzij ik mij vergis, de Vlaamse Regering ook naar de Waalse Regering naar aanleiding van de vergunningen en de bewegingen in Bierset een aantal aanbevelingen en wensen overgemaakt heeft onder andere over nachtvluchten. Deze brief is dus op zich niet zo eigenaardig of zo uitzonderlijk, los van de inhoud.
Maar het bewijst wel nog een keer, en ook de reacties hier bewijzen nog een keer, hoezeer er een conflict aan het rijzen is tussen aan de ene kant in de eerste plaats de commerciële partner van de luchthaven in Zaventem, die echt een beweging bezig is van maximaal proberen uit te breiden, maximaal proberen te rentabiliseren, en in een aantal gevallen zelfs gewoon dingen die elders in Europa weggejaagd worden, naar hier probeert te trekken omdat het misschien opbrengt, en aan de andere kant de omwonenden, de hele omgeving, of dat nu Brussel of Vlaanderen is, want ze hebben beide dezelfde zorgen, namelijk een angst voor een ongebreidelde groei en een nog verder toenemende overlast. Minister, het zou nuttig zijn dat men met al de regeringen in dit land eens een gezamenlijk beeld zou maken en eens zou kijken naar omliggende landen waar men heel bewust omgaat met leefbaarheid en waar men heel bewust een aantal dingen afstoot en grenzen stelt, en maak dan dat dat dezelfde grenzen zijn in heel dit land. Het zou voor iedereen een betere zaak zijn en het zou vooral het draagvlak heel erg vergroten.
De heer Steenwegen heeft het woord.
Een paar dingen die hier gezegd worden, verwonderen me toch. Ten eerste, de brief spreekt niet over eisen. Daar staan verzoeken. Maar vooral, er is al een hele procedure aan voorafgegaan. Er is een kadernota van de MER-studie (milieueffectrapport) afgesproken. Die is bezorgd aan Leefmilieu Brussel. Er is antwoord op gekomen. Er is een voorontwerp van de MER-studie aan Brussel bezorgd. Er zijn opmerkingen overgenomen. Er is een debriefing over die nota geweest. In feite zitten we in een procedure waar Brussel betrokken is, collega Van Rompuy. De MER-wetgeving legt dat op. Alle betrokkenen moeten betrokken worden en ze moeten een advies kunnen geven en zich kunnen uitspreken. Zoals collega Tobback zegt, deze Vlaamse Regering heeft zelf beroep aangetekend tegen de omgevingsvergunning Bierset waarin zij zegt dat ze wil dat de nacht uitgebreid wordt van 22 uur ’s avonds tot 7 uur ’s morgens en dat de nachtvluchten in Bierset afgeschaft of aanzienlijk verminderd worden.
Minister, het lijkt me dan ook logisch dat u in de nieuwe omgevingsvergunning van Zaventem dezelfde eisen die u verwacht van Bierset, zult opnemen. Wat is uw antwoord daarop?
Minister Demir heeft het woord.
Dank u wel voor de verschillende tussenkomsten. Een, wat stikstof betreft, dat is inderdaad een element dat ook in dit dossier bekeken zal worden. We hebben dat ook meegedeeld aan de luchthaven in het kader van het MER. Twee, wat de brief van Brussel betreft, dat is geen formeel advies. Dat wil ik toch nog eens benadrukken. Dat is een brief waarin ze zeggen dat ze willen dat wij de Brusselse geluidsnormen toepassen. Dat is wel vrij agressief. Maar bon, iedereen mag doen wat hij wil. Uiteindelijk zal Vlaanderen de vergunning leveren.
We gaan iedereen maximaal betrekken. In die zin vind ik het wel jammer wat het federaal overlegplatform betreft, collega De Coninck, dat is inderdaad al acht keer bijeengekomen. De vertegenwoordigers van de Vlaamse Regering hebben daar ook aan deelgenomen, want het was ook in de kranten toch wat fake news dat Vlaanderen niet zou deelnemen aan die vergaderingen. Dat klopt dus niet: Vlaanderen was telkens aanwezig op die acht bijeenkomsten.
Wij vinden het wel jammer dat – dat is een standpunt van de Vlaamse Regering: als je draagvlak wilt hebben in dit dossier, is het wel belangrijk dat je de gemeentes meeneemt – de gemeenten Steenokkerzeel, Machelen, Zaventem en Kortenberg niet welkom zijn. Dat is een frustratie die leeft bij de burgemeesters. Ik begrijp dat ook wel, want zij krijgen natuurlijk ook verontruste burgers aan de lijn. Wij zijn vragende partij om dat mee te nemen.
Wat de procedure bij de Raad van State betreft rond de luchthaven van Luik, klopt het dat we daar in beroep gegaan zijn wegens een aantal tekortkomingen in dat dossier die ook impact hebben op het Zuid-Limburgs grondgebied en die onvoldoende onderzocht waren. Ik vind het niet meer dan normaal dat we dat ook gedaan hebben. Ik herhaal nog eens mijn boodschap: Vlaanderen, Brussel, de luchthaven van Zaventem, we spelen natuurlijk in een internationale context. Ook de luchthaven zal moeten inzetten op de vergroening, aandacht voor milieu, aandacht voor omgeving. Zij gaan mee die weg moeten bewandelen.
Het kan inderdaad niet zijn dat als Amsterdam of andere internationale luchthavens zeggen dat die oude toestellen niet meer welkom zijn bij hen, ze naar Zaventem gaan. Dat zou ook niet correct zijn. We zullen daar voldoende aandacht voor hebben bij de hervergunning. Daarnaast zal de leefbaarheid van eenieder die in de regio woont, in aanmerking worden genomen. Dan kom je snel bij de leefbaarheid en de nachtrust van eenieder die er woont. Het zal een huzarenstukje worden, maar ik denk dat we de duurzaamheid van de luchthaven van Zaventem – een belangrijke motor van de tewerkstelling in Vlaanderen, en waar heel veel mensen tewerkgesteld zijn – en de leefbaarheid voor eenieder die er woont en slaapt, moeten trachten te verzoenen.
Mevrouw De Coninck heeft het woord.
Dank u wel, minister, voor uw bijkomende antwoorden. Dank ook aan de collega’s voor hun tussenkomsten. Nogmaals, mijn fractie en ik hebben er alle vertrouwen in dat u het dossier tot een goed einde kunt brengen. Het is een moeilijk dossier, u moet belangen verdedigen, evenwichten zoeken tussen enerzijds de leefbaarheid en anderzijds de economische belangen. U zult dat binnen uw bevoegdheden uitstekend doen. Neemt u vooral geen voorbeeld aan de houding van die Ecoloministers uit de Federale of Brusselse Regering. (Applaus bij de N-VA)
De actuele vraag is afgehandeld.