Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de vernietiging van het uitvoeringsbesluit voor het Taxidecreet
Verslag
De heer Keulen heeft het woord.
Voorzitter, goede collega’s, minister, de taxisector verkeert in het ongewisse. Sommigen zullen zeggen dat de sector in het ongewisse verkeert, sommigen dat de sector in rep en roer staat. Dat heeft alles te maken met een negatief arrest van de Raad van State. Dat gaat dan over welke autoriteit advies mag geven over de opslag van persoonsgegevens. Is dat de Vlaamse dan wel de federale? De Raad van State zegt dat dit conform de bevoegdheidsverdeling de federale overheid is. Minister, dat heeft vandaag nog maar een beperkte impact, maar ik spreek nu vanuit de universiteit van het leven, vanuit mijn eigen gemeente. Op een ogenblik dat een taxibedrijf nieuwe voertuigen aan de vloot wil toevoegen, moet daar een taxivergunning door de gemeente worden afgeleverd. Dat kan op dit ogenblik niet, dat is on hold gezet. Iedereen, de sector maar ook de lokale besturen, vraagt zich dus af hoe de Vlaamse Regering dat negatieve arrest van de Raad van State zal remediëren en dat is ook mijn vraag aan u. (Applaus bij Open Vld)
De heer Meremans heeft het woord.
Voorzitter, ook van onze kant is er ongerustheid. Het uitvoeringsbesluit is vernietigd en dat heeft implicaties. We hebben het Taxidecreet hier goedgekeurd in 2019, maar goed, het uitvoeringsbesluit is vernietigd. Dat heeft gevolgen, dat leidt tot onzekerheid. Men kan geen bestuurderspassen uitreiken, geen vergunningen voor taxi’s. Ook al is het vormelijk, wat gaat u doen om dit zo snel mogelijk recht te trekken?
Minister Peeters heeft het woord.
Dank u wel voor uw vragen, collega’s. Het klopt inderdaad dat het uitvoeringsbesluit van het Taxidecreet, dat dateert van november 2019, vernietigd is door een arrest van de Raad van State. Dat arrest is uitgelokt door de taxisector zelf, omdat die niet tevreden was, noch met het Taxidecreet, noch met het uitvoeringsbesluit als zodanig.
De vernietiging is louter en alleen op basis van formele argumenten, met name het ontbreken van een advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit. Er is destijds een advies gevraagd aan de Vlaamse Toezichtcommissie, maar dat volstaat niet volgens de Raad van State. Er moest een advies gevraagd worden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit. Alleen op grond daarvan is het uitvoeringsbesluit vernietigd. Doordat het vernietigd is kunnen er inderdaad geen nieuwe vergunningen aan taxibedrijven afgeleverd worden en er kunnen geen nieuwe bestuurderspassen afgeleverd worden. Vandaar dat wij onmiddellijk zijn overgegaan tot een remediëring.
Het arrest zelf dateert van 30 maart, twee weken geleden. Wij hebben op 12 april bij hoogdringendheid al een remediëring laten goedkeuren op de Vlaamse Regering. We hebben een nieuw uitvoeringsbesluit opgemaakt. Dat zit nu bij de verschillende adviesinstanties. Daar hebben wij ook de hoogdringendheid gevraagd. We hopen daarmee zo snel mogelijk uit die impasse te komen en er zo snel mogelijk voor te kunnen zorgen dat de lokale besturen straks weer taxivergunningen en bestuurderspassen kunnen afleveren. Het zal nu enige tijd niet kunnen, maar ik denk dat de sector dat voor een stuk aan zichzelf te danken heeft. Wij zorgen alleszins heel snel voor een remediëring. Ik hoop dat we die nog voor het zomerreces definitief hebben goedgekeurd.
De heer Keulen heeft het woord.
Ja, dit is heel belangrijk. Ik denk dat het daarom goed is dat we deze vraag stellen. De sector vraagt waar men nu aan toe is. Het gaat hier ook over omzet en investeringen die gebeurd zijn in voertuigen die op dit ogenblik niet kunnen worden ingezet.
Ten tweede gaat het in de politiek ook altijd over de toekomst, louter op principiële gronden. Stel u voor, minister, dat er juristen zijn die dezelfde vraag stellen, bijvoorbeeld over welke autoriteit bevoegd is voor de opslag van persoonsgegevens met betrekking tot welzijn, onderwijs, omgeving. Denk bijvoorbeeld aan: wie krijgt studiebeurzen, voor welke bedragen, wie ontvangt dat geld, hoelang worden die gegevens gestockeerd?
We zitten daar voor een stuk op glad ijs. De vraag is of de Vlaamse Regering ook bezig is met het remediëren van mogelijke klachten in andere sectoren, waar eigenlijk dezelfde bevoegdheidskwestie speelt?
De heer Meremans heeft het woord.
Ik ben zeer blij om te horen dat de Vlaamse Regering zeer snel de hand aan de ploeg heeft geslagen om hier remediëring aan te bieden. Op dit ogenblik is er een … ik wil het woord ‘chaos’ niet gebruiken, maar toch stilaan een situatie die niet te lang mag duren. Het gaat hier inderdaad over iets vormelijks. Iedereen heeft natuurlijk het recht om klacht neer te leggen of bezwaar in te dienen bij gelijk welke instantie. Dit gaat over de opslag van gegevens, en het is ook een beetje mijn vrees dat dit ook voor andere decreten gaat beginnen te gelden. Dan is het einde zoek. Vandaar mijn bezorgdheid dat de Vlaamse Regering daar de nodige aandacht aan zou geven.
De heer Claes heeft het woord.
Minister, ik heb begrepen dat uw kabinet, of uzelf, komende week overleg zal hebben met de taxisector. Het is goed dat dat eindelijk gebeurt. Het had misschien eerder kunnen gebeuren, dan hadden we die procedure bij de Raad van State niet gehad en dan hadden we niet met de problemen gezeten waar we vandaag mee zitten. Ik hoop dat het meer is dan alleen maar een beleefdheidsgesprek, en dat er ook effectief wordt geluisterd naar de verzuchtingen van de taxisector. Die sector zit vandaag in crisis. Hij is nog maar net uit het coronadal aan het kruipen – toen men eigenlijk geen ritten kon doen en er geen klanten waren – en wordt nu geconfronteerd met bepalingen uit het Taxidecreet. Zo moeten de nieuwe en toekomstige taxiwagens, en zeker de minibusjes, voldoen aan allerlei ecoscores. In principe moeten dat dan in de komende jaren elektrische busjes zijn, die veel duurder zijn dan klassieke busjes en die ook maar een derde, of twee derde, van het normale aantal uren dat men op een dag kan rijden, kunnen worden ingezet omdat ze tijdens die andere uren opgeladen moeten worden.
Men zit dus nu in een situatie dat men geen personeel kan aanwerven, men geen nieuwe auto’s kan inschrijven, en als men een nieuwe auto wil kopen men veel meer moet betalen. Daardoor worden taxiritten veel duurder. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Zorg dat dit opgelost wordt, en dat taxi’s in de toekomst ook nog voor gewone mensen beschikbaar blijven.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Ik sluit me graag aan bij de bezorgdheid van de collega’s. Het is inderdaad zo dat we op dit moment een hele sector in onzekerheid storten. De sector is inderdaad zelf naar de Raad van State gestapt. Eigenlijk heeft die laatste de sector niet gevolgd, alleszins niet op basis van de inhoud, of is het vernietigd wegens een aantal vormvereisten die de regering niet heeft nageleefd of waarvan ze niet wist dat ze die moest naleven. Ik heb ook de boodschap gekregen dat lokale besturen uiteraard onder andere geen bestuurderspassen meer kunnen afleveren. Het is ook daar belangrijk dat er goede communicatie en opvolging blijft, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Ik wil ook graag de hoogdringendheid – u hebt natuurlijk zo snel mogelijk gedaan wat u kunt – om de procedure die nog doorlopen moeten worden, zo kort mogelijk te houden, benadrukken. (Applaus bij Vooruit)
De heer Bex heeft het woord.
Het is door slordig werk dat de taxisector nu, in een tijd die al bijzonder moeilijk voor hen is, echt met de gebakken peren zit. Ik denk dat u zeer terecht zegt dat u daar snel werk van wilt maken en daarover ook in overleg gaat met de taxisector.
Een vraag die wij daar met Groen graag over willen stellen, is of u met de taxisector ook wilt bekijken hoe de vergroening van de sector gefaciliteerd kan worden vanuit het beleid. U hebt indertijd vastgesteld dat wanneer u een minimale ondersteuning zou bieden aan busbedrijven, zij dan in staat waren om de uitrol van de elektrificatie te versnellen. Wellicht is dat ook zo wanneer u de taxisector een handje zou toesteken. Onze vraag is dus of u dat ter sprake gaat brengen op dat overleg. (Applaus bij Groen)
Minister Peeters heeft het woord.
Dank u wel voor de bijkomende vragen, collega’s. Ik denk dat we het in twee rubrieken moeten opsplitsen: enerzijds wat met de Gegevensbeschermingsautoriteit of de Vlaamse Toezichtcommissie, en anderzijds wat met de taxisector?
Wat betreft de Gegevensbeschermingsautoriteit: de Raad van State heeft hier een vernietiging uitgesproken omdat er geen advies was gevraagd aan de federale instantie, de Gegevensbeschermingsautoriteit, maar wel aan de Vlaamse instantie, de Vlaamse Toezichtcommissie. Het Arbitragehof heeft daaromtrent een uitspraak gedaan en heeft gezegd dat dat niet kan en men maar een advies moet aanvragen bij de Vlaamse Toezichtcommissie als die ook aangemeld is bij de EU. Dat is intussen gebeurd, en ik hoop dat daarmee toekomstgericht heel wat formele voorwaarden zijn ingevuld.
Alleszins zorgen wij voor een remediëring en een nieuw uitvoeringsbesluit, waarbij we dan ook advies vragen enerzijds uiteraard aan de Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA) bij hoogdringendheid en anderzijds ook aan de Gegevensbeschermingsautoriteit, om daar voldoende aan die vormvereiste voldaan te hebben, en nadien een advies van de Raad van State. We proberen dat allemaal, in het kader van die hoogdringendheid, binnen een zeer kort tijdsbestek te doen, zodat die onzekerheid voor de taxisector zo snel mogelijk weg is.
Die collega's die zich zorgen maken dat ik geen overleg zou hebben met de taxisector, moet ik tegenspreken. Ik heb veel overleg met de taxisector. Toen ik pas bevoegd werd voor de mobiliteit en de openbare werken, kreeg ik te horen wat hun verzuchtingen en bekommernissen waren rond het Taxidecreet, dat vorige legislatuur hier in het parlement is goedgekeurd. En zij hebben inderdaad bekommernissen geuit omtrent de Ecoscores, maar we weten dat de klimaatuitdagingen ook immens zijn. Zij hebben ook heel veel bekommernissen geuit rond de taalvereisten, die in hun ogen veel te streng waren. Daaraan zijn we al tegemoetgekomen en daarin hebben we al een aantal remediëringen gedaan. Zij hebben ook het Taxidecreet aangevochten, maar daar hebben zij bot gevangen. Zij hebben ook het uitvoeringsbesluit aangevochten, en daar krijgen ze nu, louter vanwege de vormvereisten, een vernietiging. Ik denk dat we vooral naar de toekomst moeten kijken en daar vooral moeten kijken waar de sector nood aan heeft. Dat is aan een robuust kader, ervoor zorgen dat er vergunningen en bestuurderspassen afgeleverd kunnen worden en dat zij ook kunnen blijven werken met datgene waar zij in geïnvesteerd hebben.
Vandaar dat ik dus bij hoogdringendheid die procedure nu inroep, en ik hoop dat ik voor het zomerreces een nieuw uitvoeringsbesluit kan hebben, zodat we opnieuw de vergunningen en dergelijke kunnen afleveren. Uiteraard blijf ik luisteren naar alle verzuchtingen van de taxisector. Ik heb alleszins de indruk dat voor hen de hoogste prioriteit is om zo snel mogelijk weer vergunningen te kunnen hebben. Daar faciliteer ik ten volle in. Maar uiteraard sta ik ook open voor andere gesprekken, en wij blijven sowieso altijd in speaking terms, ook al stapt men weer naar de Raad van State. Het staat iedereen vrij om dat te doen. Wij faciliteren alleszins om opnieuw een robuust kader te hebben. Bedankt.
De heer Keulen heeft het woord.
Voorzitter, goede collega's, minister, de intellectuele eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat die taxisector tegen dat nieuwe Taxidecreet is en was, en een stok heeft gezocht om mee te slaan. Nu hebben ze iets geraakt wat ze eigenlijk niet viseerden, want dat ontploft nu in hun eigen gezicht.
Ten tweede is het natuurlijk voor iedereen zaak, niet alleen de regering die bezig is met Vlaamse regelgeving, om ervoor te zorgen dat die regelgeving robuust is. Minister, u hebt het in uw repliek drie keer gezegd. Er moet rechtszekerheid zijn, want anders krijgen we én geen groter draagvlak voor de Vlaamse zaak, én geen politieke geloofwaardigheid meer. En aan dat laatste hebben we al helemaal geen overschot. (Applaus bij Open Vld)
De heer Meremans heeft het woord.
Ik ben in ieder geval over één ding blij: dat er overleg mogelijk blijft met de sector. Dat hebt u ook altijd gezegd.
Ten tweede is de taxisector helemaal niet gebaat bij wat er nu gebeurt, wat ze waarschijnlijk zelf ook niet hebben voorzien. Laat ons hopen dat we zo snel mogelijk uit die impasse geraken. Het decreet is goedgekeurd en biedt modernisering. Het biedt ook mogelijkheden aan innovatieve vormen van taxi’s, die er nu al zijn. Het biedt meer zekerheid, maar ook flexibiliteit en vooral meer klantvriendelijkheid. Dat is wel nodig, om dat goede decreet zo snel mogelijk in orde proberen te brengen. En ik hoop dat de taxisector ook beseft dat deze weg alleen maar chaos is en we niet vooruit kunnen, en dat iedereen aan hetzelfde laken kan trekken.
De actuele vragen zijn afgehandeld.