Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Claes heeft het woord.
Dank u wel, voorzitter.
Beste minister-president, uw regering heeft de ambitie om het autogebruik van de Vlaming te verminderen. U wilt de Vlaming uit de wagen krijgen, de Vlaming moet de wagen laten staan, meer fietsen, meer openbaar vervoer, minder auto’s. Dat is uw mening, dat is niet per se de mening van het Vlaams Belang.
Maar ik vroeg mij af of onze ministers dan zelf het goede voorbeeld geven. En uit de mail die ik van u heb gekregen, kan ik afleiden dat dat absoluut niet zo is. Jullie hebben zich de afgelopen vier jaar voor niet minder dan 1.325.000 kilometer laten rondrijden in jullie ministeriële dienstwagens.
En collega’s, wie van de ministers spant de kroon? Wel, dat is uitgerekend de minister van Leefmilieu, mevrouw Zuhal Demir. De minister die boerderijen wil sluiten vanwege een beetje stikstof. De minister die alle klassieke wagens weg wil uit de lage-emissiezone. De minister die wil dat we allemaal enkel nog elektrische wagens gaan gebruiken.
Wel, die minister, mevrouw Demir, liet zich vorig jaar met haar wagen voor niet minder dan 121.000 kilometer op één jaar rondrijden. Als ze nog een beetje haar best doet, zal ze deze legislatuur de afstand tussen haar woonplaats Genk en de maan hebben overbrugd. “Luister naar mijn woorden, maar kijk zeker niet naar mijn daden”.
Dat is echter nog niet alles. Minister-president, het meest frappante is het feit dat van die negen ministeriële wagens er maar twee volledig elektrisch zijn, terwijl deze regering de Vlaming steeds meer verplicht om elektrisch te gaan rijden. Van enige hypocrisie gesproken.
Minister-president, gaat u uw beleid dus bijsturen? Gaat u de automobilist nu wél gerust laten, en gaat u vooral de verplichte elektrificatie van het wagenpark terugschroeven? (Applaus bij het Vlaams Belang)
Minister-president Jambon heeft het woord.
Mijnheer Claes, ik moet eerlijk zeggen, qua populisme kan dit toch echt wel tellen. (Applaus bij de meerderheid)
Alle ministers rijden in een hybride wagen. Wanneer die wagen aan het einde van de leasing komt, dan wordt die natuurlijk omgezet in een elektrische wagen. Ik wil uw suggestie volgen en vandaag zeggen dat we alle wagens onmiddellijk overzetten naar elektrische wagens. We zullen de factuur aan de belastingbetaler voorleggen, met het label van het Vlaams Belang erop. Dat gaan we niet doen. Dat gaan we echt niet doen. (Applaus bij de N-VA)
Alle ministers rijden dus inderdaad met een hybride wagen of met een elektrische wagen, en stelselmatig zal dat allemaal elektrisch worden. Waar u mee bent begonnen, is dat deze Vlaamse Regering de auto wil bannen. Niets is minder waar. Wij willen de mobiliteit vergroenen, en dat is met elektrische wagens, dat is met hybride wagens en daar waar mogelijk met openbaar vervoer. Aan de andere kant vind ik het goed dat de regeringsleden van mijn regering vaak op het terrein aanwezig zijn. Op één dag ben ik bijvoorbeeld in Antwerpen, in Oostkamp, daarna opnieuw in Brussel en ’s avonds in ’s-Hertogenbosch. U kunt me zeggen dat ik alle verplaatsingen alleen nog met het openbaar vervoer mag doen. Dan zal het misschien ongeveer de helft zijn. Ik pleit ervoor dat mijn ministers op het terrein aanwezig zijn, voeling houden met terrein en tegelijkertijd ook wel eens in Brussel aanwezig kunnen zijn wanneer ze daar moeten zijn. Wij doen dat met hybride wagens en, daar waar mogelijk en lang vóór we de verplichting opleggen, met elektrische wagens. Het laatste wat wij willen doen, is de wagen definitief bannen. Dat laten we aan het Vlaams Belang over. (Applaus bij de meerderheid)
De heer Claes heeft het woord.
Minister-president, u beschuldigt mij nu van populisme, maar u geeft mij net gelijk. U zegt dat die elektrische wagens veel te duur zijn, dat u die nog niet durft te kopen, maar tegelijkertijd gaat u wel de burger ... (Applaus bij het Vlaams Belang. Opmerkingen)
Ik heb gezegd: een leasingcontract.
De heer Claes heeft het woord.
U zegt dat die elektrische wagens veel te duur zijn, maar u gaat de burger wel verplichten om daarvan gebruik te maken. (Opmerkingen)
Jawel collega’s, ik snap dat jullie het niet leuk vinden, maar het is wel een feit.
Ik heb het er vorige week nog over gehad: het is te duur voor de burger om nog een wagen te kopen. U zegt: “Ja, ik kan dat allemaal via het openbaar vervoer doen, maar ik vind het belangrijk dat we overal aanwezig zijn om voeling met het terrein te hebben.” Wel, dan stel ik voor dat u wél gebruikmaakt van het openbaar vervoer. Dan zou u kunnen zien dat dat momenteel geen optie is voor de burger. Wilt u de burger echt uit de wagen krijgen, maak dan eens gebruik van het openbaar vervoer. Het is geen optie. Het is niet betrouwbaar. Als je ergens op tijd wilt zijn, kun je er niet op vertrouwen, en u hebt er verder op bespaard. Wanneer was trouwens de laatste keer dat u zelf hebt gebruikgemaakt van het openbaar vervoer?
Mevrouw Goeman heeft het woord.
Mijnheer Claes, als ik u hoor, moeten we bijna blij zijn dat minister Peeters het vliegtuig neemt tussen Antwerpen en Brussel, want anders waren het nóg meer autokilometers geweest.
Minister-president, in alle ernst, ik geef u eigenlijk gelijk. Ik vind het ook wel normaal dat ministers kilometers afleggen, dat ze op het terrein zijn. Dat is ook hun job, vind ik. Ik begrijp dan echter niet, als ik kijk naar het aantal kilometers dat u aflegt, hoe zo veel mensen nog steeds de indruk hebben dat u in geen velden of wegen te bekennen bent. (Opmerkingen bij de N-VA)
Misschien moeten we eens opvragen hoeveel airmiles u hebt gemaakt. Serieus, dat stoort mij: wij hebben de indruk dat u meer in het buitenland bent dan iets anders. (Applaus bij Vooruit. Opmerkingen)
De heer D’Haese heeft het woord.
100.000 kilometer per jaar zal hard … (onverstaanbaar) …, dacht mevrouw Demir. Ik wist dat ze aan ‘BV Darts’ meedeed en aan ‘De Buurtpolitie’, maar blijkbaar ook aan Paris-Dakar? Breng ons volgende keer op de hoogte, dan kunnen we kijken.
De heer Claes vergist zich wel. Weten jullie wie van die hele Vlaamse Regering de duurste wagen heeft? Dat is niet minister Demir, dat is onze minister van Mobiliteit. Onze minister van Mobiliteit, de minister die de tickets bij De Lijn duurder maakt, die haltes afschaft, die verantwoordelijk is voor de vertragingen en afgeschafte ritten, die rijdt rond met de allerduurste wagen. (Opmerkingen bij de meerderheid)
En ik heb me altijd al afgevraagd, minister-president, hoe het toch mogelijk is dat de minister van Mobiliteit het openbaar vervoer zo verwaarloost. En voilà, vandaag hebben we het antwoord: ze wordt zelf door een chauffeur rondgereden in een auto van – houd u vast – 2.365 euro per maand. Per maand! Dat is meer dan de meeste mensen per maand verdienen, beste collega's. Dan heb je natuurlijk geen openbaar vervoer nodig.
Mijn vraag aan u, minister-president, had ik eigenlijk al drie jaar geleden willen stellen. Toen hebt u mijnheer Weyts gestuurd, dat is geëindigd op Aalst carnaval ergens. Hopelijk doet u het beter. Mijn vraag aan u is dus: vindt u dat nu echt normaal? (Applaus bij de PVDA)
Minister-president Jambon heeft het woord.
Voorzitter, je denkt altijd dat we qua populisme nu de hoogste graad hebben bereikt, maar nee hoor, het kan altijd in crescendo gaan. (Applaus en opmerkingen bij de meerderheid)
Mijnheer Claes, ik ga proberen maar ik weet niet of ik er in gaan slagen, u duidelijk te maken wat ik daarnet heb willen zeggen. Maar ik weet dat degene die de boodschap uitzendt, er altijd verantwoordelijk voor is dat de boodschap ook goed aankomt. Ik heb niet gezegd dat elektrische wagens duurder waren, maar dat het stoppen van een leasing halverwege de leasing duur is. En dus zetten we de leasing van hybride wagens uit, en dan gaan we over op elektrische wagens. Ik denk dat dat een kwestie van goed bestuur is.
En dan, collega's, wat het wagengebruik van collega’s betreft, moet je ook rekening houden met de woonplaats van mensen. Als je in de stad naast het station woont, heb je een andere opgave dan wanneer je in Kinrooi naast de grenspaal met Nederland woont. Dat is een verschil. Dat is een verschil, en dat zal zich ook wel in het kilometergebruik van de collega’s vertalen. (Applaus bij de N-VA en de Open Vld)
De heer Claes heeft het woord.
Minister Jambon, terwijl jullie altijd de mond vol hebben van ‘klimaat’ en ‘leefmilieu’, terwijl jullie de burgers tegenwoordig altijd maar pestmaatregeltjes opleggen, terwijl jullie het bezit en vooral het gebruik van de auto voor de burger bijna onmogelijk duur maken, met verplichte elektrificatie, het aanscherpen van lage emissiezones en duurdere verkeersbelastingen, die worden geïndexeerd, lieten jullie je op amper vier jaar 33 keer rond de aarde rijden in ministeriële dienstwagens.
En ik word liever een populist genoemd dan een hypocriet, minister-president, dus: stop met het wegpesten van de auto. Stop die verplichte elektrificatie. Voer die lage-emissiezones weer af en laat de burger in alle vrijheid kiezen hoe hij zich van punt A naar punt B verplaatst. (Applaus bij het Vlaams Belang)
De actuele vraag is afgehandeld.